45. Konflikthåndtering Indhold: Man får redskaber til at tackle konflikter med forældre på kanten, i en anerkende og nedtrappende facon. Du vil lære, hvordan du ser konflikten og hvordan du stopper den igen, inden det ender med en konflikt, der er løbet helt af sporet.
Martin Bjerg Jørgensen Gift - Sabrina Sophia på 14 mdr. Kolding Svømmeklub – Årgangstræner, Svømmeskole ansvarlig, Skolesvømnings mentor, Kursus holder mm. Coach, Fitness instruktør, personlig træner, Tømrer, lager manager, SVØM, DGI 12 år i Brædstrup Svømmeklub, 3½ år i Skanderborg Svømmeklub, Kolding Svømmeklub siden august 2015. Kontakt: mail: JOrgensen900@hotmail.com mob: 28 70 69 25 Martin Bjerg Jørgensen
Hvad er en konflikt? Konflikter er uoverensstemmelser, der indebærer spændinger mellem mennesker. Uoverensstemmelser: Henviser til indholdet af den sag, vi slås om: hvad handler det om? Hvad er det, der står på spil? Spændinger: Henviser til relationen mellem de uenige: hvordan vi slås, og hvad det gør ved forbindelsen mellem os, og i en konflikt kan relationen blive både forvirrende og ubehagelig. Martin Bjerg Jørgensen
Konflikter Drejer sig om en sag + Påvirker en relation Martin Bjerg Jørgensen
Konflikt arbejde er at Finde holdbare løsninger på problemet – Tager vi os ikke af sagen, lever løsningen kort. + Arbejde med de menneskelige relationer – tager vi os ikke af relationerne, lever spændingerne videre. Martin Bjerg Jørgensen
Konflikttrappen Martin Bjerg Jørgensen
4 basale reaktioner på konflikt Flygte: undvige, bøje af, ignorere, tage maske på, fortrænge, indordne sig, bagatellisere, lade som ingenting, mv. Slås: give tilbage med samme mønt, angribe, forsvare sig, kaste sig over, være aggressiv, bruge fysisk og/ eller psykisk vold, være sarkastisk, mv. Frys: lade sig forstene, mv. Åbne: erkende konflikten, konfrontere den, turde møde problemet og modstanderen, tage og bevare kontakt, undersøge, være tydelig, mv. Martin Bjerg Jørgensen
De to bjerge Martin Bjerg Jørgensen
At give og at modtage kritik Kritik skal altid være konstruktiv og i en anerkendende tone Undgå ”du” tilgangen, brug i stedet ”jeg synes” eller ”jeg føler”. Vær respektfuld og tal til personen og aldrig ned. Martin Bjerg Jørgensen
Et miljø, der kan rumme konflikter Vigtige kompetencer, som kan være et fundament for en rummelig konfliktkultur er: Anerkendelse af sig selv og andre Åben og ærlig kommunikation Samarbejde Konstruktiv konflikthåndtering Martin Bjerg Jørgensen
Faser i konfliktløsning Acceptere forsøg på at løse op – træde 3 skridt tilbage – tid, sted, regler Direkte kontakt – være enige om at være uenige – møde hinanden Begge fortæller om og lytter til hinanden – version af historien – standpunkt i sagen – de følelser, der hører til konflikten Finde de underliggende behov og interesser – udtrykke dem – lytte til den andens Finde hovedlinjerne – formulerer dem sammen Finde løsninger – brainstorme om mange, vælge de bedste Indgå aftaler – sikre i begge tilfælde Martin Bjerg Jørgensen
Ikkevoldelig kommunikation At tale klart – og samtidigt bevare kontakten ”Giraf sprog” At kunne fortælle, hvad fakta er. At kunne udtrykke sin egen følelse i den anledning At kunne identificere årsagen, nemlig det behov hos én selv, der ikke er mødt, eller som blev krænket. At kunne foreslå konkrete handlinger eller bede om en samtale, der tager udgangspunkt i de behov man har. Fakta, følelser, fortolkninger, behov = handling Martin Bjerg Jørgensen