Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Stresshåndteringsgruppe

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Stresshåndteringsgruppe"— Præsentationens transcript:

1 Stresshåndteringsgruppe
- Session 6

2 Kort åndedrætsmeditation

3 Plan for session 6 Opfølgning på hjemmearbejde
Tænkning og kommunikation Tanker er ikke fakta Kommunikationsteknikker Håndtering af vanskelig dialog som rollespil. Hjemmearbejde til næste gang

4 Opfølgning på hjemmearbejde
- Situationsregistrering og stress skalering Pusterumsøvelsen 2x dagligt Lang siddende meditation 3x ugentligt

5 Hensigtsmæssig kommunikation …
… handler om at stå ved sig selv og sine synspunkter på en måde, så man både respekterer sig selv og den anden ”Ikke al kommunikation kan blive god, men meget kommunikation kan blive bedre”

6 Vejspærringer i kommunikation
Hvis man ser kommunikation som en vej, hvor de to kommunikatører kører mod hinanden fra hver deres spor…. Nogle gange kan der ligge noget i vejen for, at man mødes og når til enighed.

7 Den kognitive grundmodel
Tanker Adfærd og kommunikation Følelser Fysiske fornemmelser 7 7

8 Automatiske tanker, leveregler og kommunikation
Tanker og billeder, som vi støder på, igen og igen, giver os en idé om, hvad der foregår dybere nede i vores sind – i vores leveregler. Ved at blive bekendt med vore automatiske tanker, kan vi nemmere blive opmærksomme på og ændre de ufleksible leveregler, der ellers kunne lede os ud i en stemningsmæssig nedadgående spiral, og som kan udvikle stress. Nævn eksempel her på……..udfra eksemplet med Helle… Stress, angst eller depression.

9 Eksempler på automatiske tanker
”Det er sikkert åndssvagt at stille det her spørgsmål” ”Det kan jeg simpelthen ikke være bekendt at sige/gøre/sige nej til….” ”Folk gider ikke høre på mig, hvis jeg altid brokker mig”. ”Min leder får alligevel altid gennemtrumfet sin beslutning”. ”Jeg skal bare tage mig sammen og ikke hænge mig i det”. ”Jeg er altid så dårlig til at formulere mig”.

10 Automatiske tanker på spil i kommunikation
Min kollega har næsten ikke talt til mig i dag. ”Hun er nok træt af mig. Der må være noget i vejen med mig” (personalisering)   ”Jeg må have såret hende forfærdeligt med den bemærkning” (forstørrelse)  Adfærd: Man siger ikke noget  Rumination øges. I stedet for at følge sin første antagelse (min kollega er træt af mig) kunne man udfordre sin automatiske tanke  Adfærd: ved at spørge kollegaen om hvorfor hun er mere stille  Sandsynlighed for rumination mindskes.

11 Tanker er ikke fakta Tanker er mentale konstruktioner
De er ikke nødvendigvis sande - bare fordi vi har tænkt dem mange gange. Tankerne påvirker vores følelsesmæssige tilstand og handlinger, og de opstår for det meste automatisk i sindet. Det er ikke meningen, at tankerne skal stoppe, men måden vi forholder os til tankerne på kan være mere eller mindre hensigtsmæssigt. Det kan vi undersøge igen og igen i meditationerne ved at betragte tankernes mønstre. At skabe en distance til tankerne, og derefter lade dem passere .. Som en sky på himlen eller et og der kører forbi en på perronen altså lade dem passere alt imens vi vender opmærksomheden mod åndedrættet og øjeblikket.

12 Tanker er ikke fakta Det giver frihed at kunne spotte et mønster i dine automatiske tanker. Derved kan du nemlig give dig selv lov til at se på tingene fra et andet perspektiv og måske handle anderledes, end du ellers ville gøre. Træn dig i denne færdighed via den lange siddende meditationsøvelse. Hvis man betragter tankernes diktat som sandheden, kommer man måske til at halse rundt og bilde sig selv ind, at man for alt i verden skal nå det hele! At befri sig selv fra det tænkendes sinds tyranni er et direkte resultat af meditationstræningen og arbejdet med at ændre sine leveregler.

13 PAUSE

14 Mindfulness og kommunikation
Overvejelser om kommunikation forudsætter bevidsthed og nærvær. Hvad foregår der her? Hvad handler denne her samtale egentligt om? Hvilke stemninger oplever jeg? Hvad mon der sker i den anden..? Tid, ro og tålmodighed skaber et bedre rum for kommunikation. Endnu en fordel ved at vedligeholde sin mindfulness praksis  Helt konkret kan vi starte med vores verdensbilleder. Uden mindfulness ville vi ikke kunne lægge mærke til, at vi kan have forskellige verdensbilleder…

15 Kommunikation – når to verdner mødes
Her kunne billedet med to personer, der bliver uenige om det er et 6 tal eller 9 tal afhængig af hvilket perspektiv de ser det ud fra – være relevant. HUSK – blot fordi du føler noget stærkt, så kan du ikke regne med, at andre kan regne ud hvad du tænker/føler, med mindre du siger det højt og tydeligt. Eget synspunkt / Verdensbillede Andres synspunkt / Verdensbillede

16 Lyt, vis at du har hørt, og spørg ind …
Lyt åbent til modpartens indvendinger og vis at du har forstået meningen med dem Det kan nogle gange hjælpe at gentage (~spejle) det, den anden siger: ”Har jeg forstået dig rigtigt? Det du siger er at …”. Hvis du gerne vil vide det, kan du spørge ind til hvad der er baggrunden for den andens synspunkt Hold derefter gerne fast i dit eget synspunkt OBS: Taler I ud fra forskellige ”verdensbilleder”? Sæt evt. ord på denne grundlæggende forskellighed i udgangspunkt

17 Forhold i kommunikation: (Ad modum Benedicte Madsen)
Indhold / ”Bolden” Der er altid et forhold også i kommunikation – tonen, stemmen, gestikken – alt det non-verbale fylder faktisk langt størstedelen af det, vi kommunikerer til hinanden. Vi aflæser og tilpasser os en bestemt situation og en bestemt rolle. Indholdet lader sig naturligvis sjældent adskille fra forholdet, men det kan være godt for sin egen skyld at gøre sig nogle overvejelser om, hvad det er, der er på spil i en konkret situation. Kritik er et af de punkter, der er meget følsomt ifm. med kommunikation, der er kildent og som tit giver anledning til vanskeligheder. Kritik forveksles af mange med afvisning (overgeneralisering) og total tilintetgørelse (”Skæld ud” – person fremfor adfærd) Forhold / ”Dig og mig”

18 Forholdet frem for sagen
Ind imellem kan det være en fordel at træde et skridt tilbage i kommunikationen og tale om forholdet – og ikke om sagen. ”Jeg ved ikke, om det har noget med det at gøre, men jeg får en fornemmelse af, at vi i virkeligheden taler om noget andet – har det at gøre med vores uenighed på sidste møde, for det vil jeg gerne vende igen, hvis det kunne gøre en forskel” At italesætte forholdets ”uro” kan virke meget stærkt. Man kan også ”indrømme” at man lige nu har svært ved at være ”saglig”, fordi man måske føler sig såret eller vred over et eller andet…

19 Teknikker … Læg masken: Giv udtryk for dine følelser i situationen.
F.eks.: ”Jeg er nervøs over at skulle sige dette..” Det kan have en beroligende effekt på dig selv og modparten ved, hvor han eller hun har dig

20 Teknikker … Vinde tid: Giv dig selv mulighed for at tænke og mærke efter, før du reagerer på en andens udspil/tilbud. Sig f.eks. ”Jeg har brug for et par minutter/en time/en dag til at beslutte mig.” Dette vil som hovedregel blive modtaget med respekt og opfattet som seriøst.

21 Teknikker … Holde fast og gentage:
Hvis du har en tendens til at føle dig overhørt eller har svært ved at sige fra/til, kan du benytte dig af denne teknik. Sig f.eks.: ”Jeg kan godt se det fra din side, men jeg vil ikke/kan ikke…” Evt. stil den anden spørgsmålet…så hvad er det egentligt, du hører, at jeg siger..? Og hvad skal jeg og du gøre for, at vi kan komme videre herfra..? 21

22 Teknikker … Overvej mulige kompromisser på forhånd:
Kommunikation handler ikke om at vinde men om gensidig respekt. Forbered derfor om muligt et evt. kompromis forud for en vanskelig samtale. Når det så alligevel kan være svært at bruge teknikkerne, kan det være fordi, at der er nogle negative automatiske tanker i spil, som skal mødes med modtanker… (Se evt. i session 3 slide 18 vedr. NAT/modtanker).

23 Eksempler på modtanker i samværet med andre:
Du har ret til at være, som du er. Du behøver ikke at undskylde din opførsel overfor andre. Du har ret til at begå fejl. Du har ret til at skifte mening. Husk, at der ikke noget sted står skrevet: at du skal, bør eller må gøre det ene eller det andet. Du har ret til at sige: ”Det ved jeg ikke”, ”det forstår jeg ikke” eller ”det interesserer mig ikke”. Automatiske negative tanker på spil i samværet på andre (kvinder/mænd, jantelov, vestjysk mentalitet, osv)

24 Eksempler på modtanker i samværet med andre… (fortsat)
Du har ret til selv at træffe din beslutning uden at retfærdiggøre den overfor andre. Du har ret til at sige nej – uden at forklare eller føle skyld. Du har ret til at give udtryk for, hvad du selv tror, føler eller mener – uanset hvad andre tænker herom. Og husk, at andre har de samme rettigheder, og at det ikke er en katastrofe at få et nej.

25 PAUSE

26 Rollespil Den aktive gruppedeltager skal spille en opdigtet stressramt i en vanskelig dialog med en rådgiver fra Jobcenteret. Før rollespillet starter analyseres situationen ud fra arket ”Registrering og håndtering af vanskelig kommunikation” (Se Ark: Session 6 – Gruppearbejde) Overvej diverse teknikker: At lægge masken, vinde tid, hvis er problemet?, hold fast og gentag, på ”Bolden eller sagen”. Opgave for tilhørerne: Hvad så du? Hvad gjorde den, som var ”på” godt? Hvad vil du gerne se mere af i næste gennemspilning? Rollespillet spilles evt. igennem flere gange, for at opnå god tilvænning til nye kommunikations-værktøjer. Udlever verdensbillede 1 og 2 kort til dem, der skal deltage i rollespillet. Evt. tages en situation på tavlen og den diskuteres. Hvilke teknikker kan bruges. Forslag til hvordan kommunikationen skal gribes an. Undlade rollespil, hvis det føles ubehageligt.

27 Hjemmearbejde til næste gang
Hold fokus på situationer, hvor du gerne ville kommunikere anderledes. Evt. prøv nogle kommunikationsteknikker af eller tænk over, hvilke kommunikationsteknikker du med fordel kunne have brugt. Lang siddende meditationsøvelse 33 minutter 5x ugentligt. Tag evt. udgangspunkt i et problem med vanskelig kommunikation.

28 Spørgsmål…?


Download ppt "Stresshåndteringsgruppe"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google