Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage."— Præsentationens transcript:

1 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" WORKSHOP OM DANSK OG FREMMEDSPROG I ERHVERVSUDDANNELSERNE - HELHEDSORIENTERING, LÆRINGSMÅLSTYRING OG DIFFERENTIERING Temadage september-oktober 2015 om grundfag og de pædagogiske intentioner i eud-reformen Temadage om grundfagene dansk og fremmedsprog September-oktober 2015

2 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Nyttige links til fagbilag, vejledninger og inspirationsmateriale Fagbilag og vejledninger til grundfagene på erhvervsuddannelserne.Fagbilag og vejledninger til grundfagene på erhvervsuddannelserne. Temadag: Grundfag og de pædagogiske intentioner i eud-reformenTemadag: Grundfag og de pædagogiske intentioner i eud-reformen Dansk - faglig inspiration til erhvervsuddannelserneDansk - faglig inspiration til erhvervsuddannelserne Fremmedsprog - faglig inspiration til erhvervsuddannelserneFremmedsprog - faglig inspiration til erhvervsuddannelserne Temadage om grundfagene dansk og fremmedsprog September-oktober 2015

3 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Fagbilag og vejledninger til danskfremmedsprog Temadage om grundfagene dansk og fremmedsprog September-oktober 2015

4 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Pædagogiske begreber at forholde sig til – f.eks Helhedsorientering Tværfaglighed Synergi mellem fagene Tegn på læring Læringsmålstyring Differentiering Udfordringsdifferentiering Niveaudeling Undervisningsdifferentiering Anvendelsesorientering Kollaborativ læring Kooperativ læring Fagmål om viden, færdigheder og kompetencer Temadage om grundfagene dansk og fremmedsprog September-oktober 2015

5 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Fagenes identitet og formål Nyt i fagbeskrivelsen at adskille identitet og formål i fagbeskrivelsen Identitet – omverden – eksterne og interne aktører Hvordan skal omverden anskue fagene i erhvervsuddannelsen? Hvordan forholder fagene sig i forhold til omverden? Hvad er det særlige ved fagene i erhvervsuddannelserne? Hvordan skal fagene legitimeres over for interne og eksterne interessenter? Formål – eleven og uddannelsen - internt Hvad gør fagene for eleven og for elevens uddannelse? Hvad gør fagene i forhold til at udvikle elevens viden, færdigheder og kompetencer? Hvordan skal faget anskues internt i den uddannelse, som eleven har påbegyndt? Temadage om grundfagene dansk og fremmedsprog September-oktober 2015

6 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Fagenes identitet Fremmedsprog Kommunikativ og kulturel kompetence Nøgle til verden Praktik eller beskæftigelse i udlandet Dansk Kommunikativ og kulturel kompetence Alment og erhvervsrettet ben Temadage om grundfagene dansk og fremmedsprog September-oktober 2015

7 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Fagenes formål Fremmedsprog Bedre til at kommunikere generelt og i fagene Læringsmål i helhedsorienterede sammenhænge med andre fag og faglige uddannelser Dansk Succes i uddannelse og arbejdsliv Bedre til at kommunikere – kommunikativ og kulturel kompetence Understøtte mål fra erhvervsuddannelsens andre fag Temadage om grundfagene dansk og fremmedsprog September-oktober 2015

8 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Fagenes mål Nyt Overordnede kompetenceområder Faglige mål for elevens læringsudbytte Viden, færdigheder og kompetencer Temadage om grundfagene dansk og fremmedsprog September-oktober 2015

9 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglige mål – overordnede kompetenceområder Fremmedsprog Kommunikation Kommunikative strategier Sprogbrug og sprogtilegnelse Kultur- og samfundsforhold Dansk Læsning Kommunikation Fremstilling Fortolkning Temadage om grundfagene dansk og fremmedsprog September-oktober 2015

10 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Nyt Faglige mål om læringsudbytte Viden, noget man har Færdigheder, noget man kan Kompetence, noget man kan gøre hensigtsmæssigt i konkrete situationer Temadage om grundfagene dansk og fremmedsprog September-oktober 2015

11 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglige mål om viden - Vidensniveau udgangspunkt for differentiering Typer af viden Deklarativ viden (knowing that) Processuel viden (knowing how) Vidensniveauer Viden: Når man kan gengive noget Forståelse: Når man kan forklare noget Indhold: kompleksitet og dybde Faktuel viden (overfladeforståelse) Begrebsmæssig viden (redegøre for begreber og modeller) Dybdeviden (reflektere over årsagssammenhænge) Viden om viden - metakognition (reflektere over egen viden og forståelse inden for området/faget) Temadage om grundfagene dansk og fremmedsprog September-oktober 2015

12 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglige mål om færdigheder – Færdighedsniveau udgangspunkt for differentiering Færdighedstype Kognitive færdigheder: evner i hjernen til at løse opgaver Manuelle færdigheder: at udføre noget med hænderne Kommunikative færdigheder: at kunne udtrykke sig mundtligt eller skriftligt Færdighedsniveau Kompleksitet: hvor mange forskellige dele indeholder opgaven/problemet, Ved kommunikative færdigheder: hvilke målgrupper kommunikeres med, hvor komplekst er budskabet, hvilke virkemidler anvendes i kommunikationen Færdigheder kan defineres som Anvendelse (Anvende metoder, redskaber mm) Vurdering (Vurdere praktiske og teoretiske problemstillinger) Udvælge, begrunde og løse (Udvælge modeller, formidle disse, løse faglige problemer) Temadage om grundfagene dansk og fremmedsprog September-oktober 2015

13 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglige mål om kompetencer - kompetenceniveau udgangspunkt for differentiering Kompetencer, som eleven skal opnå handler om ansvar, selvstændighed og evne til at handle i bestemte situationer handlingsformåen set i forhold til personens handlerum, samarbejdsflader og ansvar evne til at anvende viden, færdigheder og i givne arbejds- og studiemæssige situationer og i personens professionelle og personlige udvikling Kompetencetype ud fra situation, f.eks. Praktisk situation i et værksted Kommunikativ situation hos borgeren Kompetenceniveau Situationens og opgavens kompleksitet Begynder, rutine, avanceret, ekspert (kritik, refleksion og innovation) Handlerummet – hvilke arbejdsprocesser lægges op til Selvstændighed, samarbejde og ansvar Kompetencedefinition At kunne kombinere viden og færdigheder til at at løse konkrete opgaver gennem handlinger i forhold til fagområde eller fag, en specifik problemstilling, i kendte og ukendte situationer, i forhold til eget læringsudbytte eller udvikling, i forhold til egne potentialer, i forhold til planlægning og igangsætning Temadage om grundfagene dansk og fremmedsprog September-oktober 2015

14 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Viden færdigheder og kompetencer i fremmedsprog Viden i fremmedsprog Ordforråd, grammatik, viden om teksters kendetegn og struktur, viden om normer og adfærd i kulturelle kontekster, viden om strategier til at tale, samtale, lytte, læse og skrive, viden om fremmedsprogede samfund og om erhvervsliv og almene forhold i fremmedsprogede kontekster. Færdigheder i fremmedsprog Både receptive og produktive færdigheder. De receptive færdigheder handler om at kunne modtage og forstå fremmedsproget, at kunne lytte og læse. De produktive færdigheder handler om at kunne formulere skriftlige og mundtlige udtryk, altså at kunne skrive og tale. I en samtale eller i en interaktiv realtime digitaliseret kommunikationssituation bliver både de receptive og produktive færdigheder anvendt samtidigt Kommunikative og kulturelle fremmedsprogskompetencer Kommer til udtryk, når eleven anvender sin viden og sine færdigheder i konkrete sammenhænge og til specifikke formål Temadage om grundfagene dansk og fremmedsprog September-oktober 2015

15 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Viden, færdigheder og kompetencer i dansk Viden i dansk omfatter Viden om kommunikative strategier, om at kommunikere, om it og multimodale medier, om ekstern og intern kommunikation, om sproglige normer i forskellige kontekster, om forskellige teksttyper, om formålet med at læse en tekst, om læsestrategier, om fagsprog, om sammenhængen mellem kultur, sprog, erhverv og uddannelse, om skrivestrategier, om korrekt sprogbrug, om skriveformål, om forskellige repræsentationsformer, om hensigtsmæssig kommunikation, om analysemodeller og modeller til at producere tekster Færdigheder i dansk omfatter At kommunikere hensigtsmæssigt, at anvende kommunikative strategier, at anvende it og multimodale medier, at skelne mellem intern og ekstern kommunikation, at tilpasse kommunikation til formålet, at forklare sproglige normer og anvende i praksis, at læse forskellige teksttyper, at identificere formålet med en tekst, at læse ud fra læseformål, at søge og behandle informationer, at planlægge læsning af fagtekster, at forholde sig til kultur, sprog, erhverv og uddannelse, at vurdere og tage stilling til læste tekster, at analysere og perspektivere tekster, at uddrage det relevante, at anvende skrivestrategier, at anvende korrekt sprogbrug, at vælge medier og virkemidler til fremstilling, at identificere skriveformål, at tilrettelægge kommunikation, at gå i konstruktiv dialog om tekster, at anvende viden hensigtsmæssigt Kompetencer i dansk omfatter At anvende viden og færdigheder i konkrete sammenhænge til specifikke formål Temadage om grundfagene dansk og fremmedsprog September-oktober 2015

16 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Fra fagmål til til mål for undervisning Fagmålene i bekendtgørelsen danner grundlag for skolens undervisningsmål Undervisningsmålene danner grundlag for læringsmål for konkrete undervisningsforløb og for tegn på læring som grundlag for at måle, at eleverne opfylder målene Eleven skal kunne kende og forstå læringsmålene vide, når målene er opfyldt have ejerskab til læringsprocessen Temadage om grundfagene dansk og fremmedsprog September-oktober 2015

17 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Læringsmålstyring – implementering af fagets mål om viden færdigheder og kompetencer i undervisningens praksis Læringsmålene styrer valg af Undervisningsstrategier, f.eks. Valg af indhold Valg af metode elevernes læringsaktiviteter evaluering af elevernes målopfyldelse Temadage om grundfagene dansk og fremmedsprog September-oktober 2015

18 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Læringsmålstyring forudsætter at Temadage om grundfagene dansk og fremmedsprog September-oktober 2015 eleven kender målene får værktøj til at arbejde hen imod dem får værktøj til at forstå de enkelte fags bidrag i en helhedsorienteret undervisning læringsmål er formuleret i et elevvenligt sprog sætter mål for undervisningsaktiviteterne giver grundlag for progression og differentiering tager udgangspunkt i elevens læringsforudsætninger

19 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Hvorfor læringsmål i undervisningen? Læringsmål er mål for, hvad eleverne skal kunne – altså mål for elevernes læringsudbytte. Læringsmålstyret undervisning, hvor lærere og elever er engageret om at nå læringsmål, giver større læringsudbytte for eleverne end undervisning, hvor læringsmål er fraværende eller ikke tydelige for eleverne. (Morisano & Locke, 2013) Temadage om grundfagene dansk og fremmedsprog September-oktober 2015

20 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Relationsmodellen Temadage om grundfagene dansk og fremmedsprog September-oktober 2015

21 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" At omsætte fagmål til læringsmål i undervisningen SMART læringsmål er Specifikke/Specific Målbare/Measurable Opnåelige/Attainable Relevante og realistiske/Relevant and realistic Tidsafgrænsede/Timebound Læringsmål kan f.eks. handle om, hvad du skal vide for at kunne løse en opgave du skal kunne forstå for at løse en opgave du skal kunne gøre for at løse en opgave du skal kunne gøre hensigtsmæssigt for at løse en opgave i en specifik kontekst du skal kunne reflektere over og forholde dig til for at kunne overføre din viden. færdigheder og kompetencer til en ny kontekst du skal kunne for at kombinere din viden og færdigheder til innovativt at løse nye ukendte opgaver Temadage om grundfagene dansk og fremmedsprog September-oktober 2015

22 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Creating Learning Objectives Video om at udarbejde læringsmål ud fra Blooms Wheel Filmen bruger SMART modellen til at tjekke læringsmålenes funktionalitet i forhold til at vælge, styre og målrette en undervisningsaktivitet Temadage om grundfagene dansk og fremmedsprog September-oktober 2015

23 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Bloom’s Wheel BLOOM’S WHEEL Blooms Wheel Temadage om grundfagene dansk og fremmedsprog September-oktober 2015

24 Skabelon til at planlægge undervisning og styre efter læringsmål Et forslag til en skabelon til at styre efter læringsmål, når du planlægger et undervisningsforløb Skabelonen blev bl.a. anvendt til at udarbejde inspirationsmateriale i forbindelse med de nye vejledninger til dansk og fremmedsprog Temadage om grundfagene dansk og fremmedsprog September-oktober 2015

25 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Taskbaseret undervisning Kollaborativ læring/flipped learning Dialogbaseret Stepstones Hjemmearbejdets funktion Give forforståelse – f.eks. film om kommunikationsmodel Være motiverende, tilgængeligt, inspirerende I undervisningen – udfordrende opgaver – tvinger elever til at samarbejde om at løse opgaverne Instruktion Arbejdsfase Læringsfokus Temadage om grundfagene dansk og fremmedsprog September-oktober 2015

26 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Opstart - helhedsorientering Du præsenterer formål og konkrete læringsmål for det, som eleverne skal lære Formål (i forhold til fagets mål og uddannelsens mål (helhedsorientering)) Kriterier for målopfyldelse (Viden, Færdigheder og Kompetencer) Du differentierer målene ud fra elevforudsætninger Progression ud fra egne mål og forudsætninger – ikke ud fra hvad andre kan Du tjekker med eleverne, at de har forstået målene Kan eleverne arbejde ud fra målene? Har eleverne ejerskab til målene? Har eleverne forslag til justering af målene? Du præsenterer og begrunder den måde, du har organiseret undervisningen på Samarbejdsform Individuelt eller i grupper, Funktion i forhold til læring Gruppedeltagernes roller og funktioner Selvstændigt eller kollaborativt Temadage om grundfagene dansk og fremmedsprog September-oktober 2015

27 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Arbejdsfasen Eleverne arbejder og samarbejder med fokus på at opfylde læringsmålene ud fra dine instruktioner. Eksempelvis tekst med brug af multimodale repræsentationsformer. Eleverne anvender kommunikationsmodellen til at målrette teksten i forhold til den tilsigtede modtager. Du giver løbende feedback ud fra læringsmål på processen, Feedback på elevens strategier til at løse opgaven. Spørgsmål og hints, der kan hjælpe læringsprocessen på vej Opmærksomhed, spørgsmål og interesse for deres opgaveløsning, når der er brug for det. Du træner eleverne i at bruge hinandens ressourcer og i at give hinanden faglig feedback (kollaborativ læring) Fokus på at styre efter læringsmålene Processen i fokus Det færdige produkt dokumenterer målopfyldelse - men kun hvis det blevet til ved at mestre processen Temadage om grundfagene dansk og fremmedsprog September-oktober 2015

28 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Feedback i arbejdsfaserne Løbende og afsluttende feedback til eleven på Proces Strategier Selvregulering Produkt Feedback fra elev til elev Feedback fra elev til dig Information til dig Didaktisk udvikling Temadage om grundfagene dansk og fremmedsprog September-oktober 2015

29 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Afslutning og evaluering Du evaluerer sammen med eleverne ud fra læringsmålene Processen og det færdige produkt i forhold til målene Anvendte strategier Metakompetencer i processen Læringsmålstyring Opgavestyring Innovation og refleksion Anvendelse af it Samarbejdsformer Valg af hjælpemidler og værktøjer Du fastsætter nye mål ud fra de mål, der er nået. Eleven placerer produktet i sin portfolio sammen med den opgave, der skulle løses og en log om de mål, der er opfyldt gennem læringsaktiviteten Temadage om grundfagene dansk og fremmedsprog September-oktober 2015

30 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Film om Collaborative Learning Filmen viser, hvordan kollaborativ læring kan organiseres og hvilke fordele der kan opnås med metodenFilmen viser, hvordan kollaborativ læring kan organiseres og hvilke fordele der kan opnås med metoden Temadage om grundfagene dansk og fremmedsprog September-oktober 2015

31 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Helhedsorientering og tværfaglighed Vibe Aarkrog præsenterer helhedsorienteret og tværfaglig undervisning i erhvervsuddannelserneVibe Aarkrog præsenterer helhedsorienteret og tværfaglig undervisning i erhvervsuddannelserne Vibe Aarkrogs præsentationsmateriale om helhedsorientering og tværfaglighed Temadage om grundfagene dansk og fremmedsprog September-oktober 2015

32 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Helhedsorienterede undervisningsforløb Læringsmålstyrede Klart formulerede læringsmål for den faglighed, der indgår i helhedsorienterede undervisningsforløb Samarbejde mellem faglærere Respekt for andre fags læringsmål i tværfaglige opgaver, cases og projekter Helhedsorientering - formål og og mening med undervisningen i forhold til Fagets overordnede formål og mål Uddannelsens formål og mål Praksis i erhvervslivet Tværfaglige cases og projekter som indgår i elevens uddannelse Temadage om grundfagene dansk og fremmedsprog September-oktober 2015

33 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" fremmedsprog-faglig-inspiration-til- erhvervsuddannelserne Fremmedsprog - faglig inspiration til erhvervsuddannelserne Samlet oversigt over eksempler på undervisningsforløb. Forløbene er udarbejdet i forbindelse med eud-reformen og de nye vejledninger til grundfagene 2015.Fremmedsprog - faglig inspiration til erhvervsuddannelserne Samlet oversigt over eksempler på undervisningsforløb. Forløbene er udarbejdet i forbindelse med eud-reformen og de nye vejledninger til grundfagene 2015. Temadage om grundfagene dansk og fremmedsprog September-oktober 2015

34 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" dansk-faglig-inspiration-til- erhvervsuddannelserne Dansk - faglig inspiration til erhvervsuddannelserne Samlet oversigt over eksempler på undervisningsforløb. Forløbene er udarbejdet i forbindelse med eud-reformen og de nye vejledninger til grundfagene 2015.Dansk - faglig inspiration til erhvervsuddannelserne Samlet oversigt over eksempler på undervisningsforløb. Forløbene er udarbejdet i forbindelse med eud-reformen og de nye vejledninger til grundfagene 2015. Temadage om grundfagene dansk og fremmedsprog September-oktober 2015

35 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" At designe læringsmålstyret undervisning Course design on a shoestring budget En række film fra Johns Hopkins University om at afstemme undervisningsstrategier, læringsaktiviteter og evalueringsmetoder i forhold til valgte læringsmål at udarbejde en matrix til læringsmålstyring at udarbejde læringsmål for undervisningforløb og undervisningsmoduler at vælge meningsfulde aktiviteter at evaluere ud fra læringsmål Blooms taksonomi Bloom’s Wheel anvendt i film om undervisningsdesign fra Johns Hopkins University Temadage om grundfagene dansk og fremmedsprog September-oktober 2015

36 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" OPLÆG FRA FRA ARBEJDSGRUPPERNE OM UNDERVISNINGSFORLØB TL VEJLEDNINGER TIL DANSK OG FREMMEDSPROG http://www.emu.dk/modul/fremmedsprog-faglig-inspiration-til- erhvervsuddannelserne http://www.emu.dk/modul/dansk-faglig-inspiration-til- erhvervsuddannelserne Temadage om grundfagene dansk og fremmedsprog September-oktober 2015

37 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Fokus for workshop om undervisningsforløb Helhedsorientering - formål og og mening med undervisningen i forhold til Fagets overordnede formål og mål Uddannelsens formål og mål Praksis i erhvervslivet Tværfaglige cases og projekter som indgår i elevens uddannelse Læringsmålstyring Konkrete mål, om viden, færdigheder og kompetencer, som indgår i undervisningsforløbene – udgangspunkt i fagets overordnede formål og mål Mulighed for differentiering ud fra målene i forhold til elevforudsætninger Mulighed for grader af målopfyldelse Sammenhæng med mål fra andre fag og undervisningsforløb Klare tegn på læring –eleven kan tjekke målopfyldelse ud fra læringsmålene Valg af didaktik og arbejdsformer Sammenhæng i forhold til opgaver, cases og projekter i uddannelsen Relevans i forhold til at opfylde læringsmålene Feedback fra elev til elev, fra lærer til elev, fra elev til lærer Temadage om grundfagene dansk og fremmedsprog September-oktober 2015

38 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Arbejde i workshop Gruppen arbejder kollaborativt præsenterer medbragte undervisningsforløb vælger undervisningsforløb, som grundlag for arbejde i gruppen i forhold til fokuspunkter undersøger og tilretter undervisningsforløbets muligheder for helhedsorientering læringsmålstyring undervisningsdifferentiering valg af didaktik og arbejdsformer anvender Kristines Procesmodel til helhedsorientering til at dokumentere gruppens arbejde ien kort præsentation for de øvrige workshop tager beslutning om tiltag til forandring af rammebetingelser, hvis nødvendigt og muligt parkerer diskussion af rammebetingelser, når forandring ikke er mulig evaluerer gruppens arbejde Temadage om grundfagene dansk og fremmedsprog September-oktober 2015

39 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Kollaborativ padlet Til forslag til helhedsorienteret og læringsmålstyret undervisning Padlet er et kollaborativt skriveværktøj i undervisningen Eksempel på en kollaborativ danskopgave i erhvervsuddannelserne Temadage om grundfagene dansk og fremmedsprog September-oktober 2015

40 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Kollaborativ undervisning Temadage om grundfagene dansk og fremmedsprog September-oktober 2015

41 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Deltagere i workshop Fordelt på erhvervsfagligt hovedområde Fødevarer, jordbrug og oplevelser Kontor, handel og forretningsservice Omsorg, sundhed og pædagogik Teknologi, byggeri og transport Gruppeinddeling efter kriterier i prioriteret rækkefølge 1.Erhvervsfagligt hovedområde 2.G1/GF2 3.Hovedforløb Temadage om grundfagene dansk og fremmedsprog September-oktober 2015


Download ppt "Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google