Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Akkreditering opstartsmøde Almen praksis

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Akkreditering opstartsmøde Almen praksis"— Præsentationens transcript:

1 Akkreditering opstartsmøde Almen praksis
Aarhus kommune

2 Den Danske Kvalitetsmodel
I Almen Praksis Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet вторник, 18 сентября 2018 г.

3 Den Danske Kvalitetsmodel (DDKM)
Formålet er at styrke kvaliteten og patientsikkerheden gennem arbejde med standarderne i DDKM og faglig sparring fra fagfæller 95% udvikling/læring og 5% kontrol Bygger på 16 standarder, der beskriver krav til kvaliteten og patientsikkerheden i speciallægepraksis Standarder udviklet af speciallæger for speciallæger Standarderne sætter rammerne – ikke hvordan man skal gøre i praksis Udvikling Kontrol Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet вторник, 18 сентября 2018 г.

4 Den Danske Kvalitetsmodel (DDKM) (2)
Praksis vil blive vurderet på en række indikatorer, som er beskrevet i standarderne Akkreditering opnås på baggrund af et besøg af et surveyorteam bestående af en speciallæge og en repræsentant fra praksispersonale Ved besøget interviewes læger samt praksispersonale, konkrete patientforløb gennemgås og arbejdsprocesser demonstreres Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet вторник, 18 сентября 2018 г.

5

6 Fra standard til akkreditering
DDKM - 16 standarder - Indikatorer Støttefunktioner - DAK-E støttefunktion - DANPEP - patient-evaluering - Regionale tilbud til praksis Akkreditering - Survey - Udfald af akkreditering

7 Kan ses og downloades på www.Ikas.dk Udleveres i bogudgave
Flere kan købes på Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet вторник, 18 сентября 2018 г.

8 Standarderne bygger på:
Overenskomsten mellem RLTN og PLO Lovgivning Øvrige krav fra sundhedsstyrelsen mv. God klinisk praksis Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet вторник, 18 сентября 2018 г.

9 Opbygning af standarder
Standardformulering Formål Indhold - kvalitetskrav Krydsreferencer Indikatorer – hvad bliver I målt på? Referencer Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet вторник, 18 сентября 2018 г.

10 Evalueringer af Indikatorer
Dokumentere. Kan eksempelvis være et referat fra personalemøde eller andet møde, fremvisning af kvalitetsrapport, fremvisning af journal, fremvisning af praksisdeklaration, bevis for gennemført kursus i hjerte-lunge redning mv. Redegøre for. Klinikkens læger og evt praksispersonale skal kunne fortælle surveyors hvordan forskellige procedurer håndteres i klinikken. Der skal være enighed blandt lægerne og evt. praksispersonale om hvordan tingene gøres. Der kan suppleres med gennemgang af konkrete patientforløb samt observation af, hvordan tingene gøres i praksis. Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet вторник, 18 сентября 2018 г.

11 Akkrediteringsstandarder Almen Praksis (1 af 2)
Tema 1: Kvalitet og patientsikkerhed 1.1 Den faglige kvalitet 1.2 Anvendelse af god klinisk praksis 1.3 Utilsigtede hændelser 1.4 Patientevalueringer Tema 2: Patientsikkerhedskritiske standarder 2.1 Forebyggelse af identitetsforveksling af patienter 2.2 Lægemiddelordination og receptfornyelse 2.3 Parakliniske undersøgelser 2.4 Akutberedskab og hjertestop 2.5 Patientjournalen, datasikkerhed og fortrolighed

12 Akkrediteringsstandarder Almen Praksis (2 af 2)
Tema 3: Det gode patientforløb 3.1 Tilgængelighed 3.2 Henvisning 3.3 Koordinering af patientforløb 3.4 Anskaffelse, opbevaring og bortskaffelse af kliniske utensilier og medicin/vaccine Tema 4: Ledelse og organisation 4.1 Hygiejne 4.2 Ledelse og drift 4.3 Ansættelse, introduktion og kompetenceudvikling

13 Hvornår skal en procedure være skriftlig?
Skriftlighed Almen praksis Retningslinjer Skriftlige Planer Procedurer Hvis en procedure involverer 3 eller flere faggrupper =>Skriftlig Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet вторник, 18 сентября 2018 г.

14 1.1 Den faglige kvalitet Fokus på anvendelse af ICPC-kodning til kvalitetsudvikling Udgangspunkt i de kvalitetsrapporter, som er tilgængelige op til survey-tidspunktet Anvendelse af lægemiddelstatistikker Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet вторник, 18 сентября 2018 г.

15 1.2 Anvendelse af god klinisk praksis
Diabetes KOL Sårbare patienter Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet вторник, 18 сентября 2018 г.

16 1.3 Utilsigtede hændelser
Rapportering Opfølgning Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet вторник, 18 сентября 2018 г.

17 1.4 Patientevalueringer Patienttilfredshedsundersøgelse
Fokus på hvordan der er samlet op på patienttilfredshedsundersøgelse og øvrige tilbagemeldinger fra patienter m.h.p kvalitetsudvikling Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet вторник, 18 сентября 2018 г.

18 2.1 Forebyggelse af identitetsforveksling af patienter
Identifikation af patienter - Retningslinje Mærkning af diagnostisk materiale Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet вторник, 18 сентября 2018 г.

19 2.2 Lægemiddelordination og receptfornyelse
Deltagelse i regionale tiltag vedr. medicinhåndtering Vurdering af medicinordination for kronikergrupper ved årskontroller Receptfornyelser – Retningslinje Lægemiddelbivirkninger Rationel farmakoterapi Tilbagemeldinger fra apoteker og læring heraf Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet вторник, 18 сентября 2018 г.

20 2.3 Parakliniske undersøgelser
Håndtering af eksterne parakliniske undersøgelser Håndtering af egne parakliniske undersøgelser Opfølgning på parakliniske undersøgelser herunder ansvar for opfølgning, manglende prøvesvar, svar til patient samt ferie/sygdom - Retningslinje MedCom løsning forsinket. Indtil MedCom løsning er implementeret skal praksis have en procedure for hvordan det sikres at der bliver fulgt op på parakliniske undersøgelser (manglende prøvesvar) i de tilfælde, hvor der er begrundet mistanke for alvorlig sygdom Kontrol af eget laboratorieudstyr Deltagelse i laboratoriekvalitetssikringsordninger Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet вторник, 18 сентября 2018 г.

21 2.4 Akutberedskab og hjertestop
Håndtering af akut opstået sygdom eller hjertestop i klinikken – Retningslinje Kursus i basal hjerte-lunge redning Kan være såvel interne som eksterne kurser/undervisning. Vigtigt er, at undervisere er opkvalificeret i.f.t nyeste viden om basal hjerte-lunge redning Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet вторник, 18 сентября 2018 г.

22 2.5 Patientjournalen Håndtering af journaler herunder indhold, patienters adgang til journaler og regler for ændring af journaler Sikring mod uretmæssig adgang til journaler Sikring af fortrolighed og diskretion Sikring af patientdata og medicin Journalaudit Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet вторник, 18 сентября 2018 г.

23 Auditprocessen Der skal gennemføres audit med gennemgang af 20 journaler per ydernummer minimum en gang årligt. Hvis 3 eller flere læger på et ydernr. skal der gennemføres 2 audits. Der indregnes ikke vikarer, uddannelseslæger samt læger med få timer. Det anbefales, men er ikke et krav, at hver fast læge gennemfører journalaudit med henblik på kvalitetsudvikling Den enkelte praksis afgør selv hvor lang det er relevant at gå tilbage i journalen. Kan indbefatte såvel voksne som børn Der er 2 typer af auditskemaer: Journalaudit med fokus på journalen og regler for journalføring (der vælges 20 tilfældige journaler) Journalaudit med fokus på kroniske patienter (der vælges 20 kroniske patienter) Der skal være gennemført audit før survey og der skal have været tid til at følge op på resultaterne Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet вторник, 18 сентября 2018 г.

24 Spørgsmål – Udgangspunkt i patientjournalen
St. nr. Standard Titel Spørgsmål – Udgangspunkt i patientjournalen 1 J/N/I 2 J/N/I 2.5 Patientjourna len Er der en klar beskrivelse af problemstilling/diagnose? Er der en plan for behandling/ordination af lægemiddel/sendt henvisning? Er der knyttet journaloptegnelser til alle registrerede kontakter til klinikken? Er notaterne gjort tidsmæssig sammenfaldende med kontakten (evt. specificere til et tidsrum)? Er notater forståelige for andre end forfatteren? Ved afvigelse fra gængs praksis: er dette begrundet i journalen? Er batchnumre noteret ved vaccinationer? Er patienten samtykke noteret? (Afhængig af hvordan dette håndteres i praksis) 3.3 Er patienten henvist til relevante behandlingstilbud? Koordinering af patientforløb Er eventuelle henvisninger udfyldt med information om allergi, aktuel medicin (afstemt I FMK) og relevante prøveresultater? Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet вторник, 18 сентября 2018 г.

25 Spørgsmål – Udgangspunkt i kroniske patienter
St. nr. 2.5 Standardtitel Patientjournalen Spørgsmål – Udgangspunkt i kroniske patienter 1 J/N/I 2 J/N/I Har patienten været til årskontrol i lægehuset? Har patienten fået foretaget relevante forundersøgelser i forhold til gældende retningslinjer? Er der talt med patienten om KRAM faktorer? Er der foretaget medicinafstemning i forbindelse med årskontrol? Er patienten i relevant farmakologisk behandling for sin kroniske sygdom? Hvis patienten ikke er i relevant farmakologisk behandling, er årsagen så beskrevet i journalen? Er der aftalt ny tid med patienten og eventuelt opfølgning på parakliniske undersøgelser? 3.3 Koordinering af patientforløb Er patienten henvist til relevante behandlingstilbud? 1.2 Anvendelse af god klinisk praksis Hvis der er tale om en KOL eller Diabetes 2 patient. Er klinikkens procedure for gennemførelse af disse patientforløb fulgt herunder diagnosticering samt kontroller? Er kvalitetsrapport anvendt fra DAK-E og pop-up udfyldt? (KOL, Diabetes, hjerteinsufficiens og depression). Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet вторник, 18 сентября 2018 г.

26 3.1 Tilgængelighed Overenskomstmæssige krav til tilgængelighed
Visitation af patienter – Retningslinje Praksisdeklaration Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet вторник, 18 сентября 2018 г.

27 3.2 Henvisning Håndtering af henvisninger
Henvisninger med begrundet mistanke om alvorlig sygdom Opsamling på tilbagemeldinger fra sygehuse vedrørende henvisninger Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet вторник, 18 сентября 2018 г.

28 3.3 Koordinering af patientforløb
Opfølgning på epikriser Overdragelse af ansvar til anden læge ved fravær Samarbejde med andre sundhedsinstanser om konkrete patientforløb Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet вторник, 18 сентября 2018 г.

29 3.4 Anskaffelse, opbevaring og bortskaffelse af kliniske utensilier og medicin/vaccine
Anskaffelse, opbevaring og bortskaffelse af utensilier, lægemidler og vaccine Kontrol af lægetaske Kontrol af at lægemidler og vaccine opbevares korrekt og ikke har overskredet holdbarhedsdato Affaldshåndtering Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet вторник, 18 сентября 2018 г.

30 4.1 Hygiejne Rengøring Udstyr og materialer til flergangsbrug
Håndhygiejne Smittefarlige patienter Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet вторник, 18 сентября 2018 г.

31 4.2 Ledelse og drift Fokus på:
Organisering af kvalitetsarbejdet herunder ansvars- og opgavebeskrivelse Arbejdet med kvalitet og patientsikkerhed Plan for kvalitetsmonitorering Mål for klinikkens udvikling Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet вторник, 18 сентября 2018 г.

32 4.3 Ansættelse, introduktion og kompetenceudvikling
Ansættelse og introduktion Supervision af personale Instruktion af medhjælp Kompetenceudvikling Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet вторник, 18 сентября 2018 г.

33 Kvalitetsovervågning – Udarbejdelse af årshjul
Kontrol af laboratorieudstyr samt andet medicinsk udstyr (intern/ekstern) Kontrol af rengøring samt udstyr til sterilisering Kontrol af lægemidler/vacciner og utensilier (mængde, holdbarhed) Kontrol af hjertestartere, uddannelse i basal hjerte-lungeredning Journalaudit på 20 journaler årligt per læge Patienttilfredshed Feedback vedrørende henvisninger og ordinationer Datafangst og kvalitetsrapporter Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet вторник, 18 сентября 2018 г.

34 Fra standard til akkreditering
DDKM - 16 standarder - Indikatorer Støttefunktioner - DAK-E støttefunktion - DANPEP - patient-evaluering - Regionale tilbud til praksis Akkreditering - Survey - Udfald af akkreditering

35 DAK-E it platform til akkreditering
Se standarder Opdater praksisoplysninger Se surveyplan og surveyrapport Eksempler på retningslinjer Eksempler på hjælpeværktøjer Skabeloner for retningslinjer herunder dokumentstyring og lagring DakE Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet вторник, 18 сентября 2018 г.

36 Bekræfte opdatering af praksis oplysninger samt surveydato
Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet вторник, 18 сентября 2018 г.

37 Se www.praksis.dk akkrediteringsnyt
Regionalt: Se akkrediteringsnyt Ved opstartsmøder får man sine ” egne konsulenter” 11/30/10 43

38 Working sandwich Sæt jer i ” klinikgrupper” eller slå jer sammen som det passer Diskutér- hvordan I tænker at gribe det an……. Vi fortsætter efter pausen… 11/30/10 43

39 Akkreditering Hvordan spiser man en elefant? Bid for bid!

40 Akkreditering, praktisk I:
start med: Uddel papirer til alle og læs dem Tovholder: navn(e) på efterhånden, men husk gerne en ” akkrediteringsminister” Tid sættes i kalender det næste år Beslut mødestruktur Hvem gør hvad Lav årsplan for akkrediteringsarbejdet.

41 Fra standard til akkreditering
DDKM - 16 standarder - Indikatorer Støttefunk-tioner - DAK-E støttefunktion - DANPEP - patient-evaluering - Regionale tilbud til praksis Akkreditering - Survey - Udfald af akkreditering

42 Retningslinjer Opfordring til at dokumenter udarbejdes i/oploades på DAK-E´s akkrediteringsplatform Survey kan evt. blive forlænget hvis dokumenter ikke er tilgængelige før besøg Skal være til rådighed 7 dage før Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet вторник, 18 сентября 2018 г.

43 1. Akkrediteringsperiode: Almen Praksis: d. 1/1 2016 – 1/1 2019
Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet вторник, 18 сентября 2018 г.

44 Hvem får besøg i 2016 (1. år) - kommunevis
Region Nord Region Midt Region Syd Region Sjælland Region Hovedstaden Aalborg (61) Syddjurs (11) Fredericia (17) Guldborgsund (24) Rudersdal Kommune (31) Skanderborg (15) Middelfart (10) Slagelse (27) Ishøj (14) Norddjurs (18) Fanø (1) Holbæk (20) Ballerup (20) Ringkøbing/Skjern (15) Esbjerg (38) Lolland (21) Hørsholm (12) Århus (75) Langeland (7) Herlev (12) Fåborg (15) Halsnæs (7) Nordfyn (9) Albertslund (12) Tønder (14) Gribskov (12) Aabenraa (21) Helsingør (29) Kbh. K (20) Kbh. V (18) Kbh. Ø (45)

45 Akkrediteringsprocessen skridt for skridt (1)
Klinikken vil via e-Boks modtage en dato for det eksterne survey ca. et år forinden. Som udgangspunkt vil denne dato ikke kunne ændres. Det forventes, at alle læger og al praksispersonale er til stede under det eksterne survey. Klinikken skal herefter inden for en måned via DAK-E's hjemmeside indtaste praktiske baggrundsoplysninger vedrørende klinikken herunder organisationsform, fælles personale, uddannelseslæger mv. Minimum tre måneder før besøget vil der på DAK-E's hjemmeside ligge en detaljeret plan for besøget. Besøget gennemføres i overensstemmelse med planen og afsluttes med tilbagemelding. Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet вторник, 18 сентября 2018 г.

46 Eksempel. 1 ydernummer og 2 læger
Program Surveyor 1: Læge Surveyor 2: Praksispersonale Adresse: Velkomst, præsentation og rundvisning Gennemgang af retningslinjer og planer samt spørgsmål hertil Interview af læge A, traceraktivitet Interview af læge B, traceraktivitet Interview af praksispersonale og evt. uddannelseslæge Opsamling i surveyteam Tilbagemelding til klinikken 11/30/10

47 Survey i almen praksis Besøg i klinikken hvert 3 år
2 surveyors – en praktiserende læge og repræsentant fra praksispersonale. Varer ca. 4 timer, længere hvis der er flere end 2 læger Metoder: Interview af læger og øvrige praksispersonale Observation Gennemgang af konkrete patientforløb Gennemgang af retningslinjer og planer Udgangspunkt i datafangst, kvalitetsrapporter, patienttilfredshedsundersøgelser, kvalitetsmålinger, DSAM kliniske vejledninger mv. 11/30/10

48 Hver indikator vil kunne få følgende vurdering
18. september 2018 Hver indikator vil kunne få følgende vurdering Opfyldelsesgrad Definition HELT OPFYLDT Alt er til stede I BETYDELIG GRAD OPFYLDT Noget er til stede og manglerne er ikke en betydelig del af indikatorkravet I NOGEN GRAD OPFYLDT Noget er til stede, og manglerne er en betydelig del af indikatorkravet IKKE OPFYLDT Intet er til stede eller der foreligger kun planer ”Helt opfyldt” inkluderer nu, at konteksten for den pågældende institution kommer i betragtning ved vurderingen af opfyldelsesgraden. Hvis alle relevante elementer for den pågældende institution er medtaget, kan indikatoren vurderes som helt opfyldt, hvilket giver mulighed for at tage individuelle hensyn til særlige forhold for den pågældende institution. ”Ikke opfyldt” udvides til også, at inkludere det at have planer for noget. Når 2. version sættes i drift, er det ikke tilstrækkeligt kun at have planer for hvorledes en indikator fx skal implementeres eller kvalitetsovervåges. DDKM ønsker at fremme kontinuerlig kvalitetsudvikling og det at have udarbejdet planer løfter ikke kvaliteten i tilstrækkelig grad til, at det kan vurderes til at have betydning for den udøvede kvalitet. I 1.akkrediteringsrunde var det fornuftigt at give credit for aktiviteter i gang. I 2.runde skal vi se på, hvad der faktisk er opnået. Akkreditering handler selvfølgelig også om at igangsætte aktiviteter i form af kvalitetsudvikling, men de vurderes på trin 4. ”Aktiviteter i gang” udgår af beslutningstræet. ”Delvis opfyldt” er blevet opdelt i 2 kategorier, hvor der er fokus på manglernes betydning for opfyldelsesgraden. Skillelinjen bliver nu i forhold til spørgsmålet ”er manglerne en betydelig del af indikatorkravet?”. Er svaret ”ja” bliver opfyldelsesgraden ”i nogen grad opfyldt”, mens et nej giver ”i betydelig grad opfyldt”. Navnet ”i nogen grad” er valgt med fokus i at være anerkendende overfor den store indsats som langt hovedparten af institutionerne - (mindre grad ville signalere en mere lige skillelinje de to kategorier) Vigtigt at formidle at både ”Helt opfyldt” og ”i betydelig grad opfyldt” er at betragte som ok resultat i forhold til tildeling af akkrediteringsstatus. Skillelinjen ligger mellem i betydelig grad og i nogen grad ift. akkrediteringsstatus I betydelig grad giver en lærende bemærkning i surveyrapporten, mens i nogen grad giver krav om opfølgning Copyright © IKAS

49 Akkrediteringsprocessen skridt for skridt (2)
Få dage efter besøget modtager klinikken via e-Boks en opsamlende rapport. Der er mulighed for at komme med indsigelser til denne rapport, hvis der vurderes at være misforståelser. Rapporten vil herefter blive behandlet i akkrediteringsnævnet, og akkrediteringsstatus meldes tilbage til den enkelte læge via e-Boks. Hvis klinikken ikke umiddelbart bliver akkrediteret, vil der blive tale om en opfølgning i form af indsendelse af dokumentation eller genbesøg eventuelt i form af gennemførelse af telefoninterview. Klinikken har herefter mulighed for at blive tildelt akkreditering efter ny nævnsbehandling. Lægen modtager certifikat med akkrediteringsstatus, og akkrediteringsstatus offentliggøres på IKAS’ hjemmeside Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet вторник, 18 сентября 2018 г.

50 Ekstern survey – Hvad viser afrapporteringen
Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet вторник, 18 сентября 2018 г.

51 Akkrediteret med bemærk.
Akkrediteringsstatus Akkrediteret Nævnsbe-handling Eksternt survey Midlertidig akkrediteret Opfølgning/2. nævnsbehandling Akkrediteret med bemærk. Akkreditering pågår Ikke akkrediteret Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet вторник, 18 сентября 2018 г.

52 Udfald af akkreditering
Akkrediteret Akkrediteret med bemærkninger Ikke akkrediteret Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet вторник, 18 сентября 2018 г.

53 Hjælp ????: Hvor: Se forslag ved hver enkelt standard
Tjek DAK–E og / eller IKAS Tjek akkrediteringsnyt ( sundhed.dk) Ring til en ven  Dagens konsulenter og Specialkonsulenterne Opfølgningsmøder ? Netværksgrupper?

54 Se www.praksis.dk akkrediteringsnyt
Regionalt: Se akkrediteringsnyt Ved opstartsmøder får man sine ” egne konsulenter” 11/30/10 43

55 Akkrediteringshjælp: lokalt i region Midt
Dagens konsulenter og specialkonsulenter: UTH manager Lægemiddelkonsulenter IT konsulenter Lab- kvalitets- konsulenter Alle navne og mailadresser på dagens referat.

56 Jeres konsulenter - ”Ring til en ven”:
Anders Vestergaard Rasmussen Anny Adeler Tomas Holm Jannik Falhof Niels Guldager

57 IT konsulenter (1.1, 1.2, 2.3, 3.1, 3.2, 4.3) ICPC kodning POPup
IUPAC-koder Kvalitetsrapporter Webreq Vedligehold praksisdeklaration Og meget andet-- Kontakt: Og

58 ?? Interesse for kursus i:
” fra data til kvalitet” Etableres hvis interesse

59 Risikomanager: (1.3) Oplæg om patientsikkerhed og rapportering af UTH
definition og formål hvordan rapporteres en UTH Patientsikkerhedsarbejdet i praksis præsentation af ”Hændelsesanalyse” Hvordan kan der arbejdes med dette redskab Sparring i forhold til at udarbejde lokale retningslinjer Risikomanageren står altid til rådighed for hjælp og vejledning omkring UTH-arbejdet i den enkelte praksis. Kontakt: Lene Bjerregaard Risikomanager

60 Lægemiddelkonsulenter (1.1, 1.2, 2.2)
Statistik over ordinationsmønstre Retningslinier ved medicinbestilling Medicingennemgange ( medicintjek i praksis) Praksisbesøg kontakt:

61 Laboratorie –kvalitet (2.3)
Klinisk-biokemisk afdeling lokalt Kvalitetskontrol af Hb osv Kontaktes lokalt

62 Akkreditering, praktisk II: Sæt på årsplanen:
ICPC kodning– mangler? Der skal kodes min 6 mdr Er alle tilmeldt relevante Pop-up `s? Kvalitetsrapporter er der huller? Evt. opfølgning Lægemiddelstatistik evt. opfølgning Tilmelding Dan-Pep på DAK- E + opfølgning Journal – audits 20 *1 , dog 20*2 ved 3 læger eller flere + opfølgning OBS: Disse opgaver kan tage tid-

63 Årshjulet Oversigt over opgaver
Januar-marts ICPC kodning Tilmelding Danpep Tjek Popups Tjek kvalitetsrapporter Standard 4 April-juni Opf DanPEP Journalaudits Lægemiddelstatistikker Tjekke logbøger Standard 1-2 Juli-September Opf ICPC Lave funktionsbeskriveler Oktober-december Opfølgning journal-audits Opf medicinstatistik Standard 3

64 Akkreditering, praktisk III
De 6 retningslinier er skriftlige ! Patientidentifikation (2.1) Receptfornyelse og ordination (2.2) Opfølgning prøvesvar (2.3) Genoplivning (2.4) Håndtering visitation akutte / ikke akutte (3.1) Spec. Akutaftalen Region midt Udviklingsplan for praksis ( 4.2) Se generelle krav til dokumenter

65 Akkreditering, praktisk IV:
Procedurer: Mundtlige -men skriftlige hvis >2 deltagende faggrupper Ofte således god ide at skrive ned— Gå hver standard igennem og se hvad der giver mening for Jer--

66 Akkreditering, praktisk V: Særlige opgaver
Funktionsbeskrivelser og introduktion ( 4.3) Opdater praksisdeklaration (3.1) Lav logbøger/-liste ( hvis I ikke har) til: Lægemidler, akutkasse (2.4) Lægetasker (3.4) Køleskab, vacciner etc. (3.4) Medicinsk udstyr til flergangsbrug Genoplivningskursus ( hver 3 år) (2.4)

67 Akkreditering, praktisk VI: den enkelte standard:
START med en nem! Tovholder(e) Tidsplan, opf. møder Kvalitetsrapporter? Hvad har praksis i forvejen, der kan bruges? Procedure eller retningslinie ?

68 God arbejdslyst!


Download ppt "Akkreditering opstartsmøde Almen praksis"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google