Forretningsudvikling med Destination Lillebælt Sankt Jørgens Gård, Slotssøbadet i Kolding 14. december, 2016
Dagsorden Velkommen til Præsentationsrunde - os og jer Inspiration: Værdiskabelse og forretningsplan Frokost Forretningsplan fortsat Opsamling i fællesskab Tak for i dag
Hvad laver du i din virksomhed? Rundt i lokalet Hvem er du? Hvad laver du i din virksomhed? Har du en forretningsplan i dag?
ORANGE elevator Lille konsulentvirksomhed 5 faste medarbejdere i Kbh Undervisning: værksteder og workshops Praktisk hjælp: kommunikation og marketing Strategi: forretningsplaner og koncepter for private- og offentlige kunder
Vores eneste formål er, at I skal tjene penge Ingen af os gider et projekt, der ikke giver jer mere på bundlinjen
Vi ved det godt… … I laver dette arbejde kl. 23 - fordi I ikke har mere tid. =
Fokus for i dag Vi har prioriteret både at medbringe vidensgrundlag og hands-on værktøj til jeres egen arbejdsplan I skal have jeres forretningsplan på stikord, når vi går herfra Viden og inspiration Forretningsplan
I skal afklare jeres forretning Vi har en skabelon med til jer - den snakker vi mere om i løbet af dagen Vi kan ikke nå det hele i dag - men vi slår ned, hvor det plejer at give mening
Øko-dag Potentialet er stort I 2016 var mere end 250.000 danskere ude at se køerne komme på græs efter vinteren.
“En kop kaffe, tak” 15 kr. Kaffebønner Vand
Du er hvad du tager dig betalt for
Coffee Collective sælger kaffebønner, med varmt vand hældt over - men tager 40 kr. for en kop.
Kaffen er ikke længere den primære indtægtskilde 15 kr. Kaffebønner Vand 15 kr. 40 kr. Kaffebønner Vand Filtreret vand Se og duft ristning 3-trins brygning Køb online/butik Læs om farmerne
Lidt historie: fire faser i økonomisk værdiskabelse Iscene-sæt Differentieret Oplevelse Levér Service Industriel værdiskabelse Det er svært at have en vare, som ikke er unik. Fordi alle har det samme presses prisen. Kartofler Skab Konkurrencemæssig position Produkt Udvind Råvare Udifferentieret Markedspris Prissætning Premium-pris
De 7 P’er I kommer hele vejen rundt om jeres virksomhed. Product Kvalitet Egenskaber m.m. Price Rabatter Betalings-betingelser m.m. Place Butik Webbutik Levering m.m. Promotion Reklame PR Personligt salg m.m. ‘De gamle’ ‘De nye’ People Medarbejdere Ledelse m.m. Physical Butiksindretning “brandede” produkter m.m. Processes Levering til tiden Online bestilling m.m.
Forretningsplan Mange forskellige måder at lave forretningsplaner på - I får den “jyske” udgave
Hvorfor en forretningsplan? Vid, hvor du tjener dine penge Klarhed om målsætninger Undgå de mest åbenlyse fejltrin og misforståelser Sov bedre om natten
Hvad er drømmen? Hvad er jeres succeskriterie? Hvilket produkt skal drive forretningen fremover? I skal fejre succeserne
Hvad kan I? Hvad ville verden mangle, hvis jeres virksomheder forsvandt?
Den nuværende situation
Sammenhæng mellem niveau og ressourcer? De to vigtigste ressourcer for jer er typisk tid og penge
Nøgletal Dem kan I forhåbentligt selv
Virksomhedens kerne
Hvad er jeres virksomheders værdier? Det skal være specifikt - og helst unikt Alle vil godt være “professionelle”
Branche
Målgrupper og segmentering
Segmentering er dem, vi vælger fra. Målgrupper er dem, vi vælger til.
Points Of Parity, Points Of Difference Hvordan adskiller jeres virksomheder sig? Points Of Parity, Points Of Difference
På sigt Hvilke produkter/services skal drive jeres virksomheders vækst?
Tak! Kasper Møgelvang - kasper@orangeelevator.com Trond Poulsen - trond@orangeelevator.com www.ORANGEelevator.com