- eller emotionel ustabil Personlighedsstruktur

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Final take - Værdigrundlag Maj 2007
Advertisements

Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Personlighedsforstyrrelser med fokus på borderline d. 26. februar 2014
Dialektisk adfærdsterapi i KKUC - helhedsorienteret behandling
Personligheds-forstyrrelser / Borderline
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Erik Christiansen, Klinik for Selvmordstruede, Årsmøde 2008 Selvmordsforsøg blandt børn og unge Af cand.scient.oecon. Erik Christiansen Klinik for selvmordstruede.
ET SPORTSPSYKOLOGISK PERSPEKTIV BEDST NÅR DET GÆLDER…
1 Det tværfaglige kliniske studieafsnit Regionshospitalet Holstebro Torben Bæk Hansen Ortopædkirurgisk klinik.
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
Psykosocial hjerterehabilitering Tøystrup Gods 23 marts 2010 Anne Skjødt Regionsleder, sygeplejerske.
Børn i familier med alkoholproblemer Pia Baumgarten, Alkoholkoordinator Alkoholbehandlingen, Kolding Kommunes Misbrugscenter, Elvej 2a, 6000 Kolding
Psykoedukation skizofreni Session 2. – Sårbarhed, stress og psykisk sygdom Undervisere:
Trivsel i hverdagen. Redskaber til positive samspil Børnestyret leg Coaching Ros Belønning Problemløsning Klare beskeder Rutiner Regler Ignorering Afledning.
Oplæg Region Sjælland. Michelle Knudsen 33 år. Har tidligere haft en spiseforstyrrelse- anoreksi. Var ”syg” fra jeg var år. Anoreksien var et tegn.
Psykoedukation skizofreni Session 2 – At være pårørende Undervisere:
Guidet egen-beslutning Usikre unge: -Der er rigtig mange muligheder -Personlig usikkerhed - lavt selvværd -Høje forventninger til sig selv - præstation.
Identificering af skjulte følger efter en hjerneskade Frank Humle Center for Hjerneskade.
ADHD/ADD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed.
Randers Kommune Forelskelse Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Spejlinger og mønstre. Program Kom til stede Siden sidst, evaluering og kursusbevis Redskaber indtil nu Spejling Stillface Hils på Bo Opvarmning Øvelse.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Lilian Zøllner, Ph.D. Centre for Suicide Research UNGES SÅRBARHED, TANKER OM SELVSKADE OG SELVSKADENDE ADFÆRD Kolding 13. oktober 2011.
Borderline - eller emotionel ustabil Personlighedsstruktur Oplæg ved Else Iversen Holstebro d Ud fra den forståelse, der ligger i DAT = Dialektisk.
Løsningsfokuseret samtale - Pause, tilbagemelding og opgaver Undervisning PKR 5. nov Psykolog Morten Halberg.
Personligheds- forstyrrelser / Borderline v. Lea Moth Johansen Og Eva Nedergaard.
Seksualitet og demens Fjernundervisning I alderspsykiatri PsykIT  Alderdom og seksualitet  Seksualitet set i demens perspektiv  Den demente,
ADHD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed. Diagnostiske kriterier – Kernesymptomer Opmærksomhed Hyperaktivitet Impulsivitet.
Kognitive strukturerede samtaler. Hvem er jeg Uddannet lærer i 1995 Langagerskolen 1995 – 2009 Skolevejleder / kurator 2003/04 Bagland 2009 – Ikke psykolog!
Autisme og selvskade. Præsentation  Helle Vallentin  Pædagogisk leder for afdelingerne i Viborg  Jane Mark Jensen  Daglig leder i Dannebrogsgade og.
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Personlighedsforstyrrelser
Introduktion til SPV-kursus
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Program Velkommen Samarbejdet med pårørende
Antal besvarelser: 52.
Psykoedukation Indlagte patienter med dom til behandling eller anbringelse Session 1 - Introduktion og præsentation samt undervisning om skizofreni Undervisere:
Relationer på arbejdet.
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
- eller emotionel ustabil Personlighedsstruktur
INTENSIV GRUPPEVEJLEDNING - et kursus på 8 dage
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Undervisning og formativ feedback
Pårørendeundervisning: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
SYNerGAIA Innovation - Psykoedukations projektet
Forberedelse til eksamen
Katrine Schepelern Johansen Leder, seniorforsker, ph.d.
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
personlig robusthed arbejdsevne tilbagevenden
Sygeplejerske Kirsten Gotfredsen Masterclass på Demensområdet
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Selvskade v/ afsnitsledende overlæge
En tur i galleriet….
Stresshåndteringsgruppe
Kommunikation - trykstil
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Kursus for personer med demens og pårørende
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
- eller emotionel ustabil Personlighedsstruktur
Personaletræf Brogården 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Velkommen Dagens program.
Livskvalitet Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med eller uden smøger, overvægt, inaktivitet….. Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Den uundgåelige smerte
AF Mads Korsgaard Poulsen
Den uundgåelige smerte
Præsentationens transcript:

- eller emotionel ustabil Personlighedsstruktur Borderline - eller emotionel ustabil Personlighedsstruktur Oplæg ved Else Iversen og Louise Bavngaard i Silkeborg d. 03.10.2018 Ud frad. 26 den forståelse, der ligger i DAT = Dialektisk adfærdsterapi Ud fra den forståelse, der ligger i DAT = Dialektisk

VORES MÅL MED FOREDRAGET At øge viden og forståelse for borderline-lidelsen At give kendskab til grundlæggende principper for DAT-behandlingen

Program 19:05-19:30 Præsentation og oplæg om borderline diagnose samt den biosociale forklaringsmodel 19:30-19:50 Interview 19:50-20:10 Pause 20:10-20:25 Oplæg omkring behandlingen med dialektisk adfærdsterapi 20:25-21:00 Interview 21:00-21:30 Spørgsmål

Dialektisk adfærdsterapi = DAT Dialektisk adfærdsterapi er udviklet af Marsha Linehan professor i psykologi ved University of Washington i Seattle siden 1980, hvor hun begyndte at arbejde med selvmordstruede og selvskadende patienter.

Følelses-kurve Ved borderline personlighedsforstyrrelse Intensitet Selvskade/ selvmordstanker Almindelig følelses- kurve Tid

Biosocial model: Faktorerne påvirker hinanden gensidigt Individuel følelsesmæssig sårbarhed Omgivelser (Invaliderende reaktioner)

Validering er at Tage den anden alvorligt Se den anden Være opmærksom Lytte aktivt Opsummere og spejle Holde med Acceptere, bekræfte, støtte Udtrykke velvilje Se tingene fra den andens synsvinkel Forsøge at aflæse den anden Tilkendegive at den anden er forståelig

Invalidering er at Kritisere Betvivle Ignorere Give skyldfølelse Fordømme Sætte negative etiketter på Give urimelige eller usande forklaringer på noget ved en anden Håne

Invaliderende familiemiljø Hvad det ikke behøver betyde: - ondskabsfuld, grusom, voldelig - forsømmelig, ligeglad, ude af stand til at fungere - sygelig Hvad det betyder: - at velbegrundet og forståelig opførsel, især ønsker og følelser, ofte bliver overset, misforstået, kritiseret, sygeliggjort osv. - at uhensigtsmæssig opførsel, især passiv eller farlig opførsel, retfærdiggøres

Den biosociale model: Manglende evne til at regulere følelser Kombination af medfødt følsomhed OG et invaliderende miljø medfører grundproblemet hos borderline-patienter: Manglende evne til at regulere følelser og dermed manglende færdigheder til at håndtere sig selv

VANSKELIGHEDER: Problemer med at håndtere følelser Voldsomme følelsesudsving. Problemer med depression, angst og vrede. Svært ved at mærke og genkende følelser. Problemer i forhold til andre mennesker Kaos i relationer. Angst for at blive forladt. Problemer med selvregulering Identitetsforstyrrelser/”hvem er jeg?”, tomhedsfølelse. Problemer med at styre adfærd Selvmordsforsøg, selvskadende handlinger, overspisning, misbrug m.v. Problemer med tænkning Problemer med tænkning ved høje følelsesniveauer. Mistro. Generelt opmærksomhedsproblemer.

INTERVIEW

PAUSE 20 MINUTTER

Det overordnede mål er et leveværdigt liv Byggesten: færdigheder Færdigheder til at styre sin opmærksomhed Færdigheder til at være i relation til andre Færdigheder til at regulere følelser Krisestrategier – eller ”hold-ud”-færdigheder Færdigheder, der ikke er lært i opvæksten, læres i behandlingen.

Dialektisk adfærdsterapi Forandring Accept M. Linehan 1996

OVERBLIK OVER BEHANDLINGEN Færdighedstræning i gruppe en gang om ugen Undervisning Hjemmeopgave Træning i opmærksomhed (mindfullness) Individuel terapi en gang om ugen Målhieraki Dagbogsark Kædeanalyse 2 x 21 uger = 1 år

Indlæring af færdigheder i gruppe Opmærksomheds-færdigheder/mindfulness - at være nærværende på en ikke dømmende måde Relationsfærdigheder - behovsopfyldelse og grænsesætning Følelsesregulering - mærke og genkende en følelse, tillade følelsen, handle modsat følelsen, når den ikke er berettiget Hold-ud-færdigheder- at udholde ubehag - udholde krisen, acceptere tingenes tilstand. Undgå impulsiv adfærd.

Målhieraki Mål i starten af behandlingen: sikkerhed og stabilitet i nuet 1. at reducere selvmordsadfærd og selvskadende adfærd 2. at reducere terapiforstyrrende adfærd 3. at reducere adfærd, der forringer livskvaliteten 4. at styrke færdigheder og kompetent adfærd

Dagbogsark UGE Trist 0-5 Selvmords- tanker Impuls til selvskade handling Anden Impulsiv Handling p.n. Medi- cin Anvendte færdig-heder Egne Kommen- tarer Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Lørdag Søndag

Kædeanalyse Problem adfærd Løsningskæde Sårbarheder Konsekvenser Udløsende hændelse Tanker – ofte dømmende Sekundær følelse på kort sigt Primær følelse Tanker og på lang sigt Løsningskæde Nye led med færdigheder

INTERVIEW

SPØRGSMÅL

Kontakt Regionspsykiatrien Silkeborg Team for Personlighedsforstyrrelser Att: Else Iversen/Louise Bavngaard Falkevej 5 8600 Silkeborg Tlf. 2169 2203/2405 5346 Mail. elsivers@rm.dk/loubav@rm.dk