Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Nye forstander på efterskoler 2016

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Nye forstander på efterskoler 2016"— Præsentationens transcript:

1 Nye forstander på efterskoler 2016
Lov om efterskoler og frie fagskoler Signe Rørdam Thomsen Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod Side 1

2 Lov om efterskoler og frie fagskoler § 1 stk. 1
§ 1. Loven omfatter efterskoler og frie fagskoler, der tilbyder undervisning og samvær på kurser, hvis hovedsigte er livsoplysning, folkelig oplysning og demokratisk dannelse, og som er godkendt af undervisningsministeren til tilskud. Undervisningen skal have en bred almen karakter. Enkelte fag eller faggrupper kan have en fremtrædende plads, men aldrig på bekostning af det almene. Skolernes virksomhed skal tilrettelægges ud fra deres selvvalgte værdigrundlag. Signe Rørdam Thomsen

3 Livsoplysning, folkelig oplysning og demokratisk dannelse
Bred almen karakter Undervisning og samvær Åbenhed på kurser Signe Rørdam Thomsen Værdigrundlaget

4 Lovens hovedsigte Livsoplysning
Universelle, almenmenneskelige problemstillinger, Folkelig oplysning Oplysning om fællesskaber samt forholdet til det individuelle - kulturen Demokratisk dannelse At forberede til engagerede medborgere, Signe Rørdam Thomsen

5 Særligt for efterskoler
§1 stk. 2 Efterskoler tilbyder unge elever kurser efter stk. 1 med henblik på elevernes hele menneskelige udvikling og modning samt deres almene opdragelse Signe Rørdam Thomsen

6 ÅBNE KURSER – åbenhedskravet i § 15 stk. 2 og § 13 stk. 1 -3
Kurserne skal være åbne for alle, der opfylder aldersbetingelserne Skolerne skal være åbne for alle med forskellige forudsætninger, man kan stille krav til engagement ikke til forudsætninger Et kursus skal udformes og annonceres, så det ikke afholder elever fra at henvende sig, - også selv om skolen ikke har til hensigt at afvise eventuelle elever. Linjer skal også være åbne Det er muligt at niveaudele undervisningen Signe Rørdam Thomsen

7 Undtagelse for åbne kurser
Undtagelse: Skoler, der er godkendt med et samlet særligt undervisningstilbud, kan tilrettelægge deres kurser alene for elever med behov for specialpædagogisk støtte. Signe Rørdam Thomsen

8 Hjemmesideformulering
… prioriterer de boglige fag meget højt. Dette er med til at sikre, at vores elever opnår et karaktergennemsnit, der ligger i den bedste tiendedel af alle skoler. Over 90 % af ….’s elever vælger en gymnasial videreuddannelse (Gymnasiet, HHX, eller HTX) efter et skoleår. VI VED NOGET OM DIG … Vi ved fx, hvad du skal lave de fleste weekender i marts og april måned: Du skal nemlig ud og blære dig. Ud og vise, hvor sej du og alle de andre piger på rytmelinjen er blevet. Ud og deltage i de helt store opvisninger (der er ikke plads til os andre steder). Signe Rørdam Thomsen

9 Aldersbetingelser § 13. Eleverne skal for at kunne medregnes i årselevtallet opfylde følgende betingelser ved kursets begyndelse: 1) Elever på efterskoler skal have afsluttet 8 års skolegang, 7. klasse eller være fyldt 14 år. Elever, der er fyldt 18 år, kan i særlige tilfælde medregnes efter regler fastsat af ministeren for børn, undervisning og ligestilling. 2) Elever på frie fagskoler skal have afsluttet 10 års skolegang, 9. klasse eller være fyldt 16 år. Signe Rørdam Thomsen

10 Bred almen karakter § 1: Skolernes undervisning skal have en bred almen karakter, og enkelte fag eller faggrupper kan have en fremtrædende plads, men aldrig på bekostning af det almene. § 15, stk.1: Undervisningen i et fag eller en faggruppe på et kursus kan højst omfatte halvdelen af undervisningen for den enkelte elev, medmindre undervisningen i faget eller faggruppen er af bred almen karakter. Ren færdighedstilegnelse kan højst udgøre op til halvdelen af den enkelte elevs undervisningstid. Signe Rørdam Thomsen

11 Bred almen undervisning
Den brede almene undervisning skal udgøre mindst halvdelen af den enkelte elevs undervisningstid Det almene er perspektiver af fx filosofisk, historisk, kulturel, politisk, samfunds- eller naturvidenskabelig karakter, hvori der indgår et menneske-, samfunds- eller natursyn Det er ikke alene et fags eller en faggruppes titel, der afgør, om et fag eller en faggruppe er af bred almen karakter Indholdsplanen skal afspejle de almene perspektiver Undervisning, der står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen i forhold til undervisningspligtige elever og elever i 10.klasse, sidestilles normalt med undervisning af bred almen karakter. Signe Rørdam Thomsen

12 summe Hvordan sikre man undervisning med bred almen karakter på kurser, eller linjer der er meget specialiserede. Signe Rørdam Thomsen

13 Undervisning og samvær
Pædagogisk tilrettelagt samvær Samvær Signe Rørdam Thomsen

14 Obs: Måltider Indgår ikke i hverken undervisning eller pædagogisk tilrettelagt samvær. Signe Rørdam Thomsen

15 Undervisning Planlagte fremadskridende og målrettede aktiviteter uden direkte forbindelse til kostskoleformen. Alle elever skal have 21 timers undervisning hver uge (eksklusiv pauser) Skal beskrives i indholdsplanen som undervisning Lærerne deltager og er ansvarlige Signe Rørdam Thomsen

16 Tilrettelæggelse af undervisning
Traditionel undervisning, Gruppe- og projektarbejde, Studieture og ekskursioner, Temauger, erhvervspraktik, Brobygning, Kortere introduktion til rengøring. Afhængig af tilrettelæggelsen: Morgensamlinger, sangtimer mv Signe Rørdam Thomsen

17 Samvær Samværet knytter sig til kostskoleformen
Samværet kan opdeles i: Pædagogisk tilrettelagt samvær for alle elever Pædagogisk tilrettelagt samvær for nogle elever Anden form for samvær Signe Rørdam Thomsen

18 Pædagogisk tilrettelagt samvær
Planlagte, fremadskridende og målrettede aktiviteter i forbindelse med kostskoleformen Lærerne har ansvar og deltager Fællesmøder og møder i husgrupper regnes som en del af kostskolelivet og er derfor pædagogisk tilrettelagt samvær og ikke undervisning Skal beskrives i indholdsplanen som pædagogisk tilrettelagt samvær Signe Rørdam Thomsen

19 Eksempler Morgensang med bøn!?
Rengøring, hyggeaftener, tilrettelagte fester, familiedage, fællesmøder, husgruppemøder Hvad er mere? Signe Rørdam Thomsen

20 Signe Rørdam Thomsen


Download ppt "Nye forstander på efterskoler 2016"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google