Bestyrelseskursus Foreningen for ATAKSI/HSP 3. oktober 2015

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
OMRÅDESELVRANSAGELSE OG PLANLÆGNING
Advertisements

Opsamling af ideer og forslag
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Strategisk planlægning
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Orientering fra bestyrelsen
Velkommen til - Infomøde for projektstillere til Operation Dagsværk
1 Konsulentvirksomhed Økonomi og Ledelse Borgerinddragelse og udvikling af lokaldemokratiet i de ny kommuner Om udvikling af en demokratistrategi og eksempler.
Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Frivillighed og foreningsliv sat på spidsen Hjerteforeningen, Region Midt.
Orienterende møde 7. november Agenda Velkomst Præsentation af bestyrelsen 0.Bestyrelsens opgaver og ansvar 1.Britts fratrædelse 2.Byggeriet 3.Den.
De Aktive Kultur Samvær Fitness Netværk De Aktive Generalforsamling 16. maj 2012.
Egebjergnettet Stiftende Generalforsamling for den midlertidige forening 24 oktober 2005.
Hvad er bestyrelsens rolle i foreningen? Struktur
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Velkommen til Generalforsamling i SAK 77 Tirsdag d Svømmecenter Nordvest.
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Frivillighed og foreningsliv sat på spidsen Hjerteforeningen, Region Nord.
Uddannelsesdag 26. februar 2011 V. Stine Røn Christensen
ProjektVærkstedet Anders Sejerøe // Kultur- og Fritidsforvaltningen.
1 PRINCIPPER Organisationsstrukturen bygger på en klar adskillelse af Vision, strategi, udvikling, politik og den daglige drift Der foreligger beskrivelser.
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
4. Det kommunale valgår –Nyvalg til handicaprådet, LBR og klagerådet –Valgkampen generelt –Andet.
GENERALFORSAMLING 2011.
Grundlæggende projektledelse og –styring Leder Delux Søndag d. 1. marts 2009 V. Stine Røn Christensen Red Barnet Ungdom Rosenørns Allé 12, 5. sal 1634.
1 Wischmann Innovation © BESTYRELSENS OPGAVER. 2 Wischmann Innovation © - udvikle visioner, mål og strategi Det er generalforsamlingen, som godkender.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Velkommen til Grundkursus Tema 1
Kvalitet (Excellence) Effekt, merværdi (Impact )
Passivhus Nordvest Generalforsamling 28. september 2011.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
VISION HVAD vil vi stræbe efter: HVORDAN når vi frem: HVILKE ‘områder er relevante: Oprettelser af projektorganisation – de overordnede rammer STRATEGI.
Det gode selvevalueringsforløb Oplæg i Committed Netværket 2006 Torsdag den 12. oktober Hvilke overvejelser bør man gøres sig før man begynder?
Ekstraordinær Generalforsamling i Støtteforeningen for Kulturstedet Lindegaarden 1.Valg af dirigent og referent (Mikael) 2.Orientering om Fonden ”Den selvejende.
Sjældne Diagnoser – Hvem er vi? Hvad laver vi?. Hvad og hvem er Sjældne Diagnoser? Mere end 25 år på bagen Fra netværk til organisation, fra 2012 med.
INDHOLD Præsentation/drøftelse af hjemmearbejde. Økonomi Budget Sponsor og PR Afslutning ØKONOMI OG SPONSORER.
Hvad skal vi tænke igennem og beslutte ? Strategi for Højbjerg Badmintonklub frem mod 2010 Opgave.
Velkommen til AMU-kursus Hvad er AMU - AMU står for Arbejdsmarkedsuddannelser og består af en lang række kurser inden for mange forskellige.
Hvordan følger jeg op på målene med budgettet? v. Økonomikonsulent Arne Larsen Agrogården.
Velkommen til kursus i Netværksledelse 8. – 9. juni 2009.
1 Vision – Mission - Værdier - Mål – Midler - Politikker.
Tillidsreform SKAL Principper for samarbejdet mellem den danske regering, arbejdsgiverne og de faglige organisationer.
Regionsmøder marts 2015 v/adm. direktør Kim Høgh.
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
{ Bestyrelseskursus Marts 2015 Bestyrelsens opgaver og ansvar.
Miljøcertificering på IBOS
Formandsmøde Scleroseforeningen 13. november 2015 i Grenå Frivillighed nu og i fremtiden.
Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Forslag til vedtægtsændringer Dansk Vandrelaug 14. marts 2016 Hans Stavnsager.
Overordnede juridiske rammer Overordnede økonomiske rammer ved Jørgen Lycke Kursus for Kursus for bestyrelsesmedlemmer Hornstrup Centret 5. – 6. november.
”Performance management”. Mål med indlægget Betydningen af at arbejde med mål og målstyring Forsøge at skabe forståelse for den sammenhæng der er målstyring.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Mål og delmål i rehabiliteringsindsatsen.
MØDE MED ARBEJDSGRUPPERNE DEN 7. MAJ Forberedelse til bestyrelse 1 OPGAVER: Styrelsesgrundlaget: Udarbejdelse af vedtægt og forslag til forretningsorden.
Oplæg om PLO-K Om PLO-K’s organisering, økonomi, opgaver og roller, kontaktperson i PLO-R, samt om PLO’s kommuneudvalg.
Dilemma for nybyggeri Maksimumbeløbet skal overholdes!
Generalforsamling 2016.
Velkommen til generalforsamling 2. marts 2018 !
Generalforsamling 2018.
Styrk foreningen Ledelse og udvikling – opgrader foreningen.
Ledelsesforumsmøde 28. November 2016.
[klik og indsæt kommunenavn]
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
Få mere at vide - LYT - SPØRG
Afdelingsmøde den Der kan ikke træffes beslutninger under eventuelt! 1
§ 18-teamet Socialforvaltningen Center for Socialpolitik og Udvikling
Bestyrelseskursus Foreningen for ATAKSI/HSP 23. september 2017
OMRÅDESELVRANSAGELSE OG PLANLÆGNING
Præsentationens transcript:

Bestyrelseskursus Foreningen for ATAKSI/HSP 3. oktober 2015 Hans Stavnsager Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: 66 14 60 61 ● info@frivillighed.dk

Eksempler på aktiviteter: Bibliotek og information Rådgivning Center for frivilligt socialt arbejde er et landsdækkende videns-, kompetence- og udviklingscenter for det frivillige sociale arbejde. Vi arbejder for at fremme og støtte frivilligt socialt arbejde i Danmark. Vores opgave er at hjælpe frivillige og frivillige sociale organisationer med at udvikle rammer for frivilligt socialt arbejde, som tiltrækker nye frivillige og fremmer læring og udvikling. Frivillighed.dk er din indgang til viden, læring og udvikling af frivilligt socialt arbejde. Eksempler på aktiviteter: Bibliotek og information Rådgivning Kurser, netværk og konferencer Konsulentbistand Projekt- og metodeudvikling Evaluering og dokumentation Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: 66 14 60 61 ● info@frivillighed.dk

Opgave 1 Identificer de vigtigste udfordringer, som I står overfor i jeres bestyrelsesarbejde. Både som samlet bestyrelse og som individuelle medlemmer. Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: 66 14 60 61 ● info@frivillighed.dk

Bestyrelse = ledelse = ansvar Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: 66 14 60 61 ● info@frivillighed.dk

Bestyrelsens ansvar Bestyrelsen er ledelsen og har derfor ansvaret for foreningens drift. Bestyrelsen kan uddelegere opgaver men ikke ansvar. Bestyrelsen hæfter som udgangspunkt ikke for foreningens forpligtelser – dette kan dog ændre sig, hvis bestyrelsen handler uansvarligt eller groft uagtsomt. Bestyrelsen hæfter kollektivt og solidarisk – formand, kasserer mv. har hverken mere eller mindre ansvar. Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: 66 14 60 61 ● info@frivillighed.dk

Bestyrelsens opgaver Opstille målsætninger for foreningen. Sikre gennemførelsen af de opstillede målsætninger. Sikre en sund økonomi i foreningen. Sikre medlemmernes indsigt og indflydelse. Sikre at formålsparagraffen løbende opfyldes. Sikre at vedtægterne overholdes. Være i kontakt med omverdenen. Eventuelt være arbejdsgiver. Sikre det nødvendige generationsskifte. Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: 66 14 60 61 ● info@frivillighed.dk

Uddelegering af opgaver Sæt tydelige rammer for den uddelegerede kompetence – udgangspunktet er, at bestyrelsen har 100 pct. kompetence. Overvej kommunikationen frem og tilbage med bestyrelsen. Overvej om I vil arbejde med faste udvalg, ad-hoc grupper eller… Overvej hvordan gruppen sammensættes. Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: 66 14 60 61 ● info@frivillighed.dk

Redskaber til økonomistyring Årsbudget Budgetkontroller og –revisioner Årsrapport eller –regnskab Revisionsprotokollater eller –erklæringer Tegningsregler Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: 66 14 60 61 ● info@frivillighed.dk

Budgetkontrol Budget 2015 Realiseret 1/7 Forventet 31/12 Revideret budget Kontingent 10.000 2.600 5.200 Tilskud kommune 15.000 15.800 Gaver mv. 6.000 3.300 6.600 Indtægt i alt 31.000 21.700 27.600 Husleje 13.400 6.700 Administration 3.200 6.400 Hjemmeside 2.500 2.000 Aktiviteter 8.000 3.400 7.200 Udgift i alt 29.900 15.300 29.500 Resultat 1.100 -1.900

Forsikringer Lovpligtig arbejdsskadeforsikring. Kollektiv ulykkesforsikring. Erhvervsansvarsforsikring. Brand, tyveri mv. (incl. netbankforsikring). Køretøj-forsikringer. Bestyrelsesansvarsforsikring. Rådgiveransvarsforsikring. Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: 66 14 60 61 ● info@frivillighed.dk

Andre økonomiske spørgsmål Moms Skat Skattefrie godtgørelser Ansættelser. CVR-nummer, digital postkasse mv. Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: 66 14 60 61 ● info@frivillighed.dk

Andre juridiske regelsæt Arbejdsmiljø. Børneattest. Fødevareregler. Tavshedspligt/indberetningspligt. Offentlighedslov/forvaltningslov. Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: 66 14 60 61 ● info@frivillighed.dk

Strategisk ledelse Strategisk ledelse handler om at: Formulere en fælles vision. Formulere fælles mål, der fører os hen mod visionen. Vedtage delmål, der bidrager til at opfylde de fælles mål. Sikre den nødvendige opfølgning på de opstillede mål og delmål. Vision Mål Delmål Handling Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: 66 14 60 61 ● info@frivillighed.dk

Målnedbrydning og handleplaner Definer de overordnede mål, som skal realisere jeres vision (gerne målbare). Beslut hvilke delmål, der skal gennemføres for at opfylde målene – og prioriter dem i forhold til tid og ressourcer. Beslut hvilke konkrete aktiviteter, der skal udføres i den kommende aktivitetsperiode, for at bidrage til delmålene. Sæt ansvarlige samt tidshorisont på handlingerne. Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: 66 14 60 61 ● info@frivillighed.dk

Bestyrelsesmøder – afvikling Mødeleder Tidsplan Punkter som skal nås Uddelegering af ansvar Alle skal til orde Klare konklusioner, som føres til referat Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: 66 14 60 61 ● info@frivillighed.dk

Bestyrelsesmøder – papirer mv. Dagsorden: Punkter Bilag Forberedelse Referat: Juridisk bindende Beslutnings- eller diskussionsreferat? Arkivering Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: 66 14 60 61 ● info@frivillighed.dk