Demokrati og medborgerskab

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Vejlederens kommunikation
Advertisements

 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
Skriv tekster, der fænger – 7 tips der toptuner din rapport Rikke Dinnetz
Anvendt markedsføring Begrebet markedsføring var det første nye begreb I stødte på i faget for snart to år siden. Nu skal vi arbejde med den praktiske.
(før), Under og efter læsning
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Skriftlighedsforløb Fokus på eksamensgenren kronik (redegørelse). Slutter af med en skriftlig opgave. Vi skriver på denne opgave i timerne. I skal være.
Skole- og praktiksamarbejdets betydning for elevens læring - i skolen og i praktikken SUSANNE KAJBERG – TEAMLEDER SOSU FYN REILA FROST – UDDANNELSESKOORDINATOR.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
UDDANNELSE ELEVERNE SKAL: LÆRE SÅ MEGET DE KAN I ALLE FAG OPLEVE ET UNDERVISNINGSMILJØ, DER GIVER LYST TIL FORDYBELSE OG ENGAGEMENT. VIDE, HVORDAN DE LÆRER.
Læring og it Spørgeteknik Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 1.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Undervisningseksperimentarium Nørre Gymnasium. Undervisningseksperimentarium  Planlæg undervisning, hvor der tages udgangspunkt i ressourcer – ikke skema.
1 Projektopgaven 8. årgang. 2 Projektopgavens vej 1.Overordnet emne er xxxx 2.Brainstorm over delemner. 3Gruppedannelse omkring delemner 4Problemformulering/opstilling.
Jeres produkt er i eksamenslokalet Din præsentation skal gemmes på j-drev + usb/papirudgave som ekstra sikkerhed Eksamenstiden er 30 minutter,
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Topskattelettelser
Forslag fra arbejdsgrupperne
Modul 2.
Masseeksperiment Masseeksperiment 2017 Program Velkommen Masseeksperimentet skoletoiletter Hvorfor er det vigtigt at sætte fokus på skoletoiletter?
Fordybelse i et projekt
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Studieretningsprojektet
Forløb i samfundsfag.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Michael Svendsen Pedersen Lektor emeritus
OSO opgaven på Midtjysk
Studieretningsprojektet
Gymnasiernes samarbejde med eksterne læringsmiljøer
Faglig inspiration til erhvervsuddannelserne i faget Dansk
Velkommen Robusthed basiskursus
Efter Karl Henrik Flyums modeller
45. Konflikthåndtering Indhold: Man får redskaber til at tackle konflikter med forældre på kanten, i en anerkende og nedtrappende facon. Du vil lære,
Anerkendende pædagogik
Skriv ansøgning 10 gode råd.
ÅRHUS AFDELING.
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
FÆLLES målstyring i matematik
Præsentationsportfolio
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
- Fælles forståelse af kerneopgaven
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
For eller imod tobak? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
1. kontaktmøde Velkommen til workshop om Kompetenceafklaring, CV og Netværk. Hils på hinanden, jeres networking starter nu
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Karl Henrik Flyums model
International økonomi for matematikere
SMTTE modellen Sammenhæng Tiltag Mål Evaluering Tegn
Demokrati og medborgerskab
MUNDTLIG FREMSTILLING
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Titel på videnskabeligt projekt
Progression sprogbaseret undervisning
Innovation i humanistiske fag
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
Indsæt billede af din skole
dho- og sro-evaluering
Værktøj 6: Omgangstone og kollegialitet
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Værktøj 8: Supervision og sparring
Værktøj 4: Aktiverende APV
Værktøj 7: Det gode personalemøde og arbejdspladskulturen
Præsentationens transcript:

Demokrati og medborgerskab Sidste dag i forløbet Vi opsummerer og gør klar til fremlæggelse H C Ørsted Gymnasiet Frederiksberg

National identitet – hvor dannes den? H C Ørsted Gymnasiet Frederiksberg

I husker målene for ugen På oplyst grundlag kan I formulere for jer selv, hvad det vil sige at være integreret I har overvejet, hvordan Danmarks integrationspolitik burde være I forstår ideologiske og pragmatiske holdninger til integration; I ved, hvordan man kan bruge data om befolkningens holdning til integration til at tilpasse politiske udmelding specifikke segmenter; I forstår koblingen mellem integration og den enkeltes identitet Henvis til de faglige og SO-faglige mål i forløbsbeskrivelsen H C Ørsted Gymnasiet Frederiksberg

Opsamling – hvad var det I skulle Informationssøgning. Fra teori til anvendelse Analyse af taler selv holde taler fremlægge kommunikationsstrategi Undersøge målgruppeprofiler. Nudge jeres integrationspolitik Henvis til ugeskemaet H C Ørsted Gymnasiet Frederiksberg

H C Ørsted Gymnasiet Frederiksberg Produkter Politisk tale om jeres holdning til integration fra mandag – Justeres og forbedres efter i dag Kampagnehjemmeside til defineret målgruppe Kommunikationsstrategi: Grafisk visualisering af integrationsproces Tidsfrister og evalueringskriterier og krav i forløbsplan H C Ørsted Gymnasiet Frederiksberg

Spørgsmål vi vil have svar på Integrationspolitik på fem områder: Hvordan får vi indvandrerne ind på arbejdsmarkedet? Boligpolitik: Hvad kan man gøre for at fordele indvandrerne? Hvad betyder fordelingen af elever på skoler for integrationen? Hvordan får vi standset bandekrige? Sprogpolitik: Hvordan sørger vi for, at indvandrerne lærer dansk, så de kan deltage i samfundet og på arbejdsmarkedet? H C Ørsted Gymnasiet Frederiksberg

Eksempel på en god struktur for fremlæggelse Tid Indhold 1:00 Forklar jeres integrationspolitiske ståsted. Brug samfundsfaglige begreber 0:45 Forklar hvem jeres målgruppe er, og hvordan I har valgt målgruppen 1:15 Forklar jeres kommunikationsstrategi. Hvordan vil I kommunikere til målgruppen? 3:30 Fremvis jeres produkter. Beskriv hvorfor I har gjort, som I gjorde. Forklar konkret, hvad I har gjort for at tilpasse produktet til målgruppen. 1:30 Diskuter, hvordan man kan forbedre produkterne 2:00 Diskuter, hvorfor I tror at jeres integrationspolitik vil virke, og kom ind på, hvorfor I tror målgruppen vil være enig i jeres påstande. Tid til spørgsmål og diskussion H C Ørsted Gymnasiet Frederiksberg

H C Ørsted Gymnasiet Frederiksberg Hvad ser vi på? Faglige bedømmelseskriterier Gruppearbejdsprocessen Fremlæggelsen Rækkefølge for fremlæggelser Henvis til bedømmelseskriterier. Giv eks fra gruppearbejdsprocessen. Eks på god fremlæggelse. Vis elev-rækkefølgen for fremlæggelse: tider og elevnavne H C Ørsted Gymnasiet Frederiksberg

Strategi – hvad ser vi på: Målgruppen er præcist afgrænset Hypoteser om målgruppen underbygges af valide kilder Sammenhængen mellem integrationspolitik og målgruppen begrundes med data Det er fornuftigt Den konkrete integrationspolitik vurderes samfundsfagligt H C Ørsted Gymnasiet Frederiksberg

Hjemmesiden – hvad ser vi på: Hvor meget har I selv har lavet, og hvad er skabelon? Det visuelle udtryk er ensartet på tværs af undersider Det visuelle udtryk er tydeligt tilpasset målgruppen Hjemmesiden er overskuelig og intuitiv at navigere rundt på Argumentationsform er tilpasset målgruppen De politiske budskaber er tydeligt tilpasset målgruppen H C Ørsted Gymnasiet Frederiksberg

Visualisering og fremlæggelse Den grafiske visualisering fortæller en ’historie’ eller har et klart budskab Den er relevant ift. det konkrete integrationspolitiske forslag Kan I gå fra det konkrete til det abstrakte, fra det enkle til det komplekse? Kan I argumentere klart for jeres holdninger? Bidrager hele gruppen både i præsentation og i samtale? H C Ørsted Gymnasiet Frederiksberg

H C Ørsted Gymnasiet Frederiksberg Feedback-regler Kærlige Konkrete Konstruktive Kontante H C Ørsted Gymnasiet Frederiksberg

H C Ørsted Gymnasiet Frederiksberg 3 til te I skiftes til at fremvise jeres produkt Alle ser et produkt fra tre andre grupper og fremviser produkt én gang. Hver gang er der præsentation og feedback. Grupper samles og fortæller på skift om den feedback, der er givet på deres produkt I har nu formiddagen til at blive helt færdige med jeres produkt og forberede fremlæggelse H C Ørsted Gymnasiet Frederiksberg

H C Ørsted Gymnasiet Frederiksberg Hvordan går man til te? Team-medlem 1 bliver ved sit bord med teamets arbejdsark. Resten af teamet roterer til et andet teambord. Værten præsenterer produktet for ”gæsterne” ”Gæsterne” takker for præsentationen og vender tilbage til deres oprindelige team Teamet tager Ordet rundt, hvor den mest interessante viden/ord fra de andre teams deles H C Ørsted Gymnasiet Frederiksberg