Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Advertisements

Patientpakker Angina /NSTEMI
Dagsorden Velkomst og præsentation af dagens program Kort introduktion til Aalborg Sygehus’ mål for brugersamarbejdet v. kontorchef Brian Brøndum.
Kandidaten i klinisk praksis
Oplæg ved Claus Graversen, chefsygeplejerske 3. April 2013
Evaluering af forløbsprogrammer og patientuddannelser
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
Hvordan fremmer vi overgangen til dagkirurgi?
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Geriatri og geriatrisk sygepleje i et vadested
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Patientforløb internt i Onkologisk Afdeling og i samarbejde med regionshospitalerne.
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Region Midtjyllands Praksisforskningsfond.
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
Det Nye Universitetshospital i Århus Arbejdsvision for byggeriet af DNU Det Nye Universitetshospital: sammenhængende, bæredygtigt og effektivt byggeri.
Tværfaglig regional workshop Tidlig opsporing af kritisk sygdom
Projektorganisering – hvordan og hvorfor? Hvad har vi lært?
Ubrudt behandlingskæde for selvmordstruede børn og unge
BRO Kompetenceudvikling Brugerinddragelse, Relationelle kompetencer og Overgange Winnie Lund BRO Nord Navn (Sidehoved/fod)
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
Omsorgsetik i klinisk sygepleje - den gode, kloge og rigtige sygepleje
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Forskningsenheden for Almen Praksis Århus Universitet Kvalitetsudvikling i almen praksis Marianne Rosendal & Peter Vedsted.
De første erfaringer – og udfordringer?. De første erfaringer – og udfordringer?
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Inspirationsdag om kommunikation og patientinddragelse Enhedschef Marie Fuglsang.
”De bedste arbejdspladser” kan rekruttere, fastholde og kompetenceudvikle tilfredse medarbejdere – men hvordan? Personalepolitisk Messe 2010 – Bella Center.
Integreret psykiatri og rehabilitering - en fælles platform Workshop: Det organisatoriske perspektiv Forskningsoverlæge, ph.d. Lene Falgaard Eplov Forskningsenheden.
KR Rådgivning Det gode genoptræningsforløb Afsluttende konference den 29. oktober, 2007 Region Syddanmark.
Erfaringer: Rodede patientforløb - lange interne ventetider Patienten tabes mellem sektorerne 1935 var 105 mulige interpersonelle relationer blandt sundhedspersonalet.
Lederkonferencen 9. juni 2010
1 Sigtelinjer for arbejdet På baggrund af budgetmaterialet (inkl. bagvedliggende notater og viden i øvrigt): Udarbejde formuleringer til sigtelinjer for.
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Patientoplevet Kvalitet - Fra måling til konkret handling i ambulatoriet Afdelingschef Morten Freil.
Ældre sagens sygehusudvalg v. Marianne Jensen Sygeplejefaglig direktør.
Nordiatrans 42nd Congress Charlotte Nielsen RN, MSc Nefrologisk afdeling Odense Universitetshospital, Danmark Implementering af en patientinddragende indlæggelsessamtale.
Udbredelse af telemedicin til borgere med KOL - ØA16-aftale mellem regeringen, Danske Regioner og KL Bilag 7b Præsentationsslides til brug i landsdelsprogrammerne.
Sundhedsdataprogrammet Præsentation DRG-konferencen 2015 Ved Malene Højsted Kristensen, sekretariatschef Sundhedsdataprogrammet Sundheds- og Ældreministeriet.
1 Sygehuset som en helhed I formiddagens program har der været fokus på fælles akut- modtagelser (FAM). Det, at der ændres på, hvordan de akutte patienter.
Velkommen til et nyt kvalitetsprogram…
Beskrivelse af strategisk projekt: Prioriteret forskningsportefølje Strategi Indsatsområde: Forskning og Samarbejde Programejer: Tomas Joen Jakobsen.
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
Projekt Ny styring i et patientperspektiv Mette Jensen, Koncernøkonomi Region Midtjylland.
Kortlægning af arbejdsopgaver og arbejdstilrettelæggelse for læger under videreuddannelse Danske Regioner og Yngre Læger Projektplan 31. august 2011.
Patientfeedback - Hvad siger patienterne? Udviklingssygeplejerske Jannie C Frølund - Medicinsk Afdeling, Vejle Sygehus – det naturlige valg!!!
1 Standardiserede Tidsstyrede Patientforløb (STP) Temadag den 29. april 2011 ”Kvalitet, nytte og specialfunktioner i et sundhedsvæsen under pres.”
FREMTIDENS INDSATS FOR ÆLDRE MEDICINSKE PATIENTER EMNE:FREMSKUDT VISITATION.
Velkommen til Round Table
Ved Arnfred Bjerg og Søren Knudsen
Netværksdage Nyborg Strand 30
Grundliggende principper
Øvrige idrætter - vejen frem til i dag
Kvalitet i plejen.
Introduktion til kvalitetsarbejdet
Analyse af læringskultur, roller og ansvar i patientsikkerhedsarbejdet
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Landskursus Fagligt selskab for Øjensygeplejersker
Ny kvalitetsdagsorden og pakkeforløb
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Mette Rosendal Darmer, Centerchefsygeplejerske
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Patientens rejse i sundhedssektoren -
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Administrativ organisering
Værdibaseret styring FIN, præsentation af resultater
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Præsentationens transcript:

Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017 Centerdirektør Niels Würgler Hansen

Agenda Projektets formål Basline-målinger Ny styringsmodel Hjertecentret Agenda Projektets formål Basline-målinger Ny styringsmodel Re-design af forløb Samarbejde med andre sygehuse Patientinddragelse Tidsplan

Projektets formål og karakter Hjertecentret Projektets formål og karakter Øget faglig kvalitet Forbedret sammenhæng i patientforløbet Øget patienttilfredshed og styrket patientinddragelse Effektiv ressourceudnyttelse Forandringsprojekt: Ledelse Kultur Organisation – både på klinisk og administrativt niveau!

Hjertecentret Indledende arbejde Arbejdsgrupper vedr. udviklingstendenser og patientnære kvalitetsmål (nedsat i regi af strategiarbejdet) Basline-målinger: Kortlægning af de nuværende forløb (stor opgave!) Omkostningsberegning Patientinddragelse Kortlægning af tidligere undersøgelser af Hjertecentrets patienters behov

Eksempel på kortlægning af forløb: TAVI Hjertecentret

Behandlingsgruppe: TAVI NØGLETAL Diagnoser (primært indgreb) DI34, DI35 (Hop 4 i B og intensiv) Gennemsnitlig omkostning, kr. 255.578 Antal patienter 137 Reoperation for blødning, antal 1 Samlet omkostning, kr. 35.014.203 Omkostningerne der falder indenfor 8 dage efter primært indgreb, % 85% OMKOSTNINGSFORDELING, AFSNIT VARIANS I OMKOSTNING PER PATIENT OMKOSTNINGSFORDELING, KLINIK PATIENTOPHOLD, % I HVER KLINIK OBS: En patient kan behandles i flere klinikker

Behandlingsgruppe: TAVI PATIENTERNES ALDERSFORDELING DEN GENNEMSNITLIGE OMKSOTNING OG ANTAL PATIENTER FOPRDELT PÅ DAGE I BEHANDLINGSFORLØBET   Inden primær indlæggelse Dag 1 Dag 2 Dag 3 Dag 4-8 Efterfølgende behandling I alt Kr. Antal Heldøgn 11.770 62 3.484 92 114 1 16.218 95 1.983 29 1.136 17 34.706 Intensive heldøgn 332 2 518 25.312 126 10 - 15 1.633 8 28.313 Mindre kardiologiske undersøgelser 236 11 13 117 5 90 6 352 Operationer 3.025 14 57.337 129 253 7 2.104 18 1.688 64.408 Parakliniske ydelser 1.776 70 589 101 1.272 539 1.043 127 1.051 102 6.270 Behandlingssærydelser 12.157 45 23.619 61 77.178 125 1.163 1.975 4 2.484 118.575 Medicinske særydelser 640 26 2.730 40 659 16 12 4.063 Ambulante besøg 376 3 347 722 Telemedicin 152 396 548 Patienthotel Samlet 30.463 244 30.953 298 161.874 626 18.691 7.133 201 8.844 196 257.957 NOTE: ”Dag 2” er defineret som dagen hvor det primære indgreb finder sted Forår-sommer 2017

Baseline-måling af patientinddragelse Hjertecentret Baseline-måling af patientinddragelse Vigtigt indsatsområde i projektet Tidligere et indsatsområde blandt sygeplejersker  udbredes til andre faggrupper Spørgeskemaundersøgelse blandt 350 af Hjertecentrets patienter Resultater anvendes til udvælgelse af indsatsområder

Indsatsområder i regi af projektet Hjertecentret Indsatsområder i regi af projektet Afprøvning af værdibaseret styringsmodel Re-design af forløb Styrket samarbejde med andre sygehuse Formaliseret patientinddragelse Det hele er skrevet ind i et projektgrundlag

Forudsætter, at SP kan levere data! Afprøvning af ny styringsmodel - Styring efter patientnære resultatmål Indikatorer Resultat Reoperation Infektioner Genindlæggelser After Care Follow up Mortalitet Proces Forløbsvarians Forløb Patientønsker Aflysninger Overgange Kontinuitet Patient Forventnings-afstemning Indl.forløb Efter indl. Individuelle forløb Forskning og udvikling PhD-forløb Publikationer Forudsætter, at SP kan levere data! Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Navn (Sidehoved/fod)

2. Re-design af patientforløb Hjertecentret Fælles proces med involvering af patienter og medarbejdere i Hjertecentret Tager udgangspunkt i de kortlagte forløb fra baseline-målingen med fokus på: Er patientforløbet tilrettelagt efter patientens behov? Er alle overgange nødvendige? Er alle kontakter nødvendige? Er forløbet tilrettelagt effektivt? Er der nye teknologiske muligheder, patienterne kan få gavn af? De økonomiske konsekvenser (+/-) estimeres  Vil betyde organisatoriske ændringer!

3. Styrket samarbejde med andre sygehuse Hjertecentret 3. Styrket samarbejde med andre sygehuse Fokus for projektet er primært patientforløb internt i Hjertecentret…. … Men et sammenhængende patientforløb forudsætter også fokus på overgangene og samarbejdet med andre sygehuse Der vil blive udvalgt specifikke indsatsområder i efteråret 2017

4. Formaliseret patientinddragelse Hjertecentret 4. Formaliseret patientinddragelse Individuel patientinddragelse: Afprøvning af fælles beslutningstagen inden for konkrete behandlingsområder fx hjerteklap Organisatorisk patientinddragelse: Fælles feedback-møder på tværs af klinikker/afsnit vedr. konkrete patientforløb

Hjertecentret Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Navn (Sidehoved/fod)

Projektplan og - aktiviteter Foråret 2017 Efteråret 2017 2018 og 2019 Klassifikation, kortlægning og omkostningsberegning af eksisterende patientforløb Design af fremtidige patientforløb med fokus på værdi for patienten VBS-model(ler) afprøves og forbedres løbende (PDSA) Base-line VBS-model (ler) klar Måling af patientinddragelse og patienttilfredshed Planlægning og konkretisering af øvrige initiativer i regi af VBS (fx ændret organisering, samarbejde med lokalsygehuse mv. ) Indledende arbejde med identifikation af patientnære mål (strategi 2025) Projekt-bebeskrivelse Behandlingsmuligheder, epidemiologi, teknologi, innovation (strategi 2025) Løbende ekstern evaluering Inddragelse patienter og pårørende (med aktuelle forløb i Hjertecentret) Tæt samarbejde med medarbejdere, ledelse i Hjertecentret og andre centre og stabe på Riget Projekt i regi af Danske Regioner

Hjertecentret Tak for opmærksomheden