Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Slagterbutikken - teori

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Slagterbutikken - teori"— Præsentationens transcript:

1 Slagterbutikken - teori
Detailslagteren

2 Butikstyper Vi snakker i daglig tale om to typer, når vi tænker på en slagterbutik: Slagterbutikken Slagterafdelingen i et supermarked I en slagterbutik bliver man betjent af fagpersoner I en slagterafdeling er der selvbetjening, men mulighed for at tilkalde fagpersonale

3 Slagterbutik – fordele og ulemper for kunden
Her kan du få den mængde, du har behov for Her kan du få specielle udskæringer Her kan du få vejledning med det samme Ulemper: Du kender ikke umiddelbart prisen Du skal stå i kø Du kan føle dig presset til at købe noget, du ikke har lyst til/brug for

4 Slagterafdeling – fordele og ulemper for kunden
Du kender umiddelbart prisen Du skal ikke stå i kø Du kan kigge i ro og mag uden ”pres” Ulemper: Her kan du ikke så nemt købe den mængde, du har behov for Her kan du måske ikke så nemt få vejledning med det samme

5 4 x 20 reglen De første 20 sekunder – afgør, om kunden har tillid til dig som person. Der for bør du virke venlig, høflig og opmærksom. De øverste 20 centimeter – det vil sige dit ansigt, som helst skal vise et utvungent smil og afspejle godt humør og din glæde over at møde kunden. De første 20 ord - din kunde danner sig ofte en mening gennem den måde, du taler til kunden på. Er du høflig, frisk, veloplagt, venlig. De første 20 skridt – den måde, hvorpå du møder kunden, vil ofte afsløre din personlige holdning til kunden.

6 Spørgeteknikker HV-spørgsmål:
Eksempelvis: ”Hvad har du selv tænkt på?” Ledende spørgsmål: Eksempelvis: ”Synes du ikke, det kunne være godt med kalkunbryst?” Alternativt spørgsmål: Eksempelvis: ”Skal det være lam eller kalv?” Ja/nej spørgsmål (retoriske): Eksempelvis: ”Er der en særlig middagsret, du har tænkt på?”

7 DABA -spørgeteknikken
Definere kundens behov – brug HV-spørgsmål. Accept på, at du har defineret rigtigt. Bevis, at din vare dækker kundens behov. Accept på dit bevis.

8 En dygtig sælger – er mange ting
Tag udgangspunkt i kundens situation – lyt, spørg ind til kundens behov Du skal have et komplet varekendskab – det virker overbevisende (det kan være nødvendigt at spørge kollegaer/mester) Du skal kende markedet og dine konkurrenter Du skal søge information de steder, hvor kunderne søger inspiration – blade, tv, internettet Du skal træne og arbejde med din salgsteknik – succesoplevelser motiverer den dygtige sælger til at blive endnu bedre

9 Kundeservice Hvad er god kundeservice for dig?
Hvornår har du sidst oplevet god kundeservice? Hvad er dårlig kundeservice for dig? Hvornår har du sidst oplevet dårlig kundeservice?

10 God kundeservice hos slagteren
Snøre en steg Ridse en steg Bære varerne ud

11 Young Butchers Vi går en tur over i Young Butchers og ser, hvad de kan byde på i dag…… Læg mærke til, hvordan kødet er lagt på fadene Er der en form for opdeling af kødet? Hvordan kan man opdele kødet? Ser I andre spændende ”ting”, vi skal snakke om?

12 Talemåde Pas godt på kunderne, så kommer de igen pas godt på varerne, så kommer de ikke igen 


Download ppt "Slagterbutikken - teori"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google