Caseseminar Kolding 14. marts 2017

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Caseeksamen – ny grundfagsbekendtgørelse PowerPoint til elever Casevirksomhed HTH
Advertisements

Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Caseeksamen – ny grundfagsbekendtgørelse PowerPoint til elever Casevirksomhed DT Group
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
VIRKSOMHEDSSPECIALE Why the struggle? Anne Mette Ravn Nielsen, cand. mag. i tværkulturelle studier (færdig forår 2015) - skriv.
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
Webinar 1 i fase 2 Tema: Differentiering – med særligt fokus på kortlægning af elevernes forudsætninger Indhold: 1)Hvad er et webinar? 2)Forud for selve.
Emner: Store barrierer og lille erhvervsevne hvordan håndterer vi de situationer? Personlig assistance og fleksjob Hjælpemidler. LAB/SEL. - ligheder.
Det internationale område Synergi-skolerne. Synergi-skolerne Grindsted Erhvervsskole Grindsted Erhvervsskole Haderslev Handelsskole Haderslev Handelsskole.
Skriftlighedsforløb Fokus på eksamensgenren kronik (redegørelse). Slutter af med en skriftlig opgave. Vi skriver på denne opgave i timerne. I skal være.
KNÆK KODEN Opgave 4 Det erhvervsøkonomiske område.
Det afsluttende AT-projekt udarbejdes i 2 fag. Der vælges blandt alle fag eleven har eller har haft. Faget indgår på det højeste niveau. Man kan ikke kombinere.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats Indsatsen består af Ekspertrådgivning og inspiration Forskningsprojekt på de regionale arbejdspladser.
Evaluering i dansk - begreber og eksempler
Væksthus for netbaserede undervisning v. Robin Leutert og Camilla Nørgaard.
Naturvidenskabelig faggruppe - forsøgslæreplan Fredag d. 26. september 2008 Mulernes Legatskole.
Kandidatspeciale Klinisk Biomekanik Institut for Idræt & Biomekanik.
Feltopgave 1 Julie-Marie Terkildsen
ORGANISATION workshop
Online arbejdsmiljøuddannelse
Studieretningsprojektet
Faglig udvikling i praksis 2017
OSO opgaven på Midtjysk
Studieretningsprojektet
Oplæg om metoder Vejle 14. Januar 2010.
Den gode prøve i faget dansk
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
Eksamen er den flittige elevs fest… ER IKKE EN TEST AF JER..
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Portfolio IT B.
Program Introduktion Gennemgang af vores idé
Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)
Fagmøde Naturfag, fysik og kemi September 2015
VELKOMMEN Informationsmøde Skole & Fritid
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Kerneydelsen som grundlag for dialog
Tilsyn med Produktionsskolerne
Oplæg fagmøde naturfag, fysik og kemi
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Temadag Iværksættelse af talentudvikling
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Temaeftermiddag onsdag d. 3/1-2018
Nye forstander på efterskoler 2016
Teopæd og den afsluttende opgave
Problemformulering, synopsis og synopsiseksamen
Sådan bruger du præsentationen
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Faggruppemøde EUC-Lillebælt den 2. februar 2017
MUNDTLIG FREMSTILLING
Erfaringsmøde Samfundsfag
Erfaringsmøde Historie
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
BAI skolekonference 13. november 2018 Titeldias
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Problemformulering, synopsis og synopsiseksamen
Velkommen Dette ansøgningsskema er første skridt mod en deltagelse i projektet “Øget Vækst gennem cirkulære forretningsmodeller I SMV’er”, eller “CØ SMV”.
Humanistisk Entrepreneurship 13 Eksamen Eksamenstræning Adding values to the business model forår 2019 Pillon - KU.
arbejdspladsvurdering (apv) februar – 13. marts 2019
dho- og sro-evaluering
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Undervisningsplanlægning
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Tværmedial Kommunikation 13 Eksamen Eksamenstræning Digital retorik
Præsentationens transcript:

Caseseminar Kolding 14. marts 2017 Organisation Caseseminar Kolding 14. marts 2017 Titeldias Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod 28-12-2018

Indhold Mulighed for caseeksamen Faglige mål og indhold Didaktiske principper Dokumentation ved prøveform a Dokumentation ved prøveform b Proces ved caseeksamen Det gode prøveoplæg Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod 28-12-2018

Mulighed for caseeksamen Følgende erhvervsuddannelse udbydes med caseeksamen: 1) Detailhandelsuddannelsen med specialer 2) Eventkoordinatoruddannelsen 3) Finansuddannelsen 4) Handelseuddannelsen med specialer 5) Kontoruddannelsen med specialer Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod 28-12-2018

Faglige mål og indhold Faget har i et eux-forløb en vejledende varighed på 3 uger på niveau C Faget indeholder fem faglige mål: Redegøre for organisationsteoretiske skoler i et historisk perspektiv. Diskutere og vurdere problemstillinger omkring en organisations strukturer og processer. Anvende viden om interne organisatoriske samarbejder til at diskutere og vurdere problemstillinger omkring team- og projektorganisering samt team- og projektledelse. Diskutere og vurdere kompetenceudvikling i en organisation. Anvende viden om trivsel, motivation og ledelse til at diskutere og vurdere en organisations ledelsesprocesser. Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod 28-12-2018

Didaktiske principper Undervisningen tager udgangspunkt i skolens fælles pædagogiske didaktiske grundlag – med anvendelse af forskellige arbejdsformer. I organisation C arbejdes med aktuelle og virkelighedsnære problemstillinger, idet konkrete organisationer analyseres ud fra en helhedsorienteret synsvinkel. Undervisningen skal i størst muligt omfang inddrage elevernes erfaringsgrundlag. Undervisningen skal tilrettelægges praksisnært og helhedsorienteret Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod 28-12-2018

Dokumentation Dokumentationen kan bestå af skriftlige opgaver, caseopgaver, præsentationer m.v. Det skriftlige arbejde bør i vidt omfang indgå i samspil med mundtlig præsentation for derved at styrke elevens evne til at kommunikere om organisatoriske emner. Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod 28-12-2018

Dokumentation ved prøveform A Opgavesættet, der indgår som grundlag for prøven, skal dække de væsentlige faglige mål, som skolen har udvalgt til prøven. Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod 28-12-2018

Proces ved caseeksamen Udarbejdelse af opgavesæt Skolen udarbejder et opgavesæt bestående af 4-7 delopgaver Delopgaverne skal samlet dække over de væsentlige mål i organisation. Opgavesættet sendes til censor senest 5 arbejdsdage før caseeksamen. Casearbejdsdagen På casearbejdsdagen har eleven 6-8 timer til at arbejde med opgavesættet bestående af 4-7 delopgaver (der ydes ikke vejledning på casearbejdsdagen). Eleven udfylder en eksamensplan, der viser hvordan eleven vil præsentere opgaven – herunder elevens valg af hjælpemidler (fx pp) Caseeksamen Censor udvælger hvilke 2 delopgaver hver elev skal eksamineres i. Prøven afholdes tidligst på anden og senest på fjerdedagen efter arbejdsdagen Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod 28-12-2018

Det gode prøveoplæg Dækker samlet de væsentlige mål i organisation. Giver eleven mulighed for at inddrage sin dokumentation, for at binde undervisning og prøve tættere sammen. Giver eleven mulighed for at anvende casevirksomheden eller mulighed for at perspektivere til virksomheden. Opgavesættet er tilpasset varigheden af casearbejdsdagen på 6-8 timer. Er konkret formuleret, så opgaven kan forstås af eleven uden vejledning Rummer åbne spørgsmål, der giver den plads til at den dygtige elev kan vise hvad han/hun kan. Er udformet i det sprog, der benyttes i undervisningen Har et godt layout Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod 28-12-2018

Nyttige links Fagbilag til organisation https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=181856#ide8b8e42f-4ff9-47d1-acbb-f5d9a067ab08 Vejledning til faget og prøven https://www.uvm.dk/Uddannelser/Erhvervsuddannelser/Undervisning-og-laeringsmiljoe/Grundfag/Organisation Inspiration til delopgaver ved caseeksamen http://www.emu.dk/modul/sanist%C3%A5l-organisation-og-den-merkantile-caseeksamen Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod 28-12-2018

Kontaktoplysninger Sarah Hedegaard Tidemand Sørensen Mail: sasor1@stukuvm.dk Tlf.: 20 84 69 25 Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod 28-12-2018