Demens hos udviklingshæmmede

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
- gennem Marte Meo metoden
Advertisements

Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
ET SPORTSPSYKOLOGISK PERSPEKTIV BEDST NÅR DET GÆLDER…
Ved overlæge Jes Gerlach
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
Dorthe Holm HVASKO.dk Pædagogisk vejledning Dorthe Holm.
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Workshop 1- hvad gjorde vi? Tryghed og støtte når man bor i egen bolig Hvilke udfordringer er der ved at bo i egen bolig, når man har psykiske problemer?
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
Guidet egen-beslutning Usikre unge: -Der er rigtig mange muligheder -Personlig usikkerhed - lavt selvværd -Høje forventninger til sig selv - præstation.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Randers Kommune Forelskelse Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Fag-mål 5 i ”Sundhedspædagogik og kommunikation.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
FDF-PÆDAGOGIK. PROGRAM Hvorfor taler vi om en FDF-pædagogik Hvordan er temperaturen i kredsen? Anerkendende pædagogik er FDFsk Tips og tricks Undervejs:
Hvad er jeres kerneopgaver? Institutionen? Hvordan oplever du, at kerneopgaven i din organisation har ændret sig de sidste 5 år – og hvordan vil den forandres.
ADHD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed. Diagnostiske kriterier – Kernesymptomer Opmærksomhed Hyperaktivitet Impulsivitet.
Børn og Unge Århus Kommune 1 Børn /unge med særlige behov Oplæg d til Projekt KRUT Alice Klinge,psykolog.
Kognitive strukturerede samtaler. Hvem er jeg Uddannet lærer i 1995 Langagerskolen 1995 – 2009 Skolevejleder / kurator 2003/04 Bagland 2009 – Ikke psykolog!
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
CSR - HR Beskæftigelsesrådets handicapkonference december 2008  Præsentation af Coop/CSR  Erfaringer med ansættelse af personer med.
Randers Kommune Jalousi Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Krop og bevægelse for de 3-6 årige
Ungdommens Folkemøde
Præsentation af resultaterne fra
Spot og håndtér stress - før medarbejderen bliver sygemeldt
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Instruktion til mødeledere
Relationer på arbejdet.
INTENSIV GRUPPEVEJLEDNING - et kursus på 8 dage
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Behov, motivation og mestring
Børnebakkens Indsatser
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Forberedelse til eksamen
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Medlemsweekend FAKS Ved Fysioterapeut Maria Balslev Larsen.
Og valg i det hele taget... Lær HVAD-modellen at kende.
Skriv ansøgning 10 gode råd.
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Kultur på recept i Aalborg
Velkommen til en times god trivsel med oplæg og samtale
Kommunikation - trykstil
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Det rette tilbud fra første kontakt.
Tendenser i forældresamarbejdet
Boostcamp for unge med autisme – erfaringer og refleksioner
Hvad er vigtigt for dig? Onsdag den 6. juni stiller sundhedsprofessionelle dette spørgsmål til patienter, beboere, klienter, brugere og borgere Den.
Sådan bruger du præsentationen
MUNDTLIG FREMSTILLING
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Kursus for personer med demens og pårørende
Hvad er meningen med dit liv?
Kursus for personer med demens og pårørende
Personaletræf Brogården 2018
Livskvalitet Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med eller uden smøger, overvægt, inaktivitet….. Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Ældre Sagens Distriktsdag, den
Præsentationens transcript:

Demens hos udviklingshæmmede Erfaring med den pædagogiske opgave v/ Kirsten Agerskov, Leder for kvalitet og udvikling, Handicapcenter Nordøstfyn, Region Syddanmark September 2018

Opmærksomhedspunkter ved indsatsen i forhold til udviklingshæmmede med demens? Demens er et handicap på områder – være obs. på at udviklingshæmmede får et handicap oven i det de har. Udviklingshæmmede mister færdigheder på forskellige niveauer, derfor vær opmærksom på det. (Demensskema kan registrere ressourcer og hvor der skal kompenseres) Personer med demens er følelsesmæssige intakte, derfor være bevidst om, hvilke følelser der stimuleres – anerkende og påvirke i positiv retning.

Faglige indsatser: At udgangspunktet er personens ønsker og behov At personens ressourcer involveres Sikre personen sanselige oplevelser Give mulighed for afslapning hver dag, som giver personen mulighed for at opleve, når de ”lyse øjeblikke” er til stede. At personens følelser anerkendes og mødes på et følelsesmæssigt plan. Give personen mulighed for selvbestemmelse, hvor det er muligt

Når borgeren er urolig, vær opmærksom på: Smerte Utryghed Angst Sult og tørst

Kommunikation Tal langsomt og med enkle ord Stil ikke spørgsmål Suppler det talte ord med konkreter / dufte / billeder IPad / Fotoalbum Benyt forskellige kommunikationsformer Benyt sang og musik

For en person med demens er alt rigtigt og intet forkert Vi skal derfor huske etikken, f.eks. hvis personen mener det er lige meget, hvordan tøjet sidder. Hvornår hjælper vi med at rette på tøjet, hvornår gør vi ikke ? (Balancen mellem omsorg og omsorgssvigt) Udviklingshæmmede der ikke kan give udtryk - hvordan tager vi hånd om det, når personen mister færdigheder.

BASAL STIMULATION – et pædagogisk koncept: Basal stimulation formidler en sansestimulerende emotionel nærhed Basal stimulation kræver, at der tages udgangspunkt i personens samlede og individuelle tilstand (Holistisk behandling ). Basal stimulationer mødes via berøring Berøring er den mest umiddelbare kontakt til et menneske forbundet med den størst mulige nærhed. Man kan ikke ikke-kommunikere

Centrale spørgsmål: Hvordan føles det at ligge i en bestemt position i sengen / sidde i kørestolen? Hvilke signaler modtager borgeren fra omverdenen? Hvilke signaler sender han / hun? Hvad er af betydning for ham / hende? Vi kan spørge hinanden: Hvad er vigtigt for dig?

Erfaringen fortæller os om basal stimulation: Alle opfatter omverdenen på en eller anden måde Fokus på de mindste detaljer i samspillet Tager udgangspunkt i sansernes brug og udvikling Erfaringen fortæller os om basal stimulation: skaber større tryghed for borgerne udvikler en bedre kommunikation større selvstændighed og indflydelse på eget liv borgeren bliver opmærksom og nærværende, både på sig selv og sine omgivelserne

Tips og tricks: Pædagogikken til udviklingshæmmede med demens Etablér og oprethold genkendelige rutiner – vejledningen skal øges. Når hverdagen er genkendelig og overskuelig er der større overskud til spontan aktivitet Dagstruktur, et værktøj, der kan benyttes. Skab tryghed til natten – benyt dyne der er ”tungere”, kædedyne eller kugledyne. Er borgeren mæt ved sengetid? Skab tryghed ved bad, lad borgeren sidde ned, start med at vaske ”nede fra” – undgå bruseren. .

Dagsstruktur Struktur er en forudsætning Der skabes forudsigelighed for borgeren Vi arbejder genkendeligt Vi arbejder i forlængelse af hinanden At sikre vi ikke fratager borgeren færdigheder, som vedkommende mestrer.

Intro for nyansatte og studerende 8. juni 2016 Overskrift Borger gør Personalet gør Bemærk-ninger 12 8. marts 2018 Handicapcenter Nordøstfyn

Dagsstruktur – et eksempel:

Dagsstruktur – et eksempel

Dagsstruktur - eksempel

Ressourceblomsten: Der udfyldes en ressourceblomst for borgeren vedrørende fem områder KAN Medbringes f.eks. Til Individuel plan møder. Brugbar når vi skal finde en fælles opfattelse af borgeren og Ressourceblomsten er et redskab der underbygger rehabiliteringstanken, f.eks. kan der her findes ressourcer i forhold til hvilket niveau, der kan samarbejdes på. Der kan f.eks. også findes motivationsfaktorer som har betydning for at ”være herre i eget liv” – motivation til udvikling.. 15-07-2019 Handicapcenter Nordøstfyn

Handicapcenter Nordøstfyn 15-07-2019 Handicapcenter Nordøstfyn

Validering Anerkendelse i mødet med personer med demens er forbundet med validering, som er vigtigt når en person mister færdigheder i et demensforløb: Nemlig accepten af det, vi ikke kan ændre og blive forstået i det perspektiv, for derefter at have fokus på det der giver livskvalitet for personen Validering er derfor det skridt ekstra, der gør forandring muligt. (Det giver en ressourcebaseret omvej end en direkte problemfokuseret hovedvej)

Validering At validere handler i høj grad om accept. Vi skal tage personens perspektiv, søge at forstå og anerkende den måde verden ser ud - ud fra personens perspektiv.

Mestring: Den handling som vælges i svære situationer Adfærd giver mening for den der har den… Selvskade, råb, trækken sig ind i sig selv, gå baglæns, rokke, slag, spark, Hvad hvis såkaldt negativ adfærd er borgerens forsøg på mestring

Mestring: Når noget overstiger det vi tænker vi kan i: Ukendte situationer Belastende situationer Kravsituationer Sociale situationer Høj-risiko situationer Mestring er ”bedste bud” i situationen Hvordan mestrer vi det? Hvilke strategier tager vi i anvendelse? Hvis en borger har en adfærd vi ikke forstår, kan vi gå ud fra, at det er et forsøg på at håndtere en social situation = Mestring

Mestring – nye strategier Vi kan hjælpe borgeren med at finde strategier som er mere hensigtsmæssige ”Når jeg bliver vred kan jeg slå… … men jeg kan også gå min vej… … eller kalde på en, der kan hjælpe mig.”

Mestring – nye strategier: Find mestringsstrategier hos en borger, der har udviklet demens Hvilke er hensigtsmæssige? Hvilke er uhensigtsmæssige?

Personer med demens kan have lang latenstid Gå ikke i gang med at hjælpe, hvis der ikke er tid! Vi skal være 100% indstillet på at bruge lang tid til at hjælpe. Det kan også tage lang tid for vedkommende selv at løse opgaven, hvis personalet skal være til stede for at skabe tryghed, er det en god ide at foretage sig noget, så den demente ikke føler sig overvåget. Når udviklingshæmmede med demens bor sammen med andre udviklingshæmmede, er det vigtigt at komme ned i tempo, hvis man lige har hjulpet én der har et højt aktivitetsniveau.

”Have noget kendt i hænderne” – stimuli. Ting borgeren er glad for, oftest noget som han/hun har beskæftiget sig med tidligere i tilværelsen (ugeblad, spillekort, garn, dukke etc.) Det kan være med til at skabe tryghed i en uoverskuelig situation f.eks. i badet, ved måltidet eller i det hele taget i utrygge situationer.

Fysiske indretning Opmærksomhed på boligens beliggenhed i huset Genkendelige pejlemærker Afskærmning Opmærksomhed på overgange / lysindfald / mørke kroge Visitation generelt

Erfaring med aktivitets- og samværstilbud Hvilke mulige tilbud? Uden for boligen / i boligen Opmærksomhedspunkter.

Styrk den dementes netværk Oplyse de pårørende om demens så tidligt som muligt – anerkendelsen af at de pårørende har følelser i spil er rigtig vigtig. Kendskab til livshistorien, der beskriver fortiden, som er enkel og overskuelig med et stort billede på hver side og med lidt tekst. (i en mappe / på iPad) Få tilpasset gensidige forventninger i samarbejdet med de pårørende. Tage hånd om de pårørende i situationen, og være ”på forkant”.