Vidensbaseret praksis i botilbud

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Værdigrundlaget i Greve
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
Evaluering af kommunalreformen og den nye nationale koordinationsstruktur Oplæg ved Torben Buse, Vicedirektør, Socialstyrelsen 8. Maj 2014.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Aalborg Universitet og Aalborg Kommune.  Gearing af organisationen til at understøtte et højt specialiseret neurofagligt niveau i kommunen gennem målrettet.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Danske fysioterapeuters og ergoterapeutforeningens Lederkonference
Nye metoder i misbrugsbehandling
Sundhedspolitik for Favrskov Kommune Sundhedsambassadører i landsbyerne i Favrskov Sundhedskonsulent Christina Rasmussen-Rubæk.
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
BRO Kompetenceudvikling Brugerinddragelse, Relationelle kompetencer og Overgange Winnie Lund BRO Nord Navn (Sidehoved/fod)
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Organisering af Tværsektorielle teams Team integreret indsats Borger.
Kodeks for offentlig topledelse
Vejlederens kommunikation
Dan Zielke og 1.
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Rehabilitering Samordningsudvalgsmøde
Socialtilsyn Nords årsrapport En vurdering af tilbuddenes kvalitet
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Rehabiliteringsteamets arbejde Oplæg: Søren Thygesen socialrådgiver – faglig konsulent Holbæk Kommune Kompetencecentret - Jobservice.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Aktuel forskning om fremmende og hæmmende faktorer i forbindelse med implementeringen af evidensbaseret praksis Temamøde Implementering af ergoterapeutiske.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Læring gennem registrering og indberetning
Dialogmøde om træningspakker målrettet mennesker med demens
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Velkommen til Round Table
SUF - gevinstrealisering
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
25. december 2018 Nationale retningslinjer til forebyggelse af voldsomme episoder på botilbud samt på bosteder for hjemløse ”Først og fremmest handler.
Fra visitator til borgerkonsulent
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Inspirationsworkshop med fokus på
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Strategiske pejlemærker
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Vidensbaseret praksis i botilbud Inspiration til videreudvikling af god praksis

PRÆSENTATION AF PROJEKTET Oplægget her er et supplement til inspirationskataloget ‘Vidensbaserede praksis i botilbud’, der sætter fokus på en række faglige områder, som alle kan fremme en virkningsfuld praksis: Teori og viden, mål og dokumentation, faglig refleksion, relationelt samarbejde og brugerinddragelse. Oplægget er bygget om de fem elementer. For hvert element beskriver vi hvorfor, det er vigtigt at arbejde med netop dette indsatsområde, samt præsentere en række refleksionsspørgsmål, som I kan anvende i arbejdet med at styrke det teoretiske grundlag for jeres praksis yderligere. Konkrete eksempler på hvordan andre har arbejdet med elementerne, kan findes her: https://vive.dk/vidensbaseret-praksis-botilbud/ Rigtig god fornøjelse!

TEORI OG VIDEN Blandt teoretikere og forskere er der bred enighed om, at systematisk inddragelse af aktuelt bedste viden, om hvad der virker i forhold til en specifik målgruppe, er en afgørende forudsætning for at sikre bedre kvalitet og udvikling af praksis. Teoretisk og forskningsbaseret viden kan nemlig styrke vidensgrundlaget for praksis og på den måde give en større indsigt og forståelse for, hvorfor praksis forventes at virke i forhold til målgruppen. Viden fra teori og forskning kan på den måde understøtte daglige beslutninger og nedsætte risikoen for ineffektiv, uhensigtsmæssig og potentiel skadelig praksis, hvis I som medarbejdere og som ledelse er beviste om, hvorfor I handler, som I gør.

REFLEKSIONSSPØRGSMÅL OM TEORI OG VIDEN Her er en række refleksionsspørgsmål, som I kan tage op på et personale- eller teammøde og drøfte muligheden for at inddrage teori og forskning i jeres daglige praksis. Bygger jeres praksis på teori om målgruppen? Har I bestemte arbejdsgange for, hvordan I opsøger ny viden? Fungerer den teori eller de metoder I benytter som rettesnor for jeres socialfaglige praksis? Er der teori eller forskning som understøtter, at jeres praksis har en virkning i forhold til målgruppen? Har I procedurer for, hvordan nyt personale sættes ind i det teoretiske eller videnskabelige grundlag for praksis?

MÅL OG DOKUMENTATION Det er vigtigt at opstille mål og evaluere dem, fordi formulering af mål og løbende opfølgning på individuelle målsætninger er afgørende for kvaliteten i praksis. Derfor skal de mål, der opstilles for borgerne have en form, som gør dem tilstrækkeligt borgerrettede, konkrete og målbare til, at der kan følges op på dem. Målene skal naturligvis afstemmes i forhold til den enkelte borgers situation og formåen. Når de mål som opstilles for borgerne er tydelige, skabes der synlighed, systematik og konsensus om, hvad der arbejdes henimod, hvilket øger den gensidige forpligtigelse mellem jer og borgerne. Den løbende dokumentation og evaluering giver jer både mulighed for at tilpasse praksis, hvis indsatsen viser sig ikke at virke eller bidrage positivt til borgerens udvikling, da denne bliver tydeligere.

REFLEKSIONSSPØRGSMÅL OM MÅL OG DOKUMENTATION Her er en række refleksionsspørgsmål, som I kan drøfte i personalegruppen i forbindelse med formulering af borgerrettede mål og i arbejdet med at dokumentere og evaluere et konkret borgerforløb. Har alle (borgeren, den fagprofessionelle evt. borgerens pårørende eller myndighedssags- behandler) forstået og accepteret målene for den enkelte borger? Er der afsat en tidsramme for hvornår målet/ målene skal være indfriet? Har I opstillet succeskriterier for hvornår målet/målene er indfriet? Har I gjort jer overvejelse om, hvad I vil dokumentere og hvordan? Har I foretaget en vurdering af borgerens udgangssituation, så I kan dokumentere udviklingen?

FAGLIG REFLEKSION Det er vigtigt at faglig refleksion er en integreret del af praksis, da systematisk refleksion over egen praksis fremmer en høj faglighed og kvalitet i praksis. Når I begrunder og forklarer jeres handlinger og valg overfor hinanden, skaber det et fælles professionelt afsæt for konkrete handlinger, der udfordrer forudindtagethed og fordomme. Faglig refleksion fremmer på den måde en selvbevidsthed og en kultur, hvor I aktivt får tænkt og taget stilling til egne handlinger i forhold til målgruppen, hvilket sætter jer i stand til, at yde en mere kvalificeret indsats i forhold til borgeren.

REFLEKSIONSSPØRGSMÅL OM FAGLIG REFLEKSION Her er en række refleksionsspørgsmål, som I kan drøfte på personalemøder eller teammøder med henblik på at fremme og understøtte den faglige refleksion i jeres botilbud. Hvordan foregår den faglige sparring? Er der opstillet rammer eller aftaler for, hvornår I som fagprofessionelle har mulighed for, at vende den socialfaglige praksis (i forhold til en specifik borger)? Understøtter organisationen den kollegiale sparring? Foregår den faglige sparring i en tillidsbaseret ånd? Hvilket udbytte oplever I af den faglige sparring? Benytter I gruppesparring og parvis hos jer? Hvornår og hvorfor?

RALATIONELT SAMARBEJDE På tværs af fagprofessioner er der en udbredt anerkendelse af, at tværprofessionelt samarbejde er vigtigt i det sociale arbejde, hvor mål- gruppens behov og problemstillinger ofte har mange facetter og dermed kræver en specialiseret og målrettet løsning. Når I som kollegaer udviser gensidig respekt og integrerer hinandens kompetencer og færdigheder, skabes en synergieffekt til gavn for borgerne. Med jeres forskellige fagligheder og kompetencer kan I netop spejle borgernes problemstillinger fra flere sider, hvilket er med til at skabe et mere kvalificeret og sammenhængende forløb for borgerene.

REFLEKSIONSSPØRGSMÅL OM RELATIONELT SAMARBEJDE Her er en række refleksionsspørgsmål, der fokuserer på, hvorvidt jeres daglige organisering kan styrkes yderligere ved bevidst og optimal brug af medarbejdernes kompetencer. Danner jeres faglige kompetencer eller særlige viden baggrund for organiseringen i enheder, teams eller grupper? Har I indsigt i hinandens faglige kompetencer eller særlige viden/interessenter på et bestemt område? Bruger I hinandens særlige kompetencer og viden strategiske i det pædagogiske arbejde med borgerne? Gør I brug af tværfaglige teams, som kan spejle en problemstilling fra flere faglige vinkler? Oplever I problematikker eller temaer, som med fordel kan belyses eller undersøges nærmere af et nedsat team?

BORGERINDDRAGELSE Når det er vigtigt at arbejde med brugerinddragelse, skyldes det, at praksis bliver mere virksom, når den tilrettelægges med udgangspunkt i borgernes individuelle ønsker og behov. Også involvering af borgerens pårørende kan målrettes den individuelle behandling i forhold til borgeren. Brugerinddragelse øger borgerens bemyndigelse i forhold til at handle og give udtryk for egne ønsker og behov. Det er derfor vigtigt for kvaliteten af praksis, at I som medarbejdere eller ledere møder borgerne med respekt for den enkelte borgers individuelle behov og målsætninger.

REFLEKSIONSSPØRGSMÅL OM BRUGERINDDRAGELSE Her er en række refleksionsspørgsmål, som I kan bruge til at fremme og understøtte brugerinddragelse i den daglige praksis. Hvordan arbejder I med brugerinddragelse? Hvordan inddrager I borgernes ønsker og behov i den pædagogiske praksis? Samarbejder I med pårørende om borgernes mål og socialpædagogiske handleplan? Hvordan sikre I, at borgerne er tilfredse med den indsats I yder? Er der hensyn, som I ikke kan imødekomme, hvorfor? Er der områder, hvor I kan blive bedre til at inddrage borgerne?