Mål og perspektiver for naturfagene

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læringens fundamentale processer
Advertisements

Skolereform august 2014………………
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Fysik/Kemi i samspil og udvikling Vejle Peter Norrild
Naturgeografi Jordens og livets udvikling samt menneskets tilpasning set i et geologisk og aktuelt samfundsmæssigt perspektiv Altså handler geografi om.
Astrid, Peter, Mads, Simon, Michael
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Grønt flag grøn læreruddannelse
Projekt ”Videre efter hf”
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Tilsyn Aabenraa Friskole 2010
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Science Class Juelsminde Skole
The Fittest will survive
Projektopgave klasse.
Science. Struktur • Projektorienteret • Fordybelse • Differentiering • Elevindflydelse • Gæstelærere • Ekskursioner • Storskalaforsøg og laboratorieforsøg.
Geografi mellemniveau
Nye krav og kompetencer i naturfag
Tværfagligt undervisningsforløb
Skolereform august 2014………………
Et uformelt læringsmiljø
Geografi BeskriveJorden. Geografi SamfundsfagFysikGeologiBiologiMatematikKemiHistorie.
HØJELSE SKOLE.
I Mariagerfjord Kommune vil vi frem- me børn og unges muligheder for at få del i de gode jobmuligheder i frem- tiden. Derfor vil vi gøre flere børn og.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Bæredygtig udvikling genbrug, hvorfor?
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Fagdidaktisk kursus i biologi
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Bæredygtighed – Naturfag
Dagens program Kl Introduktion til NTS + program for dagen 5 minutter (MRT/HNN) Kort bevægelseaktivitet 5-10 min (ryste sammen) (MRT) Fælles.
-Akademiet NTS repræsentantskabsmøde den
Ny Fælles Naturfagsprøve
UBU i folkeskolens forenklede Fælles Mål? GGI-møde 15. december 2014
Obligatoriske fag Dansk A Teknik A Engelsk B Fysik B Kemi B Matematik B Teknologi B Biologi C Kommunikation/it C Samfundsfag C Teknologihistorie C 3 studieret-
Folkeskolereform Politiske mål at udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan at mindske betydningen af social baggrund at øge elevernes trivsel.
Erfaringer fra næsten 2 år med 2.w, NAG
Vejledning og undervisning UUV har som forsøg undervist i 6 moduler udviklet til Uddannelse og Job. I alt 46 lektioner, heraf fire lektioner som forlagt.
Fælles undervisning frem mod fælles prøve
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU HVAD KAN PISA BRUGES.
Historie i udskolingen Gyldendal 8. april 2015 FFM – historie – historie.gyldendal.dk v/Jens Aage Poulsen
CFU København Poul Kristensen Niels Lyhne Hansen.
Problemstilling hvordan? Den daglige undervisning! Prøven!
1 Velkommen til HTX Fremtidens tekniske gymnasium.
5. år med linjer i udskolingen Informationsmøde vedr. udskolingslinjer på Skolerne i Snekkersten Velkomst og kort præsentations af udskolingen.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
C PRØVEN I FYSIK/KEMI 2016 Prøveform A. Formalia om prøven Eleverne kan gå op enkeltvis eller i grupper på 2-3 elever (2 er mest hensigtsmæssigt) Inden.
Hvorfor skal naturfagene samarbejde? For elevernes skyld! Oslobåden, Peter Norrild
Uddannelse for bæredygtig udvikling Randers Kommune den 19. oktober 2015.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Mål og perspektiver for naturfagene
Naturfagsprøven BS
Projekt X – Udvikling af undervisning i et krydsfelt
Fællesfaglig naturfagsprøve på Øster Farimagsgades Skole
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Velkommen til HTX Fremtidens tekniske gymnasium
Festival og fællesfaglige fokusområder
Faggruppemøde Naturfag, fysik og kemi Bodil Tange.
De fælles trinmål i naturfagsundervisningen
Det handler om eleverne
Bænkebidere Et forløb for 2. klasse.
Velkommen til fagligt samspil
Prøven i Natur/teknologi
Mulighederne i ungdomsuddannelserne - PowerPoint
Præsentationens transcript:

Mål og perspektiver for naturfagene Fællesfaglige fokus områder Energien i praksisfelter Kunsten at kunne spotte og italesætte problemfelter Opbygning af fællesfaglige temaer Vidensdeling og eksterne samarbejdspartnere Den fællesfaglige prøve (oplæg)

Alt det fælles Trækker i samme retning: Forenklede Fælles Mål: Fælles kompetencemål Fælles naturfaglige mål Fællesfaglige fokusområder - i læseplan Fælles prøve i biologi, fysik/kemi og geografi Forsøg med ekstra obligatorisk matematisk/naturfaglig projektopgave

Alt det fælles - Fælles Mål Fællesfaglige forløb Biologi + fysik/kemi + geografi www.emu.dk/omraade/gsk-lærer

Alt det fælles – fællesfaglige fokusområder Produktion med bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget Bæredygtig energiforsyning på lokalt og globalt plan Drikkevandsforsyning for fremtidige generationer Den enkeltes og samfundets udledning af stoffer Strålings indvirkning på levende organismers levevilkår Teknologiens betydning for menneskers sundhed og levevilkår

Hvordan udvikles viden hos eleverne Gennem engagement og lyst Gennem en kulturel kontekst Kognitiv Affektiv Psykomotorisk Sociokulturel Gennem medindflydelse Ved at kende målene for undervisningen Ved at evaluerer målene Gennem relationer til andre sammenhænge

Forundring, fordybelse og formidling Undersøge lokalt Elevmålinger og observationer hjemme Elever udstationeret på fx Grønland Sammenligne globalt Målinger og resultater sammenholdes med tilsvarende målinger i venskabsby eller udvekslingsland Tværfagligt naturfagssamarbejde Alle naturfag er i spil Virtuel undervisning Kontakt med skolen og lærerne gennem Skype, filmklip og sms. Aff Hjarnø

Motivationen i et spændende tema Det udfordrende i en spændende overskrift. Gode startsteder, referencer og historier fra elever og lærere. Planlægning af teori og praksis. Fagenes synlighed i det flerfaglige samarbejde.

Hvorfor fokus på problemstillinger? Der er gode grunde til at fokusere på naturfaglige problemstillinger: Til prøven opgives et antal fællesfaglige fokusområder Der skal være fællesfaglige fokusområder fra 9. klasse, og der kan suppleres med fællesfaglige fokusområder fra 8. klasse Arbejdet med naturfaglige problemstillinger (og elevens udvikling af naturfaglige kompetencer) binder undervisning og prøve sammen: I undervisningen: Problemstillinger nævnes i læseplanen omkring fællesfaglige fokusområder I fælles prøve-sammenhæng: Eleverne skal formulere naturfaglige problemstillinger, de skal belyse til prøven

Frem mod en problemstilling Stil alle fire typer spørgsmål - som i projekttrappen “Fang” så mange som muligt ind i formuleringen af problemstillingen

Videndeling og eksterne samarbejdspartnere Vandværket (vandets vej) Forsyningen/rensningsanlægget (fra spildevand til drikkevand) Genbrugspladsen (fra yt til nyt) Forbrændingen (biogas og genbrug) Elværket/kraftværket (energiforsyningen og vedvarende energi) Landmanden (fra jord til bord) Skovbrug (træindustrien) Virksomheder ( hverdagsrelationer til et emne) Læringsmiljøer – havnen – kalkværket – sygehuset …

Lånt af lærings- konsulenterne

Fælles prøve i fysik/kemi, biologi og geografi Praktisk-mundtlig prøve Eleverne har mulighed for at gå til prøve i grupper, de trækker et tema, som de udarbejder en selvvalgt problemstilling inden for og forbereder med vejledning fra lærerne prøven i den sidste del af undervisningstiden i 9. klasse Først frivillig – så permanent Skoleåret 2015/2016 fælles prøve et frivilligt alternativ til den praktisk-mundtlige prøve, fysik/kemi har i dag, mens den indføres som permanent prøveform året efter (i skoleåret 2016/2017)

Lånt af lærings- konsulenterne

Lånt af lærings- konsulenterne

Lånt af lærings- konsulenterne

Lånt af lærings- konsulenterne

Lånt af lærings- konsulenterne

Brainstorm: Kød på de 6+ Byg selv flere! Produktion med bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget Bæredygtig energiforsyning på lokalt og globalt plan Drikkevands-forsyning for fremtidige generationer Den enkeltes og samfundets udledning af stoffer Strålings indvirkning på levende organismers levevilkår Teknologiens betydning for menneskers sundhed og levevilkår

St. Heddinge Skoles naturfagsplan 2015 - 2018 7. kl. / mål at lære eleverne om den naturvidenskabelige arbejdsmetode og fælles faglige områder i naturfagene, samt grundlæggende fagbegreber for de enkelte fag. Fællesfaglige emner: Biotoper (Drikkevandsforsyningen for fremtidens generationer) Her indgår samarbejde med Stevns Forsyning og Vandværket –Store Vand Vejr og klima Astronomi og liv Robotter

St. Heddinge Skoles naturfagsplan 2015 - 2018 8.kl. / Mål at arbejde kompetenceorienteret med problemfelter, problemformuleringer og arbejdsspørgsmål. Fællesfaglige emner og fokusområder: Sundhed (selvvalgt fællesfagligt fokusområde) Danmark i bund og grund, Kalk og Kemi (selvvalgt fællesfagligt fokusområde) Kulstofkredsløbet, olie og plastik (Den enkeltes og samfundets udledning af stoffer) Rejsen til en ø (Bæredygtig energiforsyning på lokalt og globalt plan, samt opsamling af drikkevandsforsyning, Vejr og klima fra 7. kl.) Hvad har de gang i derude på landet? (Produktion af bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget)

St. Heddinge Skoles naturfagsplan 2015 - 2018 9. kl. / mål fortsat at arbejde problemløsende, med arbejdsspørgsmål og understøttende fagkurser Emner: Ølbrygning og alkoholder (emnet fra foråret fortsættes) Bioteknologi (selvvalgt fællesfagligt fokusområde) Lys, lyd og bølger – kommunikation på jorden og i rummet (Teknologigens betydning for menneskets sundhed og levevilkår) Atomfysik – partikler med fart på (Strålings indvirkning på levende organismers levevilkår Naturfaglig projektopgave planlægges i løbet af året.

St. Heddinge Skoles naturfagsplan 2015 - 2018 Plan for undervisning vandret og lodret Ønske om ændret timefordeling 7. kl. (5) 8.kl. (6) 9.kl. (6) Undervisning bloklægges så alle klasser på en årgang undervises samtidig Det betyder at naturfagslokalerne og natur-teknik er booket 3 hele dage, dog kan alle lokaler bookes de første 2 lektioner, den dag, hvor 7. kl. skal have naturfag. Dette kunne evt. også lade sig gøre for 8. kl. og 9.kl. Science timerne kan evt. parallellægges eller skemalægges sammen med matematik. (Dette gælder kun for c klasserne) Ønsker at science klasserne har samme lærer i naturfag og matematik 7.a 7.b 7.c 8.a 8.b 8.c 9.a 9.b 9.c