Sso SKRIV!.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Krav til informationsformidling
Større Skriftlig Opgave
Det Internationale Område Studieområde 3/
Almen studieforberedelse
Studieretningsprojekt
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Almen sTudieforberedelse - AT
3g Studie Retnings Projekt
Synopsis VIP3/2012.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
SRP 2014.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
december 2010 Dansk-historie opgave. Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
SRP 2014.
Skriftlighed i biologi
Synopsis VIP13 HH3.
Værkstedsundervisning
Skrivning af SRO 3-5.maj 2010.
Skrivning af SRP december Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
SRP-konferencen Rødkilde 2011.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Introduktion til dansk/historie-opgaven
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
SRP I DANSK HVAD KAN DANSK I SRP? - Indgå sammen med studieretningsfag - Indgå som fagligt formidlende fag Gunvor Severinsen, 2014.
SRP SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRP SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2015 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
StudieRetningsOpgaven Munkensdam Gymnasium Vinteren 2016.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket med indbygget.
Den populærvidenskabelige artikel
SRO SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.
Munkensdam Gymnasium efterår Opgaven: 1. trin i en tretrinsraket med indbygget progression  Efterår 2012: En opgave i en faglig problemstilling.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 6: Tekstniveauer.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 6: Tekstniveauer.
Danskopgaven Struktur. Opgavens struktur (Forside(r) Indholdsfortegnelse) Indledning – hoveddel – Konklusion (Fodnoter Litteraturliste evt. bilag) 5-7.
Den populærvidenskabelige artikel
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
SRO SKRIV!.
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
Skriveperiode (synopsis)
SRP SKRIV!.
StudieretningsOpgaven
Studieretningsprojektet!
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur
Teoretisk pædagogikum
StudieRetningsOpgaven
SSO - Større skriftlig opgave
SSO - Større skriftlig opgave
StudieRetningsOpgaven
Vejledning til historieopgaven
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Studieretningsprojektet
StudieRetningsOpgaven
Flerfagligt Forløb 4/SRO
SRO 2018 hHx.
StudieRetningsOpgaven
SRO SKRIV!.
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
DHO DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket.
Dansk-historieopgaven
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Sso SKRIV!

OVERORDNET STRUKTUR A B S T R C FORSIDE INDLEDNING REDEGØ-RELSE OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE A B S T R C INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING REDEGØ-RELSE ANALYSE KONKLUSION LITTERA-TURLISTE EVT. BILAG D E F SSO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016

FASER I arbejdsprocessen 1 video om sSOprocessen af sanne s. nørgaard Læsning + noter Problemformuleringen. Hvad skal jeg? Disposition: mind-map/struktur Udkast til afsnit Læsning + noter Problemformuleringen. Hvad skal jeg? Disposition: mind-map/struktur Udkast til afsnit AT skrive SRP er en proces. Du skal hele tiden i arbejdsprocessen både arbejde fremadrettet og gå tilbage og revidere i noget du tidligere har skrevet. SSO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016

FASER I ARBEJDSPROCESSEN 2 video om sSOrocessen af sanne s. nørgaard Redigere tekst i afsnit, skrive mere til Skrive indledning og konklusion Tjekke om du har svaret på opgaveformuleringen. Redigere. Tjekke noter og bilag Læse korrektur og aflevere  SSO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016

Opgaveformulering, hvad skal jeg svare på? Se efter opgavens taksonomiske buzz-words: Fx: Redegøre, analysere, undersøge, inddrage, bevise, sammenligne, udrede, tage udgangspunkt i, diskutere, perspektivere. Se efter opgavens faglige mål. Husk at tjekke at du slutter opgaven på det højest mulige taksonomiske niveau. Spørg din SSO-vejleder, hvis du er i tvivl om de taksonomiske niveauer og de faglige mål i din opgaveformulering. SSO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016

HUSK du formidler. Brug det retoriske pentagram. Du skriver altid til en modtager. Når du skriver SRP skriver du en akademisk opgave til en modtager, der er på lige fod med dig. I den formidlende eller populærvidenskabelige artikel skriver du til en modtager der ikke er fagligt på højde med dig, men som skal få kendskab til de faglige pointer i din videnskabelige undersøgelse. Sprog, lay-out og illustrationer skal tilpasses din modtager. SSO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016

INDLEDNING Indledning Du skal i din indledning lave en disposition for opgaven, hvor du beskriver sammenhængen mellem opgavens problemstillinger og den overordnede problemformulering. Det må ikke bare blive en gengivelse af opgavens problemstillinger – du skal kort forklare sammenhængen i mellem dem. Link til Skrivetogets At skrive for at formidle med eksempler på formuleringer. SSO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016

Opgavens enkelte dele/kapitler I indledningen til alle opgavens kapitler bør du skrive korte overgange, og i afslutningen af alle afsnit lave korte opsamlinger/delkonklusioner på, hvad du i afsnittet er nået frem til.  SSO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016

Konklusion I konklusionen skal du fokusere på at besvare din problemformulering og ikke kun gengive, hvilke afsnit du har skrevet. Du skal opsummere hvad du har fundet ud af. Det vil sige at du i konklusionen overordnet besvarer hele opgaveformuleringen. SSO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016

I SSO forventes det at du: arbejder grundigt, redeligt og omhyggeligt med problemformuleringen. Så vidt muligt anvender de relevante metoder, der hører til de fag du skriver i. angive kilder korrekt og angive alle kilder, også hvis du anvender mundtlige kilder. er omhyggelig med at henvise og citere korrekt. forholder dig objektivt til din empiri og dine data. Du skal også sprogligt være objektiv i forhold til dine resultater. arbejder som en fagperson, der undersøger og behandler en faglig problemstilling. Efterprøver dine teorier og argumenterer fagligt for dine resultater. SSO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016

Bedømmelseskriterier. Du bliver bedømt på: Om der er sammenhæng mellem opgaveformuleringen og besvarelsen?  Opfylder du de faglige krav for begge fag på det krævede niveau? (A og B, evt. C) Lykkes det for dig at kombinere de to fag så de tilsammen belyser den faglige problemstilling? Kan du udvælge, bearbejde og strukturere relevant materiale?  Kan du formidle dit arbejde godt? Det vil sige, at du behersker sprog, lay-out og de formelle krav til en faglig opgave (fx citatteknik, litteraturliste osv.)? Kilde: Viby Gymnasiums skriveportal Du bliver bedømt på SSO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016

HUSK! SPØRG: Dine vejledere (se i Lectio, skriv til dem) KIG I: Skrivetoget Spørg Lykke og brug hendes MØD OP TIL: SSOvejledningsmøderne SSO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016

EKSEMPLER på Opgaveformuleringer: Da - sa Hvordan påvirker medierne meningsdannelsen? Gør rede for mediernes rolle i formidlingen af politiske sager. Kom herunder ind på teorier om mediernes påvirkning. Analyser en selvvalgt politisk sag, med fokus på, hvordan medierne håndterer sagen. Du skal i din analyse undersøge hvordan sagen vinkles og iscenesættes i medierne. Distuter styrker og svagheder ved det moderne mediebillede, herunder mediernes indflydelse på den politiske meningsdannelse. SSO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016