Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afFrida Klausen Redigeret for ca. et år siden
1
Hvornår bider medierne på? Få dine budskaber igennem
2
Mød JV’s kernekund Mød JV’s kernekunde 1. 62 år gammel 2. Bor i ejerbolig 3. Er bedre uddannet end gennemsnittet 4. Tjener mere end gennemsnittet 5. Er grundlæggende glad for avisen 6. Ønsker mere lokalt stof 7. Synes avisen er for dyr 8. Læser typisk kun JV 9. Ønsker både hurtige nyheder og dyb orientering 10. Bruger internettet
3
Syddanske Medier JydskeVestkysten Oplag: ca. 65.000 Læsertal: ca. 250.000 Primære læsere: 40 + Jv.dk Unikke brugere: 590.000 per måned Sidevisninger: 12,5 mill. per måned Primære brugere: 25-40-årige Skala fm Lyttere: 200.000 Primære brugere: Unge Antal medarbejdere: 150 journalister/400 i alt
4
Den journalistiske hverdag Flere nyheder – fra 32.000 til 75.000 på 10 år per uge for danske medier. Danskerne proppes med nyheder. Alle vil gerne høres/have deres historie med. For mange nå-heder. Færre hænder – mere fokus på målgrupper, brug af ressourcer, skarp profil på indhold, mange fravalg, kvalitet frem for kvantitet, kan ikke være alle steder. Større krav fra læserne/brugerne – mere stof for færre penge/ingen penge. Folk er blevet mere kritiske – tingene sælger ikke bare sig selv. Faldende avistal, færre annonce-kroner – presset økonomi.
5
Konklusion Længere mellem medierne og brugerne. Svære at trænge igennem med sit budskab. Brug for strømlinet kommunikation. Fokus på nytteværdi – hvad rager det vores læsere......
6
Hvad kan I så gøre? Ingen medier er ikke bedre end de informationer journalisterne får....... Mediernes omtale har stor betydning for jeres omdømme. Spændende/relevante historier fortjener omtale. Måde til succes: Skarpe budskaber Kontakt til de rette medier Kontakt på det rette tidspunkt
7
Få din historier i pressen Vær bevidst om, hvor kendt din virksomhed/organisation er. Har du et svagt eller stærkt nyhedskriterium. Volvo – stort. Den lille café rundt om hjørnet lille. Mere krævende for den lille end den store. Skal opfylde flere nyhedskriterier. Hvor står BL- Danmarks Almene Boliger?
8
Kriterier: Vær i nuet: I dag er mere interessant end det, der fandt sted i går. Afslør: Allerede kendte begivenheder er ofte mere interessante end helt ukendte. Nærhedskriteriet: Begivenheder i mediernes nærhed er mere interessante end andre. Skab konsekvenser: Jo større en begivenhed får – desto større nyhedsværdi. Aktualiser: Jo mere aktuel din nyhed er desto mere interessant er den. Du bør tage hensyn til, hvad der er medierne lige nu, som har betydning for din virksomheds forretning. Dramatiser: Dramatiske hændelser i forbindelse med konflikter, stridigheder, spændinger osv. er ofte mere interessante end det modsatte. Hvad gør din nyhed interessant?
9
Flere råd Overrask: Usædvanlige eller uventede nyheder er mere interessante end det modsatte alle idéer op på tavlen, derefter sortering og fordeling. Skab sensation: Hvis det lykkedes at kombinere ”fantastisk” og ”usædvanligt” sammen med noget kendt, så har du med stor sandsynlig skabt en sensation. Lever nytteværdi: Håndgribelig ting er ofte mere anvendelig en instrumentelle ting. Forklar de faktiske omstændigheder. Nyheder er ofte mere interessante, hvis de bygger på solide fakta fra friske undersøgelser, rapporter, studier osv..
10
Og de sidste...... Kompletter med information: Hvis du binder din nyhed sammen med anden relevant information som billeder, rapporter, eksperter osv.. Vær opfindsom – lav noget sjovt: Sjove, opfindsomme og indimellem såm bizarre historier får ofte plads i medierne. Få ansigter på: Mennesker, mennesker og mennesker. Fakta-historier skal også indeholde mennesker. Vis succes: Succeser af forskellige slags, i kombination med for eksempel personlig information, kan have stor gennemslagskraft.
11
Hjælp til selvhjælp Det kan I gøre på forhånd: Lav en klar strategi. Hvem, hvad og hvorfor? Vær skarp i sine formuleringer. Skriv det væsentlige først og undlad alt det overflødige. Fat jer i korthed. Følg op på tingene. Er pressemeddelsen modtaget, har den rette læst den igennem. Vær insisterende og høflig. Hav argumenterne i orden, når historien skal ”sælges” til medierne. Stå til rådighed. Et forgæves ring kan ødelægge meget. Gør tingene så nemt som muligt for medierne. Vi er skarpe på tid og prioriteringer. Skab kontakter og plej dem.
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.