Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Tema 5: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Tema 5: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse."— Præsentationens transcript:

1 Tema 5: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

2 Sådan bruger du værktøjskassen
Du kan plukke de modeller og slides fra værktøjskassen, som du finder relevante i din undervisning Sæt ind i PowerPoint-præsentationen, der hører til temaet – eller udlever som handouts Klip ud hvad du har brug for Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

3 Tilknytning og relationer
God kommunikation er noget man lærer i samspil Gennem hele liv og opvækst Tillid til andre og sig selv (selvkærlighed og selvhad) [Indsæt evt. Tryghedscirkelen fra værktøjskassen] Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

4 Hvad er tilknytning? Barnets emotionelle bånd til deres primære omsorgsperson Relationer mellem voksne Har barnet oplevet sit tilknytningsbehov dækket, vil det have forventning om at fx venner og partnere i fremtiden også vil være en kilde til tryghed og støtte Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

5 Tryghedscirklen TRYG BASE TRYG HAVN Fokus på barnets behov
Jeg har brug for at du …. Pas på mig Vær god ved mig Hjælp mig Glæd dig med mig TRYG BASE Støt min udforskning Jeg har brug for at du …. TRYG HAVN Tag imod mig når jeg søger dig Beskyt mig Trøst mig Værdsæt mig Organiser mine følelser Altid: Vær STØRRE, STÆRKERE, VIS og VENLIG Altid når det er muligt: Følge barnets behov Altid når det er nødvendigt: Vise lederskab © Cooper, Hoffman, Marvin & Powell, 2000 Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

6 Tilknytningsvanskeligheder
Begrænsede tryghedscirkler Jeg agerer som om jeg har brug for trøst og beskyttelse Jeg viser ikke mine behov MEN: Det gør os utilpasse, så …. Jeg har brug for at du …. Pas på mig Vær god ved mig Hjælp mig Glæd dig med mig TRYG BASE Støt min udforskning Jeg har brug for at du …. Tag imod mig når jeg søger dig TRYG HAVN MEN: Det gør os utilpasse, så …. Jeg agerer som om jeg har brug for at udforske eller at være fjern Beskyt mig Trøst mig Værdsæt mig Organiser mine følelser Jeg viser ikke mine behov Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

7 Tilknytning og interpersonelle problemer
Positiv model af anden person ambivalent sikker Negativ model af selv Positiv model af selv frygtsom afvisende Forholdet mellem tilknytning og relationelle vanskeligheder. Borderlinepatienter vil oftest være i det ambivalente eller frygtsomme mønster. Negativ model af anden person Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

8 Eksempler på god kommunikation
”Når jeg ser... at du kommer en time senere end aftalt......” “Jeg bliver ked af det, fordi jeg...” ”Jeg har brug for respekt for de aftaler, vi laver …” …………………………………. Mindre god - Kan give negative reaktioner ”Når du er upålidelig…”  ”Jeg føler mig ignoreret...”  ”Jeg vil have, at du respekterer mig” …………………………………. ………………………………….. Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

9 Hvordan kan man udtrykke sine behov?
Underkastende /passiv Assertiv Aggressiv Krænker sig selv Krænker ingen Krænker andre Undskyldende Handlekraftig Arrogant Afhængig Besluttende Angribende Hjælpeløs Spontan Bebrejdende Martyr Ærlig Manipulerende Magtesløs Accepterende Dominerende Undvigende Risikovillig Beskyldende Osv. Lad evt- deltagerne ”summe” sammen parvis, om de kan genkende sig selv i nogle af positionerne/felterne Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

10 Assertiv kommunikation
Optrappende sprog Nedtrappende sprog Du-sprog Jeg sprog Afbryder Lytter aktivt Ligeglad Interesseret Ledende spørgsmål Åbne spørgsmål Bebrejder Udtrykker ønsker Går efter personen Går efter problemet Fokus på fortiden Fokus på nutid/fremtid Abstrakt Konkret ”Aldrig” og ”Altid” ”Nogle gange” og ”Lige nu” Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse

11 Enkel kommunikation TAL ÉN AD GANGEN TAL DIREKTE TIL PERSONEN
TAL FOR DIG SELV, BRUG ”JEG” PRØV AT TALE KLART, ROLIGT OG POSITIVT SPØRG DIREKTE I STEDET FOR AT ”GÆTTE” GIV HJÆLP, NÅR EN ANDEN KAN VÆRE SVÆR AT FORSTÅ GIV OPMUNTRING, STØTTE OG POSITIVE KOMMENTARER HOLD IGEN MED IRONI OG KRITIK Dette er enkle regler der sænker stress-niveauet og som tager hensyn til evt symptomer. Regler kan drøftes i gruppen - er det regler der kan gælde både i gruppen, men også i familien eller blandt venner ? Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse


Download ppt "Tema 5: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google