Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Læringsuge 47 & 12
2
Verdensmål for bæredygtig udvikling
Vi skal arbejde med bæredygtighed, er der nogen af jer, der ved, hvad det betyder? Vi skal arbejde med miljømæssig bæredygtighed og tale om, hvordan vi bruger ressourcer som: Vand, energi, fødevarer og råstoffer (f.eks. papir, plastik, metal med flere) i skolen.
3
Vi har fået et brev 4.a Broager Skole, Nejsvej 19, 6310 Broager
4
Bliv CO2 fighter – Zero Hero
5
Invitation – mød nogle unge CO2 fighters
Se animationsfilmen om de 17 verdensmål imationsfilm-om-verdensmalene/
6
Hvilke kreative superkræfter så I?
I filmen er der: Eksempler på gode historier og gode idéer. 3 måder at gøre noget bedre på. Brug logbogen, arbejd sammen med din sidemakker. Vær med i den fælles samtale.
7
Mød Ruth og 5.b på Høsterkøb Skole – rigtige CO2 fighters
8
Hvad er Ruths Super Zero Hero kræfter?
Din lærer laver nu nogle grupper Lav ”Møde på midten” i din gruppe: Alle skal skrive i egen logbog - uden at tale. Når læreren siger til, fortæller I på skift, hvad I har skrevet. Så bliver I enige om, hvilke 2 – 3 ting jeres gruppe vil sige til klassen Så vælger I en til at fortælle til klassen
9
Hvordan går det på skolen med at spare/genbruge?
I jeres gruppe skal I lave: ”Møde på midten”: Alle skal skrive i egen logbog - uden at tale. Når læreren siger til, fortæller I på skift, hvad I har skrevet. Så bliver I enige om 2 – 3 eksempler, som jeres gruppe vil fortælle klassen Så aftaler I, hvem der fortæller til klassen – denne gang skal flere fortælle.
10
Klassens gode historier og idéer
Læreren deler jeres eksempler op i 4 områder Energi Vand Råvarer – mad Råstoffer – materialer/ting Gode historier Gode idéer
11
Vælg ressourceomåde I jeres grupper skal I blive enige om, hvilket af de 4 områder, I vil arbejde med. Læreren skriver i skemaet Grupper , der arbejder med Energi Vand Råvarer – mad Råstoffer – materialer/ting Gode historier Gode idéer
12
Videnindsamling Læse og se film Observere på skolen
Nu skal I arbejde videre med jeres ressouce. Det kan I gøre på flere måder: Læse og se film Observere på skolen Tale med nogen på skolen Det er læreren, som afgør, hvordan I gør og hvor længe. Brug logbogen
13
Idéudvikling – sæt jeres kreative superkræfter i spil
Tal i gruppen om den bedste historie/idé. Hvad går jeres idéen ud på: Opfinde noget nyt Forbedre noget som er opfundet Få andre til at gøre noget på en bedre måde Lav idéudvikling vha. øvelsen: Idéstafet
14
Videndeling Præsenter jeres idé og idéudvikling for en anden gruppe
Få feedback Hør deres præsentation Giv feedback Se logbogen
15
Præsentation af historie/idé
Nu skal I gøre jeres gode idé/historie klar til præsentation Læreren viser jer nogle måder og fortæller jer: Hvem, I skal præsentere for Hvor længe præsentationen må/skal tage Hvor længe I har til at lave præsentationen Hvilke materialer/redskaber I kan bruge
16
Afrunding af dagen - læreren fortæller:
De 17 verdensmål for bæredygtig udvikling
17
Afrunding af dagen - læreren fortæller:
Bæredygtighed i Sønderborg Kommune 4 områder
18
Afrunding af dagen - læreren fortæller:
læring – det har du lært i dag – skriv i din logbog Du kan forklare ord som bæredygtighed, ressource, kredsløb, affaldshåndtering Du kan genkende gode måder at spare/genbruge ressourcerne vand, energi, fødevarer og råstoffer Du ved hvordan du og din familie kan spare/genbruge ressourcerne vand, energi, fødevarer og råstoffer Du kan give gode råd til andre om at spare/genbruge ressourcerne vand, energi, fødevarer og råstoffer Du kan med hjælp fra andre/alene lave idéudvikling
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.