Webinar om evaluering af elevudbytte

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
N ETVÆRKSARBEJDE I FORBINDELSE MED EVALUERINGEN AF AT DELMÅL. I DENTIFIKATION AF DET GODE AT FORLØB.
Advertisements

Præsentation af materialer på personalemøde
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Hvad er VIP for noget? Projekt-VIP (Viden- og InnovationsPartnerskaber) handler om at skabe tværprofessionelle partnerskaber, der baner vejen for udvikling.
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
LENA LINDENSKOV LEKTOR AARHUS UNIVERSITET INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) 5. FEBRUAR 2014 UNDERVISNINGSFORSØGETS RESULTATER LENA LINDENSKOV.
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Supervision og faglig feedback
Portfolio -hvordan man arbejder med portfolio i billedkunstundervisningen og til eksamen.
Kommunikation og vejledning
Klasseledelse Lene Heckmann.
Svømning i den danske folkeskole Pilotprojekt i tre danske kommuner Danmarks Idræts-Forbund og Dansk Svømmeunion.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
At udforske sin egen praksis
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Forskningsperspektiver på læremidler
Præsentation til opstartsmøde for projektledere 12. oktober 2010.
Udmøntning af reform på specialområdet BUU 30
Præsentation af materialer på personalemøde
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Tanja Miller CVU-Nord Evaluering Voksenspecialundervisning Vejle 2005 EVA rapport - anbefalinger Hvad er evaluering? Værdier og menneskesyn Selvevaluering.
Betragtninger om evaluering Konferencen ”Kvalitet og evaluering af vejledningen” København 30. september 2008 Professor Peter Dahler-Larsen, PhD Institut.
Akkreditering Hvad har vi gang i?. Hvad skal vi egentlig lave? ”ISO 9000 – standard” 24 kriterier fordelt på 4 temaer: –Tema 1: Relevans og behov –Tema.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Gymnasiernes tiltag for tosprogede elever Oplæg ved rektor Niels Jørgen Helms Mulernes Legatskole.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Om brug af empiri i bachelorprojektet
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Elevtrivselsundersøgelsen 2011 Tech College Aalborg Svarprocent: 73% (549 besvarelser ud af 757 mulige)
Fag Niveauer Mål Software Beskrivelse Dokumenter Lærer Projektoverblik Lærerplanlægning Eksempler og refleksioner Lærerressourcer Vurdering og standarder.
Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Læremiddel.dk – Nationalt videncenter for læremidler.
Projektopgave Problemstilling.
Observation af elevens læring og lærerens undervisning Skolelederens fokus på sin observation.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
LÆRING, DER SES!.
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
Work-shop 3 Hvordan sikrer vi lærernes kompetenceudvikling i korte forløb i virksomheder? SIP kursus Aalborg
Lyst til at lære – Skabe lyst til at lære – Lyst til at lære fra os Velkomstbrevet TUP2011 Projekt Transfer i AMU.
DokuSENtorium Tirsdag d. 16. august Program  Velkommen  Opsamling fra sidst v/Louise  Sparringsrum – Antagelser og virkninger  Sparringsrum.
TEMA 4 Inspiration & Feedback: Idéen ud i virkeligheden
Årskursus i Hjertemotion
Elevtrivselsundersøgelsen 2015
Evaluering.
Temadag for TR.
Karakteristika i et projekt Kompleks, ny, unik konceptformulering
Evaluering af valgfag I NOrd
Elevtrivselsundersøgelsen 2015
UNIVERSITY OF COPENHAGEN
Henriette Hayton – Den Nye Friskole
Gruppearbejde 1 Formål:
Lærere og team arbejder videre
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
WORKSHOP 2, Gribskov Kommune, 2017
Elevtrivselsundersøgelsen 2011
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Sundhedspraksis - At blive bevidst om transfer
Elevtrivselsundersøgelsen 2013
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Faggruppemøde EUC-Lillebælt den 2. februar 2017
Læringstimer med kliniske sygeplejelærer i
Elevtrivselsundersøgelsen 2016
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Test er en del af livet - hvilke krav kan vi stille?
Præsentationens transcript:

Webinar om evaluering af elevudbytte 1. februar 2018, 14-15

Webinaret Søren Jørgensen, projektleder iSkolerMidt Webinarets formål Oplevelsesbaseret virkningsevaluering Standard for evaluering af elevudbytte i iSkolerMidt Afrapportering Spørg undervejs eller til sidst via chatfunktionen

? m.a.o: de fleste projektdeltagere er efteruddannet med E3U eller fagligt entreprenørskab, mange står foran afprøvning af forløb, nogen er i gang, få har allerede afprøvet. Alle skal afrapportere en evaluering af elevudbyttet

Foråret 2018 Efteråret/vinter 2018-19

…en bastard-definition af evaluering Evaluering af resultater: Målopfyldelse, fremgang, rangordning Evaluering af processer: undervisning, virkning, tilfredshed Et yderligere (og mere begejstrende) formål med evaluering af elevudbytte er: at følge op på, hvad der skete i eller efter den proces, vi havde nogle særlige hensigter med …en bastard-definition af evaluering

Undervisningsevaluering Tilfredshedsundersøgelse oplevelsesbaseret Undervisningsevaluering Evalueringens genstand er undervisning, vejledning, arbejdsproces, læringsmiljø Hvordan er undervisningens kvalitet i forhold til kriterierne? Vurderingskriteriet kommer af forskningsviden, underviserens hensigt, praktiske erfaring Virkningsevaluering Evalueringens genstand er undervisning, vejledning, arbejdsproces, læringsmiljø Hvordan virker undervisningen i forhold til at fremme elevernes læringsresultat? Vurderingskriteriet er den fremgang (”virkning”), eleven viser hun er gennemgået i undervisningen Tilfredshedsundersøgelse Evalueringens genstand er undervisning, vejledning, arbejdsproces, læringsmiljø Hvor tilfredse er eleverne med undervisningen? Vurderingskriteriet er elevens tilfredshed og værdier

Oplevelsesbaseret virkningsevaluering Hvordan og hvorvidt oplever eleverne, at undervisningen* virker efter hensigten**? Resultatkrav 3.1: Der foreligger evaluering af de enkelte forløbs effekt på innovationskompetencer i det fag, som forløbet indgår i. *undervisningens forskellige materialer, øvelser og arbejdsformer m.m. **at eleverne arbejder med faglige problemstillinger på innovativ og entreprenant vis

Standard 1-2-3 Forberedelse Beskriv forløbets mål. Inkluder en kort beskrivelse af forløbet selv. Metoder Observer og/eller lyt, skab dialog og/eller lav interview til at få indsigt i elevernes oplevelser Gennemførelse Se, lyt og spørg, mens eleverne er i gang og når eleverne er færdige med forløbene: Hvordan oplever I, at undervisningens [dit og dat] virkede til, at I selv blev mere innovative til [dit og dat] Vurdering Skriv en sammenfatning med din egen vurdering af den oplevede virkning. Overvej om du vil gøre noget anderledes næste gang.

Var det bare det? …ja