WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Digital produktion - elever som didaktiske designere
Advertisements

Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Læremiddelkultur I Folkeskolen
ANVENDELSE AF DIGITALE UNDERVISNINGSMATERIALER I AVU, HF OG GYMNASIET – en forskningsrapport om Projekt e-læring Af: Helle Mathiasen Christian Dalsgaard.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
”Blog som læringsplatform”
Gymnasierne i Vejen, Kalundborg og Hjørring. Projektets titel Synliggørelse og anvendelsesorienteret medialisering i sprogundervisningen med fokus på.
Anvendt markedsføring Begrebet markedsføring var det første nye begreb I stødte på i faget for snart to år siden. Nu skal vi arbejde med den praktiske.
Dokumentation med mobilen i dansk - sæt komma med mobilen.
Hvor kommer ideen om læringsplatform fra? Regeringen og KL har indgået en aftale om en fælles brugerportal. Læringsplatformen er en del af den fremtidige.
Webinar 1 i fase 2 Tema: Differentiering – med særligt fokus på kortlægning af elevernes forudsætninger Indhold: 1)Hvad er et webinar? 2)Forud for selve.
Morgendagens Børne- og Ungeliv MEDARBEJDERE Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 12:5 Powered.
Håndværk og design Fokus på kreativitetsfremmende processer V. Lissi W Thrane - Metropol.
Tværfaglig tænkning i opgaveløsningen Bente Nissen, seniorkonsulent Cabi Korsør d hvordan spiller vi hinanden gode?
Skole- og praktiksamarbejdets betydning for elevens læring - i skolen og i praktikken SUSANNE KAJBERG – TEAMLEDER SOSU FYN REILA FROST – UDDANNELSESKOORDINATOR.
Europæiske Kulturbørn gentænk Kunst og kultur i dagligdagen med de 0-8 årige børn A developing and research project of Nordic/Baltic and European dimensions.
Hvad er jeres kerneopgaver? Institutionen? Hvordan oplever du, at kerneopgaven i din organisation har ændret sig de sidste 5 år – og hvordan vil den forandres.
Hvem er vi? 136 elever 16 lejligheder med hver sin kontaktlærer Almen med fokus på boglige fag, gymnastik og valgfag Omstillingsparate kolleger Vi insisterer.
Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
1 Projektopgaven 8. årgang. 2 Projektopgavens vej 1.Overordnet emne er xxxx 2.Brainstorm over delemner. 3Gruppedannelse omkring delemner 4Problemformulering/opstilling.
Center for læring i natur, teknik og sundhed Den naturfaglige prøve.
Mintzbergs former og kræfter på Realskolen. Adm. Leder Pæd. Leder FO-leder Bestyrelse Skoleleder -Relation til fagforening -Forskning og udvikling -Lønninger.
Den åbne innovative folkeskole
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
Madkamp - DM i madkundskab
ET INNOVATIONSFORLØB OM MOBILITET
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Læseløft Syd Samarbejde mellem faglærer ved Mad til Mennesker og læsevejleder Aktionslæringsforløb Instruktionsvideoen.
Velkommen.
MED I LOMMEN UNDERVISNINGSUDVIKLING PÅ MUSEET I SAMSKABELSE MED GYMNASIEELEVER OG LÆRERE.
Praksiseksempel fra Teater GROB
Hvorfor et FUEL projekt? Hvad indeholder det? Hvad er målene? Planen?
Velkommen Robusthed basiskursus
Læremidler til MADKAMP Årets fokus: Konservere din køkkenhave
Læringsforløb om de 17 verdensmål til udskolingen - 7. – 9
Portfolio IT B.
BØRNE- og UNGEKULTURKONSULENTER MED FAGLIGHED OG SAGLIGHED
WORKSHOP 2, Gribskov Kommune, 2017
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
21st century skills cfulink.dk/21cfu
Anerkendende pædagogik
Vidensflow i VIA? - et projekt under VIAs strategiske pulje/rektoratet
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
FÆLLES målstyring i matematik
Bevægelse i skolen Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen. Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer.
MED I LOMMEN UNDERVISNINGSUDVIKLING PÅ MUSEET I SAMSKABELSE MED GYMNASIEELEVER OG LÆRERE.
Fremtidens uddannelsesdesign – teknologier på spil
Walt Disneys kreativitetsmodel
Kommunikation - trykstil
Sund Mund til Byens børn
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
Strategieksekvering DON´T STOP THINKING ABOUT TOMORROW
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
WORKSHOP 5A – KURSER FOR FAGLÆRERE I LÆSEVEJLEDNING
Teopæd og den afsluttende opgave
Digitalisering af prøver i grundskolen
SMTTE modellen Sammenhæng Tiltag Mål Evaluering Tegn
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Innovation i humanistiske fag
Innovation i humanistiske fag
BOOST- Innovativ skole i Helsingør
Innovation i Naturfaglige fag
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Formåls §§ / Allerød Kommunes Børne-læringssyn.
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Verden uden for skolen Om it-understøttede læreprocesser i innovativ undervisning Martin Bach Poulsen, lærer Vissenbjerg, Jette Aabo Frydendahl, konsulent.
Lempelse af fælles mål OPSAMLING PÅ DIALOGMØDER
Undervisningsplanlægning
Præsentationens transcript:

WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017. HÅNDVÆRK & DESIGN MED FOKUS PÅ DE 21. ÅRHUNDREDES KOMPETENCER OG IT-DIDAKTIK WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017.

WORKSHOP 4 13:00 – 13:45 De 21. århundredes kompetencer & De 4 K ér: Kollaboration Designprocessen: Evaluering Eleven som meddidaktiker 13:45 – 14.00 PAUSE 14:00 – 16:15 Explain Everything – et didaktisk design 16:15-17:00 Evaluering af workshops - samt deling på MinUddannelse

DE 4 KÉR kritisk tænkning og problemløsning - at forholde sig til verden, analysere, være problemløsende, evaluere, stille opklarende spørgsmål Kreativitet og innovation - at skabe nyt, være iderig/opfindsom, lære af erfaringer Kommunikation - lytte, udtrykke ideer, bruge forskellige platforme, bruge forskellige udtryk Kollaboration - at samarbejde, deltage ligeværdigt i processer, have ansvarlighed, være åben

DESIGN PROCESSEN I H&D IDEUDVIKLING Research- og inspiration ud fra æstetisk og funktionel problemstilling IDEAFPRØVNING Afprøvning af ideer i materialer og teknikker, skitsering i 2d og 3D PRODUKT-REALISERING Fremstilling af produkter efter designoplæg EVALUERING Eleven kan evaluere egen designproces og produkt

FÆLLES MÅL – evaluering Færdighedsmål: Eleven kan præsentere eget produkt, herunder med digitale værktøjer Eleven kan evaluere egen designproces og eget produkt Vidensmål: Eleven har viden om præsentationsformer Eleven har viden om evaluering og vurdering af produktets værdig for andre

KOLLABORATION ……..at et kooperativt samarbejde indebærer en kognitivistisk opfattelse af læring som overførsel af viden, mens et kollaborativt samarbejde støtter en socialkonstruktivistisk opfattelse af læring som en fælles konstruktion af viden. ……… Jørgen Bang (lektor på institut for informations- & medievidenskab) Christian Dalsgaard ( forsker på center på undervisningsudvikling og digitale medier)

DIGITAL PRODUKTION - elever som didaktiske designere (Birgitte Holm Sørensen)

(Birgitte Holm Sørensen) DIGITAL DANNELSE - at kunne fungere og handle i det 21. århundredes netværkssamfund Niveau 1 Basale digitale kompetencer, der kræves for at kunne udføre bestemte handlinger med digitale redskaber Niveau2 et Repertoire af digitale anvendelser, som består af basale digitale kompetencer kombineret med forskellige handlestrategier til at ændre sin praksis Niveau3 Digital transformation er evnen til at tænke i nye baner og integrere kreativitet og innovation og skabe noget nyt i et digitaliseret miljø (Birgitte Holm Sørensen)

DIDAKTIK DIDAKTISK DESIGN 3 NIVEAUER PRAKSIS ORGANISERING & PLANLÆGNING TEORI/REFLEKSION (Dale 1989; Dale 2000) 4 NIVEAUER PRAKSIS ORGANISERING & PLANLÆGNING PRAKSISBASERET REFLEKSION TEORIBASERET REFLEKSION (Sørensen & Levinsen 2013)

Digitale læringsressourcer

IT INDFLYDELSE PÅ DIDAKTISKE KATEGORIER MÅL INDHOLD ORGANISERING OG TILRETTELÆGGELSE AF LÆREPROCESSER DIGITALE LÆRINGSRESOURCER DELTAGERFORUDSÆTNINGER UNDERVISNINGS- OG LÆRINGSRUM EVALUERING

HVILKE DIGITALE DANNELSES-ASPEKTER ER VIGTIGE AT ELEVERNE UDVIKLER? Kritiske researchere Tolkende og analytiske modtagere Videndelende og samarbejdende deltagere Forståelsesorienterede kommunikatører Vidende, æstetiske, kreative producenter og formildere Selvstyrende aktører Bevidste (for)brugere Kreative og innovative aktører (Birgitte Holm Sørensen)

EXPLAIN EVERYTHING https://www.youtube.com/watch?v=lupVle5m-iY https://www.youtube.com/watch?v=uppvO2QOiMY http://www.skoletube.dk/video/1382301/Lavet-med-Explain-Everything https://www.youtube.com/watch?v=vU2tUmRN8SI http://www.skoletube.dk/video/808250

THING LINK

PINTEREST PHOTOSHOP MIX WORD PRESS QR-KODER PIXL EDITOR THING LINK STOPMOTION STUDIO WORD PRESS QR-KODER THING LINK AURASMA EXPLAIN EVERYTHING

OPGAVE Gå sammen i grupper på 2-3 Udvikl et koncept for et undervisningsforløb, som har inspiration eller afsæt i én af designprocessens tre faser: ideudvikling, ideafprøvning eller produktrealisering. Lad jer inspirere af de forskellige områder, som I i workshopsne har arbejdet med. Beskriv et forløb/aktivitet der bunder i den udvalgte fase – lad jer inspirere af jeres noter/billeddokumentation og fra bloggen. Lav et didaktisk design i Explain Everything. Læg jeres forløb/film ud på MinUddannelse og tilføj fælles mål.

EVALUERING