Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Business Model Generation
I denne del er der fokus på forskellige udviklingsmønstre
2
De 5 business modeller Unbundling Business Models The Long Tail
Multi-sided Platforms FREE as a Business Model Open Business Model
3
1. UNBUILDING MODEL
4
Undbundling model Concept of the ”Unbundled corporation”.
1. Der er tre typer af forretninger a) kunderelationer b) Produkt innovationer c) infrastruktur 2. Som påvirker a) økonomisk b) konkurrencemæssigt c) kulturalt Ideelt er det forskellige forretninger, som er unbundled i seperate enheder for at undgå konflikter eller uheldige trade-offs. Eksempler: mobiltelefoner og private banking
5
Undbundling model Product innovation Customer relation Management
Infra-structure management Economics Tidlig indtrængning = høj pris + stor markedsandel – vigtigt at være hurtig Economics of Scope: Kundetilpasning kan være dyrt, men givtigt Economics of Scale: Low-cost + scale er vigtigt Competition Battle for talent, hvad er indtrængningsbar-rierne, mange små niche players Battle for Scope. Hurtigt konsolidering + få spillere som vil dominere Battle for Scale. Hurtigt konsolidering + få spillere som vil dominere Culture Hvor er de kreative stars + medarbejder- orienteret Servicekoncept + kunde først mentalitet Efficiens og standardisation + omkostningsfikseret
6
2. LONG TAIL
7
Long Tail Princippet er at ”sælge mindre af mere”
Virksomheden tilbyder en lang række af nicheprodukter, som hver især er relativt lidt Finten er, at det aggregerede salg er meget lukrativt Forudsætningen er, ingen lagre, stærke platforme (IT) Eksempler: Netflix, E-bay, YouTube, Facebook
8
3. MULTI-SIDED PLATFORMS
9
Multi-sided Platforms
Multi-sided platforms sætter to uafhængige kundegrupper sammen De to kundegrupper er totalt afhængige af hinanden Platformen skaber value gennem ”facilitating interactions” mellem de to grupper Jo større grupperne er, des mere værdi skabes der Eksempler: Visa, Google, eBay, Microsoft Windows, Financial Times
10
4. FREE AS A BUSINESS MODEL
11
FREE Siger sig selv: kunderne får det hele gratis
Revenue streams kommer fra andre/en anden part eller et andet customer segment Eksempler: Skype, Google, Open Source
12
5. OPEN BUSINESS MODEL
13
Open Business Model Bruges af virksomheder til skabe og opretholde værdi gennem ”systematisk” samarbejde med udefra kommende partnere Outside-in perspektiv: Udnytte eksterne ideer inde i firmaet Inside-out perspektiv: Give eksterne partnere ideer eller aktiver, som er i firmaet Eksempler. P&G, GlaxoSmithKline, Innocentivese Se næste slide for nogle innovationsprincipper
14
Innovationsprincipper
Closed Open De smarte folk i branchen arbejder for os Vi arbejder med smarte folk både indenfor og udenfor virksomheden For at tjene penge, skal vi være i stand til at opdage, udvikle og sprede innovation rundt i virksomheden Ekstern R&D skal skabe en signifikant værditilvækst: intern R&D skal tilegne sig noget af den værditilvækst Hvis vi håndterer det meste af den bedste forskning i branchen, vinder vi Vi behøver ikke selv komme på de bedste ideer for at vinde Hvis vi skaber det meste eller de bedste ideer i branchen, vinder vi Hvis vi gør god brug af både interne og eksterne ideer, vinder vi Vi skal holde styr på vores innovationsproces, så konkurrenterne ikke profiterer fra dem Vi skal profitere fra andres brug af vores ideer, og vi skal købe andre intellektuelle, når det er i vores egen interesse
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.