Alle børn med i idrætsfaget

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Præsentation af materialer på personalemøde
Styrket inklusion i Kerteminde Kommune
Læring i bevægelse - hvorfor?
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Trivselspolitik på Løsning Skole
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Et væksthus for børn og voksne
Fysisk aktivitet – muligheder og udfordringer for krop og sjæl
Folkeskole-reformen August 2014.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Lærerprofessionen.
Børn, bevægelse og motivation
Kladde til informationsdias
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Skolereform august 2014………………
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Lærerprofessionen - en definition.
4 fokuspunkter i kommende skoleår • Motion • Læsestund for alle klasser • Læring i bevægelse • Glæde og trivsel.
Måltidet – lyst og fællesskab
Forældreuddannelse? Oplæg til Skolerådsmøde 30. marts 2004.
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Tre klare nationale mål
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Folkeskolereform 2014.
Præsentation af materialer på personalemøde
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Skolens fællesskab er for alle. Hvordan arbejder vi i DH med inklusionsbegrebet ? Et paradigmeskift: Fra de gode viljer til rettigheder Fra parallelle.
Skolereformen og ”FUF”
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Lærerprofessionen.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Skolesport Leg, Liv & Læring Idrætsprojekt Idrætsoplevelser for børn og unge med indlæringsvanskeligheder Partnerskab mellem Dansk Skoleidræt,
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
De seks bedste billeder fra gruppen
Inklusion og Specialviden
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
FÆLLES OM FRITIDEN Oplæg på temadagen ‘Veje til deltagelse’ Cecilie Friis / projektmedarbejder SUMH – Sammenslutningen af Unge Med Handicap.
En længere skoledag for de mindste med integrering af fysisk aktivitet i undervisningen.
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Tema 2: Sundhed Leg og Læring SOSU FYN JAN CHRISITANSEN.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Den frivillig idræt i Hillerød Kommunes læringsreform kvalitet ved inddragelse af idrætsforeningerne Kurt Curth Idrætskonsulent Hillerød Kommune 26.marts.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Inklusion ET SKOLE OG LÆRER SYN.. Skolens perspektiv  Børnene hører til hos os.  Indtil andet er bevist – børnenes trivsel og udvikling er centrum.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Fleksible fællesskaber
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
”Alle til idræt” IBOS konference Middelfart 2018 Tine Teilmann, synskonsulent i Roskilde kommune Tine Soulié, Handicapidrættens Videnscenter.
Sæt dit aftryk Undersøgelse
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Alle børn med i idrætsfaget Denne PowerPoint præsentation er tiltænkt forældremøder (og evt. møder med enkelte forældre). Formålet er at skabe refleksion, og at du som underviser kan forklare, hvordan du tilstræber at organisere og skabe læringsmiljøer, som får ALLE børn deltagende i idræt. Benyt den på klassens forældremøde eller giv den til klassens lærere, som kan tage udgangspunkt i den. Hvert slide skal læses som konkrete indspark til dit oplæg, men er også oprettet, således at du kan justere og ændre, så de matcher lige præcis din situation. Til dette slide kan du lave en præsentation af dig selv, hvorfor du deltager på forældremødet, og evt. at du er blevet inspireret af materialet fra Dansk Skoleidræts projekt ”Alle Børn med i Idrætsfaget”, og vil præsentere dine tanker om, hvordan du vil arbejde for, at alle børn deltager og lærer noget i idræt. Foto: Sonja Iskov Sådan gør vi på vores skole Støttet af Undervisningsministeriet

Fagformål i idræt Eleverne skal i faget idræt udvikle kropslige, idrætslige, sociale og personlige kompetencer. Eleverne skal opnå kendskab til alsidig idrætskultur og udvikle lyst til bevægelse. Idrætsfaget skal give eleverne erfaring med og indsigt i idrættens betydning for sundhed og trivsel samt i samspillet mellem samfund og idrætskultur. Eleverne skal gennem alsidig idrætspraksis have mulighed for at opleve glæde ved og lyst til at udøve idræt og udvikle forudsætninger for at forstå betydningen af livslang fysisk udfoldelse i samspil med natur, kultur og det samfund og den verden, de er en del af. Eleverne skal opnå indsigt i og få erfaringer med vilkår for sundhed og kropskultur. I faget idræt skal eleverne udvikle forudsætninger for at tage ansvar for sig selv og indgå i et forpligtende fællesskab. 1 2 På denne slide kan det betones, at i idræt skal ALLE elever opnå og arbejde med formålet for idræt. ALLE elever skal have mulighed for at udvikle sig og opleve glæde og lyst til at udøve idræt. Fagets formål understreger, at eleverne skal arbejde med fagets læringsperspektiver (og ikke kun med et fokus på at spille og lære en bestemt disciplin). Ligesom fagformålet betoner – som det eneste fag i folkeskolen – at eleverne skal udvikle forudsætninger for at indgå i et forpligtende fællesskab. 3

Viden om inklusion i idræt Deltagelse i inkluderende idrætsundervisning påvirker hele fællesskabet, så børn med særlige behov forbedrer deres sociale færdigheder og oplever kompetence, mens de resterende børn udvikler forståelse og evne til at støtte deres klassekammerater med særlige behov. Deltagelse i idræt og fysisk aktivitet som en del af et fællesskab (fx klassen) har stor betydning for børns mentale sundhed og livskvalitet Både fysisk og kognitivt funktionsnedsatte forbedrer deres tro på, at de kan håndtere deltagelse i idræt og sociale aktiviteter igennem idrætsdeltagelse og fysisk aktivitet. Fysisk aktivitet og motorisk træning kan forbedre børn med og uden kognitive vanskeligheders koncentration og evne til at indgå i undervisningen. Ved deltagelse i idræt oplever børn med særlige behov at være synlige på en positiv måde, og de færdigheder som udvikles igennem idrætsdeltagelse er en vigtig forudsætning for deltagelse i sociale sammenhænge. Vælg de fordele ved inklusion i idræt, du synes, er passende til dit oplæg. Du kan finde flere fordele samt betydningen for børn med enkelte diagnoser (fx ADHD, autismespektrumforstyrrelser og multipel sclerose) i Faktaarket på https://skoleidraet.dk/aktiviteter/aktivitetstyper/idraetsfaget/boern-med-saerlige-behov/viden-om-idraet-og-inklusion/ Kilde: Dansk Skoleidræts Faktaark om idræt for børn med særlige behov

Undervisningsformer 1 2 3 Benyt dette slide til at oplyse og forklare, at i undervisningen vil der til forskellige tider forekomme forskellige konstellationer af eleverne. Alt efter mål og indhold for undervisningen, vil de tre undervisningsformer blive anvendt. Inklusion er ikke en konstant tilstand. Det vil være utopi at stræbe efter konstant tilstand af inklusion. Virkeligheden/hverdagen er en blanding af disse tre situationer, hvor målet er at arbejde hen mod inkluderende læringsmiljøer (Tine B. Fiske 2017). Eksempler på anvendelse af de tre undervisningsformer: 1: Alle elever er med i aktiviteten, men der laves særlige tilpasninger til den enkelte elev ved behov. I fangelege får elever fx ”en forlænget arm” (et skumrør) eller en elev får lov at være fanger i længere tid, så alle har mulighed for at indgå i den fælles aktivitet.   2: En gruppe elever laver en aktivitet et sted i lokalet, hvor de er adskilt fra den store gruppe, men de befinder i samme lokale og arbejder mod samme mål. Det kan fx være en lignende leg med færre deltagere eller et spil på en mindre bane. 3: Enkelte elever øver sig i et andet lokale adskilt fra den store gruppe. De kan fx øve forskellige roller i en fangeleg, taktik i et boldspil eller øvelser til kropsbasis. De øver sig med henblik på at kunne lave aktiviteten i den store gruppe på sigt, og der arbejdes mod samme mål.

Alle er lige – men ikke ens Et billede på hvordan funktionsnedsættelsen kan opleves som et eventuelt handicap. Billedet skal lægge op til refleksion. Mulige underspørgsmål: Skal alle børn kunne det samme? Skal alle børn have samme mål? Hvad kan vi bruge forskellene til? Hvordan skabes lige forudsætninger?

Debat Hvilken indstilling har jeres børn til idræt? Hvordan bakker I som forældre op om jeres barns deltagelse i idrætsundervisningen? Taler I derhjemme om, hvad der er sket i idrætsundervisningen (i lighed med andre fag)? Hvilke forventninger har i til idrætslæreren? Hvordan sikrer vi (forældre og skole) i fællesskab, at alle børn oplever en god idrætsundervisning? Mulige spørgsmål til at åbne op for en debat omkring idrætsfaget – anvend de spørgsmål, du finder relevant og fjern de resterende.

Alle er lige – men ikke ens Benyt billedet til at sætte fokus på og forklare, at i undervisningen kan du som lærer skabe undervisningssituationer, som kompenserer vha. forskellige rekvisitter og forskellige metoder/rammer for at opnå, at ALLE elever kan deltage. På den måde er de alle lige – selvom de ikke er ens. Billedet kan lægge op til refleksion med spørgsmålet: Hvordan skabes lige muligheder i idrætsfaget? Muligt svar sat op i en ligning: Funktionsnedsættelse + Kompensation = Lige muligheder Hvis der ikke kompenseres, vil eleverne opleve deres funktionsnedsættelse som et handicap: Funktionsnedsættelse + barriere = handicap.

Vilkår for deltagelse Deltagelse Personlige resourcer Omgivelser og rammer Deltagelse Modellen kan benyttes til at anskueliggøre vilkårene for idrætsundervisningen for forældrene. Modellen illustrerer, at Omgivelser og Aktivitet, (i nogen grad) kan være de variable faktorer, du kan regulere på. Mens Forudsætninger og Personlige ressourcer er de faktorer, som ikke (umiddelbart) kan ændres. Men tilsammen skaber de elementerne, som er tilstede i undervisningen, og som skal balanceres, så ALLE elever oplever muligheden for at deltage. Aktivitet og indhold Forudsætninger

Frit slide Her kan du selv fylde indhold på, fx Indhold i undervisningen/årshjul Min tilgang Regler i idræt (fx fritagelse, omklædning, bad, osv.) Andet Udfyld selv dette slide.

Alle børn med i idrætsfaget tilbyder idrætslærere en række materialer og værktøjer, der understøtter deltagelse og trivsel for alle børn. Projektet er støttet af Undervisningsministeriet. Partnere i projektet er Dansk Skoleidræt, Parasport Danmark, Videnscenter om Handicap, Rævebakkeskolen og Byskovskolen.