Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Intelligent opgaveglidning

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Intelligent opgaveglidning"— Præsentationens transcript:

1 Intelligent opgaveglidning
Hvorfor og hvordan Store praksispersonaledag , Korsør den og den

2 Hvem er vi Praktiserende læge Jacob Houmann-Hammer , Haslev Lægecenter
Praksis sygeplejerske Kathe Nygaard Svarre, Haslev Lægecenter Teamkoordinator Sonja Rasmussen , POL-S

3 Aktualitet Stort tidspres i klinikkernes hverdag
Lange ventetider for patienterne Behov for at frigøre tid så lægerne kan nå at se flere patienter på en dag

4 Gevinster ved opgaveglidning
Økonomisk Person med mindre løn Person der kan udføre hurtigere / mere effektivt Kvalitetsløft Væk fra en person der har for travlt , ikke så kvalificeret ,ikke oplever opgaven som så vigtig Arbejdsglæde Jobberigelse Team-ånd På tværs Medarbejderfastholdelse Faglig opkvalificering

5 Udfordringer ved opgaveglidning
Usikkerhed Både hos team , den der afgiver og modtager opgaven Behov for løbende dialog / forventningsafstemning Behov for forståelse på tværs af fagkulturer Behov for ekstra indsats i indkøringsperiode Stress ved medarbejder ved opgaveflytning Behov for tydelig begrundelse for overdragelse Forberedelse Løbende dialog

6 2 eksempler på opgaveglidning
Hvorfor Hvordan Gevinster Udfordringer Hvad har vi lært Hvad kunne blive det næste Mit bedste råd til andre

7 Afskaffet telefontid hos lægerne
Hvorfor? Aflastning af læger – frigøre flere lægetider Hvordan? Sygeplejesker og sekretærer blev oplært i visitation, både teoretisk og praktisk Kursus + Superviseret opstart instruks

8 Afskaffet telefontid hos lægerne
Gevinst: Aflastede læger Udfordring for sygeplejerske og sekretærer, der tilegner sig nye kompetencer og viden + ansvar = arb. Glæde Udfordringer: Tid til oplæring, tid til supervision og spørgsmål Manglende tider – hvad så Lægerne ikke længere selv er herrer over deres kalender!

9 Afskaffet telefontid hos lægerne
Hvad har vi lært? Forberedelse, forberedelse – løbende opfølgning og justering Erfarne personaler skal udfordres fagligt Mere selvstændigt arbejde = arb. Glæde Udfordringer når der er ventetider Idg fungerer det meget fint, vi har redskaber til at øge kapaciteten ved behov og der er god feedback til ledelsen.

10 Allergiudredning Hvorfor? Hvordan:
Overset område, mange patienter, få specialister Ønske om systematik og bedre kvalitet i udredning og opfølgning samt behandlingstilbud Undgå Diprospan injektioner!! Hvordan: Udarbejdede en instruks til udredning og opfølgning, samt oversigt over patientforløb Sygeplejersker på kursus

11 Allergiudredning Gevinster:
Høj ensartet kvalitet i udredning og behandling af allergipatienter – fokus på astma også! Faglig opgradering af sygeplejersker – stor specialistviden (spirometri, allergitolkning, SCIT og SLIT behandling) Sjove Faglige udfordringer (en sygepl. Deltog i advisory board vedrørende kursus for andre sygepl. En anden deltog i E-learning program vedr. allergiudredning og beh. I alm Praksis)

12 Allergiudredning Udfordringer: Hvad har vi lært?
Indkøring af nye patientforløb i praksis med mange læger og mange personaler.. Få folk fra diprospan – pædagogisk udfordring. Tider til LFU, da kun ét spirometer Hvad har vi lært? Sjovt at arbejde med øget faglighed Det nytter – for patienterne

13 Hvad kunne blive det næste?
Morfika samtaler Opsøgende hjemmebesøg v. sygepl. Årskontroller ved DM + KOL Kvalitetsopfølgning på specifikke patientgrupper – indkalde til årskontrol eller lign. Masser af andre sjove ting – kun fantasien sætter grænsen

14 Gode erfaringer motiverer / inspirerer til videre udvikling
Hvad er jeres bedste erfaring med opgaveglidning ? Hvad gjorde det til en succes ? Hvad krævede det af dig ? Hvad krævede det af andre ? Hvad kunne være det næste skridt ? Hvad vil det kræve af mig, teamet, ledelsen ? Hvordan kan jeg bruge andres gode erfaringer ?


Download ppt "Intelligent opgaveglidning"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google