Målgrupper og segmentering

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
10 Konkurrencesituation
Advertisements

Segmentering på producentmarkedet
Producentmarkedet (B-t-B) Kapitel 26
11 Produkt Oversigt Klassifikation af produkter Emballage
HHX - Lene Baake Afsætning 2012.
Kim Lyng Madsen Lau Kingo Marcussen
Afsætning 2012.
Praktisk segmentering
Konkurrentreaktioner
9 Købsadfærd på konsumentmarkedet
15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Konkurrenceforhold Kapitel 11
Markedsvurdering.
Fra idé til virkelighed Den innovative Skole 2007 I V Æ R K S Æ T T E R.
8 Segmentering og målgruppevalg
1. Virksomhedens strategiske planlægning
S O R - modellen Markedsførings- Stimuli (De fire P-er) Omverdenen
Afsætning grundforløb
7 Efterspørgselsforhold
Markedskommunikation - del 1
AFSÆTNING B – Schønberg
Informationsteknologi B-A, HHX, 2005,
Kap 25 Branding Kapitel 25.
Martin Klitskov, Niclas Kønig, Frederik Thomsen og Rikke Nors
Kap 10 Målgrupper Kapitel 10.
Glade Dage Undervisningscase i Entrepreneurship Faglig klipper/redaktør: Jesper Piihl Videoproduktion: Govisual Finansieret af:
3 Eksterne forhold Eksterne forhold er forhold i virksomhedens omverden, som påvirker virksomheden. Eksterne forhold opdeles i: Den afhængige omverden/nærmiljøet.
Udviklingen i virksomhedens omverden Kapitel 7
Kap 2 Forbrugernes behov og købemotiver Kapitel 2.
Bog & idé Af: Gruppe 4.
VIRKSOMHEDENS KONKURRENCEFORHOLD
Link Camp 2012 Fredericia Gymnasium 2012 Oplæg. Teateret Møde den 1/3 – 2012 Kl – Møde igen den 2/3 – 2012 Kl – Præsentation.
Profilfag Julemarked Helt på plads med samarbejdsbutikker
Introduktion til afsætning
Lyngby storcenter LSC har de seneste par år set en negativ udvikling på markedet. Hvordan kan de formå, at ændre denne udvikling til noget positivt?       Hvem.
8 Segmentering og målgruppevalg
Senior Festival Hvor ord svigter, ”taler musikken” Udarbejdet af: Peter, Younas, Katarina og Nina.
Segmentering.
Tommy Engedal Kronborg
Uddrag af kendskabsanalysen 2014 CLEVER A/S. Q8. Hvis du skulle købe en elbil i morgen, hvad ville så være dine stærkeste argumenter for at vælge en elbil?
Sebastian Mikkelsen og Simon Hindkær 1.Øma Afsætning KONKURRENTREAKTIONER.
25.2 Efterspørgsel 3.Vil du springe til et bestemt afsnit eller dias? Klik på menuerne Outlines eller Thumbnails. 2.Klik med musen i dit eget tempo for.
Projektopgave 2016 Huskeliste – Hvad skal jeg egentlig have med i min opgave?
AFSÆTNING C - Markedsføringsplanen - Praktisk segmentering.
Målgruppeanalyse og valg Hvad skal jeres virksomheder bruge en målgruppe til? Hvilke kriterier er vigtige for valg af målgrupper? Hvorfor kan vi ikke bare.
Markedsanalyse og valg af kundegrupper Temamøde den 28. oktober 2004 v/Katrine Nygaard Hansen.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
WALK & TALK – Lyngby Stavgangscenter Gruppe 6: Nora Henriksen, Frederik Arend, Christian Fennert & Josephine Errebo.
Anden lovgivning afsætning.
Koncepter og butikskæder
Virksomhedens udvikling
Kap Målgrupper Spørgsmål: Hvad er konsument-enheden? Svar: Alle der har teknisk og fysisk mulighed for at bruge produktet.
Købsadfærd afsætning.
markedsføringsplaner
Markedsføring og reklame
Virksomhedens omverden
Parametermix - produkt
Konkurrenceforhold afsætning.
konkurrencesituation
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Pris som handlingsparameter
Købemotiver og gruppepåvirkninger
Idegrundlag og målsætninger
Branding afsætning.
Virksomhedssamarbejde
10 Konkurrencesituation
Kunder og kommunikation
D/K Regnskab i/s Eksamensprojekt juni 2017.
(Firmanavn) marketingplan
Præsentationens transcript:

Målgrupper og segmentering afsætning

målgruppe En virksomhed kan anvende segmentering til at finde frem til mulige målgrupper. Målgruppe: Er en gruppe af virksomhedens potentielle kunder, der har samme behov og ønsker til virksomhedens varer En virksomhed har flere kundegrupper med forskellige behov, der køber virksomhedens varer, men virksomhedens målgruppe er den kundegruppe, som virksomheden sælger mest til Afsætning, EUD/EUX, F-C

målgruppemodellen Afsætning, EUD/EUX, F-C

konsumentenhed Konsumentenheden er den person, som teknisk, fysisk eller økonomisk kan bruge produktet eller serviceydelsen. Teknisk mulighed for at anvende produktet: Kræver, at du som forbruger har de: lovpligtige tilladelser rette kompetencer eller det nødvendige udstyr Fysisk mulighed for at anvende produktet: Her spiller blandt andre følgende forhold ind: Alder Køn Størrelse i forhold til om du fysisk kan bruge produktet Afsætning, EUD/EUX, F-C

Eksempel på konsumentenhed Du skal have penge til rådighed for økonomisk at anvende et produkt. Eksempel på konsumentenhed i forhold til biler: Teknisk – Føreren skal være over 18 år og have kørekort Fysisk – Personer med visse handicaps kan eller må ikke køre bilen Økonomisk – Du vil som oftest selv skulle finansiere bilen Konsumentenhed – Alle over 18 år uden visse handicaps der forhindrer bilkørsel Afsætning, EUD/EUX, F-C

segmentering Segmentering er den proces, virksomheden gennemfører for at identificere deres målgruppe. Konsumenterne inddeles fx efter følgende kriterier: Geografi Demografi Livsstil Adfærd Afsætning, EUD/EUX, F-C

Segmenteringsforhold Geografi Demografi Livsstil Adfærd Land Landsdel Region Kommune By Bysamfund Køn Alder Indkomst Beskæftigelse Gift/single Uddannelse Boligform Personlighed Holdninger Fritidsinteresser Præferencer Kultur Referencegrupper Religion Købsadfærd Købemotiver Forbrugeradfærd Behov Afsætning, EUD/EUX, F-C

Smuk-modellen En virksomhed kan bruge SMUK-modellen til at finde det segment, de skal vælge til målgruppe: Afsætning, EUD/EUX, F-C

Elementer i smuk-modellen Størrelse: Virksomheden skal vurdere, hvor mange kunder der ca. er i det segment, de overvejer at gøre til deres målgruppe. Mulighed: Virksomheden skal undersøge muligheden for at markedsføre sig over for segmentet. Udgifter: Skal virksomheden bruge for mange penge på at reklamere? Konkurrenter: Er der for mange konkurrenter og dermed for få kunder til, at virksomheden kan tjene nok penge? Afsætning, EUD/EUX, F-C

Operationel målgruppe Når virksomheden har fundet svar på de 4 forhold i SMUK-modellen, kan den bestemme den operationelle målgruppe. Formålet er at sammensætte den rette markedsføring til målgruppen En virksomhed kan sagtens satse på flere målgrupper på samme tid Virksomheder med et stort sortiment tiltrækker flere målgrupper Afsætning, EUD/EUX, F-C