Kort om mig: Oprindeligt udd cand.scient.pol

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Møde med science-kommuner I Region Hovedstaden vedr. evaluering
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Kvalitetsudvikling, dokumentation, evaluering, forandringsteori…
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Undervisningsplanlægning
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Kvantitative metoder
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Teori, metodologi og metode
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Den anerkendende interviewform
Den strategiske forretningsplan – hvordan
Vejlederens kommunikation
Reflekteret praksis og kvalitetsudvikling i Blå Kors - hvad er det lige, vi skal med en Forskningsafdeling?
Workshop plan Virkningsevaluering, VIA UC, Hedeager 2, 8200 Aarhus N.
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Opstartsworkshop Tirsdag d. 17. marts 2015.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
Om indsatsteori.
Doku:SENtorium Onsdag d. 27. maj Velkommen Program Siden sidst Tendenser i indsatsteorierne Succeskriterier og indsamlingsmetoder Frokost Sparring.
Evaluering som et ledelsesredskab Doku:SEN. Hvorfor og hvordan? Udarbejdet af Toke Knudsmark, Varde Ungdomsskole.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Doku:SENtorium For LU Midt- og Vestjylland. Program for dagen  Intro til Doku:SEN  Statistik  Evaluering og Narrativer  Intro til Indsatsteori  Indsatsteori.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
Opstartworkshop Onsdag d. 16. marts Velkommen Programmet for i dag  Baggrund og koncept  Intro til indsatsteori og brainstorming  Aktivitetskæde.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At sætte ord på læring.
Doku:SENtorium Tirsdag d. 26. april Velkommen Program for dagen  Opsamling  Sparringsrum 2 & 2  Tegn og succeskriterier Frokost  Klargøring.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Program for dagen Intro ved Eva og Mette 5 min Den didaktisk ramme og erfaring fra Canada Nikolaj Schnurre. 15 min Den didaktiske model og rundtur på EMU.
DokuSENtorium Tirsdag d. 16. august Program  Velkommen  Opsamling fra sidst v/Louise  Sparringsrum – Antagelser og virkninger  Sparringsrum.
TEMA 4 Inspiration & Feedback: Idéen ud i virkeligheden
SRO SKRIV!.
Indsatsteori for årshjulet (EN)
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
SUF - gevinstrealisering
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Uddannelses- og erhvervsvejledning i lyset af store reformer på folkeskole-, erhvervsuddannelses- og gymnasieområdet Vejledning og overgange, UCC 10.
Den naturvidenskabelige metode
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
At gøre karriere.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
PROGRAM mandag den Kl.9:30-10:00
Vidensbaseret praksis i botilbud
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Fra anledning til udvikling
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Kort om mig: Oprindeligt udd cand.scient.pol Hvor evaluering, social kapital og organisationer = fokus Og har haft forskellige jobs omkring det I dag har jeg dog forladt evalueringsverden Og arbejde med at coache unge mennesker som føler de har taget et forkert valg Samt underviser i yoga Står her i dag, fordi jeg har stået for et større evalueringsprojekt i USF Undervist US-folk i hvordan de kan evaluere i deres varierende hverdag Og det er her Lis har stiftet bekendtskab med mig.

som kan give et systematisk evalueringsresultat Formålet Give jer et redskab som kan give et systematisk evalueringsresultat Der fortæller, Om noget er sket eller Hvordan noget er sket Evaluering skal skabe overblik Om noget er gået godt – kvantitativ = overordnet = sætte tal på Hvordan noget er gået godt – kvalitativ = dybde = sætte ord på Hverdag = kompleks Handler om at prioritere Hvad vil du/I vide noget om?

Intro til indsatsteori En indsats er noget vi gør for at nå et bestemt mål ( eller virkning) En indsatsteori er ikke en teori i videnskabelig forstand. En indsatsteori er jeres antagelser på formel om hvordan en aktivitet fører til bestemte virkninger En visuel fremstilling af sammenhængen mellem aktiviteter, antagelser og virkninger på længere sigt. Super kort intro til indsatsteori Det hedder INDSATSteori = handler om indsats Begreb = bredt Eks: Gruppevejledning Samarbejde mellem vejledere og lærere Et hvert punkt i refleksionsredskabet som i brugte sidste, kan være en indsats Giver det mening? Nogle vil sige, at indsatsteori ikke er en teori, men en metode Men det er nu jeres antagelser gjort til en teori De fleste gange mennesker foretager sig noget = gør de det ud fra en antagelse jeres antagelser på formel, som I vil teste om holder Hvordan kommer jeg fra A til B Jeres teorien består af 5 elementer: Formål / Udfordring Aktiviteter Antagelser Kortsigtede virkninger Langsigtede virkninger Følger man denne teori (opskrift) = Systematisk, faglig vurdering Indsatsteorien giver jer systematikken Lavet den = følge den = valid systematik. Validitet = gyldighed, måler man det ønskede ? Formål Aktivitet Antagelser Kortsigtede virkninger Langsigtede virkninger Udfordring

Indsatsteori - skabelon Formål Aktivitet Antagelser Kortsigtede virkninger Langsigtede virkninger Hoved- linje Tegn Tegn Tegn Tegn Udfordring Succes- kriterie Succes- kriterie Succes- kriterie Gul = Hovedlinje = Indsatsen forklaret på post-it Blå = Tegn Grøn = Succeskriterie Lyserød = evalueringsmetode (Skabelon til hvis man vil bygge sin egen indsatsteori) Evaluerings-metode Evaluerings-metode

Eksempel på indsatsteori Formål Aktivitet Antagelser Kortsigtede virkninger Langsigtede virkninger Styrke de unge grundlag for at træffe et udd.valg Gruppe-vejledning Skabe fælles refleksionsrum hvor den unges valgproces kan spejle sig i og få inspiration fra andre Vejleder skal være anerkende facilitator for at de unge holder fokus på deres vækst-punkter De unge reflekterer over potentielle udd.valg De unge tager et realistisk udd.valg De unge udtrykker fordele og ulemper ved forskellig udd.valg Udfordring Hvad med gruppevejledningen – får eleverne det ud af den, som I forestiller jer? GV = Gruppevejledning Langsigte virkninger = De unge tager et realistisk udd.valg Kortsigtede virkninger = De reflekterer over potentielle udd.valg - Afholde mdl. GV i hver klasse De unge udtrykker trygt deres overvejelser Alle har min. 1 eller flere udd. De overvejer ??? Alle siger noget De unge fokusere på muligheder Observation Spørge-skema Observation

Virkninger Hvilke virkninger ønsker I at opnå? Formål Aktivitet Antagelser Kortsigtede virkninger Langsigtede virkninger Styrke de unge grundlag for at træffe et udd.valg Gruppe-vejledning De unge reflekterer over potentielle udd.valg De unge tager et realistisk udd.valg Hvilke virkninger ønsker I at opnå? Virkninger skal være inspirerende og motiverende at opnå, samt realistiske! Udfordring Virkninger (Mål) Man starter ideelt set bagfra, når man bygger en indsatsteori op Teori møder praksis Ofte vil I have en aktivitet i tankerne som I gerne vil vide noget om = virkninger Hvad er det I ønsker at opnå? Hvis I kender jeres udfordring: Hvad skal løsningen på jeres udfordring være? Starter med langtsigt virkninger Handler om indsatsens endelige resultater - Hvad er det som I gerne vil opnå? Kortsigtet Hvilke mål skal opnås på kortsigt for at de langsigtede mål opnås OBS! Husk at definere… Hvad er kortsigt? Hvad er langsigt? Spørgsmål? Der skal selvfølgelig være en sammenhæng mellem KV & LV De kortsigtede virkninger er mellem vejen inden de langsigtede mål nås.

Antagelser Hvordan antages virkningerne at frembringes hos målgruppen? Formål Aktivitet Antagelser Kortsigtede virkninger Langsigtede virkninger Styrke de unge grundlag for at træffe et udd.valg Gruppe-vejledning Skabe fælles refleksionsrum hvor den unges valgproces kan spejle sig i og få inspiration fra andre Vejleder skal være anerkende facilitator for at de unge holder fokus på deres vækst-punkter De unge reflekterer over potentielle udd.valg De unge tager et realistisk udd.valg Udfordring Vi bruger begrebet antagelser Andre vil måske sige ”trin på vejen” (EVA) => aktivitetsbeskrivelse Valgt antagelser = det er jeres antagelser om hvordan I kommer frem til virkningerne Hvad er forudsætningerne for, at virkningerne fremkommer Handler om hvordan + hvorfor Er der arbejdsgange / vejledningsmetoder som frembringer en ønsket adfærd? Er det nogle bestemte pædagogiske / didaktiske metoder som I antager skal frembringe virkningerne Hvad skaber fremdriften? Hvilke mekanismer antager I er på spil, og hvorfor antager I at de er på spil? Handler ikke specifikke ting som I skal gøre Antagelser behøver ikke være lineær efterfulgt af hinanden Men antagelserne bag disse: Valgt at bruge gruppevejledning => hvilke virkninger skal det skabe? Skaber refleksion hos de unge … Hvordan? Vejleder skal agere på den bestemt måde: hvordan og hvorfor Antager I: Hvilke rutiner/strukturer skal til? Ændringer i det fysiske miljø? Personalet => nye kompetencer? Hvilke handlinger skal sættes i gang? Hvordan antages virkningerne at frembringes hos målgruppen? Og hvorfor?

Aktivitet og formål Aktivitet = indsats, som I foretager jer Formål Antagelser Kortsigtede virkninger Langsigtede virkninger Styrke de unges grundlag for at træffe et udd.valg Gruppe-vejledning Skabe fælles refleksions-rum hvor den unges valgproces kan spejle sig i og få inspiration fra andre Vejleder skal være anerkende facilitator for at de unge holder fokus på deres vækst-punkter De unge reflekterer over potentielle udd.valg De unge tager et realistisk udd.valg Udfordring Aktiviteter Kan være de fleste punkterne i refleksionsværktøjet / edderkoppespindet = Den indsats som I foretager > kickstarter handlinger til at nå virkningerne Formål Hvorfor laver I denne aktivitet? Hvad skal aktiviteten løse? Om man arbejder med udfordringer eller formål er lige meget Nogle har begge Nogle har kun den ene Aktivitet = indsats, som I foretager jer ???

Indsatsteori - skabelon Formål Aktivitet Antagelser Kortsigtede virkninger Langsigtede virkninger Hoved- linje Tegn Tegn Tegn Tegn Udfordring Succes- kriterie Succes- kriterie Succes- kriterie Den gule linie af post-it er kun hovedlinjen som forklarer hvordan og hvorfor I gør som I gør Samt viser hvordan resultaterne fremkommer Ligesom det overordnede Nu går vi et lag dybere Vi skal have sat tegn på Så vi er enige om hvad vi kigger efter Vi skal blive enige om succeskriterier Og fundet ud af hvordan vi indsamler viden Evaluerings-metode Evaluerings-metode

Tegn Er neutrale eller objektive Formuleres neutral Hvilken adfærd skal I se for, at antagelsen har fundet sted? Hvad skal I kunne observere, når I evaluerer? => finder tegnene Hvad er det som får jer til at se, at I har opnået jeres antagelser? Tegn – hvad skal I kunne iagttage for at antagelsen sker? Et neutralt målepunkt som I skal rette fokus efter, når I skal vurdere om antagelsen sker

Eksempel på indsatsteori Formål Aktivitet Antagelser Kortsigtede virkninger Langsigtede virkninger Styrke de unge grundlag for at træffe et udd.valg Gruppe-vejledning Skabe fælles refleksions-rum hvor den unges valgproces kan spejle sig i og få inspiration fra andre Vejleder skal være anerkende facilitator for at de unge holder fokus på deres vækst-punkter De unge reflekterer over potentielle udd.valg De unge tager et realistisk udd.valg De unge udtrykker fordele og ulemper ved forskellig udd.valg Udfordring - Afholde mdl. GV i hver klasse Tegn = neutrale Eksempler Antagelse: Skabe fælles refleksionsrum hvor den unges valgproces kan spejle sig i og få inspiration fra andre Tegn: - Afholde mdl. GV i hver klasse (kvantitativ tegn = om det er sket) Tegn: De unge udtrykker trygt deres overvejelser (kvalitativ tegn = hvordan det er sket) Antagelse: Vejleder skal være anerkende facilitator for at de unge holder fokus på deres vækst-punkter Tegn: De unge udtrykker trygt deres overvejelser (hvad giver mening i jeres kontekst) Tegn: De unge fokusere på muligheder De unge udtrykker trygt deres overvejelser ??? De unge fokusere på muligheder

Succeskriterier Værdisættende Hvor mange gange skal I observere X for at jeres indsats er en succes? Kvantitative succeskriterier Fokus på antal og omfang Kvalitative succeskriterier Fokus på indholdsmæssige forandring og tilvækst Succeskriterier er at sætte en værdi på et tegn Hvor mange gange skal I observere det? Succeskriterium = værdisættende Hvad skal I opnå for at tilfredse? Jeres succeskriterier hænger sammen med jeres virkninger Det I opstiller som et succeskriterium = bringe jer tættere på jeres virkninger Kvantitativ succeskriterier = Om noget er sket Kvalitativ succeskriterier = Hvordan noget er sket

Eksempel på indsatsteori Formål Aktivitet Antagelser Kortsigtede virkninger Langsigtede virkninger Styrke de unge grundlag for at træffe et udd.valg Gruppe-vejledning Skabe fælles refleksion-srum hvor den unges valgproces kan spejle sig i og få inspiration fra andre Vejleder skal være anerkende facilitator for at de unge holder fokus på deres vækst-punkter De unge reflekterer over potentielle udd.valg De unge tager et realistisk udd.valg De unge udtrykker fordele og ulemper ved forskellig udd.valg Udfordring - Afholde mdl. GV i hver klasse Eksempler Tegnet: De unge udtrykker trygt deres overvejelser Succeskriteriet: Alle siger noget Kvalitativ succeskriterium Kvantitativ succeskriterium = 100 % af eleverne siger noget til gruppeevalueringen Tegnet: De unge udtrykker fordele og ulemper ved forskellig udd.valg Succeskriteriet: Alle eleverne har min. 1 eller flere udd. de overvejer Kvantitativ succeskriterium SPØRGSMÅL? De unge udtrykker trygt deres overvejelser Alle har min. 1 eller flere udd. De overvejer ??? Alle siger noget De unge fokusere på muligheder

Indsamling af viden Hvilken viden vil I gerne have fat i? Hvad har I brug for svar på? Om noget er sket Hvordan noget er sket OBS! Begræns jer! Hvad er det vigtigste at vide? Formuler et evalueringsspørgsmål Inden man ligesom går i gang med at sætte lyserrøde post-it på ens indsatsteori Kan det være en god idé lige først at gøre sig nogle overvejelser omkring Hvilken viden man har brug for? Det er uoverkommelig at måle på hver enkelt Hvilken viden besvarer om jeres kortsigtede og langsigtede virkninger er opnået? Men måske også jeres antagelser Vil I vide noget om hvordan en aktivitet fungerer? Skal det være på overordnet niveau eller i dybden Vil I vide noget om en kortsigtet virkning er fremkommet, eller hvordan den er fremkommet? Om = kvantitativ metode Hvordan = kvalitativ Hvem kan give jer den viden? De unge? Undervisere? Andre personale grupper? Vi kan se, at dette kan være en frustrerende fase for folk Der er SÅ mange ting vi gerne vil vide, MEN vi begrænset ressourcer Så derfor er vi begyndt at anbefale folk at formulere et evalueringsspørgsmål (fungerer om en problemformulering) Eva.spm = med til at styre jeres perspektiv / jeres undersøgelsesområde Et evalueringsspørgsmål viser jer hvilken viden I går efter Hvad vil I egentlig gerne have svar på? Udfordringen er at skærer ned. Når man starter vil man gerne have at vide Hvilken vejledningsaktivitet har virket bedst? Ved min leder/mine kollegaer hvad jeg bidrager med? Hvad er vigtig viden for mig som vejleder? Hvad er vigtig viden for min leder/kollegaer? Osv Ja – man får svar som man spørg Men men men – for gud skyld begræns jer! Lige så meget viden / data i tal eller ord, som I får ind Lige så meget data skal I bearbejde Fokuserer! Hvad er det vigtigste at vide? Hvilken form for viden vil I bruge fremadrettet? Hvad er det man skal bruge evalueringen til? Halter mange steder Eksempel på evalueringsspørgsmål: Hvordan har gruppevejledning bidraget til refleksion hos de unge? (kvalitativ) Har gruppevejledning bidraget til refleksion hos de unge? (kvantitativ)

Indsamling af viden Hvorfor nulpunkt kan være vigtig Jeres redskab = indsatsteorien Virkningerne Antagelser Hvorfor nulpunkt kan være vigtig Det er her jeres indsatsteori skal rede jer! I har jo opstilet nogle virkninger, som I vil opnå Og nogle antagelser, som I regner med at finde sted Simple løsning = hvilken post-it vil I evalurere Eks = Hvorfor nulpunkt kan være vigtig Starte med: Hvad er nulpunkt? Nulpunkt i evalueringssammenhænge = der hvor det i måler er, når I starter Eks: hvad den unge kan, når de kommer hos jer Tegn eks med søjler Nulpunktet er vigtig, i det tilfælde at I vil undersøge: fremgang / progression Faktisk hver gang I vil undersøge forskellen mellem Hvor folk (de unge / undervisere) er når de starter Hvor de er når de slutter Der er selvfølgelig en masse udefra kommende faktorer Som også påvirker Og som I ikke kan kontrollere Men I kan forsøge ved at danne jer et indtryk af udgangspunktet Udgangspunkt = nulpunkt i kvantativ sprog

Eksempel på indsatsteori Formål Aktivitet Antagelser Kortsigtede virkninger Langsigtede virkninger Styrke de unge grundlag for at træffe et udd.valg Gruppe-vejledning Skabe fælles refleksionsrum hvor den unges valgproces kan spejle sig i og få inspiration fra andre Vejleder skal være anerkende facilitator for at de unge holder fokus på deres vækst-punkter De unge reflekterer over potentielle udd.valg De unge tager et realistisk udd.valg De unge udtrykker fordele og ulemper ved forskellig udd.valg Udfordring Eksempel Man synes det er en centralt og afgørende at skabe et fælles refleksionsrum i GV = Det måler man på Tegnet: De unge udtrykker trygt deres overvejelser Succes = Alle siger noget Metode til indsamling = observation - Afholde mdl. GV i hver klasse De unge udtrykker trygt deres overvejelser Alle har min. 1 eller flere udd. De overvejer ??? Alle siger noget De unge fokusere på muligheder Observation Spørge-skema Observation

Spørgsmål ? ? ? ? Hvad er I nysgerrig på at vide om jeres vejledningspraksis?

Tak for jeres tid