Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Akkreditering I almen praksis Møde PLO-XX

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Akkreditering I almen praksis Møde PLO-XX"— Præsentationens transcript:

1 Akkreditering I almen praksis Møde PLO-XX

2 Program DDKM og akkreditering: hvad, hvorfor, hvornår…..?
Akkreditering: Standarder, retningslinjer og ”trin i processen” Foreløbige erfaringer Kom godt i gang! Afslutning og materialer

3 HVAD er DDKM/Akkreditering?
En kvalitetsmodel, som dækker hele det danske sundhedsvæsen med det formål at sikre og videreudvikle den gode kvalitet og patientsikkerhed i sundhedsvæsenet. Formål: Fremme den faglige, organisatoriske og pt.opl. kvalitet, Fremme patientsikkerheden, Måle kvaliteten og sikre, at den forbedres, hvor den findes utilstrækkelig Fremme samarbejdet på tværs af det danske sundhedsvæsen, Synliggøre kvaliteten i sundhedsvæsenet,

4 Hvad kan akkreditering?
Akkreditering er en systematisk metode, der skal understøtte kvalitetsudviklingen i klinikken. En proces hvor egen organisering, samarbejde og kvalitet drøftes (af alle i klinikken) og justeres, hvor det giver mening Men vi laver det ikke (kun) for vores egen skyld! Måde hvorpå samarbejdspartnere og brugere kan have fornemmelse af, at kvaliteten har en vis standard i almen praksis Fokus for akkreditering er altså bredere end den faglige kvalitet, og erfaringen er, at en systematisk og udviklingsorienteret tilgang til det arbejdet også har positiv indflydelse på kvaliteten. Ved at gennemgå sine vaner/procedure/egne processer systematisk bliver man simpelt hen bedre til at opdage potentielle ”huller” og muligheder for kvalitetsbrist, og man får et skarpere fokus på de steder, hvor arbejdet kan optimeres og hvor man kan gøre tingene bedre. Og det er uafhængigt af, hvor god man er – man kan altid optimere sine arbejdsgange og blive bedre. Dermed er akkreditering med til at understøtte kvalitetsudvikling i den enkelte praksis

5 Hvad kan vi få ud af det? Klar ansvarsfordeling og optimering af samarbejde Opdatering i forhold til procedure og nyeste faglige viden Plan for klinikkens udvikling Fokus på (måske forbedring af) den patientoplevede kvalitet Korrekt håndtering af paraklin.uss. og opfølgning på prøvesvar Alle i klinikken kan håndtere akut sygdom inkl. hjertestop Styr på hygiejnen Skabe læring på baggrund af kvalitetsbrist Kvalitetssikring af apparatur, medicin/lægetasker mm Risiko for større arbejdsglæde …………….. Helt konkret: Hvilke genvinster er der for praksis?

6 Institut for kvalitet og akkreditering i sundhedsvæsenet
IKAS/DDKM Institut for kvalitet og akkreditering i sundhedsvæsenet DAK-E Støttefunktion til akkreditering i AP Standarder Instruktioner Surveyors Elektronisk støtteværktøj Almen praksis Første akkreditering Fyraftensmøde Møder i PLO-kommune Workshops Konsulentbesøg Nyhedsbreve Sundhed.dk Hvordan vil KAP-H understøtte almen praksis?

7 Hvem får besøg i 2018 (3. år) -kommunevis
Gentofte (21) Gladsaxe (40) Rødovre (17) Lyngby-Taarbæk (19) Frederiksberg C (18) Frederiksberg (35) Dragør (6) Brøndby-Glostrup (8) Brøndby (11) Vallensbæk (6) Egedal (27) Furesø Høje Taastrup (13) Bornholm (13) Når så alle har været igennem, så køres en ny runde, dvs en løbende proces hvor alle skal akkrediteres hvert 3. år. Økonomien er besluttet for den første omgang= de første 3 år, men den efterfølgende akkreditering er ikke aftalt, heller ikke økonomi, det er et pkt. til overenskomstforhandlingerne.

8 De enkelte trin mod en akkreditering
Praksis adviseres om dato for besøg 1 år forinden Klinikken skal inden for en måned via DAK-E's hjemmeside indtaste praktiske baggrundsoplysninger vedr. klinikken herunder organisationsform, fælles personale, uddannelseslæger mv. (udløser ,-) Den enkelte praksis arbejder med standarderne og kvaliteten Senest 3 måneder før, kan plan for besøget læses på DAK-E`s side Senest 1 uge før besøgsdato ”sendes” til DAK-E Besøget gennemføres Rapport udarbejdes og modtages i Eboks til kommentering Akkrediteringsnævn tildeler akkrediteringsstatus Ev.t opfølgning og ny nævnsbehandling Besøgets varighed: ca. 4 timer for sololæge (pr. ydernummer) og ved flere læger vil besøget typisk udvides med 1 time pr. læge. Plan med det formål at dem der ikke skal interviewes kan udføre deres alm. Arbejde i klinikken, dvs på skift. Akkrediteringsnævnet: Omkring 40 medlemmer (repræsentanter fra alle instanser, men der er 7 almen medicinere og også repræs. fra PLO)

9 Udfald af akkreditering
Akkrediteret 2) Midlertidig akkrediteret 3) Akkreditering pågår Akkrediteret 2) Akkrediteret med bemærkninger 3) Ikke akkrediteret Hvis de ikke bliver akkrediteret (2 og 3) får de 3-6 måneder afhængig af omfang, til at rette op på det. Herefter gennemføres et nyt besøg eller et telefoninterview (vi regner med at telefoninterviews vil blive gennemført i langt de fleste tilfælde). Herefter kan nævnet behandle sagen igen og tildele: 1) Akkrediteret, 2) Akkrediteret med bemærkninger eller 3) Ikke akkrediteret. Denne status vil klinikken have i 3 år og kan ikke ændres. Så vi anbefaler at de regionale teams giver støtte til de klinikker, som ikke klarer sig igennem ved første runde, så de kan blive akkrediteret efter de 3-6 måneder.

10 Akkrediteringens standarder
Standardformulering Formål Indhold - kvalitetskrav Krydsreferencer Indikatorer – hvad bliver vi målt på? Referencer OPBYGNING, indhold, indikatorer…..

11 Opfyldelsesgrader - indikatorer
22. oktober 2017 Opfyldelsesgrader - indikatorer Helt opfyldt (HO) I betydelig grad opfyldt (BO) I nogen grad opfyldt (NO) Ikke opfyldt (IO) Ingen opfølgning Opfølgning Der arbejdes overordnet med disse fire opfyldelsesgrader som adskiller sig ved hvornår der er krav om opfølgning og hvornår der ikke er krav om opfølgning. Copyright © IKAS

12 Mere om akkrediteringens standarder…..
Skal vi nu alle gøre det ens? Ingen nye krav i akkrediteringen? Retningslinjer, procedure, små klinikker, store klinikker…… Hvor meget skal der skrives? Vi går standarderne igennem lige om lidt, men først lidt information om hvordan de er opbygget, og foreløbige erfaringer med at arbejde med dem ! Hvor meget skal der skrives: Undgå overimplementering. Skriv så kortfattet så muligt, skriv det I allerede gør i forvejen. DET SKAL GIVE MENING

13 Mål med plakat (vi har udviklet den for at): Skabe overblik + hjælpe til en struktureret tilgang til akkr.proces hvor ansvarsfordeling, opfølgning mv er klar+ Ophænges i frokoststuen/mødelokalet så fokus fastholdes i perioden, og ikke glemmes i hverdagens travlhed. 4 temaer, som indeholder 3-5 standarder, i alt 16 standarder!

14 Overordnet 1. 2: At følge god klinisk praksis for de specifikke pt
Overordnet 1.2: At følge god klinisk praksis for de specifikke pt. grupper der er nævnt, dvs følger ex. DSAM`s kliniske vejledning og forløbsbeskrivelser på sundhed.dk (el. lægehåndbogen). Klinikken skal have en procedure for, ex. ved at anvende den kliniske vejledning i oversigtsform, og hvor det er klart hvordan klinikken har løbende kontroller (års- og ml. kontrol) og det fremgår hvem gør hvad…… Samme for T2DM og KOL Sårbare patientgrupper: Sårbare el. udsatte patienter er patienter, hvor der er behov for særlige tiltag i en periode af kortere el. længere varighed Ex. på grupper er: skrøbelige ældre, misbrugere, psykisk syge, handicappede, børn med særlige risiko, patienter med flere kroniske sygdomme……. En gang årligt vælger klinikken en eller flere grupper, og iværksætter en målrettet indsats herfor (ex. opsøgende hjemmebesøg, multimorbiditet….) Ex. lave en kort plan/vejledning, ex. bruge datafangst, epikriser?, kommuner……. Der lægges vægt på at der r et samarbejde med andre sundheds-/sociale instanser: Eksempler på konkrete arbejder, der opfylder kravene: Opsøgende hjemmebesøg Opfølgende hjemmebesøg Terminale el. svært syge (KOL, HI mv) md forventet kort levetid: identificeres via epikrise, besøg v. sygepl. Og efterfølgende kontaktlæge…… Standard 1.4: Hvad gør I for at sikre, at den patientoplevede kvalitet er god nok? At patienterne er tilfredse med at komme hos dig som behandler? Er de tilfredse med dine medarbejderes indsats, når de kontakter klinikken pr. telefon, ved fremmøde mv? Ventetid: Kan du levere en elektiv konsultation indenfor 5 arbejdsdage, og hvad med ventetiden i telefonen?

15 CASE ST. 2.3: Du får foretaget en blodprøve på en patient, og aftaler at patienten skal kontakte dig for at få svar på prøven. Svaret på undersøgelsen er abnormt (ex. PSA=8,5) Pt. kontakter dig ikke? Hvad nu? Hvordan håndterer din klinik prøvesvar?

16 Journalaudit (St. 2.5) Mindst en gang årligt gennemgås 20 tilfældigt udvalgte journaler. Ved 3 eller flere faste læger da 2x20 journaler Tilfældigt, og ift kontakter indenfor det sidste år Et skema på IKAS og DAK-E`s side Ved kvalitetsproblemer, følge op med initiativer og gennemføre ny audit Formålet er, at tjekke: om journalen lever op til gældende lovgivning, At der er helhed og kontinuitet i patientforløbet, Om notater er skrevet, så anden læge vil kunne følge op på patienten. En ny journalaudit skal være gennemført 4 måneder efter for tjekke om iværksatte initiativer har haft den ønskede effekt. Derfor anbefales det at journalaudit gennemføres minimum 6 måneder før det eksterne survey.

17

18

19 DISKUSSION 4.2 (og generelt): Hvordan tilfører I ny viden til Jeres klinik, så alle er opdaterede? (ny medicin, behandlingsvejledninger, efteruddannelse mv) Brug af ledelsesmæssige værktøjer: Effektive klinikmøder, kaizen/tavlemøde, års-hjul……..

20 Erfaringer fra de første surveyorbesøg:
Fra 1. januar marts 2017: 462 besøg i hele DK: 282 (61%) adm. godkendt og 179 (38,8%) haft konkret nævnsvurdering, 1 (0,2%) er direkte ikke akkrediteret Af de 179 med nævnsvurdering har 152 (32,9%) fået midlertidigt akkrediteret, 27 (5,8%) akkreditering pågår (ny vurdering) og 1 ikke akkrediteret Årsager til midlertidig akkreditering, og akkreditering pågår: Hygiejne: Sterilisation og rengøring (på brugsdage) DAN-PEP: Ikke gennemført eller fulgt op Journalaudit: Ikke gennemført eller fulgt op Plan for klinikken (4.2): Ikke lavet eller mangelfuld Sårbare gruppe: Manglende indsats Visitation: Manglende skr. vejledning til personalet Hjerte-lunge redning: Manglende dokumentation Parakliniske undersøgelser: Håndtering af svar, og opfølgning mv Forebyggelse af identitetsforveksling: Manglende identificering med cpr.nr Manglende retningslinje for medicinordination Manglende kontrol af utensiliers og lægemidlers udløbsdato Tallene skal forstås således, at af alle klinkker der har haft besøg, og rettet til og fået 2. vurdering efter tilretning, der er tallene: Cirka 97,5 % er AKKREDITERET, og cirka 0,5 % er AKKREDITERET MED BEMÆRKNINGER, og cirka 2 % er IKKE AKKREDITERET.

21 Erfaringer fra vores kolleger?
Forberedelsen (klinikkens proces): Start i god tid Start med plan for akkreditering (4.2) Sæt gang i DAN-PEP, journalaudit, sårbare gruppe og medicin ordinationsmønster Skriv ”hvad i gør”, kort og koncist! Kun krav om skriftlighed på 6 standarder Refleksion og læringspotentiale: Mødereferat! REFLEKSION OG LÆRINGSPOTENTIALE: Lav notat/kort mødereferat på Journalaudit, DAN-PEP og ordinationsmønster medicin: hvad blev i klogere på, hvad ændre og hvornår følge op?

22 Sundhed.dk og praksisnyt
Efter akkreditering Workshop: ”Kom godt i gang” Akut beredskab og hjertestop Akkreditering/surveyorbesøg Ledelse i praksis: Værktøjer til St. 4.2 PLO-K: Informations/inspirationsmøde Div. møder: Ny-nedsatte, klinik, stormøder mv Er din klinik klar til akkrediteringsbesøg? PLO-orientering, DAK-E, IKAS og først og fremmest vores egen side……….. Hotline Sundhed.dk og praksisnyt

23 Kom godt i gang! Aftal et ledelsesmøde og et personalemøde, hvor emnet er DDKM Udvælg en læge til at være tovholder på DDKM Planlæg det kommende års ledelsesmøder og personalemøder Brug procesplakaten som ”reminder”: Hvem gør hvad? Opgaver for læger og for personale? Hvornår gøres hvad? Og hvornår følges op? Brug for eksempler på retningslinjer, kursustilbud, nyheder mv: Vores akkrediteringssite på sundhed.dk! I klinikken: Uddele IKAS hæftet og hænge plakat op……

24 Ved behov: Kontakt os! Mail: kap-h@regionh.dk, eller telefon: 38665299
Tak for i dag! HUSK AT UDFYLDE EVALUERING OG FÅ MATERIALER PÅ VEJ UD !!!!


Download ppt "Akkreditering I almen praksis Møde PLO-XX"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google