Samarbejde på tværs – hvorfor og hvordan

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Social Kapital – rig på relationer
Advertisements

Hvad er relationel koordinering
Relationel koordinering i et temporalt perspektiv
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
Skaleringer Progressionsmåling og dialogredskab. Skaleringer som dialogværktøj
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
Fælles ledelse – hvordan fungerer det i praksis? Åben Forskerdag april 2013 Bettina Ravnborg Thude.
Tværfaglig tænkning i opgaveløsningen Bente Nissen, seniorkonsulent Cabi Korsør d hvordan spiller vi hinanden gode?
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
De seks guldkorn i jobbet Indflydelse p å eget arbejde og arbejdssituation Mening i jobbet Forudsigelighed og relevante informationer Social st ø tte fra.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats Indsatsen består af Ekspertrådgivning og inspiration Forskningsprojekt på de regionale arbejdspladser.
Sundhedsaftalernes betydning for sammen- hængende forløb og sektorovergange Martin Sandberg Buch, senior projektleder, cand. scient. adm. Christina Holm-Petersen,
Hvis Fagligt Begrundet Arbejdsdeling er svaret Hvad er så spørgsmålet?
Anvendelsen af Waste identification tool Er det muligt at reducere ”spild” og samtidig forbedre patientsikkerheden? Direktør Jonatan Schloss og klinisk.
Forslag fra arbejdsgrupperne
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Præsentation af metodehåndbog for virksomhedsservice
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
DUBU Superbrugerrollen
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Arbejdsmiljørundering /tjeklister
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Tværfagligt samarbejde om udsatte unge
Anerkendende pædagogik
Katrine Schepelern Johansen Leder, seniorforsker, ph.d.
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
God kommunikation og godt kollegaskab
Fælles ledelsesgrundlag
Hvordan hjælper vi patienten gennem hospitalsindlæggelsen???
Balkortmetoden De enkelte grupper/funktioner vurderer kvaliteten af deres vigtigste samarbejdsrelationer De vigtigste samarbejdsrelationer tegnes med tusch.
Til ambassadører: Hvordan kan Colibo understøtte jeres behov?
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Myndiggørende myndighed
Myndiggørende myndighed
Jobrettede samtaler På rådgiverniveau
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Analyse af arbejdsproces og faggruppernes bidrag
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
SUMO - analyse.
Akutberedskabet i Region Hovedstaden
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
(Strategispor og strategiske indsatser)
Tendenser i forældresamarbejdet
Rum for uformel læring, 28. april 2011
Anne-Rose Wang Centerchef
Vi får det vi måler på! Hvad måler vi på? januar 2019.
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
1. Relationel kommunikation
Ledelsesevaluering.
Region Midtjyllands opgave
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Kompetencespillet Dialog om behovet for udvikling af kompetencer til fremtidens digitale arbejdsliv Velkommen til……. Fortæl hvem der er kommet med ideen.
Mental sundhed Beskrivelse: Da Socialtilsynet var på tilsyn i august. 2017, blev begrebet ‘mental sundhed’ drøftet. Vi blev optaget af at identificere.
Sammenhængende borgerforløb i Furesø Styring på tværs
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Værktøj 4: Aktiverende APV
Præsentationens transcript:

30-11-2016 Samarbejde på tværs – hvorfor og hvordan? – relationel koordinering som tilgang Kursus om social kapital, Høje Taastrup Kommune Anden kursusdag, den 30. november 2016 Inger-Marie Wiegman imw@teamarbejdsliv.dk

Samarbejde på tværs af fag, afdelinger og arbejdspladser 18-09-2018 Samarbejde på tværs af fag, afdelinger og arbejdspladser Bliver mere og mere nødvendigt for flere og flere arbejdsopgaver Det handler om brobyggende social kapital Vi har arbejdet med det fx I forskningsprojekt om hverdagsrehabilitering i 5 kommuners hjemmepleje I flere kommuners beskæftigelsesindsats I kommunal rehabiliteringsinstitution I intern støttefunktion i en kommunal B&U-afdeling På og mellem forskellige hospitalsafdelinger I samarbejdet mellem kommune og hospital om børn med cerebral parese Vi er inspirerede af en tilgang, som kaldes ‘relationel koordinering’ Vi har fået udarbejdet en lille animation, som introduktion til begrebet: https://www.youtube.com/watch?v=NaKc8btvFKQ

Det er ikke nok, at de ansatte er dygtige til deres fag 18-11-2011 Det er ikke nok, at de ansatte er dygtige til deres fag De skal (også) kunne samarbejde Det handler om koordinering af arbejdsrelationerne i form af Fælles mål Fælles sprog og viden Gensidig respekt Og om den kommunikation, som koordineringen foregår via Timing og hyppighed Præcision Problemløsning Relationel koordinering = brobyggende social kapital Jody Hoffer Gittell

Selskaber med høj relationel koordinering havde: Gittels undersøgelse af luftfartsselskaber Selskaber med høj relationel koordinering havde: Lavere gate-tid pr. flyafgang Færre medarbejdere pr. passager Færre kundeklager Færre mistede kufferter Færre forsinkelser Højere trivsel blandt de ansatte

AMR: Gensidig respekt Site 1: Mutual Respect “Der arbejder folk her, som mener de er mere værd end andre. Check –in og billetfolk mener de betyder mere end rampen. På rampen synes de, at de er bedre end flyrengøring – det er et tøse job. Flyrengøringsfolkene ser ned på rengøring på landsite, og mekanikerne synes rampen er en bande bagageslæbere.” Efter Gittell

SWA: Gensidig respekt Site 2: Mutual Respect “Ingen tager en andens arbejdsopgave for givet. “The skycap” er lige så betydningsfuld som piloten. Du kan altid regne med ham, der står ved siden af dig. Der er ikke en afdeling som betyder mere end en anden.” Efter Gittell

AMA: Hyppig og rettidig kommunikation “Her kommunikerer vi ikke. Nogle gange står man uden at vide noget. Ude ved gaten, - jeg kan ikke sige hvor mange gange man får forkert information fra ‘operations’…Det sværeste ved gaten når fly er forsinket er at få information.” Efter Gittell

SWA: Hyppig og rettidig kommunikation “Der er løbende kommunikation mellem ‘check in’ og rampen. Når fly ændrer gate og bagagen skal flyttes, så adviserer check in rampen direkte eller gennem operations…Operations holder alle informeret. Det kører bare” Efter Gittell

Relationel koordinering i sundhedssektoren Undersøgelse på 9 hospitaler fordelt over USA 893 kirurgiske patienter Målinger af kommunikation og relationer mellem: læger, sygeplejersker, fysioterapeuter, socialrådgivere, patient-koordinatorer. Fandt sammenhæng mellem høj relationel koordinering og - kortere indlæggelsestid - højere patienttilfredshed - færre smerter efter operation - mindre total-omkostninger - højere job-tilfredshed

Den positive og den negative udviklingsspiral 18-09-2018 Den positive og den negative udviklingsspiral Fælles mål Delt viden Gensidig respekt Kommunikation, der er - Hyppig - Rettidig - Præcis og forståelig - Problemløsende Funktionsrettede mål Specialiseret viden Manglende respekt Kommunikation, der er - Sjælden - Forsinket - Upræcis - Fingerpegende

Hvorfor er Relationel koordinering interessant ? 30-11-2016 18-09-2018 Hvorfor er Relationel koordinering interessant ? Forskningsbaseret tilgang til samarbejde Udvikler de professionelle relationer ‘Fokus på bolden’ – samarbejde og koordinering mellem faggrupper eller enheder om opgaveløsningen Mere og mere forskning viser sammenhæng mellem relationel koordinering og: Borger/kundetilfredshed Produktivitet Kvalitet Jobtilfredshed Kortlægning skaber et handlingsorienteret udgangspunkt for at faggrupper eller enheder styrker deres samarbejde om opgaveløsningen Første skridt er at blive opmærksom på, hvem der har betydning for jeres opgaveløsning Forskningsbaseret: 72 studier i 18 lande. Dårlige samarbejdsrelationer medfører spild af resurser. Det mindsker også muligheden for at levere kvalitet medarbejderne kan være stolte af. Ikke relationer for relationernes skyld.

Den bedste start for den nye familie 18-09-2018 Den bedste start for den nye familie jordemødre Sygeplejersker Læger Overlæger & yngre læger Socialrådgivere psykologer Sekretærer Ledelsen Obstetrisk afdeling

Kommunal beskæftigelsesindsats Bringe borgeren tættere på arbejdsmarkedet gennem koordineret indsats i ressourceforløb Koordinerende sagsbehandlere Administration & Service UU-Hjørring Sundhedscentret Myndigheds-kontoret Familiekontoret Ydelseskontor Sygedagpenge-afdeling Afdeling for indsatsparate

Hvem har betydning for den gode opgaveløsning? 1) Skriv jeres kerneopgave (eller en udvalgt vigtig opgave/kerneydelse) i midten på flipoveren. 2) Tal med hinanden om, hvilke (fag)grupper og funktioner på jeres arbejdsplads, som har betydning for, om I kan løse den fælles opgave på en god måde. Skriv de enkelte grupper og funktioner med tusch i cirkler rundt om kerneopgaven. 3) Tal herefter med hinanden om, hvilke grupper, funktioner og enheder uden for jeres arbejdsplads, som har betydning for, om I kan løse jeres opgave på en god måde. Skriv disse grupper, funktioner og enheder i cirkler uden om de cirkler, I allerede har tegnet. I kan også vælge at starte på en ny flipover, hvor I skriver de eksterne samarbejdspartnere op. Kerne-opgave Faggrup-pe 1 Faggrup-pe 2 Leder-gruppe Funktions-gruppe 1 Funktions-gruppe 2

Hvordan har vi arbejdet med relationel koordinering? 18-09-2018 Hvordan har vi arbejdet med relationel koordinering? Primært på tre måder: Med kvalitativ analyse af samarbejdsrelationer som udgangspunkt Vi har udviklet en metode, som vi kalder ‘balkortmetoden’ Har bl.a. anvendt den i kommuner, regioner og mellem kommuner og regioner Anvendelsen har været i ledelsesgrupper, i medarbejdergrupper og i AMO Med procesanalyse som udgangspunkt Vi har udviklet en lean-inspireret metode Har anvendt den på hospitaler, i psykiatrien og mellem kommune og region Den analyserede proces har både været meget kort og været lange forløb Med kvantitativ måling som udgangspunkt Vi har oversat Jody Gittells spørgeskema til dansk (også kulturelt) TeamArbejdsliv er dansk distributør af onlinespørgeskemaet Indgår i internationalt samarbejde om udvikling af værktøj og rapportering Har gennemført målinger i kommuner og på hospitaler Samarbejdet har både været om noget meget specifikt og meget generelt

Balkortmetoden De enkelte grupper/funktioner vurderer kvaliteten af deres vigtigste samarbejdsrelationer De vigtigste samarbejdsrelationer tegnes med tusch Relationerne markeres med grønne og røde Post-it-sedler (fx ud fra graden af fælles mål, fælles sprog og delt viden samt gensidig respekt) Kvaliteten af kommunikationen vurderes (fx ud fra hyppighed, timing/rettidighed, præcision/forståelighed, problemløsende/fingerpegende) Eksempler til at lære af og forbedringsmuligheder skrives på Post-it-sedlerne Vigtigt at det handler om samarbejdet i forhold til opgaven – ikke om at kunne lide eller ikke lide! At sætte en rød seddel på en relation er at tage ansvar for at relationen bør blive bedre af hensyn til opgaveløsningen! Forbedring af relationer Gruppen/funktionen vælger 1-2 relationer, som samarbejdet ønskes forbedret med og skriver ”balkort” Hvis grupperne er til stede sammensættes dialoggrupper ud fra balkortene og får tid til dialog og aftaler evt. fortsættelse Alle er forpligtede til at stille op både til egne og til andres ønsker til dialog Når grupperne ikke er til stede bruges balkortene til at snakke sammen om, hvordan dialogen med de ikke tilstedeværende kan startes

Kvalitativ kortlægning - ressourceforløb i kommune 18-09-2018 Kvalitativ kortlægning - ressourceforløb i kommune Bringe borgeren tættere på arbejdsmarkedet gennem koordineret indsats i ressourceforløb Koordi-nerende sagsbe-handlere Administra-tion & Service UU-xxx kommune Sundheds-centret Myndigheds-kontoret Familie-kontoret Ydelses-kontor Sygedag-penge-afdeling Afdeling for indsats-parate

18-09-2018 Eksempel på vurdering af relationer i tværgående rehabiliteringsindsats

Kvalitativt Arbejde med relationel koordinering 18-09-2018 Kvalitativt Arbejde med relationel koordinering Balkort…

Eksempel på sammensætning af dialoggrupper i flyselskab

Analyse af arbejdsproces og faggruppernes bidrag 30-11-2016 18-09-2018 Analyse af arbejdsproces og faggruppernes bidrag Tidslinje med arbejdsprocessen (fx ”Buglejring”) tegnes på stort papir på væggen Hver faggruppe/enhed kortlægger, hvilke opgaver de løser i arbejdsprocessen Skriver hver opgave på en farvet post-it-seddel Faggrupperne/enheden sætter efter tur deres sedler op på tidsplanen Gruppen præsenterer sine opgaver og de andre kan spørge uddybende Faggrupperne/enhederne vurderer samarbejdet Hvor det fungerer godt (gule smileys) Hvor det med fordel kunne blive bedre (røde trekanter) Faggrupperne/enhederne sætter efter tur deres smileys og trekanter op på tidslinjen Gruppen begrunder sin vurdering med konkrete eksempler Fælles refleksion over billedet Forbedringsforslag udarbejdes i grupper på tværs af faggrupper/enheder Forbedringsforslag præsenteres, vurderes og prioriteres fælles Aftaler om, hvem der gør hvad

30-11-2016

Eksempel på analyse af udredningsforløb i Børne- og ungdomspsykiatrisk klinik

Opmærksomhedspunkter ved begge metoder 30-11-2016 Opmærksomhedspunkter ved begge metoder Det er afgørende, hvad man kigger på samarbejdet om og hvem der inddrages Udvikling af relationer kan være sårbart Det kræver mod at give udtryk for at en samarbejdsrelation bør være bedre Det er den professionelle samarbejdsrelation om opgaveløsningen, det handler om Ikke om at kunne lide eller ikke kunne lide Det kræver nysgerrighed at lytte til forbedringsønsker Uden at opfatte det som kritik og gå i forsvar Der skal skabes en ramme om dialogen Det er vigtigt at der handles på det, der kan Og at det man ikke selv kan handle på bliver bragt videre