Jubilæumskursus 2016.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Skriftlig Musikteori Musikteori I: Prøve uden hjælpemidler
Grundlæggende IT, niveau G
Arbejdspladsudvikling
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Almen studieforberedelse
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Velkommen 8C Velkommen 8C Håber I har haft det godt- Håber I har haft det godt- Det har jeg, som I får at se...
Præsentation: Obligatorisk opgave 1
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Netværksgruppe tysk 4 tysklærere fra div.gym:
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Musiketnologi.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Tidsplan for eksamen 40s umd
Eksamen.
Biblioteket som læringscenter
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Projekt uge 40 Tradium Hobro. Udgangspunkt: Vi ville øve eleverne og os selv i den kreative platform Bruge et fælles udgangspunkt for innovation: lav.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Usability – øvelse 1: Kortsortering
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Øvelse 1: First Impressions
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
Konference om mundtlige prøver PRØV! Et program til de mundtlige prøver.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Lyst til at lære – Skabe lyst til at lære – Lyst til at lære fra os Velkomstbrevet TUP2011 Projekt Transfer i AMU.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
OPLÆG TIL PRAKTIKVEJLEDERTRÆF SOSU NORD, EFTERÅR 2016.
Nabosprogsundervisning samt Lyrik og billeder Oplæg til: lørdag den 14. april uge (individuelle overvejelser vedr. nabosprogsundervisning)
I mentor ordningen på elevmentor.dk
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Anne Mette, Chan, Phillip
PRØV! Et program til de mundtlige prøver Forlaget MATEMATIK
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Backgammon Formål: Du skal primært øve dig i brug af figurer i PowerPoint. Opgave: Lav et backgammon vha. figurer. Find et billede på Internettet af det.
SSO - Større skriftlig opgave
AT-eksamen 2018.
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Studieretningsprojektet
Hvad er portefolie? Betyder at tage med sig
Infomøde om synteseopgaven
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Med udgangspunkt i bogen ”HBR Guide to Leading Teams” af Mary Shapiro
Velkommen til fagligt samspil
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Jubilæumskursus 2016

Kursets centrale opgave I skal producere et eller flere arrangementer – hvoraf en del af nummeret skal være et ”12-talsarrangement”. I skal optræde med numrene til den afsluttende koncert fredag. Nogen kl. 17 (kun 2) – nogen kl. 20

Kursets 2 emner Hvordan ser et 12-talsarrangement ud? Hvordan er forholdet mellem 12-talskonstruktionen og musikalsk praksis? Det sidste spørgsmål skal I igennem jeres arbejde være med at undersøge

Program onsdag Kl. 13-14: Om 12-tallet og om forholdet til musikalsk praksis Præsentation af arrangementsnumrene Kl. 14-17.15: Arrangement (12-tals) af et formled af numrene Kl. 17.15-17.45: Grupperne vælger det/de arrangementer de vil spille torsdag Kl. 17.45-18: Fælles opsamling Gruppen behøver faktisk ikke arrangere det samme nummer…!

Program torsdag På Nørre G, Mørkhøjvej 78, Brønshøj, bus afgår 8.30 Kl. 9.00: Øve arrangementerne, evt. færdiggøre 12-tals-arr. Spille/arrangere resten af numrene. Kl. 10.30: Kaffe/kage/frugt – og øve videre Kl. 12.15: Frokost – og øve videre Kl. 14.15-15.15: Diskussion af Arrangementerne - Disciplinen og dens forhold til praksis Undervisningspraksis Kl. 15.15 kaffe – og øve færdig Kl. 17: bus tilbage

Alt materiale til kurset ligger på thomashammer.dk/jubilaeums-kursus Arrangementseksemplerne Pdf’er, pri’er og xml’er af juni 15 og juni 16 Vores program og slides

12-tallet i poprock Der skal med udgangspunkt i sangen foretages et arrangementsarbejde hvor eleven viser mange forskellige arrangementsmæssige færdigheder. Et arrangementsmæssigt arbejde kan være større eller mindre, og det kan være udført godt eller skidt. Karakteren afspejler ovenstående således at […] et stort, veludført arbejde giver en høj karakter. Særligt væsentligt er det at dette arrangementsarbejde skal tage udgangspunkt i melodien – og således er der ikke foretaget et arrangementsmæssigt arbejde af betydning når løsningen vil kunne laves ud fra becifringerne uden hensyntagen til melodien. Man skal altså med ordlyden fra opgaveformuleringen sørge for at arrangementet afspejler ”sangens harmoniske, rytmiske og melodiske struktur”. (fra evalueringskriterierne)

At demonstrere mange arrangementsteknikker (på få takter) Fokus: At demonstrere mange arrangementsteknikker (på få takter) At forholde sig tydeligt til melodien Gælder for alle de 3 discipliner…

Et eksempel på et ringe arrangementsarbejde

Et eksempel på et stort, veludført arrangementsarbejde

Tjek-lister for det varierede arrangement der tydeligt afspejler melodien Ikke alle punkter behøver naturligvis optræde i det endelige 12-tal.

Kor Varierede teknikker: Flydekor Melodirytmefordobling Treklangsmedstemmer Tekst på flydekor Korsvar: imitation, varieret imitation, ”frie”

Bas Varierede teknikker: Trinvis gennemgang Kromatisk gennemgang Spring til akkordtoner Dobbeltbevægelse Kvint- og oktavveksel Motownvendingen Oplæg og afslutningsfigurer, fills

Trommer Markant forskellige trommerytmer i vers og omkvæd, fx halvtempo/normal tempo, liftet/uliftet, 1-takts/2-takts-ostinater osv. Groovet i et af formleddene afspejler melodiens liftstruktur En eller flere særlige begivenheder i melodi eller kor understreges i trommestemmen Større oplæg mellem vers og omkvæd Mindre oplæg i periodeovergange At der er en slutning hvor trommer, bas og kor forholder sig tydeligt til hinanden

Næste version af evalueringskriterierne? I 12-talsbesvarelsen bør anvendes forskellige typer korsvar: imitation, varieret imitation, ”frie” En eller flere særlige begivenheder i melodien bør understreges af rytmegruppen En specifikation af hvor meget et groove bør/kan afspejle en melodi En overvejelse… ikke sikkert skal med...

Forholdet til praksis På mange måder er der tale om en kunstig sammenstilling af et korarrangement tilsat en meget aktiv rytmegruppe hvorigennem en række arrangementsteknikker trænes og demonstreres Derimod er der ikke tale om ”skriftligt sammenspil” En prøve i arrangementsteknikker, ikke i sammenspil…

Hvor synes afstanden til poprock-mainstream størst? Sammenstillingen af korsats og hyperaktivt bas/tromme-groove Det gennemgående og arrangementsteknisk meget varierende kor Den meget aktive bas med store mængder gennemgang At groovet/trommespillet indeholder så stor variation indenfor så få takter At groovet afspejler melodien relativt tydeligt 2 – altså opfat det som en vokalsats! 3 – ja, det er lidt mærkeligt 4 – godt, så man kan demonstrere en teoretisk viden 5 – nødvendigt for at disciplinen giver mening

Kl 14-17.15 Arrangement Vores forslag: lav dem 3 og 3 sammen (dog også 2-personsgruppe - I er 11 i de store sammenspilsgrupper). Hvem bruger hvilke programmer? Kl. 17.15-17.45 11-mandsgrupperne lytter og ser arrangementerne igennem (I får hver jeres lokale med projektor og lyd). Grupperne beslutter hvilke arrangementer I vil øve og spille om torsdagen. Vi foreslår at I vælger 2 numre. Kl. 17.45-18.00Fælles opsamling

Arranger andet vers/omkvæd i numrene til 12!

Om poprock-rytmegruppe fra vejledningen (s. 25): Groovet bør forholde sig bevidst til opgavemelodiens rytmiske profil – fx ved at afspejle melodiens strukturelle lifts i groovets ostinater, ved markering af særlige rytmiske begivenheder eller igennem et i forhold til melodien tydeligt komplementærrytmisk arbejde Kun evt. hvis diskussion kræver det.