Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Læringsforløb om de 17 verdensmål til udskolingen - 7. – 9

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Læringsforløb om de 17 verdensmål til udskolingen - 7. – 9"— Præsentationens transcript:

1 Læringsforløb om de 17 verdensmål til udskolingen - 7. – 9
Læringsforløb om de 17 verdensmål til udskolingen - 7. – 9. klasse 2017/18 Udfordring: Trivsel og lyst til at lære

2 UNESCO Learning City Sønderborg
Sønderborg - den første kommune i Danmark, der er medlem Målet er gennem Bæredygtighed Medborgerskab Livslang læring – for alle At opnå gode livsvilkår for alle – nu og i fremtiden Disse – og de 17 verdensmål - kan kun nås, hvis alle bidrager aktivt

3 Valg af Verdensmål – kaldet SDG sustaniable development goals
I Sønderborg er der udvalgt nogle mål, som giver særlig mening. Vi kan løse nu- og fremtidens udfordringer, men særligt hvis vi tager særligt fat i de udvalgte mål.

4 Sønderborgs 4-17-tænkning
De 17 verdensmål er et stort felt at forholde sig til. I Sønderborg Kommune har politikerne vedtaget en politik for bæredygtighed, der kombinerer Verdensmålene med 4 bæredygtighedsdimensioner.

5 Et dagsforløb Tid Innovations-faser Mål 1½ h Forståelse
Intro til verdensmål og dimension. Valg af udfordring, videnssøgning - forstå problemet ½ h Kreativ tænkning Udfordringen bearbejdes gennem en kreativ proces Idéudvikling Idéer til løsning og produkt udvikles og udvælges 2h Formgivning Løsninger, produktet bearbejdes og færdiggøres 1h Formidling Præsentation – for forældre, yngre elever, udstilles på Kulturhuset Refleksion Evaluering, perspektivering

6 Et ugeforløb Tid Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag
1. Introduktion til læringsugen og bæredygtighed Forståelses- fase. Egen udfordring Formgivning Klargøring til formidling 2. Sønderborgs fire dimensioner og de 17 Verdensmål Kreativ proces Formidling 3. Præsentation af udfordring. Gruppe-dannelse og gruppe-aftaler Respons 1 Respons 2 4. Forståelsesfase. Hvad er innovation Ideudvikling Oprydning 5. Forståelsesfase. Egen udfordring Afrunding af dagen Refleksion og gruppe- evaluering Innovations-faser Forståelse Kreativ tænkning Idéudvikling Formgivning Formidling Refleksion

7 Læringsmål Eleven lærer at arbejde innovativt.
Eleven lærer at formgive løsningside til produkt. Eleven får kendskab til Verdensmålene. Eleven får kendskab til Sønderborgs fire bæredygtighedsdimensioner. Overordnede mål udarbejdet af Fonden for Entrepenørskab Efter 9. klasse Handlekompetence Eleven kan i samarbejde med andre tage initiativ til og planlægge, organisere og udføre enkelte projekter i en konkret kontekst. Kreativitetskompetence Eleven kan deltage selvstændigt, vedholdende, eksperimenterende og undersøgende i kreative processer, og vurdere resultaterne ud fra faglig viden, erfaringer og æstetiske kriterier. Omverdenskompetence Eleven kan på baggrund af forståelse af egen identitet og kulturel baggrund orientere sig i forskellige teknologiske, økonomiske, kulturelle og sociale kontekster. Færdighed, kan Viden om håndtere projekter sammen med andre præsentere resultat/løsnings- produkt for en specifik målgruppe projektstyring og planlægning kommunikation præsentations- former og virkemidler opstille drømme og visioner for fremtiden arbejde med faglig problemløsning kreative/innova tionsprocesser kreativitet/ kreativ tænkning i relation til faglig analysere og beskrive ressourcer udfordre eksisterende forståelser af verden samfundets opbygning og indretning, problem- stillinger og muligheder Personlig indstilling Ansvar i forhold til egne og fælles projekter Overskue usikre og komplekse opgaver Holde fokus på projekter over længere tid

8 Social bæredygtighed

9 Hvad er bæredygtighed? Bæredygtighed handler om, hvordan vi kan passe på jorden, så den ikke tager skade af den måde, vi lever på. "En bæredygtig udvikling er en udvikling, som opfylder de nuværende behov, uden at bringe fremtidige generationers muligheder for at opfylde deres behov i fare." Elevhæfte: s. 2-5 Læs mere her

10 Hvad dækker begrebet social?
Oprindelse via fransk social fra latin socialis, afledt af socius 'forbundsfælle, kammerat' Social som vedrører eller er rettet mod det at sikre velfærd, trivsel og tryghed for alle borgere i et samfund • især i forbindelse med hjælp og støtte til svage og underprivilegerede grupper. Elevhæfte: s. 6

11 Social ansvarlighed Ved Social ansvarlighed forstås, at virksomheder eller institutioner handler globalt og samfundsmæssigt ansvarligt, for eksempel ved at tage hensyn til menneskerettigheder, sociale vilkår, arbejdsforhold, miljø, klima og lignende. Tag en drøftelse i klassen: Kan mennesker også være socialt ansvarlige?

12 Hvad er social bæredygtighed?
Social bæredygtighed kan man også kalde for social retfærdighed, altså at mennesker bliver behandlet retfærdigt og rimeligt nu og i generationerne fremover. Og retfærdigheden skal ikke kun gælde mellem generationer, men også mellem samfund og rige og fattige lande.

13 Hvad er social bæredygtighed også?
Social bæredygtighed handler om at investere i mennesker og skabe social tryghed og balance i hverdagen. Og det handler også om menneskeligt ligeværd samt oplevelsen af at bidrage til samfundet og blive værdsat som individ. Men i dag er der alt for mange – børn, unge, voksne og gamle – der af forskellige årsager står uden for fællesskaberne.

14 Sønderborg Kommune Byrådet i Sønderborg Kommune har i februar 2017 vedtaget en bæredygtighedspolitik. Målet med politikken er, at: fremtidssikre kommunen, værne om kommunens ressourcer og værdier, stå stærkt i konkurrencen med andre kommuner og være på forkant med globale og nationale tendenser.

15 Fire dimensioner af bæredygtighed
Bæredygtighedspolitikken forholder sig til fire dimensioner af bæredygtighed: Miljømæssigt Økonomisk Socialt Kulturelt

16 Hvad vil Sønderborg Kommune med den sociale dimension?
Sådan vil vi gerne være - Sociale forhold Vi vil fortsat være et robust samfund, der kan rumme forandringer, og hvor vi aktivt tager et fælles ansvar for, at alle føler sig godt hjemme hos os. Her har vi gode muligheder for et sundt og trygt liv hele livet. Vi vil bruge uddannelse og livslang læring som løftestang til at blive et mere bæredygtigt område.

17 De 17 verdensmål Hvad er de 17 verdensmål?
Se den 5 minutter animationsfilm- Der er spørgsmål og opgaver i elevhæfte Elevhæfte: s. 7

18 Intro til udfordring Der er udvalgt to Verdensmål til den sociale udfordring, klassen kan arbejde med. Som optakt til arbejdet med udfordringen kan I arbejde med de to udvalgte Verdensmål. Brainstorm Begrebsafklaring Konkrete eksempler

19 Verdensmål 4 Kvalitetsuddannelse
Sikre alle lige adgang til kvalitetsuddannelse og fremme alles muligheder for livslang læring. Tag en drøftelse i klassen: Hvad er god uddannelse? Hvad er livslang læring? Elevhæfte: s. 8

20 Verdensmål 3 Sundhed og trivsel
Sikre et sundt liv for alle og fremme trivsel for alle aldersgrupper. Tag en drøftelse i klassen: Hvad er god uddannelse? Hvad er trivsel? Hvad symboliserer ikonet? Elevhæfte: s. 9

21 Udfordring social bæredygtighed
Hvordan vil I indrette en skole, hvor der er mulighed for at trives, og alle har lyst til lære?

22 Gruppeaftaler Når grupper er dannet, indgås aftaler i gruppen
Der er et særskilt Elevhæfte til Gruppeaftaler

23 Innovationsprocessen

24 Forståelsesfasen intro
Hvorfor innovation? Se den 5 minutter animationsfilm- Der er spørgsmål og opgaver i elevhæfte Elevhæfte: s Gør verdensmålene til virkelighed

25 Forståelsesfasen intro
Hvad er innovation? Der er læsetekst samt opgaver i elevhæftet Elevhæfte: s

26 Forståelsesfasen egen udfordring
Hvad er jeres udfordring? En udfordring er noget, du gerne vil ændre, men du ved endnu ikke hvad, eller hvordan du skal gøre det. Elevhæfte: s. 14 Artsinbusiness Ny: tænkning Behov for at skabe Ønske/ krav om ændring Fejl Underen Inspiration Nysgerrighed Irritation

27 Forståelsesfasen egen udfordring
Stil spørgsmål til jeres udfordring Dataspørgsmål (Hvad…, Hvem…, Hvor…) Forklaringsspørgsmål (Hvordan…, Hvorfor…) Vurderingsspørgsmål (Er det rimeligt at…, Er der sammenhæng mellem…) Handlingsspørgsmål (Hvad kan man gøre for at…, Hvordan kan vi ændre…, Hvilke muligheder…) Elevhæfte: s. 15 Data Forklaring Vurdering Handling

28 Forståelsesfasen Viden om egen udfordring
I skal finde svar på jeres svar på spørgsmålene, især data og forklaringsspørgsmål Elevhæfte: s I kan bruge denne Padlet bo

29 Den kreative tænkningsfase kick starte
Kreativ er en kompetence I kan øve den kreative kompetence med at lave øvelser fra Den Kreative Platform Se PowerPoint: Øvelser til kreativ tænkning

30 Den kreative tænkningsfase
I skal finde frem til en løsning af jeres udfordring. En løsning som skaber værdi for andre Elevhæfte: s

31 Ideudviklingsfasen I skal udvælge den løsning, I vil arbejde videre med. Elevhæfte: s

32 Formgivningsfasen Krav til løsningsprodukt:
I hvilken form skal jeres løsning/ ide præsenteres? Krav til løsningsprodukt: Skal kunne udstilles eller fremvises Skal kunne forstås uden ydereliger forklaring Skal afspejle kulturel bæredygtighed Skal være til gavn for andre Elevhæfte: s. 24 Løsningsprodukt Lave et rollespil Bygge en model Lave en film Fremvise i Skoletube værkstøjer Lave en kampagne Lave model til egen virksomhed Lave en udstilling

33 Afdelingsfrem-læggelse
Formidlingsfasen Hvordan skal I formidle jeres løsning til andre? Elevhæfte: s. 25 Formidling?? Klassefrem-læggelse Afdelingsfrem-læggelse Udstilling i klassen Udstilling på skolen Udstilling i kommunen Afholdelse af messe

34 Refleksionsfasen Hvad skal der til for at de forskellige løsninger kan blive omsat til virkelighed? Hvad kan I selv gøre for at jeres løsning bliver til virkelighed? Elevhæfte: s. 26


Download ppt "Læringsforløb om de 17 verdensmål til udskolingen - 7. – 9"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google