Innovation i humanistiske fag

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
Advertisements

Læremidler til Madkamp 2015 Kirsten Marie Pedersen Madkundskab UC Lillebælt/Læreruddannelse n på Fyn.
Skriftlig progression Italiensk FIP. Disposition Skriftlighed og respons Progression Feedback-former (feed up, feed back og feed forward) Karakterer Værktøjskasse.
Skriv tekster, der fænger – 7 tips der toptuner din rapport Rikke Dinnetz
Anvendt markedsføring Begrebet markedsføring var det første nye begreb I stødte på i faget for snart to år siden. Nu skal vi arbejde med den praktiske.
Doku:SENtorium Torsdag d. 29. oktober Velkommen Programmet for dagen  Refleksionsøvelse  Fortællerrum  Narrativ evaluering Frokost  Sparringsrum.
Dokumentation med mobilen i dansk - sæt komma med mobilen.
SKRIVEFAGET - overordnede rammer. Hvorfor skrivefag? ”Det brede perspektiv”: Det er vigtigt, at du kan udtrykke dig skriftligt som borger i et moderne.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Skriftlighedsforløb Fokus på eksamensgenren kronik (redegørelse). Slutter af med en skriftlig opgave. Vi skriver på denne opgave i timerne. I skal være.
KNÆK KODEN Opgave 4 Det erhvervsøkonomiske område.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Ringsted Eva Rønn UCC.
Løsningsfokuseret samtale - Pause, tilbagemelding og opgaver Undervisning PKR 5. nov Psykolog Morten Halberg.
Læring og it Spørgeteknik Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 1.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
1 Projektopgaven 8. årgang. 2 Projektopgavens vej 1.Overordnet emne er xxxx 2.Brainstorm over delemner. 3Gruppedannelse omkring delemner 4Problemformulering/opstilling.
Kandidatspeciale Klinisk Biomekanik Institut for Idræt & Biomekanik.
Den åbne innovative folkeskole
Ungdommens Folkemøde
Modul 2.
Fordybelse i et projekt
Video Club – med fokus på kommunikation og samspil
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Studieretningsprojektet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Studieretningsprojektet
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017.
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Og valg i det hele taget... Lær HVAD-modellen at kende.
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
FÆLLES målstyring i matematik
Fang publikum og sælg dit budskab v/ Maria Vissing Bachara &
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
- Fælles forståelse af kerneopgaven
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Innovationsforløb Modul 3 ©
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
SMTTE modellen Sammenhæng Tiltag Mål Evaluering Tegn
Sådan bruger du præsentationen
Demokrati og medborgerskab
Velkommen.
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Progression sprogbaseret undervisning
Innovation i humanistiske fag
Innovation i praktisk-musiske fag
BOOST- Innovativ skole i Helsingør
Innovation i praktisk-musiske fag
Innovation i den understøttende undervisning
Innovation i Naturfaglige fag
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Innovation i praktisk-musiske fag
Innovation i Naturfaglige fag
Innovation i Naturfaglige fag
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Introduktionskursus på ungdomsuddannelserne
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
Brydning af lys Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Undervisningsplanlægning
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Værktøj 4: Aktiverende APV
Værktøj 7: Det gode personalemøde og arbejdspladskulturen
Præsentationens transcript:

Innovation i humanistiske fag BOOST- Innovativ skole i Helsingør Udvidet Kursus dag 2

Mål At du får yderligere erfaring med tilrettelæggelse af innovationsdidaktisk undervisning i fag gennem kompasset At få indblik i og forståelse for sammenhænge mellem målstyret undervisning og innovation i fag

Dagens program 9.00 Velkommen tilbage (sum up på i går) 9.30 Innovation i en målstyret skole 10.30 Pause 10.45 Planlægning af egne forløb (fortsat) 12.00 Frokost 12.45 Innovationen der ikke blev. En case fra 2. kl. 13.15 Planlægning af egne forløb (fortsat) 14.00 Opsamling på planlægning 14.30 Vi ses på dag 3 Pauserne er ca. tidspunkter

Innovation i en målstyret skole Kompetencemål Læringsmål Synlige mål Tegn på læring

Målstyring og innovation – et paradoks? Ja, hvis dét vi måler på er innovationen – det nye produkt, det nye perspektiv, bruddet på forventningen Nej, ikke hvis dét vi måler på er innovationskompetence Kreativitet Omverdensforståelse Handling Personlig indstilling

Tegn på læring Hvad kunne være tegn på læring af en af innovationskompetencerne i de forløb I udarbejder? Kreativitet Omverdensforståelse Handling Personlig indstilling

Kompassets faser sætter mål for delprocesser Forbered: Stille spørgsmål og se udfordringer; organisere udfordringer Forstå: Identificere målgrupper, søge viden; formulere tydelig problemstilling og ønsket effekt Formgiv: Lave udkast til løsninger, arbejde med teknikker/materialer Færdiggør: Producere og præsentere løsninger; formidle løsning; argumentere for valg Målstyring af delprocesser medvirker til synlig læring!

Eksempel på læringsmål i elevhøjde FORBERED-fasen Jeg kan læse 3 ordsprog og forstå betydningen Jeg kan finde på 2 ting man kan bruge ordsprog til Jeg kan skrive det på sedler Jeg kan samarbejde med min gruppe om at gruppere sedler Omverdensforståelse Handling HUSK: Målene skal bygge bro mellem fag og innovation

Et eksempel mere FORSTÅ-fasen Jeg kan sammen med min gruppe formulere spørgsmål til elever i 2. klasse Jeg kan lytte til svar og bruge dem til at lave et godt produkt Jeg ved hvad en multimodal tekst er Jeg kender til 3 måder at kombinere ord og billeder i et budskab Jeg ved hvor jeg skal finde viden om ordsprog FORSTÅ-fasen Omverdensforståelse Personlig indstilling

Jeres tur Vælg en af jeres forberedte faser Opstil 3-5 læringsmål Tænk over hvordan I kombinerer innovationsmål og faglige mål.

Hvad har I talt om? Er der nogle, der har gerne vil dele noget i plenum?

SUM-ups i kompasset understøtter At processen er synlig for eleven At de konkrete opgaver afstemmes elevernes forudsætninger At delmål og kriterier for vurdering (tegn på læring) anvendes aktivt (formativ evaluering)

Planlægning af egne forløb

Introduktion til Formgiv-fasen At eksperimentere med forskellige løsningsmodeller At lære et materiale at kende og forstå dets muligheder og begrænsninger At samarbejde og lytte til andre i gruppen At beslutte endelig løsning og udføre den Læreren sætter rammen for materialer til rådighed

Et eksempel på mål FORMGIV-fasen Jeg kan komme med forslag til udformningen af vores multimodale produkt Jeg kan lytte til de andres forslag Jeg kan komme med forslag til forbedringer, der gør vores produkt sjovt, flot eller spændende for 2. klasse Jeg kan lade en idé ligge, hvis den ikke passer til vores produkt Kreativitet Personlig indstilling

Introduktion til Færdiggør-fasen Produkter gøres klar til aflevering Grupperne forbereder aflevering/præsentation Implementering Diskussion af hvordan kan man aflevere noget.

Et eksempel på mål FÆRDIGGØR-fasen Jeg kan arbejde sammen med min gruppe om at få vores produkt helt færdig Jeg kan begrunde over for min lærer, hvilke valg vi har truffet mht. ordsprog, billeder og farver Jeg kan sammen med min gruppe forberede et feedbackskema til eleverne i 2. klasse, hvor vi finder ud af Om de forstår betydningen af vores ordsprog Hvordan de oplever vores multimodale tekst Kreativitet Omverdensforståelse

Planlægning af innovation Husk øvelsen med ”Tegn på læring” - Eksempel med temaet ”Mobiltelefoner i skolen”

En kort ekskurs om et forløb Et succesfuldt filmforløb En innovationsdidaktisk fiasko

Vis din skole frem til en marsmand, der ikke kender skolen. ”Se min skole”, 2. kl. Afsæt for forløb: Vis din skole frem til en marsmand, der ikke kender skolen. Mål: at eleverne lærer at arbejde med billede og tekst i et digitalt redigeringsprogram. Afsæt for forløb: Vis din skole frem til en marsmand, der ikke kender skolen. (Der var altså en bruger indtænkt. Men en meget fjern bruger). Mål: at eleverne lærer at arbejde med billede og tekst i et digitalt redigeringsprogram. Augustas film (den med hunden) brød med forventningerne, men det skete som en ren tilfældighed. Augusta eksperimenterede mere end de andre børn med de motiver, filmen kunne indeholde. Fordi hun ikke havde hørt efter. Hun var samtidig også utro over for genren, som var beskrivelse. Hendes film blev derfor den mest overraskende af alle børnenes film. Mange steder i forløbet havde vi kunnet sætte børnene fri til selv at vælge udveje. Vi kunne have haft eleverne til selv at vælge udfordring eller løsning inden for rammen små film. Så havde vi måske ikke kun set beskrivelser, men også fortællinger og reklamer. Vi kunne også have insisteret på, at filmene skulle beskrive, men i research-fasen have løst op for, hvilke motiver der kunne vælges. Men det gjorde vi ikke, fordi vi var fokuserede på at eleverne skulle lære bestemte ting om ord og billeder. Resultatet blev, at 21 af de 22 film blev stort set ens. Vi kunne dog stadig have lært eleverne lidt om innovation, hvis vi havde turdet diskutere hvorfor Augustas film var sjovere end de andre film. Og hvis vi havde turdet tænke forløbet innovationsdidaktisk, frem for, som vi gjorde, udelukkende fagfagligt, havde vi formentlig givet eleverne mulighed for at bruge mere sprog om deres overvejelser over valg af motiver, valg af tekst, og hvordan de indtænkte deres bruger.

Case 2.klasse 16 elever Lindegårdsskolen, Lyngby, DK 8 lektioner af 45 minutter, fordelt over 3 dage i en uge. Indskolingslærer i 22 år Dansklærer IT vejleder

Billedpræsentation iMovie 10 Stillbilleder Tekst til hvert billede Lyd

Planlægning af innovation Fortsættelse fra før frokost

Walk and talk Hvad er den største udfordring ved at arbejde fagfagligt med kompasset? Og hvordan kan I løse det?

Sum up Hvor er jeg nu? Hvor er jeg på vej hen? Hvor skal jeg hen herfra? Hvad skal der til, for at jeg kan gå hjem og gennemføre min proces?

Tak for i dag Vi ses på kursusdag 3