Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Administrationsmodulet

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Administrationsmodulet"— Præsentationens transcript:

1 Administrationsmodulet
Oversigt over kommunale roller i Administrationsmodulet

2 Aftaleadministrator Rolle Kontekst for rollen
Opgaver tilknyttet til rollen Aftaleadministrator En leverandør af et fagsystem skal altid hente tilladelse til at deres it-system må hente og arbejde med data ejet af kommunen Leverandørens anmoder om dette i en serviceaftale, som sættes op i Administrationsmodulet. Det er kommunens Aftaleadministrators opgave godkende eller afvise serviceaftalen for det pågældende fagsystem. Aftaleadministrator kan også godkende føderationsaftaler for tilslutning af kommunens Identity Provider til STS Adgangsstyring Godkende/afvise en serviceaftale Vis oversigt over eksisterende serviceaftaler Godkende føderationsaftaler (denne funktionalitet understøttes i næste version af Administrationsmodulet)

3 Rolleadministrator Rolle Kontekst for rollen
Opgaver tilknyttet til rollen Rolleadministrator Et fagsystem udstiller en række brugersystemroller, der understøtter en række handlinger, som brugeren kan foretage i fagsystemet. De handlinger der ligger i en brugersystemrolle kan afgrænses ved hjælp af dataafgrænsning. Det kan være i forhold til KLE, følsomhed, Organisations-enhed eller andre dataafgrænsningstyper, som er relevante i forhold til det konkrete fagsystem. Det er kommunens opgave at oprette en eller flere jobfunktionsroller, bestående af en eller flere brugersystemroller. Jobfunktionsrollen gør det muligt for en medarbejder af udføre en funktion eller opgaver i et fagsystem. Det er kommunens rolleadministrators opgave at oprette og administratorer kommunens jobfunktionsroller i Administrationsmodulet. Vedligehold rolle-domæne Opret jobfunktionsrolle List jobfunktionsroller Rediger jobfunktionsroller Slet jobfunktionsrolle Uddeleger jobfunktionsrolle Vis jobfunktionsrolle

4 Organisationsadministrator
Rolle Kontekst for rollen Opgaver tilknyttet til rollen Organisations- administrator I Administrationsmodulet er leverandører og kommuner oprettet som organisationer. Kommunens skal udpege en Organisationsadministrator, der har ansvar for at opsætte og vedligeholde stamdata for sin organisation. Det drejer sig om som navn, adresse samt kontaktoplysninger på brugerne af Administrationsmodulet. Dermed sikres det, at brugere af Administrationsmodulet får de fornødne oplysninger på uden at skulle logge på Administrationsmodulet Bemærk: Organisationsadministrator opretter og vedligeholder alene disse stamoplysninger for brugen af Administrationsmodulet. Det er tale om nogle få stamdata. Rollen må ikke forveksles med den administrator, der på et senere tidspunkt skal administrere kommunens organisationsoplysninger i støttesystemet Organisation. Opsætning og vedligehold af stamdata for organisationen, så som organisations navn, kontakt mv.

5 Leverandøradministrator
Rolle Kontekst for rollen Opgaver tilknyttet til rollen Leverandør administrator En kommune kan i nogle tilfælde fungere som leverandør af et it-system. Hvis kommunens ønsker at integrere et it-system til de services der udstilles i Administrationsmodulet skal kommunen oprette sig med rollen Leverandøradministrator Det gælder også, hvis kommunen selv ønsker at tilslutte sin IdP til STS Adgangsstyring. I det tilfælde skal kommunen som leverandør anmode om en føderationsaftale. Det vil herefter være kommunens Aftaleadministrator der skal godkende anmodningen om føderationsaftalen Tilslut it-system Deaktivér tilsluttet it-system Rediger Identity Provider Rediger Brugervendt system Rediger Anvendersystem Opret/rediger service for it-system Deaktiver service for it-system Anmod om føderationsaftale


Download ppt "Administrationsmodulet"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google