It som transferværktøj - Udfordringer og muligheder Marianne Riis, Nationalt Center for Erhvervspædagogik (NCE), Metropol Forsker-Praktikernetværkets konference – 1. november 2016 – København
Ikt og transfer i EUD (2015-2017) Vi er nysgerrige på: Hvorfor og hvordan anvender erhvervsskolelærere på hovedforløbet pædagogisk-didaktisk ikt-værktøjer til at skabe sammenhæng mellem skole og praktik for derigennem at skabe betingelser for, at der kan ske transfer? Udvikling af didaktisk inspirationsmateriale (fx cases), modeller og anbefalinger Udvikling af magasiner, samt en webbog
Feltvalidering (E16/F17) Afprøvning i valgmoduler på DEP’en: Digitale teknologier – temadag Praksisrelateret undervisning – gennemgående tema
1. Identifikation af faktorer, der påvirker transfer
Aktivitetsteori og -systemer
Eksempel på øvelse
EUD som dualt aktivitetssystem Grænse-zone
Grænsekrydsning og grænseobjekter Grænsekrydsning er et koncept, der er foreslået som en udvidelse af transferbegrebet Grænsekrydsning ses som kontinuerte to-vejs handlinger og interaktioner i og imellem to praksisser Grænsekrydsning anerkender konflikter og modsætninger – og ser disse som potentiale for læring og udvikling Målet er at finde produktive måder at udnytte forskellighed på Grænseobjekter fungerer som bindeled (3. rum) mellem praksisser – disse kan være it-baserede
2. Identifikation af it-værktøjer
Teknologi-medierede Grænseobjekter og –krydsning (TGOK) Det er didaktikken som afgør brugen!
Styrkelse af samspillet – muligheder EVA (2013, s. 49)
Den videre proces (på DEP’en) – udvikling af didaktisk materiale Fortsat afprøvning og justering på valgmoduler: Digitale teknologier i de erhvevsrettede uddannelser Praksisrelateret undervisning i de erhvervsrettede uddannelser Andre moduler? Kollegasparring og videndeling Udvikling af øvelser Udvikling af cases Stilladsering
Den videre proces – i forskningsprojektet Ny empiriindsamling i F17 med eksplicit fokus på brug af teknologi (video og læringsplatforme) Identifikation og analyse af teknologiernes egenskaber (affordances) Webbog Didaktiske anbefalinger
Følg projektet på vores blog https://iktogtransferieud.wordpress.com/