hf – med fokus på sundhed, velfærd og innovation (VUF og UCD)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolereform august 2014………………
Advertisements

Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Ørestad Skoles værdier
Styrket inklusion i Kerteminde Kommune
Innovation - viden i spilved Kirsten Lauta og Dorte Fensteen
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
En anderledes skoledag for de yngste elever. Temamøde for skolebestyrelser.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Elevens læringsuge for Hovedforløbet PV MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag Kl. 8.15– ¾ timers blok inkl. 15 min. pause Kl. 8.15– ¾ timers blok.
Skolereform ’14 - Gesten Skole (børnecenter)
Lærerprofessionen.
Målet med projekt Entreprenørskab på kryds & tværs er:
2-årigt HF i UUO’s område Tirsdag d. 1. november 2011 Asger Raahauge Rasmussen, FYNs HF-kursus.
Skolereform august 2014………………
Handelsgymnasiet JTP Idrætslinjen
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Arbejde i grupper med KIE-modellen
Folkeskolereform på Mølleskolen 2014
Velkommen til valgmøde
Informationsmøde onsdag 6. marts 2013 kl – Linjemodellen for skoleåret
10.kl Opbygning og struktur. Et center, to adresser  Koordineret ledelse  Samme udbud, derfor kan man blive anvist  Pædagogisk samarbejde.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Forældremøde på Outrup Skole
Innovationsdidaktik Model for bæredygtigt læringsmiljø
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Netværksprojekt for fremmedsprogenes profil og anvendelsesorientering i de gymnasiale uddannelser.
Edison -Et innovationsprojekt for klasse
Vibeholmskolen august 2014 Den nye skolereform Indskolingen.
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Fagenes samspil november 2009
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Virkelighedsnært Undervisning USA USA Bål Undervisning Fed fredag Klatring Aktivtur Dit eget projekt Kreativ Bål Selvtillid Maddag Teambuilding IT-baseret.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Styr på Sundheden Projekt Styr på Sundheden Baggrund: erfaringer fra SpS pilotprojekt Hovedprojekt 4 år – 20 skoler i 20 kommuner Følgeprojekt 2 år – 6.
Innovation i AT/SO.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Læreruddann elsen Det tværprofessionelle element – 2013 Casper Hindkjær (141327) Stinne Jensen (141729) Helle Hartmann (141752)
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Projekt uge 40 Tradium Hobro. Udgangspunkt: Vi ville øve eleverne og os selv i den kreative platform Bruge et fælles udgangspunkt for innovation: lav.
 Koordineret ledelse  Samme udbud, derfor kan man blive anvist  Pædagogisk samarbejde  Fælles arrangementer.
Projekt HfO Obligatorisk skemalagt lektie- og opgaveværksted for 1. hf elever.
Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Innovation Fredericia Gymnasium. De to spor:  Innovation i AT frem mod årsprøve i maj  Muligheder for innovation i studieretninger og afdækning.
Fastholdelse i HF Strategier og erfaringer. 95%-målsætningen og HF HF-kurserne har forskellig forudsætninger HF-eleverne har forskellige forudsætninger.
De seks bedste billeder fra gruppen
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Oplæg til Symposium: Læring i bevægelse 23. november 2012
Den Kreative Platform I TIK 3
DE-L Årsmøde, Workshop: ”De voksnes vej ind i de erhvervsrettede uddannelser ” Kirsten Holmgaard, direktør Mercantec Tirsdag den 29. april.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Den Kreative Platform Principper og 3D pædagogik Tryghed til at turde Koncentration til at kunne Motivation til at ville Uhæmmet anvendelse af viden.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
KIE OG L ÆRINGSSTILE - Innovative metoder i fagene 2009.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
Innovation i biologi og AT Trine Iversen Gl. Hellerup Gymnasium.
Velkommen til Social – og Sundhedsassistent uddannelsen
Nye Efterskolelærere kursus Brogården
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Velkommen Orientering til nye HF-elever.
Masterplan for Uddannelse og Job
Evaluering af skoleåret og planlægning af skoleåret
Vi skal lære af fremtiden mens den opstår
Præsentationens transcript:

hf – med fokus på sundhed, velfærd og innovation (VUF og UCD) Uddannelsen – formalia: Sammensat hf-e-uddannelse – kan tages på 2 år 1. år: Dansk A, Engelsk B, Matematik C, nf 33 timer/ugen, i alt 800 timer 2. år: ks, valgfag B, valgfag B, valgfag C og SSO 25 timer/ugen, i alt 650 timer Lærerne organiseres som et samlet team Koordinering af fagtoning, tematisering, ekskursioner, opgavebelastning etc. Adhoc-teammøder med studievejleder – og UCD-repræsentant kan inviteres maj 2012 NCK / Diakonissen

1. år: 2. år: Fag lektioner/uge Dansk 10 Engelsk 9 Mat 5 nf 3 + 3 + 3 I alt 33 PE ? Fag lektioner/uge ks 6 + 3 + 3 Valgfag B 5 Valgfag C 3 SSO …. I alt 25 PE ? maj 2012 NCK / Diakonissen

Uddannelsen - indhold Fokus på sundhed, velfærd og innovation Tematisering af fagene Fagtoning Innovationsdidaktik ’Den kreative platform’ ’KIE-modellen’ Physical Education (PE), ’Move and learn’, BrainBreaks Samarbejde med virksomheder, ekskursioner… Anvendelsesorientering maj 2012 NCK / Diakonissen

Målgruppen Social- og sundhedsassistenter, som ønsker at læse videre på en hf-uddannelse Andre, som har afsluttet folkeskolens 9. eller 10. klasse – og som interesserer sig for uddannelsens fokusområder maj 2012 NCK / Diakonissen

Rammer for lærerne Skal have deltaget i innovationskurset… Er ansat på VUF Underviser efter hf-bekendtgørelsen Har undervisning og kontor på Sosu-skolen Adgang til internet, Fronter og LudusWeb Kan trække på Sosu-skolens øvrige faciliteter som fx lektiecafé, bibliotek, kantine, reception, kontor etc. maj 2012 NCK / Diakonissen

Rammer for kursisterne Gennemfører 1. år af forløbet på UCD Har stamklasselokale og faglokale (nf) Har adgang til internet, Fronter og LudusWeb Kan bruge Sosu-skolens faciliteter som fx lektiecafé, bibliotek, kantine, reception, kontor etc. Bruger VUFs studievejledere på normal vis maj 2012 NCK / Diakonissen

Innovationskurset (april 2012) Tirsdag: ’Den kreative platform’ Onsdag: ’KIE-modellen’ Torsdag: Toning af fagene / tematisering Fredag: PE, Move and Learn, BrainBreaks …opfølgende planlægningsaften (15/5) maj 2012 NCK / Diakonissen

Den kreative platform og KIE-modellen maj 2012 NCK / Diakonissen

Den kreative platform Fire grundlæggende principper: Horisontal tænkning (tænke og handle på tværs af mønstre, total åbenhed overfor hvilken viden der bringes i spil og hvordan, skaber nye videnskonstruktioner, ) Ingen bedømmelse (hverken af andre elever, deres ideer eller selve opgaven, ingen må føle sig bedømt, bedømmelse medfører forsvarsmekanismer, intern motivation) Opgaven er i fokus (aldrig fokus på eleven eller processen) Parallel tænkning (alle har det samme fokus til enhver tid i forløbet, én opgave, én deadline) Den Kreative platform er mulig, når alle 4 er til stede i en undervisnings-situation. 3D-pædagogik: Sprog, krop og indstilling – 3D-cases/”energizers” (øvelser i mental indstilling) maj 2012 NCK / Diakonissen

KIE-modellen Modellen udgøres af tre rum: Kreativitet: at være skabende i udtryk, associationer og ideer. Tværgående berigelse. Ideskabende og undersøgende processer. Innovation: kreativitet der italesættes, systematiseres og belyses. Ideen konkretiseres, underbygges og videreudvikles. Ideen skal være god, nyttig og værdifuld for andre. Analyse, bearbejdning og værditilskrivelse. Entreprenørskab: handling, foretagsomhed, at sætte ideen i værk. Konkret, praktisk handlen og virkeliggørelse. maj 2012 NCK / Diakonissen

Brain Breaks og LRPE Inspiration fra Naperville Central High School, Illinois: LRPE = Learning Readiness Physical Education Alle lærere bruger Brain Breaks i hver lektion (45 min) Alle elever har fysisk aktivitet PE 45 min (30) dagligt PE trænes hver uge: 1 gang kondition 1 gang styrketræning 3 gange mere frit - koordination eller idrætsgrene De arbejder meget med pulsure (eleven skal befinde sig i en bestemt træningszone i 30 min pr. gang). maj 2012 NCK / Diakonissen

Københavns åbne Gymnasium - 2012 Målsætning: At alle skolens elever har et break i hver lektion At alle skolens elever har et 20-30 minutters bevægelsesmodul i løbet af skoledagen Fokus lige nu: At alle 14 pilotklasser har breaks i alle lektioner At 6 pilotklasser, skal have et bevægelsesmodul 2 x 25 min om ugen (+ til/fra Tap E) maj 2012 NCK / Diakonissen