Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afTroels Ibsen Redigeret for ca. et år siden
1
Duba-B8 A/S 100 år med danske håndværkstraditioner indenfor møbelbranchen
2
1 Duba-B8 A/S 100% DK ejet virksomhed (etableret 1914) DK’s største producent og førende leverandør af kontormøbler & kontorindretninger Egenproduktion i Bjerringbro Danmark Hjørnesten og værdier: Kvalitet, funktionalitet, design og stabilitet 80 % af vores egenproduktion består af kundetilpassede løsninger Koncept: One Point of Contact Lokationer Bjerringbro og Søborg, Danmark Oslo, Norge Helsinki, Finland Singapore Dertil AtWork centre i Bjerringbro, Århus, Odense, Bergen, Oslo samt Sydkorea.
3
2 Hvem er Duba-B8 fortsat Vores kunder Større erhvervsvirksomheder (bl.a. Novo Nordisk, Danfoss, Grundfos m.v.) Offentlige institutioner (Staten, Regioner, sygehuse, kommuner etc.) Markeder Norden (Danmark, Norge, Sverige, Finland) Europa (Tyskland m.fl.) Asien (Kina, Malaysia, Indonesien, Sydkorea, Thailand, Taiwan m.fl.) Afrika (Sydafrika) Nordamerika (USA) Nøgletal 2014 Omsætning: ca. 400 mio. DKK Medarbejdere: 162
4
3 Offentlige udbud fra leverandørens perspektiv
5
4 Typisk udbudsproces PrækvalifikationUdbud Spørge- runde Tilbud afleveres Tilretning Tilbud evalueres Leverandør udvælges Stand-still periode Evt. klageproces
6
5 Ønsket udbudsproces Udbud Spørge- runde Tilbud afleveres Tilretning Tilbud evalueres Leverandør udvælges Stand-still periode Markeds- dialog Præ- kvalifikation Kontrakt starter
7
6 Grønne krav i offentlige udbud Udfordringer i offentlige udbud Tidspres Omfang Massive krav Ingen dialog Tilpasning af kravspecifikation pga. spørgsmål/svar-runder Ingen krav om dokumentation (kun på forespørgsel efter kontrakten er indgået)
8
Hvordan adskiller private udbud sig fra offentlige? 7 Dialog og forhandling Dialog før kontrakt Analyse af behov Tilbud præsenteres og forklares Yderligere dialog og forhandling Evt. tilpasning af tilbud Indkøberen er tæt på slutbrugeren – ikke altid tilfældet ved offentlige indkøb
9
8 Kravspecifikationer der giver mening Objektive krav og krav der tager udgangspunkt i kundens behov Kvalitet – EN standarder Kemi – vandbaseret lak eller stoflister REACH og LOUS Træ – EUTR (lovligt) og FSC/PEFC (bæredygtig) Svanemærke Plast – fx ingen PVC Eksempler på krav der ikke giver mening Afrundede kanter – hvad er det? Opbevaring max tykkelse på plader på18 mm – hvorfor? Stabil i alle retninger Oplys MAL-koder på færdige produkter
10
9 Dialog giver mulighed for afklaring Teknisk høring med efterfølgende dialogmøde giver mulighed for at stille spørgsmål til krav, man ikke forstår at oplyse hvilke krav, der ikke kan opfyldes at forstå baggrunden for krav og komme med alternative forslag til formulering at undgå lange spørgsmål/svar-runder, da misforståelser er afklaret Risikerer man, at leverandøren Forsøger at ”plante” krav? Får en fordel?
11
Hvad møder vi ”ude i marken”? 10
12
11 Gode råd til indkøbere Stil krav der kan kontrolleres. Gå i dialog med branchen for at finde ud af, om jeres ønsker er mulige. Bed om dokumentation og kontroller den. Vend bøtten – hvor meget miljø kan man få for pengene? (Tildelingskriterier – stadigt objektive) Ny udbudslov – udbud med forhandling (forudsætning: kravspec. er ufravigelig)
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.