It som transferværktøj

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Danmark 3.0.
Lidt om vejleder rollen
på seminariet Tankegange og indhold
Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Digitalisering og medialisering
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
EUD for ordblinde – en helhedsorienteret indsats
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Interaktion med Digitalisering af læringsrummet, august 2013 Charlotte Højrup, EF Digital.
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Et systematisk værktøj til Udvikling af Pædagogisk praksis
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
iBøger og didaktisk design
NGC Next Generation Classroom. Tankeeksperiment: • Klasselokalets vægge, loft og gulv udgør rammerne. • Skab nu det optimale læringsmiljø.
Mediepædagogik – i et vejlederperspektiv
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Unge og undervisningens medialisering
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
5. Mediepædagogisk vejledning - tre eksempler
I-Space Niels Henrik Helms, Knowledge Lab SDU. Projektet: Udfordringer i forhold til velfærdsteknologi: Hvordan skaber vi løsninger som både giver mening.
Uddannelsesforum 2012 Slip dem løs …! Grøndalsvængets skole København Lærer: Elsebet Jakobsen.
Mediepædagogik og didaktik
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
Hensigtsmæssigt (e)læringsdesign
Kompetencematrix Digitale kompetencer
LÆREMIDLER I EN PRAKSIS. Læremiddelkulturen Skolens mediekultur Skolens læringsmiljø Skolens vejledningskultur.
Vi holder fast Konference 23. august Hvad? Sociale medier = En teknologi og en praksis, der er blevet gjort mulig med Web 2.0- teknologierne.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Unge og undervisningens medialisering
Undervisningens medialisering Hørsholm,
Uddannelsesudvikling – det handler om både organisation og didaktik
Digitalisering og medialisering
Teknologi i undervisningen Antvorskov Skole
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Oplæg til koordinerings- gruppen Transfer
Medborger- skab og uformel læring Overgang og samarbejde mellem skole og klub Inklusion og rummelighed i klubberne Opsøgende og forebyggende arbejde Samarbejde.
Medborger- skab og uformel læring Overgang og samarbejde mellem skole og klub Inklusion og rummelighed i klubberne Opsøgende og forebyggende arbejde Samarbejde.
Madkamp - DM i madkundskab
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Diigital læring - Den Digitale Erhvervsskole
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Slide 1 Tre måder at organisere undervisning på – i ”tid og rum” Matriklen Parallel- undervis- ning UCSJ Net- baseret Samme tid, samme sted.
Planlægning, proces og evaluering
Praktikforberedelse - på ‘seminariet’. Indhold Hvordan forstår vi arbejdsdelingen? – Forholdet mellem teori og praksis Hvordan arbejder vi med vores del.
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
M-læring -. Innovationsdilemmaet We can do amazing things with technology, and we’re filling the world with amazing systems devices, but we find it hard.
Marianne Riis Nationalt Center for Erhvervspædagogik (NCE)
”Blog som læringsplatform”
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Direktørgruppen SAMlær Odense. Hvad er der gang i? Arbejdstidsaftaler Undervisningsdifferentiering og IKT IKT Blended Learning God undervisning.
Kursus i pædagogfaglig ledelse af social inklusion og facilitering af aktionslæring 25. marts 2015 Afrunding ved Birgit Lindberg, dagtilbudschef.
OPLÆG TIL PRAKTIKVEJLEDERTRÆF SOSU NORD, EFTERÅR 2016.
Digitalisering i uddannelsen
Hvad siger forskningen om it i EUD?
NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
”Teknologi forandrer praksis – og praksis forandrer teknologi”
TEMA: Digitalisering 27. februar 2017.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Projekt: Koncept til formidling
SIP3: Differentiering Temaer
Digitalisering af VEU VEU-udbydernes brug og vurderinger af e-læring og blended learning - surveyresultater FLUID konferencen, tirsdag den 11. december.
Din uddannelse – it-baseret November 2018
Præsentationens transcript:

It som transferværktøj - Udfordringer og muligheder Marianne Riis, Nationalt Center for Erhvervspædagogik (NCE), Metropol Forsker-Praktikernetværkets konference – 1. november 2016 – København

Ikt og transfer i EUD (2015-2017) Vi er nysgerrige på: Hvorfor og hvordan anvender erhvervsskolelærere på hovedforløbet pædagogisk-didaktisk ikt-værktøjer til at skabe sammenhæng mellem skole og praktik for derigennem at skabe betingelser for, at der kan ske transfer?  Udvikling af didaktisk inspirationsmateriale (fx cases), modeller og anbefalinger Udvikling af magasiner, samt en webbog

Feltvalidering (E16/F17) Afprøvning i valgmoduler på DEP’en: Digitale teknologier – temadag Praksisrelateret undervisning – gennemgående tema

1. Identifikation af faktorer, der påvirker transfer

Aktivitetsteori og -systemer

Eksempel på øvelse

EUD som dualt aktivitetssystem Grænse-zone

Grænsekrydsning og grænseobjekter Grænsekrydsning er et koncept, der er foreslået som en udvidelse af transferbegrebet Grænsekrydsning ses som kontinuerte to-vejs handlinger og interaktioner i og imellem to praksisser Grænsekrydsning anerkender konflikter og modsætninger – og ser disse som potentiale for læring og udvikling  Målet er at finde produktive måder at udnytte forskellighed på Grænseobjekter fungerer som bindeled (3. rum) mellem praksisser – disse kan være it-baserede

2. Identifikation af it-værktøjer

Teknologi-medierede Grænseobjekter og –krydsning (TGOK) Det er didaktikken som afgør brugen!

Styrkelse af samspillet – muligheder EVA (2013, s. 49)

Den videre proces (på DEP’en) – udvikling af didaktisk materiale Fortsat afprøvning og justering på valgmoduler: Digitale teknologier i de erhvevsrettede uddannelser Praksisrelateret undervisning i de erhvervsrettede uddannelser Andre moduler? Kollegasparring og videndeling Udvikling af øvelser Udvikling af cases Stilladsering

Den videre proces – i forskningsprojektet Ny empiriindsamling i F17 med eksplicit fokus på brug af teknologi (video og læringsplatforme) Identifikation og analyse af teknologiernes egenskaber (affordances) Webbog Didaktiske anbefalinger

Følg projektet på vores blog https://iktogtransferieud.wordpress.com/