Er din klinik klar til surveyorbesøg?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Det tværsektorielle samarbejde
Advertisements

Den Danske Kvalitetsmodel
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
Hvordan kan resultaterne fra Sundhedsprofil 2010 bruges i den regionale folkesundhedsstrategi? Bente Lauridsen Regionsrådets 1. næstformand og medlem af.
Sundhedsaftalen fra ord til handling
Hvordan motiverer vi type 2 diabetes patienter til behandling?
Socialt udsattes adgang til sundhedsydelser Samarbejdskonference 2013 Faglig konsulent Nina Brünés.
Tværregional konference 30. april 2014 Opgaveflytning i almen praksis – projekt fra Region Sjælland.
PKO – konference Trondheim d. 6 juni 2008
Netværk af forebyggende sygehuse
Aftrapning af benzodiazepiner og cyklopyroloner
Facilitatorordningen i almen praksis Eva Branner
Følge- Op.
SAMARBEJDE I PALLIATIV MEDICIN
Kliniske retningslinjer!
Den Danske Kvalitetsmodel
Adfærdsændringer i Almen praksis Pisk eller gulerod? Emne - Danske Regioners syn på: Overenskomsten som styringsredskab over for praktiserende.
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Ernæring i fokus Regional ernæringskampagne. Baggrund Manglende målopfyldelse af akkrediteringsstandard: Ernæringsscreening, plan og opfølgning.
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
1 National konference d. 21. november Workshop III Systematisk rekruttering til telefonrådgivning – et eksempel.
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden
Hvordan kan jeg som personale inddrages i kvalitetsarbejdet og datafangst i min praksis? XMO-BRUGERFORENINGS ÅRSKURSUS 2013.
Lægedage Velkommen til Lægedage Datafangst for let øvede.
” Samarbejde i snitfladen” - Ældreudvalgets møde 4. maj 2010.
Mange bække små…. Hvad gjorde vi i med. afd.? Inventering Foråret 2013: Fokus på kontrolbesøg Foråret 2014: Fokus på forhindringer, som sætter begrænsninger.
Facilitator projektet
Selvmordsforebyggelse Den praktiserende læges rolle Niels Damsbo Praktiserende læge, lektor.
Koncern Plan & Udvikling Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden Oplæg til møde i Regionsældrerådet den 9. marts 2011.
Velkommen til Lægedage
Velkommen til Lægedage
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
KOL i almen praksis i Danmark
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland
1 Sigtelinjer for arbejdet På baggrund af budgetmaterialet (inkl. bagvedliggende notater og viden i øvrigt): Udarbejde formuleringer til sigtelinjer for.
Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet marts 2015 Den Danske Kvalitetsmodel Midtvejsbesøg Hospitalsenhed Vest, Herning.
Den Danske Kvalitetsmodel
Københavns Kommune Evaluering og Next practice 23. maj 2013.
Den Danske Kvalitetsmodel
Akkreditering i speciallægepraksis v/ Repræsentant fra FAPS bestyrelse.
1 DET KOMMUNALE SAMARBEJDE Jesper Lundh Almen praktiserende læge 17/09/2016.
DEN DANSKE KVALITETSMODEL AKKREDITERINGSSTANDARDER FOR ALMEN PRAKSIS.
Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet september 2016 Den Danske Kvalitetsmodel Speciallægepraksis.
SAM:BO Samarbejde om borgerforløb Den regionale samarbejdsaftale om tværsektorielle borger/patientforløb.
Kvalitetsarbejdet i speciallægepraksis - Hvorfor du’r DDKM? FAS Årsmøde Munkebjerg
Rapportering, afslutning og opfølgning Indhold: Evaluering af det objektive bevis Afslutningsmødet Rapportering og opfølgning Lektion 8.
31. januar 2007 Workshop Klinisk kontakt v. Marianne Møller, EPJ-koordinator Vibeke Riis, EPJ-koordinator.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
DAK-E Hvad er det? Kvalitetsudvikling Indikatorudvikling IT delen ICPC klassifikationen Datafangst / Sentinel Dansk Almen Medicinsk Database DAMD Kvalitetsrapporter.
Disposition for auditgennemgang  Datagrundlag og vurderingen af audit  Journalaudit  Præsentation af resultater  Summe med sidemanden om relevans og.
HVORDAN SKABER VI KONSENSUS OM EN HØJ FAGLIG STANDARD? UDVIKLING AF KLINISKE RETNINGSLINJER PÅ TVÆRS AF SEKTORGRÆNSER Peter Bagger Praktiserende speciallæge.
Akkreditering I almen praksis Møde PLO-Gladsaxe
Akkreditering I almen praksis Møde PLO-XX
Rationel farmakoterapi Speciallægeuddannelsen i almen medicin
DET KOMMUNALE SAMARBEJDE
Aftale format – Use cases
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Akkreditering i speciallægepraksis
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
DDKM & Dokumenthåndtering
Er din klinik klar til surveyorbesøg?
Akkreditering opstartsmøde Almen praksis
Akkreditering opstartsmøde Almen praksis
Viden indbygget i hverdagen - arbejdet med standarder og kvalitet
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Intelligent opgaveglidning
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Ældre i et sundhedsvæsen - set fra almen praksis
Præsentationens transcript:

Er din klinik klar til surveyorbesøg? Akkrediteringsmøde PLO-Valby

Foreløbige erfaringer? Erfaringer fra de første surveyorbesøg: Fra 1. januar 2016- 9. januar 2017: 411 besøg i hele DK: 244 (59,4%) adm. godkendt og 166 (40,4%) haft konkret nævnsvurdering, 1 (0,2%) er direkte ikke akkrediteret Af de 166 med nævnsvurdering har 140 (34,1%) fået midlertidigt akkrediteret, 26 (6,3%) akkreditering pågår (ny vurdering) og 1 ikke akkrediteret Årsager til midlertidig akkreditering, og akkreditering pågår: Hygiejne: Sterilisation og rengøring (på brugsdage) DAN-PEP: Ikke gennemført eller fulgt op Journalaudit: Ikke gennemført eller fulgt op Plan for klinikken (4.2): Ikke lavet eller mangelfuld Sårbare gruppe: Manglende indsats Visitation: Manglende skr. vejledning til personalet Hjerte-lunge redning: Manglende dokumentation Parakliniske undersøgelser: Håndtering af svar, og opfølgning mv Forebyggelse af identitetsforveksling: Manglende identificering med cpr.nr ved paraklininiske uss. Manglende retningslinje for medicinordination Manglende kontrol af utensiliers og lægemidlers udløbsdato Tallene skal forstås således, at af alle klinkker der har haft besøg, og rettet til og fået 2. vurdering efter tilretning, der er tallene: 97,5 % er AKKREDITERET, og 0,8 % er AKKREDITERET MED BEMÆRKNINGER, og 1,7 % er IKKE AKKREDITERET.

Mål med plakat (vi har udviklet den for at): Skabe overblik + hjælpe til en struktureret tilgang til akkr.proces hvor ansvarsfordeling, opfølgning mv er klart+ Ophænges i frokoststuen/mødelokalet så fokus fastholdes i perioden, og ikke glemmes i hverdagens travlhed. 4 temaer, som indeholder 3-5 standarder, i alt 16 standarder!

Overordnet 1. 2: At følge god klinisk praksis for de specifikke pt Overordnet 1.2: At følge god klinisk praksis for de specifikke pt. grupper der er nævnt, dvs følger ex. DSAM`s kliniske vejledning og forløbsbeskrivelser på sundhed.dk (el. lægehåndbogen). Klinikken skal have en procedure for, ex. ved at anvende den kliniske vejledning i oversigtsform, og hvor det er klart hvordan klinikken har løbende kontroller (års- og ml. kontrol) og det fremgår hvem gør hvad…… Samme for T2DM og KOL. Sårbare patientgrupper: Sårbare el. udsatte patienter er patienter, hvor der er behov for særlige tiltag i en periode af kortere el. længere varighed Ex. på grupper er: skrøbelige ældre, misbrugere, psykisk syge, handicappede, børn med særlige risiko, patienter med flere kroniske sygdomme……. En gang årligt vælger klinikken en eller flere grupper, og iværksætter en målrettet indsats herfor (ex. opsøgende hjemmebesøg, multimorbiditet….) Ex. lave en kort plan/vejledning, ex. bruge datafangst, epikriser?, kommuner……. Der lægges vægt på at der r et samarbejde med andre sundheds-/sociale instanser: Eksempler på konkrete arbejder, der opfylder kravene: Opsøgende hjemmebesøg Opfølgende hjemmebesøg Terminale el. svært syge (KOL, HI mv) md forventet kort levetid: identificeres via epikrise, besøg v. sygepl. Og efterfølgende kontaktlæge…… Standard 1.4: Hvad gør I for at sikre, at den patientoplevede kvalitet er god nok? At patienterne er tilfredse med at komme hos dig som behandler? Er de tilfredse med dine medarbejderes indsats, når de kontakter klinikken pr. telefon, ved fremmøde mv? Ventetid: Kan du levere en elektiv konsultation indenfor 5 arbejdsdage, og hvad med ventetiden i telefonen?

OBS: I forhold til indikator 2: ”Lægen kan ved gennemgang af konkrete patientforløb for kronikergrupper demonstrere, at der i forbindelse med en eventuel gennemført årskontrol (0120) er sket en vurdering af medicinordinationer”. Derfor skal vi som forberedelse til surveyorbesøget finde 3 journaler pr. læge pr. kronikergruppe (for DM, KOL og sårbare patientgruppe, dvs. i alt 9 journaler pr. læge i klinikken).

DISKUSSION 4.2 (og generelt): Hvordan tilfører I ny viden til Jeres klinik, så alle er opdaterede? (ny medicin, behandlingsvejledninger, efteruddannelse mv) Brug af ledelsesmæssige værktøjer: Effektive klinikmøder, kaizen/tavlemøde, års-hjul……..

Efter akkreditering – Hva`så! Fortsat arbejde med indsatser fra akkrediteringen………. Ny akkreditering? Mail fra DDKM-teamet