Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Advertisements

Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Struktur: ”Quiz og byt”
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
Strukturer velegnet til…
Arbejdspladsudvikling
Velkommen Hvorfor er vi her i dag?
Supervision og faglig feedback
’opfundet’ af Dr. Spencer Kagan
ØBRO FRI 2020 Kick-off visionsworkshop for ansatte
Denne præsentation er specielt for begyndere. Se hele serien igennem før start. Hav værktøj og ler klart. GOD FORNØJELSE.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Videreudvikling af ide 2&2
Relationer – børn imellem
UMV Borbjerg Skole 07/08 Det psykiske arbejdsmiljø.
Drejebog Program Café-debat metode Praktiske forhold Intro Cafedebat
1.Lektion: Identitet i forandring
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
Oplæg om lektieintegreret undervisning Data og overvejelser.
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
Creative Platform Learning Emne: DEMOKRATI. 22. JA – Vi har lavet en fejl (med kategori og klap) 1.Find sammen to & to med en der har samme sportsinteresser.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Politiworkshop. Humor. Præsentation. Målsætning. Hvad kan vi nå af klasser. 1., 3., 6. og gerne 8/9. klasse. Positive oplevelser med politiet. Præge børnene.
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven Vi forebygger stress sammen.
Introduktion til øvelsen ”Bidrag til kerneopgaven” Formål med øvelsen Forberedelse Indledning Runde 1 Runde 2 Runde 3 Afslutning på øvelsen 2.
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
Stxstudentereksamen.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
Hvorfor valgte jeg SOSU skolen?
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Alle rettigheder forbeholdes
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Introduktion til ”Sæt kerneopgaven i spil”
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Grænser.
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Brikker til litteraturhistorien
GUIDE TIL AFLEVERING AF OPGAVE
PROGRAM mandag den Kl.9:30-10:00
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Hvordan får jeg indflydelse?
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Instruktion s. 1/3 : Introduktion CAMPUS+ forberedelse.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
GUIDE TIL AFLEVERING AF OPGAVE
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Alle rettigheder forbeholdes
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Alle rettigheder forbeholdes
Fra anledning til udvikling
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
En ny bog er i gang – skrevet af addicts, for addicts
FÅ MEST UD AF DAGEN: UNDERVISNINGSMATERIALE (9. -10
Test er en del af livet - hvilke krav kan vi stille?
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Præsentationens transcript:

Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder forbeholdes. Gengivelse af materialet uden Ventilens skriftlige samtykke er ikke tilladt ifølge gældende dansk lov om ophavsret, © 2017 Ventilen Danmark

Klassekultur II Indhold Speed-meeting Hesteskoen og idealerne Afslutning af makkerskaber 2 min. Gennemgå programmet. I skal kigge på klassekulturen og helt konkret se på, hvordan det går med at leve op til idealerne. Og så skal I afslutte makkerskaberne.

Speed-meeting om fællesskab 15 min. Formålet med speed-meeting er, at eleverne bliver gjort opmærksomme på forskellige perspektiver på fællesskab, og hvad et godt/dårligt fællesskab er.   Beskrivelse: Eleverne stiller sig på gulvet. Alle får nu udleveret en seddel med et spørgsmål på. Arket med spørgsmål findes i beskrivelsen af speed-meeting (fællesskab) under fanen ’Fællesskabelse’. Herefter går eleverne hver især hen til en tilfældig klassekammerat. På skift stiller de hinanden deres spørgsmål. Spørgsmålene skal først stilles, når alle har en makker. Går det ikke lige op, dannes en gruppe med tre. Når begge elever har svaret på hinandens spørgsmål, bytter man spørgsmål og finder en ny klassekammerat at spørge. Man stiller altså det spørgsmål, man selv lige har svaret på til den næste, man møder. Aktiviteten er i gang i ca. 10 minutter. Det er ikke meningen, at alle skal tale med alle, men alle skal tale med nogen, og gerne så mange som muligt. Så snart man bliver ’ledig’, rækker man hånden i vejret, så andre kan se, at man er med på et ’kort møde’. Afrund aktiviteten med at bruge 5 minutter i plenum på at samle op på, hvad eleverne har svaret til spørgsmålene på nogle af sedlerne.

Hesteskoen og idealerne Forhold jer til følgende fem idealer for klassen. ‘Vi som klasse er gode til at leve op til…’ [Indsæt ét af klassens idealer] ’Helt enig’ ’Helt uenig’ 15 min. På forhånd har du skrevet fem af de idealer ind, som klassen lavede i lektion 2, og som du tænker, det er vigtigst (og måske mest nødvendigt) at få samlet op på. Du klikker dem frem ét efter ét, og beder eleverne forholde sig til, om de som klasse er gode til at leve op til idealet. De skal placere sig i hesteskoen på det punkt, der repræsenterer deres holdning. Læs mere om, hvordan du faciliterer ‘hesteskoen’ på www.projektnetwerk.dk under fanen ‘Fællesskabelse’.

Opsamling Hvilke to idealer skal vi arbejde videre med? Hvad skal til for, at vi bedre lever op til vores egne idealer for den gode klassekultur? 5 min. Efter I har gennemgået de fem idealer ved brug af hesteskoen, bruger I ca. 5 minutter på at tale om de to idealer, som flest mente, at klassen ikke levede op til. Hvad kan klassen gøre for, at flere i højere grad kommer til at leve op til idealet. Her er det vigtigt at få talt om, hvad årsagerne er til, at de ikke efterlever idealet, og ikke bare konkludere ’så må vi tage os sammen!’ Overvej også om idealet evt. skal revideres.

Farvel til makkerskaberne 10 min. Giv eleverne lidt tid til at fortælle, hvad de har syntes om at være i makkerskaber. Makkerskabsgrupperne fortsætter – primært som arbejdsgrupper og som planlægningsgrupper i forhold til de fællesskabende aktiviteter. Fortæl, hvordan det bliver i fremtiden. At makkerskaberne genopstår i én eller anden form, hvis der kommer nye elever ind i klassen, så helt farvel er det måske ikke. Og at du også i fremtiden kommer til at bestemme arbejdsgrupperne en gang imellem.