Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Marianne Riis Nationalt Center for Erhvervspædagogik (NCE)

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Marianne Riis Nationalt Center for Erhvervspædagogik (NCE)"— Præsentationens transcript:

1 Digitalisering af undervisning – set i lyset af strategi for Den Digitale Erhvervsskole
Marianne Riis Nationalt Center for Erhvervspædagogik (NCE) Professionshøjskolen Metropol

2 Erfaringsgrundlag Faglærer (HRS), underviser og forsker (AAU)  siden 2013 NCE Undervisning i og med pædagogisk brug af it (siden 1999) Forundersøgelse af EUD-læreres brug af it (2014) FoU-projekt om Pædagogiske Ledelse (2014) FoU-projekt om Implementering af FDPG (2014)

3 Hvorfor digitalisering?

4 Centrale begrundelser for brug af it i undervisningen
Øge elevernes muligheder for at lære viden, færdigheder og kompetencer om it på en differentieret måde med it Øge lærernes muligheder for at undervise bedre  øget kvalitet differentieret Øge skolernes muligheder for at skabe bedre sammenhæng til og fra praksis lærerstyret, elevstyret og/eller praktikpladsstyret? Bedre ressourceanvendelse, herunder eksempelvis ift. geografisk adskilte loklationer (små hold  skolesamarbejde) Digital dannelse

5 Den Digitale Erhvervsskole
Oplæg v. Søren Vagner (UVM) 24. februar 2015 Strategi offentliggjort 25. marts 2015 Ingen kortlægning, men kommende FoU-initiativer Styrelsen for It og Læring (STIL) ser et potentiale ift. Almene fag/krav (dansk, matematik) Undervisningsdifferentiering Talentpleje Lærerkompetencer Organisering Kobling mellem skole og praktik RKV, screening og test

6 Den Digitale Erhvervsskole - 2
Oplæg v. Søren Vagner (UVM) 24. februar 2015 Hvordan får man det implementeret? Lokalt (ildsjæle, sidemandsoplæring, netværk) Regionalt? Internationalt? Centralt (FoU-initiativer, konferencer, EMU, Elev-plan) Branchenetværk? Læringskonsulenter

7 Hvor og hvordan?

8

9 Hvad bliver TR’s rolle her?
Pædagogisk Ledelse Hvad bliver TR’s rolle her?

10 Hvad bliver TR’s rolle her?
Videndeling Hvad bliver TR’s rolle her?

11 Ændret didaktik (fokus på tilrettelæggelse)
Hvad bliver TR’s rolle her?

12 Skole-praktik kobling
Hvad bliver TR’s rolle her?

13 Implementeringstilgange
Christensen (forthcoming) Hvad bliver TR’s rolle her? Hvert felt illustrerer en position for forskellige indsatser, og viser deres forskellige tyngdepunkter.

14 Værktøjer til pædagogisk ledelse
Bloch, Riis & Østergaard (forthcoming) Hvad bliver TR’s rolle her?

15 EUD-læreres brug af it?

16 NCE’s forundersøgelse (2014)
Ønske om at afdække feltet – hvad ved vi egentlig om koblingen mellem it og undervisningsdifferentiering i EUD? Vi har kigget på dansk (og udenlandsk) forskning og FoU- projekter  litteraturreview Vi har gennemført pilot- spørgeskemaundersøgelser og interviews Vi har fået identificeret et videnshul og nye spørgsmål – og kan primært udtale os på baggrund af praksiserfaringer NCE’s forundersøgelse (2014) Nyt forskningsprojekt om it og transfer ( )

17 Forskning om brug af it i EUD er sparsom
Enkelte større projekter E-læring, Yderområder og Klyngedannelse (ELYK)-projektet ( ) - UCSJ, UC Syd mfl. Parallelundervisning på kryds og tværs ( ) - UCSJ mfl. Udenlandske erfaringer med e-læring og blended learning på erhvervs- og læreruddannelser (2014) - UCSJ mfl. Andre foki end it har domineret den danske EUD-forskning It kan være mange ting …og selv om didaktikken skal styre, er det ikke uvæsentligt, hvilken teknologi man undersøger.

18 FoU - Fra centrale systemer og stationære computere  personlige, mobile enheder

19 Teknologibaseret aktivitet – generelle muligheder
Skriv Tal Vis Berør Bevæg Tænk i forskellige udtryksformer og skab variation - både i undervisningen og i forhold til læreprocesserne

20 Lærernes brug af it i undervisningen
Læringsrum Læringsaktiviteter Taksonomier Organisering Specifikke teknologier It-rammer Tænkes disse elementer direkte ind i jeres FDPG, i LUP osv.?

21 Lærernes beslutninger om brug af it i undervisningen
Skolen Afdelingen Faggruppen Team Er der overensstemmelse mellem krav, forventninger og muligheder?

22 3 udfordringer ift. at undervise i og med digitale teknologier
At holde sig ajour med udviklingen  tid At få teknisk hjælp At få didaktisk-pædagogisk inspiration It-supportere kan hjælpe/inspirere, men kun til en vis grænse, kun via bestemte kommunikationskanaler og kun på bestemte tidspunkter  Her kan et P/PL-Netværk hjælpe!

23 Personlige og Professionelle LæringsNetværk?
Koncept aktualiseret i kølvandet på Web 2.0 Trækker på teorier om connectivism, networked learning, situeret læring, praksisfællesskaber, mesterlære og problembaseret læring P/PLN er en integreret del af hverdagen – oprindeligt uformelle læringsnetvæk  I en formaliseret udgave skærpes formål og mål, samt hvem, der deltager Kan udspringe af formelle grupperinger; teams, faggrupper, afdeling, skole

24 Mit P/PLN – baseret på top 10 videndelingsværktøjer

25 Hvad bliver TR’s rolle her?
Eksempel på et skolenetværk Christensen (2012,s.46) Hvad bliver TR’s rolle her?

26 10 opmærksomhedspunkter ift. digitale forandringstiltag
Forventningsafstemning, inkl. rollefordeling Ledelsesopbakning – gennem aktiv involvering Konkrete spørgsmål fordrer konkrete svar Tiltag/aktiviteter skal give mening, skal kunne anvendes (med det samme) Tiltag/aktiviteter kan kun lade sig gøre gennem kombination af ny og gammel viden Øvelse – tænk i iterationer Dokumentation (multimodal) Opfølgning og evaluering Brug proceskonsulenter (neutrale) 10. Det tager tid at lære, udvikle og omstille Hvad bliver TR’s rolle her?

27 Inspiration

28 EVA (2015)

29 Interaktiv guide til digitalisering
DEA (2015)

30 Mit bedste råd! Start med små skridt …

31 Tak for opmærksomheden!

32 Ressourcer

33 Inspiration til brug af digitale teknologier - husk præsentationsmode for at links bliver aktive
Styrelsen for It og Læring – rapport om Den Digitale Erhvervsskole Styrelsen for It og Læring – Platforme til videndeling EVA’s inspirationskatalog til øget digitalisering DEA’s guide til digitalisering Læring på jobbet – fokus på metoder Inspiration til evalueringsmetoder Tidsskriftet Læring og Medier

34 Inspiration til brug af digitale teknologier - 2
eSkoler Midt projektet: blog og wiki Blended Designs projektet – bemærk klikbar model Den eDidaktiske Overvejelsesmodel - klikbar eDifferentieringsmodellen – klikbar Blog om Læringsteknologi Eksempler på EdTech – bemærk brugen af ZEEF til at organisere links Videnscenter Læremiddel.dk


Download ppt "Marianne Riis Nationalt Center for Erhvervspædagogik (NCE)"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google