CfL 2016 INDIKATOR™ om Organisation og HR

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
NETVÆRKSMØDE EVALUERING 3. NETVÆRKSMØDE.
Advertisements

__________________________________________________________________________________________________________ Dok.nr Virksomhedstilfredshedsundersøgelse.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Målet for virksomhedsindsatsen 2014 v/ Beskæftigelsesregionen Roskilde, 24. september 2013.
Rejsekort Kundeundersøgelser I Pressebriefing 26. februar 2012 Centerchef Anders Due, Trafikselskabet Movia.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
TNS Gallup - Public Tema: Hjemmehjælpere 23. – 25. august 2010 Public
AT's tilsyn med psykisk arbejdsmiljø - rapportens konklusioner. v/ Lektor Klaus T. Nielsen Center for Arbejdsmiljø & Arbejdsliv RUC 25. august 2010Bedre.
Økonomi og Personale Sundhed og Omsorg Aarhus Kommune Gennemgang af budgetmål Oplæg på udvalgsmøde den 13. maj 2013 v. Thor Davidsen, Afdelingschef,
1 Foreningen af Statsautoriserede Revisorer - Værdien af revision.
Center for Kvalitetsudvikling KVIS 22. september 2009 Pilotundersøgelse af Patientoplevet Kvalitet i Speciallægepraksis 2009 Design, resultater og udviklingsmuligheder.
Børns Beredskab mod vold og overgreb Kuno Sørensen | Psykolog Gitte Jakobsen | Socialrådgiver, cand.scient.soc. Stærke sammen i resiliente læringsmiljøer.
Hvordan laver jeg en pude efter mit hoved? Følg denne enkle vejledning, så er du godt på vej.
Gallup om Det gode liv © TNS Februar 2014 Projekt: Gallup om Det gode liv som kilde til vækst.
Rejsekort Undersøgelse om rejsekort i den danske befolkningen, der bruger offentlig transport mindst 1 gang i kvartalet 8. dec 2015.
Hvad er jeres kerneopgaver? Institutionen? Hvordan oplever du, at kerneopgaven i din organisation har ændret sig de sidste 5 år – og hvordan vil den forandres.
Aftagerforventninger – og problemstillinger vedr. professionsmasteruddannelser v/ Direktør Per B. Christensen.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
1 Klimatilpasning på Frederiksberg. 2 Agenda Om Frederiksberg og dens forsyning Klimatilpasning på Frederiksberg Skybrudsplanerne Fremtidens udfordringer.
Hvem er jeg? Indlægsholderen præsenterer sig selv og kører bordet rundt.
Fest for fleksjobbere 
Forældres opfattelse af Den Danske Folkeskole
Elever løser opgaver i fællesskab og er sammen om en aktivitet
Online arbejdsmiljøuddannelse
Velfærdskommunen under forandring – kultur, kompetencer og komplekse problemer Kommunens (næst)største arbejdsplads.
//Niveau 3-ledere Uge 50-5/Pakke 3 Lederpakke 3.
THY Business Breakfast.
DUBU Superbrugerrollen
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Medlemsundersøgelse 2016 Medlemsundersøgelse 2016
Medlemsundersøgelse 2016 Medlemsundersøgelse 2016
Resultater af BedreBolig Bornholm opgjort februar 2016
Arbejdsmiljørundering /tjeklister
Rapportstruktur Medarbejderundersøgelse 2016 Version pr 11. maj 2016
Bestyrelsesundersøgelse 2016
Præsentation af UngiAarhus
VELFÆRDS-TEKNOLOGI-VURDERING [VTV]
Bilag 1. Forandringsteori for projekt FVU fra A til Z
Administrationsmodulet
Elevernes evaluering af grundforløbet
Præsentation af UngiAarhus
Bestyrelsesundersøgelse 2016
Industritekniker med udviklingsmuligheder til A/S Jydsk Aluminium Industri Har du en teknisk baggrund, og kunne du tænke dig en uddannelse indenfor måleteknik,
Hvor meget hjælper familier i dag?
Det man ikke ser har man ikke ondt af
ÅRHUS AFDELING.
Evaluering af unge-kampagnen ”Tænk hvis alle arbejdede sort…” mod sort arbejde TNS Gallup februar 2006.
Udvalgte resultater Januar 2016
Præsentation af Region Syddanmarks ”Hvordan har du det?” – 2017
APV og Trivselsundersøgelse
Webinar om fordringstyper til daginstitution
RAR Sydjyllands indsatsområder Status på mangel og fordeling af arbejdskraftreserven Koordinationsforum Sydjylland – august 2018.
RAR Fyns indsatsområder Status på mangel og fordeling af arbejdskraftreserven Koordinationsforum Fyn – august 2018.
Et virtuelt community er et socialt fællesskab bestående af:
Akutberedskabet i Region Hovedstaden
Anvendt Statistik Lektion 4
Krav til informationsformidling
Ledelsesevaluering.
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
Koordinatsystem.
Videnskabeligt projekt
Region Midtjyllands opgave
Videnskabeligt projekt
TEMPERATURMÅLING PÅ MØDE- OG KONFERENCEMARKEDET PÅ FYN
Blev udført i perioden fra den september
Lederen som rammesætter og drivkraft for engagement - Fortalt fra maskinrummet fra Danmarks Bedste Offentlige Arbejdsplads 2018 Ann-Christina Matzen Andreasen,
Kompetencespillet Dialog om behovet for udvikling af kompetencer til fremtidens digitale arbejdsliv Velkommen til……. Fortæl hvem der er kommet med ideen.
Effektmåling - kvalitative målepunkter
MEDARBEJDER-INDDRAGELSE
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Præsentationens transcript:

CfL 2016 INDIKATOR™ om Organisation og HR Udarbejdet af CfL September 2016

Generelt om undersøgelsen Undersøgelsesperiode Undersøgelsen er gennemført som en online undersøgelse i perioden fra den 22. august 2016 – 20. september 2016. Respondenter Undersøgelsen er udsendt til CfLs Forum for Værdiskabelse, CfLs Trendpanel og til deltagere i CfLs netværk. 254 respondenter besvarede hele spørgeskemaet, hvilket er en svarprocent på 23 %.

Hvem har svaret? Jobniveau 12% Topledere 27% Leder af forretningsområde 20% Leder af ledere 22% Mellemledere 19% Projektleder, funktionær eller andet Virksomhedens størrelse 8% under 50 medarbejdere 20% 50-199 medarbejdere 72% 200 medarbejdere eller derover Branchefordeling 15% Produktion 57% Service 21% En blanding 7% Andet Type 24% Offentlig 63% Privat 11% En blanding 1% Andet

Konklusioner INDIKATOREN peger på en lidt passiv stillingtagen til HR – det er ikke de store følelser hverken positivt eller negativt, der præger deltagernes respons: Ledelsen oplever i stigende grad HR som enten OK eller ikke nok understøttende ift. ledelsesopgaven INDIKATOREN viser at de administrative opgaver fylder mere end tidligere – og at de forretningsudviklende, strategisk understøttende opgaver fylder mindre Noget tyder på, at HR’s opgaver i stigende grad går i retning af at håndtere virksomhedens hygiejnefaktorer på området Big Data og HR Analytics er nye områder, hvor HR kan spille en rolle – men der er delte meninger om opgaverne passer bedst i HR eller andre funktioner Samtidig indikerer respondenterne, at det er på de administrative opgaver, at HR skaber mest værdi for forretningen. INDIKATOREN peger på en lidt passiv stillingtagen til HR – det er ikke de store følelser hverken positivt eller negativt, der præger deltagernes respons: I vurderingen af HR-funktionens størrelse – svarer godt halvdelen at HR’s størrelse er passende, 30% syntes den er for lille Det faldende fokus på strategiske indsatsområder for HR viser sig også i referenceforholdet - Færre HR- chefer sidder med i den øverste direktion end ved tidligere målinger Dem der ikke sidder med i topledelsen, hvem referer de til? HR-funktionen rykker tættere på linjen – større fokus på de producerende enheder? Antal ‘andre’ medarbejdere pr. HR-medarbejdere er faldende i DK – langt til internationalt gennemsnit

INDIKATOREN peger på en lidt passiv stillingtagen til HR – det er ikke de store følelser hverken positivt eller negativt, der præger deltagernes respons: Ledelsen oplever i stigende grad HR som enten OK eller ikke nok understøttende ift. ledelsesopgaven Vurderer du, at du får den hjælp fra HR-funktionen, du har brug for til at være en succesfuld leder? N2011 = 414 N2016 = 254

INDIKATOREN viser at de administrative opgaver fylder mere end tidligere – og at de forretningsudviklende, strategisk understøttende opgaver fylder mindre I hvilken grad varetages følgende opgaver af HR-funktionen i jeres virksomhed? 2016 2013 N2013 = 283 N2016 = 254

Administrative opgaver Noget tyder på, at HR’s opgaver i stigende grad går i retning af at håndtere virksomhedens hygiejnefaktorer på området Big Data og HR Analytics er nye områder, hvor HR kan spille en rolle – men der er delte meninger om opgaverne passer bedst i HR eller andre funktioner Administrative opgaver 2016 2013 N2013 = 283 N2016 = 254

Samtidig indikerer respondenterne, at det er på de administrative opgaver, at HR skaber mest værdi for forretningen. Hvilke opgaver, som HR løser, giver mest værdi i din virksomhed? (Angiv kun ét svar) N2016 = 254

Hvordan vurderer du størrelsen af HR-funktionen i virksomheden? INDIKATOREN peger på en lidt passiv stillingtagen til HR – det er ikke de store følelser hverken positivt eller negativt, der præger deltagernes respons: I vurderingen af HR-funktionens størrelse – svarer godt halvdelen at HR’s størrelse er passende, 30% syntes den er for lille Hvordan vurderer du størrelsen af HR-funktionen i virksomheden? N2011 = 414 N2013= 283 N2016 = 254

Det faldende fokus på strategiske indsatsområder for HR viser sig også i referenceforholdet - Færre HR-chefer sidder med i den øverste direktion end ved tidligere målinger Sidder øverste HR-chef med i topledelsen? (2013: Er virksomhedens øverste HR-chef en del af den øverste chefgruppe?) N2013= 283 N2016 = 254

Dem der ikke sidder med i topledelsen, hvem referer de til? (Hvis nej, red.) Hvem refererer den øverste HR-chef til? N2016 = 254

HR-funktionen rykker tættere på linjen – større fokus på de producerende enheder? Er det dit indtryk, at HR-funktionen bliver mere forretningsorienteret, jo tættere den er placeret på linjen? N2013 = 383 N2016 = 254

Antal ‘andre’ medarbejdere pr Antal ‘andre’ medarbejdere pr. HR-medarbejdere er faldende i DK – langt til internationalt gennemsnit Hvor mange HR-medarbejdere er der i forhold til linjemedarbejdere (ca.)? N2013 = 383 N2014 = 308 N2016 = 254

Vil du vide mere? Kontakt vedr. Organisation og HR: Områdechef Peter Maarbjerg Tlf.: +45 5154 4149 E-mail: pwm@cfl.dk Kontakt vedr. INDIKATOR™: Direktør – Executive Leadership Development Charlotte Pontoppidan Wise Tlf.: +45 3348 8589 E-mail: cve@cfl.dk Besøg vores hjemmeside: www.cfl.dk