Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Nye Efterskolelærere kursus Brogården

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Nye Efterskolelærere kursus Brogården"— Præsentationens transcript:

1 Nye Efterskolelærere kursus Brogården
15.nov. 2016 Karin Skjøth Proceskonsulent Innovation & Partnerskaber mellem skoler og lokale aktører Kontakt: /

2 Program og mål for i dag Mål:
At I får en kort introduktion til metoderne og didaktikken fra Demokratisk Iværksætter. At I ved hvilke materialer, der ligger på Efterskoleforeningens hjemmeside. At I gennem praktiske øvelser får inspiration til, hvordan I selv kan anvende materialerne til et lignende projekt/undervisning på egne skoler. Indhold: Gennem praktiske øvelser får I afprøvet principperne fra DKP samt Elevperspektivet fra Demokratisk Iværksætter Introduktion til principperne bag Den Kreative Platform. Gennemgang af slides til Demokratisk Iværksætter Indholdet af Demokratisk Iværksætter FIRE modellen som didaktisk grundlag Kort gennemgang af hjemmesidematerialerne fra Demokratisk Iværksætter. Hvad har det ført til: IBO og Refleksiv innovation – kort omtale.

3 Spilleregler

4 Telefoner, ure og bærbare, kaffedrikning mv.
Er de største barrierer for din kreativitet Og en barriere for de andres kreativitet

5 Det er en ny måde at arbejde på
Følg med og få en oplevelse Du vil lave mange fejl - det er meningen

6 Billede der vises mens du laver 3D cases
Anvend kort 6,7,8 før næste slide vises

7 Tæl 1-2-3 (træn fokus) Find sammen med en der har samme fløjtelyd
I skal nu sammen tælle Et tal hver af gangen. Fortsæt til jeg stopper jer. I skal nu skifte 1-tallet ud med klap : klap – 2 -3 I skal nu skifte 2 tallet ud med stamp i gulvet : klap – stamp – 3 I skal nu skifte 3 ud med dreje rundt

8 Yes – vi har lavet en fejl.
Find sammen med en med samme sportsinteresser Stræk armene over hovedet og sig ”JEG HAR LAVET EN FEJL” (demonstrer først selv) Fortsæt og få dem til at hæve lydniveauet, indtil de råber Stå overfor hinanden og klap i en fortsat rytme på lår, i egne hænder og mod makkerens hænder - få alle med Vælg nu en kategori (f.eks. ”noget man kikker igennem”) – på skift udfylder I kategorien mens i klapper ved at sige JEG (på lår klap) SIGER (på klap i egne hænder ”ORDET”(på klap i makkerens hænder) ‐ Når der sker en fejl – Så råber I sammen‐ ”JAAA VI HAR LAVET EN FEJL” Den med lyseste øjne starter

9 Planlæg et undervisningsforløb sammen
Find sammen med en med samme ølsmag Uddel ordkort Hvis nogen er kommet til at kikke på kortet, bytter de med en andens kort Planlæg et undervisningsforløb sammen ved på skift at blive inspireret af ét stimuli ad gangen Sig JA OG til alle makkerens ideer om ferien Demonstrer Den med højeste knipselyd starter

10 Træning: Person-analogi 3D CASE: Ny Indgang
Find sammen med en der har samme farve transportmiddel Uddel “Personkort” Hvis nogen er kommet til at kikke på kortet, bytter de med en andens kort Hvis personen på kortet skulle udvikle en helt ny slags temaindgang til Brogården, hvilke ideer ville han så få? Hjælp hinanden med at få ideer Demonstrer Den med længste negle starter

11 Din ide. Under hvilket tema ville du gerne lave et projekt med en klasse? Post-it øvelse – tøm hovedet. En ide pr post-it.

12 Skriv flere ideer ned – en på hver post it.
Ideudvidelser Skriv flere ideer ned – en på hver post it.

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27 Hæng alle jeres idéer op
Anvend kort 11 før næste slide vises

28 Ide-væg: Gå rundt enkeltvis, bliv forelsket i en idé Vælg én idé hver
Vælg med hjertet

29 Idekonkretiserings-øvelse
To rundkredse ( makker overfor hinanden) Fortæl dit tema til makker og fortæl hvordan at dine elever opnår interesse og forståelse for det tema, som du har valgt. Byt når jeg siger til. Træd skridt til højre – gentag øvelsen et par gange.

30 Gruppens viden i spil Gruppens viden i spil i forhold til indgåelse af eksterne partnerskaber. Gå til gruppe . Et gruppemedlem præsenterer sit tema (1 min) og hvordan eleverne kan opnå forståelse for temaet. Resten af gruppen videreudvikler på idékonceptet ved at tale om: ”Hvad nu hvis xx i forhold til eksterne partnere.” Idé-ejeren blander sig ikke I idéudviklingen, vedkommende er referent og lytter kun. Efter 2 minutter præsenterer den næste I gruppen sit idékoncept.

31 Endelig Ide formulering
Implementerer nu de brugbare vinkler fra ”Hvad nu hvis øvelsen” i en endelig ideformulering. Færdiggør en beskrivelse af din kommende projektundervisning.

32 Aflevering/produkt I skal nu pitche jeres ide til projekt.
Metode til pitch: 5Gk Øv pitch 2 min. Runde med pitch.

33 Grundlæggende principper på Den Kreative Platform.
Grundtænkning i al innovations- og entreprenørskabsundervisning.

34 Læreren som procesfacilitator
Gruppearbejde er en forsmået kunstart. Alt for ofte kastes elever ud i gruppearbejde uden nogen form for introduktion eller hjælpemidler til gruppedynamikprocessen = de dygtige elever arbejder, de dominerende taler hele tiden og de svage forsøger at hænge på, men lærer ingenting. (Darsøe) I entreprenørskabsundervisning træder læreren frem i processen af gruppearbejdet og fokuserer mindre på indholdet.

35 Den Kreative Platform Principper og 3D pædagogik

36 Uhæmmet anvendelse af viden
Motivation til at ville Viden om det man ikke kender Skab energi og gejst Koncentration til at kunne Fjern barrierer for koncentration Skab fokus Tryghed til at turde Skab et rum hvor fejl er godt – det fuldendte projekt er måske ikke målet i sig selv.

37 Horisontal Tænkning Den Kreative Platform skaber Uhæmmet anvendelse af viden at indføre Horisontal Tænkning: Hjælper deltagerne til at bryde fri af deres mønstre Fokuserer på anvendelse af viden på tværs Undgår at sætte mønstre der begrænser deltagernes evne til at være kreative Anvender kreative teknikker til at fremme ideudvikling

38 Når ting (viden) sættes direkte sammen

39 Hvad får man her?

40 Opgave Fokusering Der må aldrig fokuseres på deltagere, hverken enkeltvis eller som gruppe Der skal kun fokuseres på selve opgaven Så man tillader ikke tid/sted/rum til at socialisere eller snakke om hvad man skal lave i weekenden Ved at gøre det let at engagere sig i opgaven, vil det blive let for deltageren at blive opgave fokuseret

41 Fokus og viden Vi associerer altid i forhold til vores fokus
Opgavefokus bliver derfor afgørende for relevansen af den viden vi henter frem gennem horisontal tænkning

42 Sindet er fyldt med forstyrrende tanker der skaber konkurrerende fokus
frikvarter Er jeg god nok? SMS Opgaven ØV – min sko Jeg må hellere støtte Kajs ide Dårlig ide

43 Hvad sindet er fuldt af Frygt (det kan jeg sikkert ikke finde ud af)
Bedømmelser (Jeg får dårlige ideer) Refleksioner (Det han siger betyder at …) Vanetanker (Kommer kaffen snart?) Påmindelser (Husk mors fødselsdag)

44 Parallel Tænkning (samme fokus til samme tid)
Alle deltagere følges ad i hvert trin af processen Deltagerne skal kun tænke på hvad de laver nu Fortid og fremtid skal mentalt fjernes Alle snakker om det samme på samme tidspunkt Når vi er færdige med en opgave, er den væk Sindet bliver holdt I hånden og beroliget Én opgave – én deadline

45 Undgå konkurrerende fokus
Sikke det regner I dag… Undskyld jeg kom for sent Der er snart frikvarter Måske har nogle af jer hørt det før Forbliv nærværende og hold opgavefokus

46 Ingen oplevet Bedømmelse
Mellem deltagere Mellem deltager og underviser Af Ideer/output Af processen/arbejdsformen Af faglighed, kultur eller social struktur

47 Når man oplever sig bedømt
Er man styret af frygt Tager man sine faglige, sociale og kulturelle masker på for at beskytte sig Kan man ikke deltage fuldt ud Begrænses ens vidensanvendelse til det konforme

48 3D cases 3D cases er øvelser der anvender både sprog, krop og indstilling til at Fastholde opgavefokus Træner de(n) kompetence(r) der er brug for lige nu Giver kroppen energi til at sige JA

49 Links Den kreative Platform ; http://denkreativeplatform.dk/
+Learning)/ ’Innovative Elever’, Lilian Rohde og Anja Lea Olsen elever-undervisning-i-fire-faser


Download ppt "Nye Efterskolelærere kursus Brogården"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google