Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Duba-B8 A/S 100 år med danske håndværkstraditioner indenfor møbelbranchen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Duba-B8 A/S 100 år med danske håndværkstraditioner indenfor møbelbranchen."— Præsentationens transcript:

1 Duba-B8 A/S 100 år med danske håndværkstraditioner indenfor møbelbranchen

2 1 Duba-B8 A/S  100% DK ejet virksomhed (etableret 1914)  DK’s største producent og førende leverandør af kontormøbler & kontorindretninger  Egenproduktion i Bjerringbro Danmark  Hjørnesten og værdier: Kvalitet, funktionalitet, design og stabilitet  80 % af vores egenproduktion består af kundetilpassede løsninger  Koncept: One Point of Contact Lokationer  Bjerringbro og Søborg, Danmark  Oslo, Norge  Helsinki, Finland  Singapore Dertil AtWork centre i Bjerringbro, Århus, Odense, Bergen, Oslo samt Sydkorea.

3 2 Hvem er Duba-B8 fortsat  Vores kunder  Større erhvervsvirksomheder (bl.a. Novo Nordisk, Danfoss, Grundfos m.v.)  Offentlige institutioner (Staten, Regioner, sygehuse, kommuner etc.)  Markeder  Norden (Danmark, Norge, Sverige, Finland)  Europa (Tyskland m.fl.)  Asien (Kina, Malaysia, Indonesien, Sydkorea, Thailand, Taiwan m.fl.)  Afrika (Sydafrika)  Nordamerika (USA)  Nøgletal 2014  Omsætning: ca. 400 mio. DKK  Medarbejdere: 162

4 3 Offentlige udbud fra leverandørens perspektiv

5 4 Typisk udbudsproces PrækvalifikationUdbud Spørge- runde Tilbud afleveres Tilretning Tilbud evalueres Leverandør udvælges Stand-still periode Evt. klageproces

6 5 Ønsket udbudsproces Udbud Spørge- runde Tilbud afleveres Tilretning Tilbud evalueres Leverandør udvælges Stand-still periode Markeds- dialog Præ- kvalifikation Kontrakt starter

7 6 Grønne krav i offentlige udbud Udfordringer i offentlige udbud  Tidspres  Omfang  Massive krav  Ingen dialog  Tilpasning af kravspecifikation pga. spørgsmål/svar-runder  Ingen krav om dokumentation (kun på forespørgsel efter kontrakten er indgået)

8 Hvordan adskiller private udbud sig fra offentlige? 7 Dialog og forhandling  Dialog før kontrakt  Analyse af behov  Tilbud præsenteres og forklares  Yderligere dialog og forhandling  Evt. tilpasning af tilbud  Indkøberen er tæt på slutbrugeren – ikke altid tilfældet ved offentlige indkøb

9 8 Kravspecifikationer der giver mening Objektive krav og krav der tager udgangspunkt i kundens behov  Kvalitet – EN standarder  Kemi – vandbaseret lak eller stoflister REACH og LOUS  Træ – EUTR (lovligt) og FSC/PEFC (bæredygtig)  Svanemærke  Plast – fx ingen PVC Eksempler på krav der ikke giver mening  Afrundede kanter – hvad er det?  Opbevaring max tykkelse på plader på18 mm – hvorfor?  Stabil i alle retninger  Oplys MAL-koder på færdige produkter

10 9 Dialog giver mulighed for afklaring Teknisk høring med efterfølgende dialogmøde giver mulighed for  at stille spørgsmål til krav, man ikke forstår  at oplyse hvilke krav, der ikke kan opfyldes  at forstå baggrunden for krav og komme med alternative forslag til formulering  at undgå lange spørgsmål/svar-runder, da misforståelser er afklaret Risikerer man, at leverandøren  Forsøger at ”plante” krav?  Får en fordel?

11 Hvad møder vi ”ude i marken”? 10

12 11 Gode råd til indkøbere  Stil krav der kan kontrolleres.  Gå i dialog med branchen for at finde ud af, om jeres ønsker er mulige.  Bed om dokumentation og kontroller den.  Vend bøtten – hvor meget miljø kan man få for pengene? (Tildelingskriterier – stadigt objektive)  Ny udbudslov – udbud med forhandling (forudsætning: kravspec. er ufravigelig)


Download ppt "Duba-B8 A/S 100 år med danske håndværkstraditioner indenfor møbelbranchen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google