Grundfagsseminar 9. september 2015 Erhvervsøkonomi og afsætning
Nye fagbilag og vejledninger Der har medvirket følgende lærere i arbejdet: Bruno Sørensen, Skive Handelsskole (afsætning) Gitte Markvardsen, K Nord (afsætning) Henrik Ross, ZBC (erhvervsøkonomi) Birgitte Schou, Silkeborg Business College (erhvervsøkonomi) Fagbilagene med ny opbygning – bl.a.. opdeling i fagmål, kernestof og supplerende stof Vejledningerne opbygget pr. niveau Fokus har været på lærernes praktiske anvendelse i faget Eksempler på helhedsorientereret undervisningspraksis og tværfaglighed
Fagenes formål Afsætning Erhvervsøkonomi Opnår grundlæggende forretningsforståelse Vægt på salg, service, rådgivning, markedsanalyse og markedsføring Styrke evnen til at afsætte produkter og tjenesteydelser Forstå offentlige og private virksomhedernes strategiske grundlag for valg af konkrete afsætnings-, salgs- og servicekoncepter. EMU side Erhvervsøkonomi Erhvervsøkonomiske kompetencer med henblik på at varetage arbejdsopgaver i en virksomhed Identificere, behandle og formidle de typiske erhvervsøkonomiske problemstillinger, der indgår i elevens uddannelsesområde Almendannende formål og studieforberedende aspekt
Kernestof afsætning Niveau F: Undervisningens omdrejningspunkt er ”den gode sælger/servicemedarbejder” og på niveau E, “Virksomheden og dens omverden”. Niveau C: Forretningsforståelse Der er i høj grad sammenfald mellem kernestoffet på niveau D og C, hvorfor disse niveauer er beskrevet samlet. Udgangspunktet for beskrivelsen er niveau C, som er slutmålet for hovedparten af de erhvervsuddannelser, hvor faget indgår. På niveau C skal eleven anvende teorier og modeller til løsning af afsætningsmæssige problemstillinger, hvor der på de underliggende niveauer i højere grad er tale om at kunne forstå og redegøre for begreber og metoder. Dette afsluttende niveau bør føre frem til at eleven har et solidt kendskab til købmandskab og forretningsforståelse og kan anvende relevante metoder og værktøjer i sammenhæng med disse begreber. Undervisningen bør primært være problem- og projektorienteret
Kernestof erhvervsøkonomi Undervisningens omdrejningspunkt på niveau F er den simple personligt ejede handels- og servicevirksomhed På niveau E udvides med ansatte På niveau D udvides med virksomheder, der er etableret i selskabsform. På niveau C udvides med produktionsvirksomheder, der i sin form har en større kompleksitet end de øvrige virksomhedstyper. I forhold til de underliggende niveauer stilles der større krav til, at eleven selvstændigt kan foretage analyser og vurderinger af det erhvervsøkonomiske stof. Undervisningen bør primært være problem- og projektorienteret
Problemstillinger Begge fag: Erhvervsøkonomi: Undervisningen i det merkantile grundforløb sigter mod C-niveau, som også er det niveau eleven udprøves på Mål fra underliggende niveauer inddrages i undervisningen, i det omfang skolen vurderer det nødvendigt, for at eleven kan gennemføre C-niveauet Helhedsorienteret undervisning anvendes til at inddrage faglige elementer fra fagene, hvor der er en naturlig sammenhæng, herunder fra det uddannelsespecifikke fag Det er skolen, der i LUP’en skal definere, hvilke undervisningsaktiviteter, der udfolder fagets mål Der er caseeksamen i alle grundfag på Kontor, handel og forretningsservice Erhvervsøkonomi: Produktionsvirksomheden er et tema på niveau C, fordi eleverne på dette niveau skal have kendskab til denne mere komplekse virksomhedsform Det giver eleverne en god forståelse af produktionsleddet, ligesom der jo også i fx dagligevarebutikker foregår produktion, fx i en slagterafdeling. Faget skal kunne bruges som løftestang for virksomhedsøkonomi B.
Pædagogiske begreber i spil Helhedsorientering Tværfaglighed Læringsmålstyring Anvendelsesorientering Kollaborativ læring Tegn på læring Viden, færdigheder og kompetencer UVD - Undervisningsdifferentiering Synergi mellem fagene Erhvervsfag Uddannelsesspecifikke fag Grundfag 25-12-2018
Faglige mål som læringsudbytte Viden, noget man har Færdigheder, noget man kan Kompetence, noget man gøre hensigtsmæssigt i en konkret situation 25-12-2018
Det merkantile grundforløb
Det merkantile grundforløb
Undervisningscases Afsætning v. Bruno Sørensen Praktisk segmentering Markedsføringsplanen Erhvervsøkonomi v. Henrik Ross Start en virksomhed Produktionsvirksomhed