og frivillige/ufrivillige

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
At forholde sig professionelt Anne Skov
Advertisements

Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Etisk dilemma – to definitioner
Etik i den kliniske praksis
Refleksioner og opsamling ift. i går
Nye sygeplejeetiske retningslinjer 2014 – hvad er nyt?
Etiske problemstillinger i forbindelse med patientinddragelse
Et stykke med etik, tak! Jacob Birkler, lektor, ph.d.
Når etikken bliver synlig
Guidet Egen-Beslutning - metode i rehabilitering Vibeke Zoffmann Sygeplejerske MPH ph.d. Aarhus Universitet & Universitetshospital.
Metodebeskrivelse Den Røde Tråd 1 Udgangspunktet for sagsbehandleren: Sagsbehandleren skal hjælpe sygemeldte borgere tilbage i arbejde, a-kasse eller uddannelse.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Skal lægerne prioritere? Mads Koch Hansen, Formand Lægeforeningen.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Oplæg ved Jacob Friis Kjærgaard Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative.
Bo Christensen professor praktiserende læge ph.d 2011 KVALITET I ET SAMMENHÆNGENDE SUNDHEDSVÆSEN – HVORDAN KAN DET LADE SIG GØRE?
Projekt : ”Styrket samarbejde mellem borgeren, myndighed og udførende virksomheder ” Deltagere er Ledere og medarbejdere indenfor Handicap og Socialpsykiatriområdet.
Guidet egen-beslutning Usikre unge: -Der er rigtig mange muligheder -Personlig usikkerhed - lavt selvværd -Høje forventninger til sig selv - præstation.
Svend Andersen, professor dr.theol. A A R H U S U N I V E R S I T E T CENTER FOR BIOETIK OG NANOETIK Etik i MTV.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Klinisk Etisk Komite for psykiatrien i Region Syddanmark. Psykiatriens regionale ledermøde Anne Marie Enderlein Cand. mag. i idehistorie, sup.
LIVETS ORD November 2016 “Alt formår jeg i ham, der giver mig kraft” (Fil 4,13)
Hvordan bruger man tilfredshedsmålinger? Praktiserende læge, ph.d. Hanne Heje Konsulent ved DAK-E/DanPEP.
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
Er patienterne klar til telemedicin? Morten Freil Direktør
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Sygeplejefaglig problemløsningsmodel -samarbejdsmodel
Skader sket i aktivering Anmeldelse, definitioner og forsikringer
Dias om psykisk arbejdsmiljø
Det gode liv og den etiske fordring
I hvilken grad vurderer du, at sundhedsdata er med til at understøtte sammenhængende patientforløb på tværs af sektorer (kommuner, regioner)?
Aldring og tværfaglighed DGS 7-8 nov. 2016
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
AMC Arthrogryposis Mulitplex Congenita Albertes udfordringer Hjemmefødsel Amyoplasi Manglende muskedannelse i foster tilværelsen Ingen gen fejl.
Ordenes betydning Alkoholiker
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
FRONTERNE (Til citatet) Mener du stadig det?.
Undervisning og formativ feedback
Arbejdsmiljørundering /tjeklister
UU-OS værdier Åbenhed Mangfoldighed Ordentlighed Mod
Spændingsfelter i vejledningsloven
Vidensbaseret praksis i botilbud
Anerkendende pædagogik
Oplæg til sygepl der skal udføre samtalen .
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
Professionsidentitet og teori/praksis
Rammer for bedre hverdagsrehabilitering
Konflikttrappen 5. Fjendebilleder opstår Opsplitning i ”dem” og ”os”
Liv og død i menneskets hænder – debatten der ikke dør
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Oplæg om retssikkerhed Handicaporganisationernes hus v
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
PROJEKTLEDERENS PERSPEKTIV
Akutberedskabet i Region Hovedstaden
Hvad er vigtigt for dig? Onsdag den 6. juni stiller sundhedsprofessionelle dette spørgsmål til patienter, beboere, klienter, brugere og borgere Den.
ved Jacob Birkler, klinisk etiker, ph.d. fhv. formand, etisk råd
1. Relationel kommunikation
Det gode samarbejde -Patientinvolvering som etisk koncept
Arbejdsmiljøgruppens ansvar, etik og samarbejde
Sygeplejeetisk Råd PK Generalforsamling november2018.
Hvor kan jeg hente hjælp?
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Fundamentals of care – hvordan kommer man i gang?
Projekt supervision på sengeafdeling H1
Livskvalitet Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med eller uden smøger, overvægt, inaktivitet….. Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med.
Ældre Sagens Distriktsdag, den
Præsentationens transcript:

og frivillige/ufrivillige Etiske dilemmaer ved inddragelse af pårørende og frivillige/ufrivillige  Jacob Birkler, etiker, ph.d. Fhv. formand, etisk råd

Når etikken bliver synlig Juridisk spørgsmål Praktisk spørgsmål Etisk spørgsmål Hvad skal jeg/vi (ikke) gøre? Hvad kan jeg/vi Hvad bør jeg/vi (ikke) gøre?

Det etiske dilemma Et etisk dilemma er en vanskelig værdikonflikt, hvor der skal træffes ét valg blandt flere handlingsalternativer. Et valg, hvis udfald får konsekvenser for andre mennesker.

‘Skrupler på vejen’ Intet synligt dilemma Synligt dilemma Ser ikke kompleksiteten og de mange hensyn Synligt dilemma Erkender det vanskelige valg Opnået handleduelighed

Pårørendeinddragelse Hvem er de pårørende? Hvem bør inddrages og hvem bør unddrages? Hvad bør pårørende/professionelle inddrages i? Hvornår bør hvem inddrages? Laste, belaste og aflaste

Etiske dilemmaer Solidaritet Loyalitet Paternalisme Gensidighed Borgeren Loyalitet Pårørende Paternalisme Gensidighed Autonomi Sygeplejecentreret Faglighed og ansvarlighed Centreret om samarbejde Involvering og konsensus Pårørendecentreret Informere og respektere

Hvad laver hjertestarteren på plejehjemmet?

Vurdering af udsigtsløs behandling Hos egen læge Ældrecenter I eget hjem Ambulancen Hospitalsafd. Hvor vurderes? Hvem vurderer? Hvad vurderes? Hvornår vurderes? Hvordan vurderes? Patienten Sygeplejersken Lægen Pårørende Livskvalitet Livslængde Livshåb Livsmening Før, nu, efter ”weekenden” Livstestamente Behandlingstestamente Lægen Sygeplejersken Patienten Pårørende Tvivl ud fra en faglig vurdering af patientens situation og forløb Værdikonflikt mellem en loyalitet overfor lægen og en solidaritet med patienten Konfrontation med det vanskelige valg og manglende grundlag for at kunne træffe dette valg Splittelse mellem en vurdering af patientens bedste og lægens vurdering Redskaber/egenskaber I eller ud fra situationen ”Begreber eller greb om” De pårørende er ikke fejlfri oversættere af patientens ønsker, men under indflydelse af egne forhåbninger

Etik i forruden og bagruden Hvad bør jeg/vi (ikke) gøre hvis det sker? Etik i situationen Hvad bør jeg/vi (ikke) gøre lige nu? Etik i bagruden Hvad burde jeg/vi (ikke) have gjort?

Etiske refleksioner Nærhed og/eller Distance Hurtigt og/eller Langsomt Våge og/eller Overvåge Fortrolighed og/eller Tilgængelighed Førstehjælp og/eller Næstehjælp Tilgangspunkt og/eller Udgangspunkt Give liv og/eller Dele liv Supplement og/eller Erstatning Kan man dø for sent?

Etiske redskaber og egenskaber Borgeren Patienten Samfundet ’bør andre gøre det samme?’ ’ønsker jeg selv at blive behandlet sådan?´ Autonomi Ikke-skade Godgørenhed Retfærdighed Nyttemaksimering Pligter / Principper Dialog / Kommunikation Nærhed / Relationer Person / Karakter Den specifikke situation Umiddelbarhed Nærhed ”Blikretning” Uvidenhed - Viden Indstilling Meddelelse Erfaring Dannelse Dyder Aspekter der har været med i vurderingen – måske også med i jeres vurderinger

Vejen til etik Erfaring (U-)Vaner Sædvaner

Grundværdier Værdier Værdier Typiske grundværdier der formuleres og præsenteres i det danske sundhedsvæsen Værdier Åbenhed Ansvarlighed Respekt Faglighed Anerkendelse Tillid Humor Nærvær Værdier Lukkethed Uansvarlighed Despekt Ufaglighed Miskendelse Mistillid Alvor Distance