Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvornår bider medierne på? Få dine budskaber igennem.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvornår bider medierne på? Få dine budskaber igennem."— Præsentationens transcript:

1 Hvornår bider medierne på? Få dine budskaber igennem

2 Mød JV’s kernekund  Mød JV’s kernekunde  1. 62 år gammel  2. Bor i ejerbolig  3. Er bedre uddannet end gennemsnittet  4. Tjener mere end gennemsnittet  5. Er grundlæggende glad for avisen  6. Ønsker mere lokalt stof  7. Synes avisen er for dyr  8. Læser typisk kun JV  9. Ønsker både hurtige nyheder og dyb orientering  10. Bruger internettet

3 Syddanske Medier  JydskeVestkysten  Oplag: ca. 65.000  Læsertal: ca. 250.000  Primære læsere: 40 +  Jv.dk  Unikke brugere: 590.000 per måned  Sidevisninger: 12,5 mill. per måned  Primære brugere: 25-40-årige  Skala fm  Lyttere: 200.000  Primære brugere: Unge  Antal medarbejdere: 150 journalister/400 i alt

4 Den journalistiske hverdag  Flere nyheder – fra 32.000 til 75.000 på 10 år per uge for danske medier. Danskerne proppes med nyheder. Alle vil gerne høres/have deres historie med. For mange nå-heder.  Færre hænder – mere fokus på målgrupper, brug af ressourcer, skarp profil på indhold, mange fravalg, kvalitet frem for kvantitet, kan ikke være alle steder.  Større krav fra læserne/brugerne – mere stof for færre penge/ingen penge. Folk er blevet mere kritiske – tingene sælger ikke bare sig selv. Faldende avistal, færre annonce-kroner – presset økonomi.

5 Konklusion  Længere mellem medierne og brugerne.  Svære at trænge igennem med sit budskab.  Brug for strømlinet kommunikation.  Fokus på nytteværdi – hvad rager det vores læsere......

6 Hvad kan I så gøre?  Ingen medier er ikke bedre end de informationer journalisterne får.......  Mediernes omtale har stor betydning for jeres omdømme.  Spændende/relevante historier fortjener omtale.  Måde til succes:  Skarpe budskaber  Kontakt til de rette medier  Kontakt på det rette tidspunkt

7 Få din historier i pressen  Vær bevidst om, hvor kendt din virksomhed/organisation er. Har du et svagt eller stærkt nyhedskriterium. Volvo – stort. Den lille café rundt om hjørnet lille.  Mere krævende for den lille end den store. Skal opfylde flere nyhedskriterier.  Hvor står BL- Danmarks Almene Boliger?

8  Kriterier:  Vær i nuet: I dag er mere interessant end det, der fandt sted i går.  Afslør: Allerede kendte begivenheder er ofte mere interessante end helt ukendte.  Nærhedskriteriet: Begivenheder i mediernes nærhed er mere interessante end andre.  Skab konsekvenser: Jo større en begivenhed får – desto større nyhedsværdi.  Aktualiser: Jo mere aktuel din nyhed er desto mere interessant er den. Du bør tage hensyn til, hvad der er medierne lige nu, som har betydning for din virksomheds forretning.  Dramatiser: Dramatiske hændelser i forbindelse med konflikter, stridigheder, spændinger osv. er ofte mere interessante end det modsatte. Hvad gør din nyhed interessant?

9 Flere råd  Overrask: Usædvanlige eller uventede nyheder er mere interessante end det modsatte alle idéer op på tavlen, derefter sortering og fordeling.  Skab sensation: Hvis det lykkedes at kombinere ”fantastisk” og ”usædvanligt” sammen med noget kendt, så har du med stor sandsynlig skabt en sensation.  Lever nytteværdi: Håndgribelig ting er ofte mere anvendelig en instrumentelle ting.  Forklar de faktiske omstændigheder. Nyheder er ofte mere interessante, hvis de bygger på solide fakta fra friske undersøgelser, rapporter, studier osv..

10 Og de sidste......  Kompletter med information: Hvis du binder din nyhed sammen med anden relevant information som billeder, rapporter, eksperter osv..  Vær opfindsom – lav noget sjovt: Sjove, opfindsomme og indimellem såm bizarre historier får ofte plads i medierne.  Få ansigter på: Mennesker, mennesker og mennesker. Fakta-historier skal også indeholde mennesker.  Vis succes: Succeser af forskellige slags, i kombination med for eksempel personlig information, kan have stor gennemslagskraft.

11 Hjælp til selvhjælp Det kan I gøre på forhånd:  Lav en klar strategi. Hvem, hvad og hvorfor?  Vær skarp i sine formuleringer. Skriv det væsentlige først og undlad alt det overflødige. Fat jer i korthed.  Følg op på tingene. Er pressemeddelsen modtaget, har den rette læst den igennem.  Vær insisterende og høflig. Hav argumenterne i orden, når historien skal ”sælges” til medierne.  Stå til rådighed. Et forgæves ring kan ødelægge meget.  Gør tingene så nemt som muligt for medierne. Vi er skarpe på tid og prioriteringer.  Skab kontakter og plej dem.


Download ppt "Hvornår bider medierne på? Få dine budskaber igennem."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google