Helene Græsdal Thomsen & Lise Wich Marselisborg Gymasium

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Vision Ganløse og Slagslunde Skole
Advertisements

Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Mere fokus på læring, mindre fokus på udstyr!
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
HOP-IN (Hands On Production – Innovation New Ideas)
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Interaktion med Digitalisering af læringsrummet, august 2013 Charlotte Højrup, EF Digital.
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Forældremøde X årgang.
Skolereform august 2014………………
Fjordbakkeskolen forældremøde
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Tordenskrald eller Rundetårn? - Om at evaluere innovation
Tilsyn Aabenraa Friskole 2012
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
 ELEVERNE SKAL UDVIKLE SIG INDEN FOR DE 6 KARAKTERISTIKA – ELLE DE UDVALGTE KARAKTERISTIKA DER ER FOKUS PÅ.
Observation af din/andres undervisning –
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Fagdidaktisk kursus i religion
Reflektion og e-portfolio Lise Agerbæk, Multimediedesigner
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Lærermiddelkultur(er)?
Otg.dk – CSL Drenge: It redskaber som motivationsfaktor Metoder: ”Det elektroniske klasseværelse” ”One-on-one coaching”/vejledning Design af digitale.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Turen går til Kina! - Summer school. Hvad er summer school? For eleverne: årige fra hele området - Klasser på ca. 30elever - Første møde med en.
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
….at være eller …… …… ikke at være.
EUD-reformkonference 17 sep Talentarbejde i Praksis.
Kodeks for offentlig topledelse
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Innovation i AT/SO.
Omrejsende ledere - Svendborg Kommunes interne konsulentkorps.
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Innovation, faglighed og motivation Danmarks Læringsfestival 2015 Thomas Schausen.
Ledelse i forskellige retninger
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Sprogpakkens 6-dages kursus Praksisopgave 2 4. Dag 1.
Underviserens evaluering af eleven Forståelse af fagligheden: 0____________________________________________________________10 Vilje: 0____________________________________________________________10.
ÅRSMØDE 2011 NETVÆRK maja bødtcher-hansen. KULT 4 KØBENHAVNSKE GYMNASIER EKSPERIMENTERENDE UNDERVISNING NY EFTERUDDANNELSE SAMARBEJDE PÅ TVÆRS AF SKOLER.
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Produktion af musikvideoer 8. årgang, dansk, CA, AD, KU, KK Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
De seks bedste billeder fra gruppen
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
M-læring -. Innovationsdilemmaet We can do amazing things with technology, and we’re filling the world with amazing systems devices, but we find it hard.
EN AF OS… En kampagne for alle
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Vision mission værdier handleplaner
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Dedicated Analytical Solutions HVORFOR ER ISO 9001 VIGTIG FOR FOSS? Anders F. Liechti 3. november 2015.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
SCALE-UP DENMARK Tue David Bak Direktør, Innovation & Vækst, Region Sjælland & Formand for Scale-Up Denmark Thank you to the Ambassador, Mrs Louise Jespersen.
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
Styringsmæssige afsæt
- Kom tættere på dit barns skolegang
Introduction to synopsis writing
Fastholde de studerendes læringskadence og nsygerrighed for ny læring
Pædagogiske intentioner ved inspirationsforløb i erhvervsøkonomi
Den pædagogiske læreplan
Projekt: Koncept til formidling
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Præsentationens transcript:

Helene Græsdal Thomsen & Lise Wich Marselisborg Gymasium Vision Board Helene Græsdal Thomsen & Lise Wich Marselisborg Gymasium

Vision: Vision om at lærerne bliver entrepreneurer der faciliterer innovativ læring Og derved skaber oprigtig innovation I humaniora (Engelsk) Dette skal ske uden at Engelsk går på kompromis med sit kernstof, hvorved innovation bliver værdiløs

Værdi for hvem? Eleverne – deres innovative evner øges. Nu og for fremtiden i den “virkelige verden” Lærerne, specielt humaniora, skal kunne implementere innovation (jf.Bekendtgørelse)

Et egentlig innovativt projekt startes op Ønsket var at isolere innovation fra AT således at faget arbejder innovativt selv. (Projekt: 2 klasser sammen blandede grupper De skulle lave innovativt produkt omkring “Death Penalty”samt video-log) Milepælen for os var at redefinere faget i en innovativ ramme. - Etnografisk indledende undersøgelse

Nye roller til lærere og elever - at få eleverne til at kaste sig ud i arbejdet Citat Katrine 2se2: “at first it was a little hard to be creative because we were in groups with new new people, and so it was a little hard to just say what came to mind”

Evaluering - evaluering af deres produkter - sammen med elever - etnografisk undersøgelse: feedback på projektet

Andre læreres engagement En fremtidig milepæl bliver når andre hum.lærere også mestrer innovation i deres fag Og evalueringer viser et højt fagligt udbytte

Etnografisk undersøgelse pt. – et udsnit Efter Før

- Risiko for at den faglige kvalitet ikke er høj nok Sten i vejen… - Risiko for at den faglige kvalitet ikke er høj nok - Risiko for at der ikke arbejdes reelt innovativt og at der ikke sker et løft fra varieret undervisning

Other Rocks… Kollegers og egne forbehold for udbytte, anvendelighed og lærerrolle i innovations- processen

Ledelse - villige til at afsætte midler til projekt - tillid til os & kolleger - på sigt en åbenhed overfor innovation

Vi skal facilitere at lærerne på Marselisborg bliver entreprenante i innovationsarbejde

Muligheder: - at hum.lærere afprøver samme projekt - og at de ultimativt kan finde nye, lignende projekter

Vision Vision om at lærerne bliver entrepreneurer der faciliterer innovativ læring Og derved skaber oprigtig innovation I humaniora (Engelsk) Dette skal ske uden at Engelsk går på kompromis med sit kernstof, hvorved innovation bliver værdiløs