Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Advertisements

Præsentation af materialer på personalemøde
Social kapital – rig på relationer
Arbejdspladsudvikling
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Innovation og iværksætteri
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Kristen Kistrup, formand for Dansk Selskab for Distriktspsykiatri og
Relationer – børn og voksne
Lean Netværk AAU.
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
- Dagtilbuddets Fællesskaber
Samarbejde eksternt/Netværk Et inspirationsværktøj Det er ikke, hvad du ved, men hvem du kender, der tæller!
Præsentation af materialer på personalemøde
Drejebog Program Café-debat metode Praktiske forhold Intro Cafedebat
Refleksioner og opsamling ift. i går
Modul 4 Teamsamarbejde Hvis der er tid kan man prioritere at bruge mere tid på dette modul end på det foregående, da den ekstra tid kan anvendes på øvelserne.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
VidenDanmark VG Digitalisering og procesorientering 8. december 2014.
Introduktion af forløbet. Forløbet sættes i gang gennem kickstart. Kickstart arbejder med de to første faser. De sidste to faser arbejder hver enkelt.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Præsentation af egen institution En forudsætning for en konstruktiv erfaringsudveksling og sparring indenfor netværket er, at kendskabet til hinanden er.
Øvelse 1: First Impressions
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
Kerneopgaven i forandring XX arbejdspladse – den xx.xx.201x.
Korsager Skole 3. februar Præsentation og referat fra Kontakt- og trivselsforældre ekstra møde.
Indsæt billede: Højreklik billedet og vælg ”skift billede”, eller slet billedet og klik på ikonet for at indsætte billede. Når du har indsat billede, højreklik.
Synliggør dit lederskab med et nyhedsbrev. Dette er værktøjet for dig, der vil Sikre at dine medarbejdere har fokus på de vigtigste emner eller udfordringer.
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven Vi forebygger stress sammen.
Introduktion til øvelsen ”Bidrag til kerneopgaven” Formål med øvelsen Forberedelse Indledning Runde 1 Runde 2 Runde 3 Afslutning på øvelsen 2.
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
Denne PowerPoint er til inspiration i forbindelse med at I skal planlægge og afvikle et møde, hvor I ønsker at drøfte HMUs forslag til ny strategi. I er.
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Modul 2.1 – Go’dag til Cura og Fælles Sprog III
3-timersmødet 2017.
Stærkere kobling mellem skole og praktikvirksomhed
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Introduktion til ”Sæt kerneopgaven i spil”
- Kom tættere på dit barns skolegang
Ungiaarhus medarbejdersamling 17. marts 2017

TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Netværksmøde for AKT pædagoger i dagtilbud den
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
MEDvirk NU - en digital tjekliste til at nå i mål med arbejdsmiljøet
3-timersmødet 2017.
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Innovation.
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Instruktion s. 1/3 : Introduktion CAMPUS+ forberedelse.
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Tag snakken – bryd vanerne
Velkommen til fagligt samspil
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
3-timersmødet 2018.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Gevinstforløb SBSYS – Forandringsteam BKF
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Opsætning.
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne, så sæt dig grundigt ind i drejebogen til del 2, som du finder på hjemmesiden Denne PowerPoint -præsentation fungerer som understøttende materiale til den praktiske udførsel af Del 2. Materialet kan tilpasses, således det passer ind i fx igangværende arbejde omkring kerneopgaven. Under hvert slide er der skrevet kommentarer. Kommentarerne udgør ikke et manuskript, men nogle forslag og opmærksomhedspunkter, som proceslederen kan vælge at anvende i sit brug af materialet.

Til proceslederen: Formålet med øvelsen er at skabe et fælles overblik over, hvordan de forskellige faggrupper og funktioner i, og uden for, arbejdsfællesskabet bidrager til løsningen af kerneopgaven. Det er en forudsætning for øvelsen, at I har en fælles forståelse af jeres kerneopgave. Hvis I ikke har det, skal I først gennemføre del 1 - ”Fælles forståelse af Kerneopgaven”. Proceslederen fortæller, hvordan arbejdet er planlagt, hvilke gevinster, der kan opnås og hvad, der forventes af medarbejderne. Det er vigtigt, at alle medarbejdere i arbejdsfællesskabet involveres i dialogprocesserne, således flest mulige kommer i tale ved drøftelserne. Proceslederen indleder og begrunder, hvorfor del 2 er det næste skridt.

Vores definition af kerneopgaven: (Indsæt jeres definition af kerneopgaven) Til proceslederen: Proceslederen indleder med en præsentation af arbejdsfælleskabets kerneopgave. I forbindelse med præsentationen kan proceslederen med fordel lave en kort opsamling fra del 1. Fx kan der nævnes hvad ordene/begreberne betyder i den definerede kerneopgave. Desuden kan proceslederen spørge ind til, om der er sket noget siden sidst ift. opfattelsen af kerneopgavedefinitionen.

Runde 1 1. Hvilke faggrupper og funktioner er der i vores eget arbejdsfællesskab, som bidrager til vores kerneopgave? (internt samarbejde) 2. Er der andre teams eller afdelinger, som bidrager til vores kerneopgave? (eksternt samarbejde) Til proceslederen: I Runde 1 har arbejdsfællesskabet 15 min. til i fællesskab at drøfte de 2 spørgsmål (drøftelserne skal tage udgangspunkt i den fælles forståelse af kerneopgaven). Proceslederen sørger for, at alt noteres ned på enten en tavle eller en plakat, som er synlig for alle.

Runde 2 1. Drøft i grupperne, hvad de enkelte faggrupper/funktioner og samarbejdspartnere bidrager med til kerneopgaven. 2. Nævn de 3 væsentligste bidrag fra hver faggruppe/funktion og samarbejdspartner. Til proceslederen: I Runde 2 har grupperne (4-6 personer) 20-30 min til at drøfte, hvad de enkelte faggrupper og funktioner, i- og uden for arbejdsfællesskabet, bidrager med i løsningen af kerneopgaven. Det er vigtigt at starte med faggrupperne og funktionerne internt i arbejdsfællesskabet først. Grupperne noterer det/de væsentligste bidrag for hver faggruppe og funktion. Det er vigtigt, at grupperne når igennem alle faggrupper og funktioner indenfor den afsatte tid.

Runde 3 Præsentation af de væsentligste bidrag for hver faggruppe/funktion og samarbejdspartner …italesæt hinandens bidrag til kerneopgaven på tværs af jeres faggrupper og funktioner. Til proceslederen: Forslag til fremgangsmåde: I tredje runde præsenterer grupperne i plenum de væsentligste bidrag, der er blevet drøftet for hver faggruppe og funktion. Gruppe 1 starter. De resterende grupper supplerer og bygger oven på det, de andre grupper har budt ind med. Det fungerer bedst, hvis man kan organisere tilbagemeldingen i plenum sådan, at medarbejderne italesætter hinandens bidrag til kerneopgaven på tværs af faggrupper og funktioner. Det er f.eks. ikke sekretæren der skal fortælle hvad de administrative medarbejdere bidrager med osv. Proceslederen sørger for at de vigtigste bidrag skrives op på tavlen eller plakaten, således at alle har et overblik.

Afrunding Er der noget vi kan forbedre i vores interne og eksterne samarbejde i forhold til at løse vores kerneopgave? Hvad er det næste skridt i arbejdet med kerneopgaven? Til proceslederen: Del 2 afsluttes med ovenstående spørgsmål, som kan stilles i plenum til arbejdsfællesskabet. Proceslederen afrunder med en opsummering af de vigtigste opmærksomhedspunkter samt en status på næste skridt i arbejdet med kerneopgaven. Gennem proces 2 får arbejdsfællesskabet et kendskab til og forståelse for, hvordan de enkelte faggrupper og funktioner bidrager til løsningen af kerneopgaven. Måske er arbejdsfællesskabet også blevet klogere på, hvordan at både det interne og det eksterne samarbejde kan forbedres i forhold til at løse kerneopgaven.