Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afChristine Nordli Redigeret for ca. et år siden
1
- eller emotionel ustabil Personlighedsstruktur
Borderline - eller emotionel ustabil Personlighedsstruktur Oplæg ved Louise Bavngaard og Sanne Mikkelsen Interview med Christina Haurum Ud frad. 26 den forståelse, der ligger i DAT = Dialektisk adfærdsterapi
2
VORES MÅL MED FOREDRAGET
At øge viden og forståelse for borderline-lidelsen At give kendskab til grundlæggende principper for DAT-behandlingen
3
Program 19:05-19:30 Præsentation og oplæg om borderline diagnose samt den biosociale forklaringsmodel 19:30-19:50 Interview 19:50-20:10 Pause 20:10-20:35 Oplæg omkring behandlingen med dialektisk adfærdsterapi 20:35-21:05 Interview 21:05-21:30 Spørgsmål
4
Dialektisk adfærdsterapi = DAT
Dialektisk adfærdsterapi er udviklet af Marsha Linehan professor i psykologi ved University of Washington i Seattle siden 1980, hvor hun begyndte at arbejde med selvmordstruede og selvskadende patienter.
5
Følelses-kurve Ved borderline personlighedsforstyrrelse Intensitet
Selvskade/ selvmordstanker Almindelig følelses- kurve Tid
6
Biosocial model: Faktorerne påvirker hinanden gensidigt Individuel
følelsesmæssig sårbarhed Omgivelser (Invaliderende reaktioner)
7
Validering er at Tage den anden alvorligt Se den anden Være opmærksom
Lytte aktivt Opsummere og spejle Holde med Acceptere, bekræfte, støtte Udtrykke velvilje Se tingene fra den andens synsvinkel Forsøge at aflæse den anden Tilkendegive at den anden er forståelig
8
Invalidering er at Kritisere Betvivle Ignorere Give skyldfølelse
Fordømme Sætte negative etiketter på Give urimelige eller usande forklaringer på noget ved en anden Håne
9
Invaliderende familiemiljø
Hvad det ikke behøver betyde: - ondskabsfuld, grusom, voldelig - forsømmelig, ligeglad, ude af stand til at fungere - sygelig Hvad det betyder: - at velbegrundet og forståelig opførsel, især ønsker og følelser, ofte bliver overset, misforstået, kritiseret, sygeliggjort osv. - at uhensigtsmæssig opførsel, især passiv eller farlig opførsel, retfærdiggøres
10
Den biosociale model: Manglende evne til at regulere følelser
Kombination af medfødt følsomhed OG et invaliderende miljø medfører grundproblemet hos borderline-patienter: Manglende evne til at regulere følelser og dermed manglende færdigheder til at håndtere sig selv
11
VANSKELIGHEDER Problemer med at håndtere følelser
Voldsomme følelsesudsving. Problemer med ”depression”, angst, skam og vrede. Svært ved at mærke og genkende følelser. Problemer i forhold til andre mennesker Kaos i relationer. Angst for at blive forladt. Problemer med selvregulering Identitetsforstyrrelser/”hvem er jeg?”, tomhedsfølelse. Problemer med at styre adfærd Selvmordsforsøg, selvskadende handlinger, overspisning, misbrug, impulsiv mv. Problemer med tænkning Problemer med tænkning ved høje følelsesniveauer. Mistro. Generelt opmærksomhedsproblemer.
12
INTERVIEW
13
PAUSE 20 MINUTTER
14
Det overordnede mål er et leveværdigt liv
Byggesten: færdigheder Færdigheder til at styre sin opmærksomhed Færdigheder til at være i relation til andre Færdigheder til at regulere følelser Krisestrategier – eller ”hold-ud”-færdigheder Færdigheder, der ikke er lært i opvæksten, læres i behandlingen.
15
Dialektisk adfærdsterapi
Forandring Accept M. Linehan 1996
16
OVERBLIK OVER BEHANDLINGEN
Færdighedstræning i gruppe en gang om ugen Undervisning Hjemmeopgave Træning i opmærksomhed (mindfullness) Individuel terapi en gang om ugen Målhieraki Dagbogsark Kædeanalyse 2 x 21 uger = 1 år
17
Indlæring af færdigheder i gruppe
Opmærksomheds-færdigheder/mindfulness - at være nærværende på en ikke dømmende måde Relationsfærdigheder - behovsopfyldelse og grænsesætning Følelsesregulering - mærke og genkende en følelse, tillade følelsen, handle modsat følelsen, når den ikke er berettiget Hold-ud-færdigheder- at udholde ubehag - udholde krisen, acceptere tingenes tilstand. Undgå impulsiv adfærd.
18
Målhieraki Mål i starten af behandlingen:
Sikkerhed og stabilitet i nuet 1. at reducere selvmordsadfærd og selvskadende adfærd 2. at reducere terapiforstyrrende adfærd 3. at reducere adfærd, der forringer livskvaliteten 4. at styrke færdigheder og kompetent adfærd
19
Dagbogsark UGE Trist 0-5 Selvmords- tanker Impuls til selvskade
handling Anden Impulsiv Handling p.n. Medi- cin Anvendte færdig-heder Egne Kommen- tarer Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Lørdag Søndag
20
Kædeanalyse Problem adfærd Løsningskæde Sårbarheder Konsekvenser
Udløsende hændelse Tanker – ofte dømmende Sekundær følelse på kort sigt Primær følelse Tanker og på lang sigt Løsningskæde Nye led med færdigheder
21
INTERVIEW
22
SPØRGSMÅL
23
Kontakt Regionspsykiatrien Silkeborg
Team for Personlighedsforstyrrelser Att: Louise Bavngaard/Sanne Mikkelsen Falkevej 5 8600 Silkeborg Tlf /
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.