Velkommen til fagligt samspil Hvem er vi? Vi laver en kort præsentation af os selv – 30 sek. til hver
”kom i gang øvelse” Skriv hvad på tænker på, når du hører sætningen ”Fagligt samspil i international økonomi og matematik”. Beskriv nogle af de erfaringer du har med fagligt samspil Vi sørger for der er papir på bordene – eller skal vi oprette en padlet – så alle kan følge med i hvad der skrives? Sætter du denne i gang Ken? Den klarer jeg – fokus her skal være ”følelserne” i forbindelse med de faglige samspil og ikke så meget det indholdsmæssige – det kommer jo i bordet rundt ikke sandt? 10 min
Bekendtgørelsen de gymnasiale uddannelser Fagligt samspil § 24. Med henblik på fagligt samspil i undervisningen mellem fag og forløb m.v. efter lovens § 30 organiserer institutionen arbejdet med at sikre samspillet i hold af lærere (lærerteam). Institutionen fastlægger et lærerteams opgaver med hensyn til planlægning, gennemførelse, evaluering og udvikling af undervisningen. § 25. Institutionen fastlægger efter drøftelse med det eller de relevante lærerteam en overordnet, kortfattet og overskuelig plan (studieplan) pr. klasse for progressionen i samspillet i undervisningen mellem fag og forløb m.v. for at sikre sammenhæng og kontinuitet i uddannelsen. Jeg tager kort de to næste dias så er kl 12
Lov om gymnasiale uddannelser § 31. Undervisningen i uddannelserne organiseres med udgangspunkt i klasser og hold. Ved afslutningen af grundforløbet dannes klasser i forbindelse med fordelingen af elever i studieretninger. Studieretningsklasserne skal understøtte et fagligt samspil mellem studieretningsfagene, obligatoriske fag og valgfag samt elevernes tilhørsforhold til klassen i den valgte studieretning. Maybrit
Matematik - læreplanen Ved prøve, hvor faget indgår i fagligt samspil med andre fag, lægges der vægt på eksaminandens evne til at: ̶ kombinere viden fra forskellige fagområder i løsningen af flerfaglige problemstillinger ̶ anvende matematisk modellering i samspil med andre fag. Ken
International Økonomi International Økonomi har et naturligt samspil med Matematik. Således forventes eleverne at inddrage matematik i undersøgelser. Hvis International økonomi A indgår i studieretning med matematik A gennemføres på 3. år som et af de problemorienterede projekter, et særligt forløb om brug af matematisk modelleringskompetence i forbindelse med samfundsøkonomisk analyse. Ken
FLERFAGLIGT SAMSPIL Fagenes samspil har til formål, at give eleverne indsigt i, at virkelighedsnære problemstillinger er sammensatte, og at løsninger forudsætter: At fagene spiller sammen At metoder og arbejdsformer indgår i en helhed At faglig fordybelse og refleksion er nødvendig At praktik og teori er hinandens forudsætninger Konklusion: Der er masser af krav om matematiks deltagelse i det flerfaglige samarbejde. Så vi skal arbejde flerfagligt! Ken
Hvordan kan vi bruge matematik i fagligt samspil Et hjælpefag, der benyttes til konkrete beregninger, beskrivelse af data/observationer fra andre fag ved fx regression etc. Som et teoretisk fag (matematik for matematikkens skyld), og hvor det andet fag i projektet fungerer som hjælpefag ved at anvende de teoretisk udledte resultater. En kombination af ovenstående, hvor motivationen for abstrakt arbejde med faget kommer fra en anvendelse i et andet fag. Ken - Hjælpefag i positiv betydning
Erfaringer/holdninger Svær kunst rent fagligt og kollegialt Manglende prioriteringer/ Manglende kendskab til andre fag! Er matematik for svært? Dræber vi vores elever?? Udfordrende men spændende og udviklende! Eleverne ELSKER når tingene hænger sammen og derved giver mening. Fagpersonen skal være villig til at tage chancer og måske endda gå på kompromis med egne holdninger. Vi bliver klogere og samarbejdet med andre fagkollegaer er sjovt. Den tager Ken
Bordet rundt Hvad er mine erfaringer med fagligt samspil mellem matematik B og International økonomi Hvilken grad af samspil var der tale om? Hvilken rolle spillede matematik? Maybrit - 10 minutter når de er færdige er kl 12.15
Hvor kan jeg hente inspiration? Econ.systime.dk Maybrit
Vi har lavet en pixi-bog https://sites.google.com/knorddoc.dk/pixi-ioe-mat Ken
Udvikling af flerfaglige forløb To og to udarbejdes en skitse til et flerfagligt forløb i et af emnerne: - Finanspolitik - Indkomstdannelse - komparative, kvalitative og kvantitative metoder, herunder matematisk analyse Beregning og fortolkning af vækstrater, andele og indeks Brug af lineære funktioner Simpel databehandling i regneark Fortolkning af resultater fra statistiske analyser. Maybrit
I skal redegøre for: Den flerfaglige problemstilling i forløbet Graden af det faglige samspil Overordnet forløbsplan
Forløb Kernestof-u.plan Aktiviteter Interessant Samarbejdspartnere Fag og tema/emnevalg Aktiviteter Interessant Samarbejdspartnere Variation Så blev kl 12.30 - den her sidste har jeg nok brug for at du forklarer mig lidt om hvordan vi skal bruge den? Motivation Tidsramme