Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

Svend Gønge-skolens værdier...
Informationsmøde på Lindebjergskolen
Ørestad Skoles værdier
Åbent bord Den Kreative Platform
Energi- & Vandværkstedet
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Kredsens udviklingsplan Del 1. Visionen - Vejen til nye initiativer i din kreds, og ikke mindst: Til succes!
1 Innovation i AT i 2g på Fjerritslev Gymnasium Branding (2.22) Fremtidens by ( )
Arbejdspladsudvikling
Kreativ digital matematik
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
TEMA I SUNDHEDSFREMMENDE LIVSSTIL
Indledning Verden er blevet mindre – afstanden er ingen hindring
Velkommen til workshoppen ”Fornyelse af aftenskolen”
Innovation og iværksætteri
Arbejde i grupper med KIE-modellen
Det gode klasserådsarbejde
Myten om de lugtende sko
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
Kredsens udviklingsplan Del 1. Visionen - Vejen til nye initiativer i din kreds, og ikke mindst: Til succes!
Videreudvikling af ide 2&2
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Relationer – børn og voksne
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Projekt uge 40 Tradium Hobro. Udgangspunkt: Vi ville øve eleverne og os selv i den kreative platform Bruge et fælles udgangspunkt for innovation: lav.
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
Workshop Sund By Netværket
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Velkommen til Klasseforældremøde i x klasse. Aftenens program 1. Status på arbejdet med ”Forventninger til elever” v. klasselærer/ forældre 2. Udvikling.
Læborg skole- 4.kl kl. Undervisningsmiljø. 5./6. klasse 4 drenge
Præsentation Annette Langhoff Innovationskonsulent i Velfærdsudvikling
Sådan bruger du præsentationen
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
En Bæredygtighed Fremtid mobiltelefonen
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
Kerneopgaven i forandring XX arbejdspladse – den xx.xx.201x.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Stress Billedkilde: stress/?lang=da.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Læringsuge 2017 De 17 Verdensmål
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
- Kom tættere på dit barns skolegang
Trivselsmålingens resultater på vores skole
Læringsuge 47 & 12.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Læringsuge 47 & 12.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Mål Viden om og inspiration Kompetencer aktiviteter Evaluering
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
MEDvirk NU - en digital tjekliste til at nå i mål med arbejdsmiljøet
VELKOMMEN TIL B-BOX! Power Point Slides.
Innovation.
Det Kreative Gruppearbejde (Standard du kan anvende til dine elevers gruppearbejde) Jonna Langeland & Søren Hansen, Aalborg universitet Find flere materialer.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2019
Møde 11. april 2019 GRØNT RÅD.
FÅ MEST UD AF DAGEN: UNDERVISNINGSMATERIALE (9. -10
Kære lærer Her har du undervisningsmaterialet til CAMPUS+ Denne vejledning er din guide til undervisningen til at få mest muligt ud af CAMPUS +. Opgaverne.
Moving the World to end Hunger
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Præsentationens transcript:

Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål For bæredygtig udvikling

Program for dagen Præsentation af de 17 verdensmål Præsentation af mål 3 og den sociale dimension i Sønderborgs strategi Dagens udfordring Idéudvikling Produktion præsentation

Læringsmål Jeg ved noget om de 17 verdensmål for bæredygtig udvikling. Jeg kan give eksempler på udfordringer i mit nærmiljø. Jeg ved noget om hvilken udfordringer der er i verden. Jeg kan udvikle på idéer og præsentere dem for andre.

Film om de 17 verdensmål https://www.youtube.com/watch?v=WwE7TxtoyqM

Sundhed og trivsel Mål 3: Sikre et sundt liv for alle og fremme trivsel for alle aldersgrupper.

Sundhed og trivsel Hvad betyder sundhed? Hvad betyder trivsel? Hvad betyder det for dig? Hvad betyder det andre steder i verden?

Lokalt og globalt Hvad betyder sundhed og trivsel andre steder i verden?

Sønderborgs 4 dimensioner Den sociale dimension handler om tryghed og socialt ansvar, ældre- og handicappleje, medborgerskab og sundhed. Nogle af målene er at: Skabe flere gode byrum til trivsel og fysiske aktiviteter Gøre det sunde valg nemt og lettilgængeligt Forebygge livsstilssygdomme Sikre social lighed i sundhedstilbuddene Kommunens institutioner skal være med til at skabe trivsel i hverdagen for børn og unge

Lokalt og globalt? Hvorfor er der forskel på globale og lokale mål?

Udfordringen Læs brevet højt for klassen

Udpluk fra trivselsmålingen Indsæt jeres egne resultater, som I gerne vil have børnene til at komme med ideer til, hvordan I forbedrer. Se evt. hvordan i lærervejledningen side xx. Vælg 1-3 resultater. Ex. Jeg synes at, toiletterne på skolen er rene og pæne. Brug evt. materialet fra lærervejledningen side xx som baggrundsviden.

Udpluk fra trivselsmålingen

Udpluk fra trivselsmålingen

Ideudvikling I skal nu til at få en masse gode ideer til at forbedre sundheden og trivslen på jeres skole. Vi starter med en lille kreativ leg for at varme hjernen op.

Kreativ leg Rejs jer op. Gå sammen med en med samme type sko som dig selv. Træk et kort. I skal nu forbedre en bil med tingene fra kortet. Brug stimuli kortene

Brainstorm alene Tænk over nogle gode ideer til at forbedre jeres udfordringer. Skriv dine ideer på post-its. En ide pr. post-it.

Udvikl ideerne sammen Gå sammen med en med samme højde som dig selv. Præsentér jeres ideer for hinanden, en idé ad gangen og hjælp hinanden med at videreudvikle på ideerne. Vælg hver især én idé I vil gå videre med. Gå ud i grupper á 3-4 elever. Præsenter jeres idé for hinanden og vælg en idé at gå videre med i gruppen. Færdiggør en ide ad gangen.

Produktion I skal nu til at arbejde med jeres ide. Det kan hjælpe jer at tænke over spørgsmålene på næste side.

Afklarende spørgsmål: Hvem skal gøre noget? (dig selv, pedellen, dronningen, ..?) Hvem skal de gøre det for? (eleverne i 1. klasse, lærerne, borgmesteren,..?) Hvad skal gøres? (laves en kampagne, bygges noget, skrive et brev,..?) Hvordan skal det se ud? Hvordan skal det præsenteres? Hvem skal det præsenteres for? Hvorfor er det en god ide? Brug spørgsmålene til at afklare følgende:

Præsentation Gør jeres ide klar til præsentation og aftal hvordan I vil præsentere den.

Afslutning Hvorfor har I arbejdet med sundhed og trivsel i dag? Kan det I har lavet bruges andre steder i verden? Hvad håber I der kommer ud af det? Hvad kan I selv gøre for at det sker?