- Fælles forståelse af kerneopgaven

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
Advertisements

VIRKSOMHEDSSPECIALE Why the struggle? Anne Mette Ravn Nielsen, cand. mag. i tværkulturelle studier (færdig forår 2015) - skriv.
Skriv tekster, der fænger – 7 tips der toptuner din rapport Rikke Dinnetz
Anvendt markedsføring Begrebet markedsføring var det første nye begreb I stødte på i faget for snart to år siden. Nu skal vi arbejde med den praktiske.
Doku:SENtorium Torsdag d. 29. oktober Velkommen Programmet for dagen  Refleksionsøvelse  Fortællerrum  Narrativ evaluering Frokost  Sparringsrum.
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
Dokumentation med mobilen i dansk - sæt komma med mobilen.
Webinar 1 i fase 2 Tema: Differentiering – med særligt fokus på kortlægning af elevernes forudsætninger Indhold: 1)Hvad er et webinar? 2)Forud for selve.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
SAPA Præsentation til chefer og mellemledere i kommunen April 2016.
Udarbejdelse af spilleregler for god omgangstone og håndtering af konflikter 1. møde Anbefalet varighed: 2 – 2½ timer.
Skriftlighed Det fælles gods - præsentation af progressionsplan.
Brug for alle - Økonomi, ansøgning og evaluering.
At føre logbog Ida Marie Rasmussen 2016.
Forslag fra arbejdsgrupperne
Modul 2.
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
Præsentation af metodehåndbog for virksomhedsservice
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Instruktion til mødeledere
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Erfaring fra fire statslige arbejdspladser
Arbejdsmiljørundering /tjeklister
Introduktion til ”Sæt kerneopgaven i spil”
Læring gennem registrering og indberetning

Hvorfor resultatløn?.
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Dagens program Time: Arbejde med ide og pitch Time: Pitche for 2. K.
Anerkendende pædagogik
Affald i boligorganisationer v. Miljøchef Pia Vendelholt Christensen
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Walt Disneys kreativitetsmodel
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Netværksmøder - Drejebog
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
SUMO - analyse.
Præsentation - ny struktur, nye vedtægter
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Sådan bruger du præsentationen
Demokrati og medborgerskab
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til synopsis.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Om feedback til terapeutisk arbejde på SEOP
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Formålet med kommunikationsstrategien
1½ times arbejde i gruppen
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Kompetencespillet Dialog om behovet for udvikling af kompetencer til fremtidens digitale arbejdsliv Velkommen til……. Fortæl hvem der er kommet med ideen.
arbejdspladsvurdering (apv) februar – 13. marts 2019
Mental sundhed Beskrivelse: Da Socialtilsynet var på tilsyn i august. 2017, blev begrebet ‘mental sundhed’ drøftet. Vi blev optaget af at identificere.
Indsæt billede af din skole
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Værktøj 7: Det gode personalemøde og arbejdspladskulturen
Præsentationens transcript:

- Fælles forståelse af kerneopgaven Del 1 - Fælles forståelse af kerneopgaven Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne, så sæt dig grundigt ind i drejebogen til del 1, som du finder på hjemmesiden Denne PowerPoint -præsentation fungerer som understøttende materiale til den praktiske udførsel af Del 1. Materialet kan tilpasses, således det passer ind i fx igangværende arbejde omkring kerneopgaven. Under hvert slide er der skrevet kommentarer. Kommentarerne udgør ikke et manuskript, men nogle forslag og opmærksomhedspunkter, som proceslederen kan vælge at anvende i sit brug af materialet. Del 1 kan bruges til at definere kerneopgaven, hvis den ikke allerede er defineret på forhånd. Er kerneopgaven allerede defineret på forhånd, kan del 1 også bruges til at drøfte og reflektere over, hvad definitionen af kerneopgaven betyder for arbejdsfællesskabet. Denne drøftelse er vigtig under alle omstændigheder. Det er vigtigt, at alle i arbejdsfællesskabet forstår, hvad ordene i kerneopgaveformuleringen betyder. OBS: Del 1 skal altså gennemføres uanset om kerneopgaven er defineret på forhånd eller ej. Medarbejderne inddeles i grupper af 4-6 medarbejdere.

Til proceslederen: Proceslederen indleder med en kort begrundelse for, hvorfor en fælles forståelse af kerneopgaven er vigtig. Proceslederen fortæller, hvordan arbejdet er planlagt, hvilke gevinster, der kan opnås og hvad, der forventes af medarbejderne. Det er vigtigt, at alle medarbejdere i arbejdsfællesskabet involveres i dialogprocesserne, således flest mulige kommer i tale ved drøftelserne.

Vores definition af kerneopgaven (Indsæt jeres definition af kerneopgaven såfremt den allerede er defineret. Hvis ikke, så slet dette slide) Til proceslederen: Såfremt I allerede har en foruddefineret kerneopgave, kan definitionen indsættes og nævnes på denne slide. Proceslederen kan fx spørge om alle er bekendte med kerneopgavedefinitionen. Hvis I skal bruge processen til at definere kerneopgaven, så gå videre til næste slide.

Formålet med del 1 er, at I får en fælles forståelse af jeres kerneopgave. Det vil ske gennem en struktureret drøftelse af fire relevante dimensioner, der har betydning for definitionen og forståelsen af jeres kerneopgave: Målgruppe Ambition Tilgang Effekt De 4 dimensioner udgør 4 runder, som arbejdsfællesskabet skal gennemgå i del 1.

Runde 1: Målgruppe 1. Hvem er vi sat i verden for? 2. Hvem kan ikke undvære os? 3. Hvad ville målgruppen mangle, hvis vi ikke fandtes? Til proceslederen: Forslag til fremgangsmåde til Runde 1: 5 min individuel refleksion Gruppedrøftelse i 10 – 15 min Fælles opsamling på drøftelserne. Alle skal i så høj grad som muligt inddrages i drøftelserne. Drøftelserne noteres ned på fx post-it og sættes op på en tavle.

Runde 2: Tilgang 1. Hvordan løser vi opgaven – med målgruppen eller for dem? 2. Hvilken oplevelse vil vi gerne give målgruppen? Til proceslederen: Forslag til fremgangsmåden: Gruppedrøftelse i 10 – 15 min Fælles opsamling af drøftelserne i plenum. Her skal der i opsamlingen være fokus på, om den ønskede tilgang også går hånd i hånd med den daglige drift. Drøftelserne noteres ned på fx post-it og sættes op på en tavle.

Runde 3: Ambition 1. Hvad vil vi gerne være kendt for? 2. Hvad skal vi lykkes med sammen? Til proceslederen: Forslag til fremgangsmåden: Gruppedrøftelse i 10 – 15 min Fælles opsamling af drøftelserne i plenum. Drøftelserne noteres ned på fx post-it og sættes op på en tavle.

Runde 4: Effekt 1. Hvordan kan målgruppen mærke, at vi sammen lykkes? 2. Hvordan kan vi som medarbejdere mærke, at vi lykkes med vores kerneopgave? Til proceslederen: Forslag til fremgangsmåden: Gruppedrøftelse i 10 – 15 min Fælles opsamling af drøftelserne i plenum. Drøftelserne noteres ned på fx post-it og sættes op på en tavle.

Definition af jeres kerneopgave Opsamling på de 4 runder Hvad er jeres bud på en kerneopgaveformulering for jeres arbejdsplads? Afslutningsvis gennemgås drøftelserne i fællesskab, og den fælles definition og forståelse for kerneopgaven præciseres:                                                      Proceslederen opsummerer essensen af de 4 runder, sammen med medarbejderne.      Proceslederen synliggør de overordnede rammer for arbejdet sammen med medarbejderne, og der spørges ud i plenum ift. mulige bud på kerneopgavedefinitionen. Det/De første forslag noteres på fx en tavle, som er synlig for alle. Derefter kvalificeres definitionen blandt medarbejderne til alle kan se sig selv i kerneopgavedefinitionen. Når I har fundet frem til en formulering af kerneopgavedefinitionen, er der kun tilbage at sikre en fælles forståelse af de begreber og ord, som definitionen består af. Dette sker ved, at dobbeltklikke på ordene/begreberne (se næste slide). Lederen og MED-udvalget sørger for at kerneopgaveformuleringen nedskrives og gøres tilgængelig for medarbejderne. Det vigtigste er dog, at forståelsen af kerneopgaven lever i den daglige udførsel af arbejdet. Dertil at der løbende er en åben dialog omkring, hvorvidt arbejdsfællesskabet lever op til forståelsen af kerneopgaven. Til dette, kan del 2 og del 3 med fordel gennemføres.

Vores definition af kerneopgaven: (Indsæt her jeres definition af kerneopgaven – uanset om I selv har defineret den, eller om den var defineret på forhånd) Til proceslederen: Til slut skal alle i arbejdsfællesskabet dobbeltklikke på ordene i definitionen for at få en fælles drøftelse og refleksion om, hvordan de enkelte ord og begreber i formuleringen skal forstås. Det er vigtigt at opnå en fælles forståelse.