Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Bestyrelseskursus Foreningen for ATAKSI/HSP 23. september 2017

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Bestyrelseskursus Foreningen for ATAKSI/HSP 23. september 2017"— Præsentationens transcript:

1 Bestyrelseskursus Foreningen for ATAKSI/HSP 23. september 2017
Hans Stavnsager Seniorkonsulent

2 CFSA udvikler frivilligheden
Kurser Se CFSAs kurser om fx rekruttering, ledelse, frivillige i kommuner, ansøgninger, organisationsudvikling og samarbejde på kursusportalen på frivillighed.dk Rådgivning Udvikling og vidensdeling Facilitering af Netværk - Faste og tema Analyser Evalueringer Under-søgelser Se CFSAs online guider på frivillighed.dk og få svar på spørgsmål om fx bestyrelses-arbejde, love og regler, samskabelse og fundraising Konsulent-støtte Organisations-udvikling og foredrag entret (vi) har mange forskellige tilbud og aktiviteter, udover kurser som det, I deltager på i dag. CFSA har fx en rådgivning, hvor centrets rådgivere kan hjælpe jer, når I har spørgsmål om frivilligt arbejde og foreningsliv. I kan ringe og maile til dem. Og på CFSAs hjemmeside frivillighed.dk finder I en masse rådgivningsguider, som giver svar på spørgsmål om fx bestyrelsesarbejde, love og regler for frivilligt arbejde, fundraising og samarbejde med kommuner. Centrets tilbyder mange forskellige kurser. Der er fx kurser om rekruttering, fundraising, ledelse af frivillige og bestyrelsesarbejde i foreninger. Og under Uddannelsespuljen har de (vi) et særligt tilbud til frivillige og ansatte i frivillige sociale organisationer, som arbejder med brugerne i deres forening eller organisation. CFSA har også andre typer af læringsaktiviteter end kurser – der er fyraftensmøder og temanetværk om fx bisidderens rolle og ledelse af frivilliggrupper. De (Vi) har også faste faglige netværk for blandt andre konsulenter i landsdækkende organisationer, uddannelseskonsulenter i frivillige organisationer og et stort netværk for kommunale frivilligkonsulenter fra næsten alle kommuner. CFSAs konsulenter tager ud i foreninger og kommuner, hvor de (vi) tilrettelægger og faciliterer udviklingsprocesser om fx rekruttering, ledelse, organisationsudvikling og samarbejde på tværs af foreninger og med kommuner. De kommer også gerne ud og holder et foredrag. Centret holder hvert år i december en stor Frivilligkonference med 350 deltagere. CFSA er det nationale videnscenter om frivilligheden og udgiver analyser og bøger ikke mindst Frivilligrapporten, som kortlægger og analyserer danskeres, foreningers og kommuners engagement i frivilligheden. Rapporten kan I hente på frivillighed.dk. I deres (vores) nyhedsbrev finder I artikler om nye undersøgelser, forskning og faglige artikler - og informationer om kurser og konferencer. CFSA er meget mere endnu – blandt andet Projekt Frivillig – som er et nationalt program, som introducerer unge til frivilligt arbejde og skaber direkte kontakt mellem foreninger og unge frivillige. Og i CFSAs nye foreningsportal er der information og kontaktoplysninger til 500 landsdækkende og regionale foreninger på velfærdsområdet. Projekt Frivillig for unge Faglige nyheder og konferencer Forenings-portalen

3 Bestyrelse = Ledelse = Ansvar

4 Bestyrelsens ansvar Bestyrelsen er ledelsen og har derfor ansvaret for foreningens drift. Bestyrelsen kan uddelegere opgaver men ikke ansvar. Bestyrelsen hæfter som udgangspunkt ikke for foreningens forpligtelser – dette kan dog ændre sig, hvis bestyrelsen handler uansvarligt eller groft uagtsomt. Bestyrelsen hæfter kollektivt og solidarisk – formand, kasserer mv. har hverken mere eller mindre ansvar.

5 Bestyrelsens opgaver Opstille målsætninger for foreningen.
Sikre gennemførelsen af de opstillede målsætninger. Sikre en sund økonomi i foreningen. Sikre medlemmernes indsigt og indflydelse. Sikre at formålsparagraffen løbende opfyldes. Sikre at vedtægterne overholdes. Være i kontakt med omverdenen. Eventuelt være arbejdsgiver. Sikre det nødvendige generationsskifte.

6 Uddelegering af opgaver
Bestyrelsen kan uddelegere opgaver men ikke ansvar. Man kan vælge faste udvalg, ad ‘hoc udvalg, arbejdsgrupper osv. – alle har styrker og svagheder. Det kan være en god idé at udarbejde kommissorium med opgavebeskrivelse, tidshorisont, kompetence, kommunikation etc. Medlemmer vil generelt gerne have et beslutningsrum, hvis de skal stå for en opgave.

7 Redskaber til økonomistyring
Årsbudget Budgetkontroller og –revisioner Årsrapport eller –regnskab Revisionsprotokollater eller –erklæringer Tegningsregler

8 Budgetkontrol Budget 2017 Realiseret 1/7 Forventet 31/12
Revideret budget Kontingent 10.000 2.600 5.200 Tilskud kommune 15.000 15.800 Gaver mv. 6.000 3.300 6.600 Indtægt i alt 31.000 21.700 27.600 Husleje 13.400 6.700 Administration 3.200 6.400 Hjemmeside 2.500 2.000 Aktiviteter 8.000 3.400 7.200 Udgift i alt 29.900 15.300 29.500 Resultat 1.100 -1.900

9 Årsregnskab – drift 1/1 til 31/ 12
Budget 2017 Regnskab 2017 Regnskab 2016 Noter Kontingent 10.000 5.500 8.800 Note 1 Tilskud kommune 15.000 15.800 14.700 Gaver mv. 6.000 6.600 5.800 Indtægt i alt 31.000 27.900 29.300 Husleje 13.400 Administration 6.400 Hjemmeside 2.500 2.000 1.000 Note 2 Aktiviteter 8.000 7.100 8.300 Note 3 Udgift i alt 29.900 28.300 29.100 Resultat 1.100 -400 200

10 Årsregnskab – status pr. 31/ 12
Noter Kontant beholdning 3.000 2.200 Skyldigt kontingent 2.000 1.500 Bankkonto 6.000 7.000 Aktiver 11.000 10.700 Gæld 2.800 Note 1 Forudbetalt tilskud 2.100 Egenkapital 5.200 5.600 Note 2 Passiver Egenkapital 2016 = Egenkapital overskud 2016

11 Andre økonomiske spørgsmål
Moms Skat Skattefrie godtgørelser Forsikringer Ansættelser CVR-nummer, digital postkasse mv.

12 Persondatalovgivning
Nye EU-regler træder i kraft den 1. maj 2018 – vi kender ikke den konkrete udmøntning i Danmark. Men der skal formentlig dokumenteres mere. Hvis der foreligger samtykke, må foreningen som udgangspunkt opbevare (men ikke videregive) alle oplysninger. Der skelnes mellem almindelige og personfølsomme oplysninger. Hvis oplysninger videregives, skal der som udgangspunkt foreligge en databehandlingsaftale. I skal være opmærksomme, hvis I bruger databaser etc.

13 Strategisk tænkning Handler om at tænke helt ud til kanten af horisonten. Handler om valg og fravalg. Vi kan ikke og skal ikke kunne det hele. Handler om at opstille mål, som er retningsgivende for de konkrete aktiviteter mv.

14 Strategisk ledelse Strategisk ledelse handler om at:
Formulere en fælles vision. Formulere fælles mål, der fører os hen mod visionen. Vedtage delmål, der bidrager til at opfylde de fælles mål. Sikre den nødvendige opfølgning på de opstillede mål og delmål. Vision Mål Delmål Handling

15 Målskema

16 Målnedbrydning og handlingsplan
Definer de overordnede mål, som skal realisere jeres vision (gerne målbare). Beslut hvilke delmål, der skal gennemføres for at opfylde målene – og prioriter dem i forhold til tid og ressourcer. Beslut hvilke konkrete aktiviteter, der skal udføres i den kommende aktivitetsperiode, for at bidrage til delmålene. Sæt ansvarlige samt tidshorisont på handlingerne.

17 Bestyrelsesmøder – papirer mv.
Dagsorden: Punkter Bilag Forberedelse Referat: Juridisk bindende Beslutnings- eller diskussionsreferat? Arkivering

18 Bestyrelsesmøder - afvikling
Mødeleder Tidsplan Punkter som skal nås Uddelegering af ansvar Alle skal til orde Klare konklusioner, som føres til referat


Download ppt "Bestyrelseskursus Foreningen for ATAKSI/HSP 23. september 2017"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google