Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Advertisements

Hvad laver en skolebestyrelse? Skolebestyrelsen har indflydelse på alle områder, der vedrører skolens virksomhed inden for rammerne af folkeskoleloven.
Afprøvningspiloterne -Brugerinddragelse på Moesgaard Museum.
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Aulum-foredrag 4. okt. 2015: at være pårørende til psykisk sårbare
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Webinar 1 i fase 2 Tema: Differentiering – med særligt fokus på kortlægning af elevernes forudsætninger Indhold: 1)Hvad er et webinar? 2)Forud for selve.
Velkommen til Nordregårdsskolen Informationsmøde for forældre til 5-6 årige børn.
FDF-PÆDAGOGIK. PROGRAM Hvorfor taler vi om en FDF-pædagogik Hvordan er temperaturen i kredsen? Anerkendende pædagogik er FDFsk Tips og tricks Undervejs:
Projektpræsentation Filmprojekt Stil skarpt – og se dig selv tydeligere Jørgen Dan Pedersen.
Forældres opfattelse af Den Danske Folkeskole
Krop og bevægelse for de 3-6 årige
Modul 2.
Respekt for Grænser Fakta
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
Fordybelse i et projekt
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
Alle rettigheder forbeholdes
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Unge på kanten af fællesskabet
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Det gode møde i folkeskolen
Livets Ord November 2017.
Anerkendende pædagogik
Forløb: Unge identitet, socialisering og sociale medier
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
Den gode tone Lse.
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Velkommen til en times god trivsel med oplæg og samtale
”Motivation er ikke bare noget man har eller ikke har”
Fastholdelse på uddannelserne – Indspark fra elever og bidrag fra LUU
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Et virtuelt community er et socialt fællesskab bestående af:
Nysgerrighed og indsats
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
Tendenser i forældresamarbejdet
Forløb: Unge identitet, socialisering og sociale medier
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Sådan bruger du præsentationen
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Formålet med kommunikationsstrategien
Alle rettigheder forbeholdes
Velkommen til forældremøde
Alle rettigheder forbeholdes
Indhold - Religionssociologisk viden om børnefamilier
Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet
Søskendekurser Handicapcentret for Børn, Aarhus Kommune
Mental sundhed Beskrivelse: Da Socialtilsynet var på tilsyn i august. 2017, blev begrebet ‘mental sundhed’ drøftet. Vi blev optaget af at identificere.
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
Digital dannelse - Digital Genial
Velkommen til forældremøde
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
BRUG FACEBOOK TIL AT SKABE STÆRKE, FRIVILLIGE FÆLLESSKABER
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt  

Børn og unges digitale liv Teknologier, onlineplatforme og sociale medier forandrer børn og unges måder at kommunikere og danne fællesskaber på. Næsten alle børn og unge benytter sig af de positive muligheder, som den digitale verden tilbyder. Men der kan også opstå udfordringer og konflikter på nettet. Derfor er det vigtigt, at voksne tager ansvar for børnenes dannelse og trivsel online. På skolen skal vi udvikle et digitalt værdisæt, som skal sætte vores digitale kultur og trivsel på dagsordenen.  Indled mødet, og introducér det pædagogiske personale for arbejdet med det digitale værdisæt: Internettet og sociale medier forandrer den måde, børn og unge kommunikerer og danner fællesskaber på. Vores elever benytter sig af internettets positive muligheder, men af og til opstår der også konflikter, som vi må forholde os til. Det er vigtigt, at vi som skole tager medansvar for vores elevers digitale dannelse og trivsel. Nu skal vi se en lille film om, hvad andre lærere og skoleledere siger om det med at arbejde med elevernes digitale dannelse  Vis filmen ‘Skolens arbejde med digital dannelse’. (Højreklik på linket og vælg ‘åben link’ for at åbne linket til filmen). Det er vigtigt, at vi på skolen arbejder med elevernes digitale dannelse, og vi er faktisk også forpligtede til at forholde os til det digitale som en del af vores antimobbestrategi. Derfor går vi nu i gang med at udvikle et digitalt værdisæt på skolen, hvor både skolebestyrelsen, I lærere og eleverne er inddraget. Som personale på skolen har vi en vigtig rolle i udviklingen af det digitale værdisæt. Det er jer lærere, der kender eleverne og de episoder, der har betydning for eleverne i skoletiden. Det er primært jer, der i sidste ende skal sørge for, at der er handling bag vores digitale værdier, og på den måde bidrage til elevernes digitale dannelse. Derfor er det afgørende, at I giver jeres input til, hvad det digitale værdisæt skal indeholde.

Digital dannelse Digital trivsel Digital kultur Inden vi for alvor går i gang, kan det måske være godt at afklare nogle begreber. Digital dannelse er at kunne forstå medierne og deres indflydelse på samfundet og at kunne håndtere computere, tablets og telefoner rent teknisk, men allervigtigst handler det om at kunne navigere i digitale medier. Begrebet digital dannelse dækker over det at kunne kommunikere gennem medierne ved at finde og dele information, at kunne skabe indhold og deltage i debatter eller fora og selvfølgelig at kunne reflektere over egen brug af medier. Digital trivsel afhænger af den digitale dannelse og af at besidde en kritisk, etisk og respektfuld social bevidsthed i forhold til sig selv og andre. Den digitale trivsel afhænger også af, om børn kan tale med hinanden og med voksne, hvis de oplever noget ubehageligt online. Digital kultur er en fælles forståelse og anvendelse af digitale medier i et fællesskab, fx en skole. Det at arbejde med digitale værdier kan skabe synlighed om den digitale kultur og kan være med til at gøre den bedre.

Så ofte bruger børn og unge de sociale medier Hver dag: 64 % Hver time: 25 % Hver dag: 57 % Hver time: 12 % Hver dag: 56 % Hver time: 34 % Hver dag: 63 % Hver time: 2,5 % En undersøgelse foretaget af Red Barnet (Projekt deSHAME 2017) viser os, hvor ofte børn og unge i alderen 13-18 år bruger de sociale medier. På spørgsmålet om, hvor ofte de bruger forskellige sider og tjenester, har de adspurgte kunnet afgive ét af følgende svar: aldrig, under én gang om måneden, hver måned, hver uge, hver dag og hver time. 64 % er på Facebook eller Messenger hver dag – 25 % er på hver time. 56 % er på Snapchat hver dag, og 34 % siger, at de er på hver time. 57 % bruger Instagram hver dag, og 12 % er på hver time. 63 % bruger YouTube hver dag, og 2,5 % hver time. Der er altså ingen tvivl om, at børn og unge bruger de sociale medier rigtig meget – og vores elever er nok ikke nogen undtagelse. Nu skal vi se et lille videoklip, hvor børn fra Red Barnets ungepanel fortæller lidt om, hvad sociale medier egentlig betyder i børn og unges hverdag  Vis filmen ‘Børn og unges digitale liv’. (Højreklik på linket og vælg ‘åben link’ for at åbne linket til filmen). Når vi – både børn og voksne – kommunikerer på nettet eller mobilen, kan vilkårene for vores kommunikation være anderledes, end når vi står ansigt til ansigt. Det vil Lina, som er psykolog i Red Barnet, fortælle lidt om  Vis filmen ‘Digital kommunikation’. (Højreklik på linket og vælg ‘åben link’ for at åbne linket til filmen).

Status på skolens digitale kultur 16 % af unge i 9. klasse er blevet mobbet på nettet inden for det seneste år. Mere end hver tredje af de unge, der er blevet mobbet på nettet, har også selv mobbet online. Hvordan kommunikerer vi generelt online på skolen (elev-elev, elev-lærer, lærer-forældre)? Har vi på skolen en holdning til mobiltelefoner på skolen, i klassen, i omklædningsrummet? Oplever vi, at eleverne har problemer og konflikter online? Hvordan forholder skolen sig til hadgrupper på fx Facebook – er det noget, vi taler om på skolen? 14-15 % af de 13-18-årige har delt et nøgenbillede eller intimt billede af sig selv med andre. 6 % har oplevet, at andre har delt et intimt billede af dem. For at vi kan komme i gang med at arbejde med vores digitale værdisæt, er der behov for, at vi sammen gør status på den digitale kultur på skolen. Diskutér spørgsmålene på sliden.

Digitale konflikter på vores skole? Har vi talt med vores elever om deling af intimt eller krænkende materiale? Har nogen af vores elever oplevet det? Ved vi, hvordan vi skal håndtere det, hvis nogen af vores elever deler billeder eller får delt deres billeder? Har vi talt med eleverne om, hvilke forholdsregler man skal tage, når man kommunikerer med ‘fremmede’ på nettet? Hvad ved vi om de fora, som vores elever chatter på? Ved vi, hvordan vi skal gribe ind, hvis vi har mistanke om, at en elev bliver udnyttet online? Hvordan er tonen online blandt eleverne – hvad ved vi? Taler vi med eleverne om kommunikation online? Har vi oplevet, at nogle af vores elever er blevet mobbet online? Sociale medier kan bidrage positivt til børn og unges identitetsdannelse, fordi de giver børn og unge mulighed for at reflektere over, hvem de er, når de ser på andre. De kan afprøve forskellige roller, identiteter og grænser. Men der kan – ligesom der kan offline – opstå udfordringer, konflikter og problemer på nettet. Det skal vi diskutere om lidt. Men først skal vi høre Kuno, som er psykolog i Red Barnet, fortælle om identitet, seksualitet, grænser og om konsekvenserne ved krænkelser online  Vis filmen ‘Identitesdannelse, seksualitet og grænser online’. (Højreklik på linket og vælg ‘åben link’ for at åbne linket til filmen). Vi skal diskutere tre forskellige problematikker, som kan opstå på nettet. Og vi skal se tre små filmklip, som kan hjælpe os til at forstå de forskellige problematikker. Vi starter med et klip, som handler om deling af intimt eller krænkende materiale.  Vis filmen 'Er du blevet delt' som findes på sletdet.dk under 'Ressourcer' og diskutér skolens billeddelingskultur. (Højreklik på linket og vælg ‘åben link’ for at åbne linket til filmen).  Vis filmen ’Vil du læse teksten op’, som findes på rummelighed.org/digital-mobning/, og som er lavet af Center for Rummelighed, og diskutér skolens erfaringer med en hård tone og mobning på nettet. (Højreklik på linket og vælg ‘åben link’ for at åbne linket til filmen). Vis filmen ‘Grooming’, og diskutér, hvordan I kan forebygge grooming. (Højreklik på linket og vælg ‘åben link’ for at åbne linket til filmen).

Vores input til det digitale værdisæt Nu har vi diskuteret skolens digitale kultur, og vi har forholdt os til nogle af de problemer, som børn og unge kan støde på i deres digitale liv. På baggrund af det skal I nu give jeres input til skolens digitale værdisæt. Det gør I ved at udfylde værdikort. Når I udfylder værdikortene, giver det jer mulighed for at samle op på vores drøftelser og tale om, hvordan vi på skolen kan forebygge digitale konflikter og problemer. I kan svare på de spørgsmål, som står på kortene, og I kan også finde på jeres egne spørgsmål.

repræsentanter til skolens Udvælgelse af arbejdsgruppe Nu har I givet jeres input, som skal tages med videre i den arbejdsgruppe, som skal formulere vores værdier. Arbejdsgruppen skal bestå af en elev fra hvert grundtrin, en lærer fra hvert grundtrin og eventuelt en repræsentant fra skolebestyrelsen. Hvem har lyst? Er der nogen, som har en særlig interesse? Giver det fx mening, at det er AKT-læreren?

Hvordan inddrager vi eleverne? Inddragelsesforløb med undervisningsvejledning til hvert grundtrin Film, cases, øvelser og refleksionsspørgsmål Værdikort, som understøtter eleverne i at give deres input til skolens digitale værdisæt. Nu har vi haft denne proces, og næste skridt er, at vi inddrager eleverne. Til det er der en undervisningsvejledning til hvert grundtrin. Der findes en introduktion til jer lærere samt en PowerPoint, som I kan bruge i undervisningen. PowerPointen indeholder film, cases og refleksionsspørgsmål, som I skal arbejde med i klasserne. I noterne til PowerPointen findes den vejledning, som I skal bruge til forløbet. Derudover er der også et sæt værdikort, som skal understøtte eleverne i at give deres input til værdisættet. Der findes et link til værdikortene i PowerPointen, så I kan printe dem ud, inden I går i gang. Forløbet tager to timer (120 min.).